PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 2, 60, 66 STRAIPSNIŲ IR V SKYRIAUS ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-5324(2)
2021-05-06
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
2 (60)
|
|
|
Argumetai:
Vyriausybės ir Seimo Kultūros komiteto redaguotame įstatymo projekte XIIIP-5324(2) numatoma, kad naujus statinius būtų draudžiama statyti tik tose kultūros paminklų teritorijose, kuriose nėra pastatų arba yra tik Kultūros vertybių registre registruoti pastatai ir jiems eksploatuoti reikalingi pagalbiniai ūkio paskirties pastatai.
Pažymėtina, kad daugumoje nacionalinės reikšmės kultūros paveldo objektų (ansamblių, kompleksų) teritorijų bei jų aplinkoje yra kokių nors svetimkūnių – jie atsirado dar sovietmečiu arba dėl kultūros paveldo apsaugos spragų atkūrus Nepriklausomybę. Įstatymo projekte palikta spraga, kuomet naujus pastatus būtų galima statyti kultūros paminklų teritorijose, kuriose yra ir Kultūros vertybių registre neregistruoti pastatai, įteisintų ir net išplėstų žalojimo galimybes, nes, pavyzdžiui, būtų leista destruktyvius sovietmečio svetimkūnius nežabotai rekonstruoti į didesnius statinius. Vertinant kompleksiškai, tokia išlyga būtų žalinga tiek kultūriniu, tiek ekonominiu požiūriu, kadangi mažintų lėšų pritraukimo galimybes pačių kultūros paveldo objektų, ansamblių, kompleksų priežiūrai bei mažintų jų patrauklumą turizmui. Čia pat pažymėtina, kad nesaugomų pastatų rekonstrukcija neturi būti uždrausta pilna apimtimi. Jų savininkai privalo išlaikyti teisę rūpintis savo turtu, atlikti einamuosius remonto bei galimus rekonstrukcijos darbus, siekiant išvengti pastato būklės blogėjimo. Visgi, siekiant išvengti anksčiau aprašytų grėsmė, būtina įvesti tam tikrus saugiklius, kad rekonstruojant pastatą nebūtų keičiama jo paskirtis, plotas bei matmenys.
Be kita ko, įstatymo projektu palikta ir spraga, kuomet mažinant kultūros paveldo objekto teritorijos ribas, t. y. atidalinant žemės sklypą, dalis žemės sklypo yra skiriama vystyti kitiems statybų projektams. Taip prarandama galimybė išsaugoti kuo autentiškesnius kultūros paveldo objektus bei atkurti kuo autentiškesnę paveldo teritoriją, taip negrįžtamai sunaikinant unikalų kultūros paveldą.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, statyti naujus bei rekonstruoti esamus statinius, nesusijusius su kultūros paveldo objektų eksponavimu, tvarkymu ar atkūrimu, kultūros paminklų teritorijose turėtų būti draudžiama ne tik tose kultūros paminklų teritorijose, kuriose nėra pastatų arba yra tik Kultūros vertybių registre registruoti pastatai, bet ir tose, kuriose yra Kultūros vertybių registre neregistruotų pastatų.
Atsižvelgiant į tai, siūlytina:
Pasiūlymas: 2 straipsnis. 60 straipsnio pakeitimas
2. Papildyti 60 straipsnį 7 dalimi: „7. Nacionalinio ir regioninio reikšmingumo lygmens kultūros paveldo objektų teritorijose draudžiama: 1) statyti statinius, nesusijusius su kultūros paveldo objektų eksponavimu, apsauga ar tvarkymu, kaip tai nustatyta Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje; 2) rekonstruoti esamus statinius, keičiant statinio paskirtį, plotą bei matmenis, jei tai nesusiję su kultūros paveldo objektų apsauga, kaip tai nustatyta Nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje; 3) mažinti kultūros paveldo objekto teritorijos ribas, išskyrus, kai tyrimų metu naujai nustatoma kultūros paveldo objekto reikšmingumą lemiančių vertingųjų savybių (kultūros paveldo objekto, vietovės, jų dalies ar elemento bruožų, vertingų etniniu, istoriniu, estetiniu ar moksliniu požiūriu) istorinę raidą patvirtinantys faktai“;
|
Teikia
Seimo narys Robertas Šarknickas