Stenogramą galima rasti

Seimo posėdžių stenogramų rinkinyje Nr. 14, 2023

(Stenogramų leidiniai Seimo minėjimų stenogramos)

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

MINĖJIMO, SKIRTO GEDULO IR VILTIES BEI
OKUPACIJOS IR GENOCIDO DIENOMS ATMINTI,

STENOGRAMA

 

2022 m. birželio 14 d.

 

 


 

G. ARBAČIAUSKAS. Jo Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tas Gi­ta­nas Nau­sė­da. (Plo­ji­mai)

 

Cho­ras „Ąžuo­liu­kas“ gie­da „Tau­tiš­ką gies­mę“.

 

G. ARBAČIAUSKAS. Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kė Vik­to­ri­ja Čmi­ly­tė-Niel­sen.

 

Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo Pir­mi­nin­kės Vik­to­ri­jos Čmi­ly­tės-Niel­sen kal­ba

 

V. ČMILYTĖ-NIELSEN. Ger­bia­mie­ji po­li­ti­niai ka­li­niai, trem­ti­niai ir jų šei­mų na­riai, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te Gi­ta­nai Nau­sė­da, Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, Pre­zi­den­te Da­lia Gry­baus­kai­te, Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos-At­ku­ria­mo­jo Sei­mo Pir­mi­nin­ke Vy­tau­tai Land­sber­gi, ger­bia­mie­ji am­ba­sa­do­riai, Sei­mo na­riai, mie­li Lie­tu­vos žmo­nės.

Kas­met bir­že­lį mi­ni­me dvi tra­giš­kiau­sias XX am­žiaus Lie­tu­vos is­to­ri­jos da­tas – Ge­du­lo ir vil­ties die­ną, kai 1941 m. bir­že­lio 14 d. pra­si­dė­jo pir­ma­sis ma­si­nis trė­mi­mas, bei Oku­pa­ci­jos ir ge­no­ci­do die­ną, kai 1940 m. bir­že­lio 15 d. So­vie­tų Są­jun­ga oku­pa­vo Lie­tu­vą. Šį­met mi­nė­ji­mas vyks­ta ne pra­ei­ties, o tik­ro, da­bar vyks­tan­čio ka­ro prieš Uk­rai­ną aki­vaiz­do­je. Tai su­tei­kia is­to­ri­jai pa­pil­do­mą mat­me­nį. Ka­len­do­riu­je šios dvi da­tos gre­ta, ta­čiau jas ski­ria vie­ne­ri Lie­tu­vos vals­ty­bi­nio ir vi­suo­me­ni­nio gy­ve­ni­mo de­struk­ci­jos me­tai, sie­ja tvir­tas prie­žas­ti­nis ir mo­ra­li­nis ry­šys.

Lie­tu­vių ir šve­dų ra­šy­to­jas, Lie­tu­vos di­plo­ma­tas Ig­nas Šei­nius kny­go­je „Rau­do­na­sis tva­nas“ ta­len­tin­gai per­tei­kia ne­ri­mas­tin­gą 1940 m. bir­že­lio 15 d., gied­ro ir šil­to va­sa­ros šeš­ta­die­nio, at­mo­sfe­rą, kai so­vie­ti­nės ar­mi­jos da­li­niai ke­lio­mis kryp­ti­mis jau ėmė plūs­ti per vals­ty­bi­nę Lie­tu­vos sie­ną. Anks­čiau pil­nos kle­ge­sio Vil­niaus vie­tos iš­tuš­tė­ju­sios, per ra­di­ją gro­ja­ma mu­zi­ka ir kas pen­kio­li­ka mi­nu­čių tran­sliuo­ja­mas ofi­cia­lus pra­ne­ši­mas. „Plokš­te­lių mu­zi­ka nu­trau­kia­ma“, – ra­šo Ig­nas Šei­nius. Ži­nių pra­ne­šė­jo bal­sas: „Pir­mi­nin­kau­jant Res­pub­li­kos Pre­zi­den­tui Vy­riau­sy­bė nu­ta­rė sa­vo po­sė­dy­je bir­že­lio 15 die­nos ry­tą nu­si­leis­ti So­vie­tų Są­jun­gos vy­riau­sy­bės rei­ka­la­vi­mams. Rei­ka­la­vi­mai bu­vo ši­ą­nakt pa­teik­ti ul­ti­ma­ty­via for­ma ir at­sa­ky­mas tu­rė­jo bū­ti duo­tas šian­dien prieš de­šim­tą va­lan­dą.

Nu­si­leis­da­ma šiems rei­ka­la­vi­mams Vy­riau­sy­bė su­ti­ko, kad rau­do­no­ji ka­riuo­me­nė jau šian­dien įžy­giuo­tų Lie­tu­von, už­im­tų vi­sus di­des­nius mies­tus ir ki­tas svar­bes­nes vie­to­ves to­kio di­du­mo pa­jė­go­mis, kad jau kraš­te esan­čių oro ba­zių sau­gu­mas bū­tų vi­siš­kai už­tik­rin­tas.“ Ir pa­bai­go­je: „Da­bar­ti­nė Vy­riau­sy­bė nu­ta­rė pa­si­trauk­ti ir už­leis­ti vie­tą nau­jai vy­riau­sy­bei, ga­lin­čiai gau­ti So­vie­tų Są­jun­gos vy­riau­sy­bės pa­si­ti­kė­ji­mą.“

Per­skai­čiau be­veik vi­są tą­dien per ra­di­ją nuo­lat tran­sliuo­tą pra­ne­ši­mą, kaip jį už­fik­sa­vo Ig­nas Šei­nius, kad ge­riau įsi­vaiz­duo­čiau, kuo rem­da­mie­si žmo­nės su­vo­kė su­si­da­riu­sią si­tu­a­ci­ją. Bu­vo be­si­vi­lian­čių, kad Lie­tu­vos ne­pri­klau­so­my­bė bent kiek nors bus iš­sau­go­ta, tą pa­mėk­liš­ką vil­tį vė­liau kiek pa­stip­ri­no imi­tuo­tos pro­ce­dū­ros, tu­rė­ju­sios ap­tar­nau­ti anek­si­ją, su­kur­ti tei­sė­tu­mo iliu­zi­ją, bet dau­gu­ma mąs­tan­čių ir ana­li­zuo­jan­čių si­tu­a­ci­ją su­vo­kė, kad Lie­tu­vos vals­ty­bės jau ne­bė­ra.

Ta­da dar sun­ku bu­vo įsi­vaiz­duo­ti tik­ruo­sius anks­tes­nio gy­ve­ni­mo trans­for­ma­ci­jos mas­tus, bet šian­dien ry­šys tarp 1940 metų bir­že­lio 15-osios vals­ty­bės tra­ge­di­jos ir Lie­tu­vos vi­suo­me­nės tra­ge­di­jos, ku­riai pra­džią da­vė pir­ma­sis ma­si­nis trė­mi­mas 1941 metų bir­že­lio 14-ąją, yra aki­vaiz­dus. Ir tas ry­šys – ne tik prie­žas­ti­nis, bet ir mo­ra­li­nis.

Po­li­ti­kai vi­suo­met pri­va­lo jaus­ti at­sa­ko­my­bę ir už tai, ką pa­da­ro, ir už tai, ko ne­pa­da­ro.

Is­to­ri­jos ne­per­ra­šy­si, bet tu­ri­me ga­li­my­bę iš jos mo­ky­tis.

Šiurkš­tus šan­ta­žas, ag­re­sy­vus spau­di­mas, ul­ti­ma­tu­mų po­li­ti­ka, at­ei­nan­ti iš im­pe­ri­nių Ry­tų, vis dar gy­va. Vis dar rei­kia rink­tis, ar la­vi­ruo­ti, ieš­ko­ti neut­ra­li­te­to ir me­na­mų kom­pro­mi­sų, ar jė­gai prieš­prie­šin­ti su­si­tel­ki­mą, ryž­tą ir adek­va­čią jė­gą – mū­sų pa­čių ir mū­sų są­jun­gi­nin­kų bei part­ne­rių.

Uk­rai­nos pa­vyz­dys yra iš­kal­bin­gas. Jos at­žvil­giu – ta pa­ti rei­ka­la­vi­mų ir ul­ti­ma­tu­mų re­to­ri­ka, tos pa­čios „že­mių su­rin­ki­mo“ idė­jos ir ta pa­ti ka­ri­nė ag­re­si­ja. Uk­rai­na pa­si­rin­ko ko­vo­ti ir mes pa­si­rin­ko­me ko­vo­ti su ja pe­tys į pe­tį, nes mes jau ži­no­me iš sa­vo is­to­ri­jos: po ul­ti­ma­tu­mų vi­sa­da se­ka ag­re­si­ja, po bir­že­lio 15-osios vi­sa­da at­ei­na bir­že­lio 14-oji. Ji ga­li at­ei­ti ne iš­kart, ta­čiau bū­ti­nai at­ei­na, jei pra­de­di la­vi­ruo­ti ir nuo­lai­džiau­ti.

Šių tra­giš­kų is­to­ri­nių da­tų aki­vaiz­do­je dar kar­tą ra­gi­na­me įver­tin­ti nu­si­kals­ta­mą so­vie­ti­nę ko­mu­nis­ti­nę to­ta­li­ta­ri­nę ide­o­lo­gi­ją ir ja pa­rem­to re­ži­mo pa­da­ry­tus ir da­ro­mus nu­si­kal­ti­mus. Ide­o­lo­gi­ją, ku­ri nė­ra is­to­ri­nis re­lik­tas, ku­ri, de­ja, vis dar gy­va, ku­rios pa­grin­du da­bar vyk­do­ma ag­re­si­ja prieš Uk­rai­ną.

At­si­sa­kė­me ru­siš­kų du­jų, naf­tos, elek­tros ir ta­po­me ener­ge­tiš­kai ne­pri­klau­so­mi. Da­bar tu­ri­me pa­dė­ti Eu­ro­pai at­si­sa­ky­ti pri­klau­so­my­bės nuo Krem­liaus per­ša­mo XX am­žiaus Eu­ro­pos is­to­ri­jos pa­sa­ko­ji­mo, taip pat pa­sa­ko­ji­mo apie Ant­ro­jo pa­sau­li­nio ka­ro prie­žas­tis ir pa­sek­mes. Šian­dien Krem­lius šį pa­sa­ko­ji­mą, pri­so­tin­tą ne­pa­grįs­tų kal­ti­ni­mų, ci­niš­ko ir įžū­laus po­žiū­rio bei be­gė­diš­kai kli­juo­ja­mų eti­ke­čių, vėl nau­do­ja tei­sin­da­mas sa­vo ag­re­si­ją kai­my­ni­nių vals­ty­bių at­žvil­giu. To­dėl svar­bu, kad to­ta­li­ta­ri­nio ko­mu­nis­ti­nio re­ži­mo nu­si­kal­ti­mų įver­ti­ni­mo klau­si­mas tap­tų in­te­gralia Va­ka­rų pa­sau­lio po­li­ti­nės dar­bo­tvarkės, kaip ko­vos su dez­in­for­ma­ci­ja ir hib­ri­di­niu ka­ru, da­li­mi.

Mes tu­ri­me skau­dų, ta­čiau tvir­tą pa­grin­dą to siek­ti. Mū­sų tau­tos au­kos mus įpa­rei­go­ja ne­pra­ras­ti bud­ru­mo pa­tiems ir pa­dė­ti jo ne­pra­ras­ti ki­tiems. Pri­si­min­da­mi tai kur­ki­me sau­gią Lie­tu­vos ir Eu­ro­pos at­ei­tį. Dė­ko­ju už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

 

Ak­to­rė ir dai­ni­nin­kė Li­na Ras­to­kai­tė at­lie­ka dai­ną „Jei ne auk­si­nės va­sa­ros“. (Plo­ji­mai)

 

G. ARBAČIAUSKAS. To­kias auk­si­nes va­sa­ras šian­dien čia iš­gy­ve­no ir iš­dai­na­vo ak­to­rė Li­na Ras­to­kai­tė.

O ko­kias va­sa­ras pri­si­me­na gy­vu­li­nia­me trem­ti­nių va­go­ne gi­męs Jo­nas Mi­le­rius, ku­rio šei­ma iš Že­mai­ti­jos į Si­bi­rą, Kras­no­jars­ko sri­tį, iš­trem­ta so­vie­tų rep­re­si­nėms struk­tū­roms vyk­dant trė­mi­mus ko­di­niu pa­va­di­ni­mu „Ban­gų mū­ša“? Trem­ti­nys Jo­nas Mi­le­rius. (Plo­ji­mai)

 

Trem­ti­nio Jo­no Mi­le­riaus kal­ba

 

J. MILERIUS. Mie­li čia da­ly­vau­jan­tys po­li­ti­niai ka­li­niai ir trem­ti­niai, Jū­sų Eks­ce­len­ci­ja Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te, Pre­zi­den­te Val­dai Adam­kau, Pre­zi­den­te Da­lia Gry­baus­kai­te, pir­ma­sis at­kur­tos ne­pri­klau­so­mos Lie­tu­vos va­do­ve Vy­tau­tai Land­sber­gi, Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Jū­sų Emi­nen­ci­ja Gin­ta­rai Gru­šai, Lie­tu­vos Ne­pri­klau­so­my­bės Ak­to sig­na­ta­rai, ger­bia­mi Sei­mo, Vy­riau­sy­bės na­riai, už­sie­nio ša­lių am­ba­sa­do­riai, po­nai ir po­nios, šio iš­kil­min­go po­sė­džio da­ly­viai. Kaip ma­to­te, man šian­dien la­bai sun­ku kal­bė­ti ne tik pri­si­me­nant savo tė­vų, savo šei­mos, ki­tų Lie­tu­vos žmo­nių pa­tir­tus iš­gy­ve­ni­mus so­vie­tų la­ge­riuo­se, trem­ty­je, trau­kian­tis į Va­ka­rus, aiš­ku, kas spė­jo nuo rau­do­no­jo ma­ro pa­si­trauk­ti. Šian­die­nos įvy­kiai kai­my­ni­nė­je Eu­ro­pos ša­ly­je Uk­rai­no­je dar la­biau ap­nuo­gi­na tą skaus­mą ir iš­gy­ve­ni­mus, pa­tir­tus mū­sų ša­lies žmo­nių, pra­si­dė­jus 1940 me­tų so­vie­tų in­va­zi­jai, tru­ku­siai iki pat Lie­tu­vos Res­pub­li­kos at­kū­ri­mo.

Ne­su is­to­ri­kas ar ki­tos sri­ties šio lai­ko­tar­pio spe­cia­lis­tas, ga­lin­tis da­ry­ti iš­sa­mius api­ben­d­ri­ni­mus. Ga­liu iš šios gar­bin­gos tri­bū­nos pa­si­da­lin­ti tik sa­vo tė­vų šei­mos ir ma­no pa­ties pa­tir­tais iš­gy­ve­ni­mais, pra­si­dė­ju­siais, ga­li­ma sa­ky­ti, ei­li­niu ir, de­ja, nepas­ku­ti­niu trė­mi­mu iš Lie­tu­vos 1940 me­tų pa­va­sa­rį.

Ma­no tė­vo te­tą Ma­ri­jo­ną, ku­ri bu­vo vien­kie­mio sa­vi­nin­kė, tu­rė­jo 18 hek­ta­rų že­mės, 2 ar­k­lius, 3 kar­ves, 5 kiau­les, 8 avis, 10 avi­lių bi­čių (vi­si duo­me­nys tiks­liai ci­tuo­ja­mi iš trem­ties by­los P6532SP), ir ma­no tė­vus, gy­ve­nu­sius pas ją, 1949 metų ko­vo 27-osios anks­ty­vą sek­ma­die­nio ry­tą be­si­ruo­šian­čius ei­ti į baž­ny­čią, ap­su­po spe­cia­li bri­ga­da, pa­ga­vo „Ban­gų mū­ša“ (ru­siš­kai „Pri­boj“ – taip bu­vo pa­va­din­ta už­ko­duo­ta spec. ope­ra­ci­ja, vy­ku­si ko­vo 25–28 die­no­mis), iš da­bar­ti­nio Skuo­do ra­jo­no, tuo me­tu – Ma­žei­kių, Gel­dė­nų kai­mo su­grū­do į gy­vu­liams vež­ti skir­tus va­go­nus kar­tu su ki­tais per 32 tūkst. Lie­tu­vos gy­ven­to­jų ir tą pa­va­sa­rio ry­tą iš­ve­žė į spec. ap­gy­ven­di­ni­mo vie­tą (ru­siš­kai spec. po­se­le­ni­je). Kon­kre­čiai mū­sų šei­mą kar­tu su ki­to­mis 18 lie­tu­vių šei­mų be­veik po mė­ne­sio, ba­lan­džio 18 die­ną, at­ga­be­no į Kras­no­jars­ko kraš­to Bol­šoj Ulu­jaus ra­jo­no „Rau­do­no­sios auš­ros“ ko­lū­kį. Taip va­di­no­si ir kai­mas, ap­sup­tas tai­gos.

Kaip ma­tė­me ir iš veiks­mų, ir iš ter­mi­nų, so­vie­tų že­mių už­gro­bė­jo ma­žai kas pa­si­kei­tė – spec. ope­ra­ci­ja, spec. per­kė­li­mas ir ki­ti spec. Tik at­si­ra­do nau­jų tech­no­lo­gi­jų, smur­ta­vi­mo ir me­la­gin­gos in­for­ma­ci­jos sklei­di­mo pa­si­tel­kus XXI am­žiaus tre­čio­jo de­šimt­me­čio ga­li­my­bes.

Pa­gal iš anks­to kruopš­čiai pa­reng­tą sce­na­ri­jų ir pla­ną bei tiks­liai su­da­ry­tus są­ra­šus (skai­čius ci­tuo­siu iš ofi­cia­lios ir vie­šos Lie­tu­vos gy­ven­to­jų ge­no­ci­do ir re­zis­ten­ci­jos ty­ri­mo cen­tro in­for­ma­ci­jos) iš Lie­tu­vos tą pa­va­sa­rį tu­rė­jo iš­vež­ti 8 tūkst. 500 šei­mų – 25 tūkst. 500 žmo­nių. Iš­ve­žė 8 tūkst. 765 šei­mas, ku­rias su­da­rė 28 tūkst. 981 žmo­gus. Tai yra pla­nas bu­vo vir­šy­tas ir pa­siųs­tas į ne­bū­tį pa­pil­do­mai 3 tūkst. 481 žmo­gus. Šis skai­čius dar pa­di­dė­jo, per ke­lis at­ei­nan­čius mė­ne­sius pa­ga­vus tuos, ku­rių ne­ra­do na­muo­se: bu­vo iš­vy­kę ar pa­si­slė­pę ope­ra­ci­jos vyk­dy­mo me­tu. O to­kių, vė­liau su­sek­tų, bu­vo dar per 3 tūkst.

Pa­gal pla­ną „su­si­ruoš­ti ke­lio­nei“ tu­rė­jo duo­ti 1 va­lan­dą. Vyk­dy­to­jai ir čia ro­dė sa­vo uo­lu­mą ir sky­rė 45 mi­nu­tes, o kai ka­da tik 15 mi­nu­čių. Trė­mi­mai vy­ko iš 50 Lie­tu­vos ge­le­žin­ke­lio sto­čių, su­for­muo­jant 24 eše­lo­nus iš 1 tūkst. 474 gy­vu­liams per­vež­ti skir­tų va­go­nų. Į juos bu­vo su­grūs­ti 9 tūkst. 83 vy­rai, 11 tūkst. 540 mo­te­rų, 8 tūkst. 357 vai­kai nuo ke­lių die­nų iki 15 me­tų. Nors skai­čiai ir, at­ro­do, pa­teik­ti tiks­lūs, spe­cia­lis­tai pri­pa­žįs­ta, kad dar ne­ga­li­ma teig­ti, kad jie ga­lu­ti­niai. Skai­čiuo­ta pa­gal iš­li­ku­sias ir mū­sų Lie­tu­vos ar­chy­vuo­se esan­čias by­las, žmo­nių pil­dy­tas an­ke­tas ir ki­tus šal­ti­nius.

Ma­no tė­vo te­ta Ma­ri­jo­na, gi­mu­si 1880 me­tais, nuo 1948 me­tų šven­tų Ka­lė­dų dėl lū­žu­sio du­bens kau­lo ne­si­kė­lė iš lo­vos. Vie­ti­nių stri­bų įkel­ta į ve­ži­mą, pra­dė­jo sa­vo gy­ve­ni­me pir­mą ir pas­ku­ti­nę ke­lio­nę iš gim­tų­jų vie­tų. Mi­rė 1955 me­tų gū­džią Si­bi­ro žie­mą, taip ir ne­pa­ki­lu­si iš lo­vos.

Ma­mai trem­ties die­ną bu­vo 21 me­tai ir ji už ke­lių die­nų lau­kė­si pir­ma­gi­mio. Tai­gi, ma­nęs šio­je krau­pio­je sta­tis­ti­ko­je kol kas dar ne­bu­vo. Gi­miau už ke­lių die­nų. Po sep­ty­ne­rių me­tų iš­ra­šy­ta­me gi­mi­mo liu­di­ji­me tei­gia­ma, kad bu­vo 1949 m. ba­lan­džio 1 d. Gi­mi­mo vie­ta – „Rau­do­no­sios auš­ros“ ko­lū­kis (kai­mas) Kras­no­jars­ko kraš­te. Nors į jį at­ve­žė su vi­sais „gim­dy­mo na­mais“, tai yra gy­vu­li­nia­me va­go­ne, tik ba­lan­džio 18 die­ną. Be­je, tą va­go­ną, aiš­ku, pa­na­šų, ir iki šiol ap­lan­kau me­mo­ria­li­niuo­se mu­zie­juo­se Rum­šiš­kė­se ar­ba Nau­jo­sios Vil­nios ge­le­žin­ke­lio sto­ty­je.

Tė­vų pa­sa­ko­ji­mai apie to­li­mą ir ne­pa­sie­kia­mą Lie­tu­vą, de­be­suo­tą dan­gų, ant me­džių au­gan­čius obuo­lius ža­di­no vaiz­duo­tę ir be­ga­li­nį no­rą pa­ma­ty­ti Lie­tu­vą. Ži­nią, kad esa­me pa­lei­džia­mi ir tu­ri­me ga­li­my­bę grįž­ti į Lie­tu­vą, tė­vai ga­vo 1958 me­tų žie­mą, tai yra po de­vy­ne­rių me­tų trem­ties. Vie­ti­nė val­džia at­si­sa­kė iš­duo­ti tė­vams pa­sus, mo­ty­vas – ne­bus kam dirb­ti. Ma­mai te­ko kreip­tis į ra­jo­no pro­ku­ro­rą, jis pa­ta­rė va­žiuo­ti į tą iš­sva­jo­tą­ją, jis ki­taip pa­sa­kė – pra­keik­tą­ją, Lie­tu­vą be pa­sų, tik pa­ke­liui nie­ko ne­pa­da­ry­ti, tai yra ne­pa­vog­ti ir ne­tu­rė­ti kon­tak­to su mi­li­ci­ja. Ma­no se­sė, gi­mu­si Si­bi­re, bu­vo dve­jais me­tais jau­nes­nė, sep­ty­ne­rių me­tų, per­va­žiuo­jant Mask­vo­je iš vie­nos ge­le­žin­ke­lio sto­ties į ki­tą ant grin­di­nio ma­tė rub­lį. Tik jau su­au­gu­si pri­si­mi­nė: aš bi­jo­jau pa­im­ti tą rub­lį, kad ne­pa­kliū­tu­me į mi­li­ci­ją ir vėl ne­tek­tų grįž­ti į Kras­no­jars­ką.

Gi­mi­mo vie­tos ir da­tos įra­šai iš gi­mi­mo liu­di­ji­mų bu­vo per­ra­šy­ti iš­duo­dant pa­są ir tai kar­tais su­kel­da­vo tam tik­rų pro­ble­mų. Do­va­no­ki­te už liūd­ną… Pa­sa­ky­siu šiek tiek links­miau. Kar­tą bū­nant ko­man­di­ruo­tė­je ir pil­dant an­ke­tą ap­si­gy­ven­ti vieš­bu­ty­je, ko­le­gė, pa­ma­čiu­si, kur gi­męs, iš­si­gan­do, su ko­kiu nu­si­kal­tė­liu dir­ban­ti. Te­ko il­gai aiš­kin­ti, kaip ten pa­te­kau. Su­si­grau­di­no, sa­kė, kad tu­ri gi­mi­nai­tį, pro­tin­gą tei­si­nin­ką, kai grį­ši­me į Vil­nių, su­pa­žin­dins ma­ne su juo, kad bū­tų pra­dė­tos ma­no tė­vų ir kar­tu ma­no re­a­bi­li­ta­vimo by­los. Bet grį­žus dau­giau apie tai ne­už­si­mi­nė, su­pra­tau, pro­tin­gas tei­si­nin­kas pa­ta­rė ne­kiš­ti ran­kų į mėš­lą.

Su­lau­kus 30 me­tų, o tai bu­vo 1979 m. ba­lan­džio 1 d., ko­le­gos iš „Sig­mos“, vie­nos lie­tu­viš­kiau­sios iš Lie­tu­vos įmo­nių, in­ži­nie­riai kon­struk­to­riai, su­si­rin­ko pa­svei­kin­ti su pir­muo­ju ju­bi­lie­ju­mi. Vie­nam ben­dra­dar­biui ne­pa­ti­ko ma­no gi­mi­mo da­ta, ba­lan­džio 1 die­na. Te­ko pa­aiš­kin­ti, kad, ma­tyt (čia ma­no žo­džiai, kiek pri­si­me­nu), kai gy­vu­li­nia­me va­go­ne bu­vau at­vež­tas į „Rau­do­no­sios auš­ros“ ko­lū­kį, ver­šiu­kų, par­šiu­kų ir ki­to­kių gy­vu­lių ei­na­mų­jų me­tų pir­mo­jo ket­vir­čio pla­nas bu­vo įvyk­dy­tas, tai ma­ne už­pa­ja­ma­vo ant­ro­jo ket­vir­čio pir­mą die­ną. Kaip pa­me­na­me, tais lai­kais bu­vo svar­bu vyk­dy­ti ne tik pen­kme­čio pla­nus. Ši ma­no fra­zė, kaip grei­tai su­vo­kiau, bu­vo pa­sa­ky­ta be rei­ka­lo, da­lis at­ėju­sių­jų svei­kin­ti pa­dė­jo šam­pa­no tau­res ir iš­ėjo. Li­ku­siems pa­si­da­rė ne­jau­ku. Taip at­šven­čiau pir­mą­jį dar­bi­nį ju­bi­lie­jų. Li­kau dė­kin­gas vi­siems ko­le­goms, kad po to nie­kur ne­bu­vau kvie­čia­mas pa­si­aiš­kin­ti. Tų įra­šų gi­mi­mo da­tos ir vie­tos pa­se bu­vo ir tei­gia­ma pu­sė.

Pir­ma, sten­giau­si nie­ka­da ne­me­luo­ti. Ba­lan­džio 1 die­ną gi­męs, ko ga­li ko­le­gos ti­kė­tis iš to­kio me­la­gio?

An­tra, nie­ka­da ne­bu­vau kal­bi­na­mas sto­ti į to me­to vie­nin­te­lę par­ti­ją, o pa­na­šaus am­žiaus ir pa­rei­gų ko­le­goms tek­da­vo pa­ro­dy­ti daug iš­mo­nės, kad ne­pa­kenk­tų to­li­mes­nei sa­vo kar­je­rai ir iš­lik­tų są­ži­nin­gi prieš sa­vo įsi­ti­ki­ni­mus.

Sto­ti į uni­ver­si­te­tą, dė­kin­gas uni­ver­si­te­to rek­to­riams, ne­bu­vo ap­ri­bo­ji­mų. La­bai pa­ti­ko is­to­ri­ja, hu­ma­ni­ta­ri­niai moks­lai, bet su­pras­da­mas, kad ten ne­ga­lė­siu dirb­ti, pa­si­rin­kau ma­žiau­siai po­li­ti­zuo­tą moks­lą – ma­te­ma­ti­ką. Ins­ti­tu­te lik­ti ne­ga­lė­jau, nors ins­ti­tu­tas la­bai no­rė­jo pri­im­ti, bet pas­ku­ti­nio pa­skirs­ty­mo me­tu bu­vo pa­sa­ky­ta, kad ten aš ne­ga­liu ei­ti. Pri­ėmė ma­ne „Sig­ma“, už tai jiems esu ir dė­kin­gas. Ir taip iki pat ne­pri­klau­so­my­bės at­kū­ri­mo.

At­kū­rus ne­pri­klau­so­my­bę kaip kom­piu­te­rių spe­cia­lis­tas bu­vau pa­kvies­tas lai­ki­nai dirb­ti į Sei­mą į pro­fe­so­riaus Vy­tau­to Land­sber­gio va­do­vau­ja­mą de­ry­bų su So­vie­tų Są­jun­ga de­le­ga­ci­ją kaip vy­riau­sia­sis ar­chy­vų ar­chy­va­ras. Ti­kė­jo­mės il­gų ir sun­kių de­ry­bų, bet li­ki­mas taip lė­mė Lie­tu­vai, kad ta by­la bu­vo iš­spręs­ta ga­na grei­tai. Ta­da pir­mą kar­tą su­si­dū­riau su sa­vo trem­ties by­la švie­saus at­mi­ni­mo pro­fe­so­riaus Ju­liaus Ju­ze­liū­no dė­ka, nes jam pa­si­se­kė su­si­tar­ti su tuo me­tu dar so­vie­ti­nio pa­li­ki­mo Vi­daus rei­ka­lų mi­nis­te­ri­jos sky­riu­mi, kur bu­vo sau­go­mos so­vie­ti­nių elek­tro­ni­nių ma­ši­nų mag­ne­ti­nės juos­tos su mū­sų trem­ti­nių struk­tū­ro­mis. Iš pra­džių į jį bu­vo kreip­ta­si, ne­no­rė­jo duo­ti, bet ta­da pro­fe­so­riaus Ju­liaus Ju­ze­liū­no dė­ka aš bu­vau kaip „Sig­mos“ IT spe­cia­lis­tas pa­kvies­tas pa­im­ti tas juos­tas ir pa­ban­dy­ti jas per­kel­ti į tuo me­tu jau esan­čias ma­ši­nas, tarp jų į per­so­na­li­nes. Su­kur­ta Są­jū­džio ko­mi­si­ja, va­do­vau­ja­ma Ju­liaus Ju­ze­liū­no, bu­vo ga­vu­si ne­ma­žai per­so­na­li­nių kom­piu­te­rių, už­sie­nio, dau­giau­sia Ame­ri­kos lie­tu­vių, lab­da­rą, ir rei­kė­jo jas per­kel­ti. Kai nu­ė­jau, ne­ma­čiau vi­sų juos­tų, iš­ne­šė man vie­ną, aš pa­sa­kiau, kad aš pats esu trem­ti­nys, no­rė­čiau pa­ma­ty­ti sa­vo by­lą. Tuo me­tu, 1988–1989 me­tais, jau bu­vo iš­siun­ti­nė­ti pir­mie­ji re­a­bi­li­ta­ci­jos la­pe­liai, man pa­sa­kė: at­neš­ki­te to la­pe­lio nu­me­rį, jis su­tam­pa su jū­sų trem­ties by­la. Ki­tą kar­tą taip ir at­ne­šė. Žmo­gus spe­cia­lis­tas pa­li­ko ma­ne vie­ną kam­ba­ry­je, pa­li­ko tą by­lą. Daug bu­vau apie tai gir­dė­jęs, by­la 20 pus­la­pių, ke­li pus­la­piai ypač su­krė­tė, pra­dė­jau nu­si­ra­ši­nė­ti, jis įė­jo, sa­ko: duok, pa­da­ry­siu ko­pi­jas. Pa­da­rė jis man dvi ar tris ko­pi­jas, ant kiek­vie­no la­po bu­vo už­dė­tas gri­fas „sek­ret­no“ ar­ba „so­ver­šen­no sek­ret­no“, tai yra slap­tai ar­ba vi­siš­kai slap­tai. Vie­nas iš to­kių žiau­rių iš kar­to bu­vo įspū­džių. Vie­nas pus­la­pis, by­lo­je tik apie 20 pus­la­pių, aš pas­kui at­ėjus ne­pri­klau­so­my­bei tu­riu vi­są ko­pi­ją, tu­riu ir čia, jei kam nors bus įdo­mu, gal yra pa­na­šaus li­ki­mo žmo­nių. Vie­nas do­ku­men­tas bu­vo at­spaus­din­tas ma­ši­nė­le, tik pa­lik­tos gra­fos įra­šy­ti kon­kre­čius duo­me­nis, tai yra pa­var­dę, vie­tą ir taip to­liau. Ma­mos ma­ma dė­jo pa­stan­gas su­ži­no­ti, kur iš­trem­ta jos duk­ra su šei­ma, kad jie yra ne­va ne­kal­ti ir kad jie bū­tų grą­žin­ti. Ten bu­vo įra­šy­ta, kad „mat“ – mo­ti­na to­kia ir to­kia, Dar­gie­nė Pet­ro­nė­lė, ieš­ko sa­vo duk­ros. Do­ku­men­tas ėjo iš Vil­niaus vi­daus rei­ka­lų mi­nis­te­ri­jos KGB kaž­ko­kio sky­riaus į Kras­no­jars­ko gu­la­gus. Ra­šo­mą­ja ma­ši­nė­le bu­vo at­spaus­din­ta, pra­šo­ma iš­siųs­ti kom­pro­mi­tuo­jan­čios me­džia­gos apie ši­tą šei­mą. Toks bu­vo stan­dar­tas. Jei­gu kaž­kas ban­dė ieš­ko­ti iš tei­si­nės pu­sės, kad ne­tei­sė­tai iš­vež­ti, tai gau­da­vo to­kį at­sa­ky­mą: mes juos pa­lei­si­me, bet jie ten blo­gai el­gia­si. Ma­ma iš Si­bi­ro par­va­žia­vo, par­si­ve­žė du gar­bės raš­tus kaip ge­riau­sia Kras­no­jars­ko kraš­to mel­žė­ja. Vie­nas dar bu­vo su Sta­li­no ir Le­ni­no por­tre­tais, ki­ta­me jau ne­be­bu­vo Sta­li­no, jis bu­vo 1957 me­tų. Tai va taip. Ką jie pa­ra­šė, ko­kie nu­si­kal­tė­liai, ar jie su­tik­tų pa­leis­ti, ar ne, to do­ku­men­to, aiš­ku, by­lo­je ne­bu­vo, bet pa­gal tai, kad ne­no­rė­jo iš­duo­ti pa­sų, bu­vo ga­li­ma su­pras­ti, kad nie­ko tei­gia­mo jie ne­ga­lė­jo pa­ra­šy­ti.

Ki­tas šiur­pus do­ku­men­tas bu­vo pa­si­ra­šy­tas Mo­tie­jaus Šu­maus­ko (An­džiaus), ir­gi vi­siš­kai slap­tas. LTSR Aukš­čiau­sio­sios Ta­ry­bos nu­ta­ri­mo, spren­di­mo iš­trau­ka, kad ši­ta šei­ma (iš­var­din­ta vi­sa šei­ma ir am­ži­ną­jį atil­sį te­ta) iš­trem­ta „neobos­no­van­no“, ne­pa­grįs­tai, pra­šo­ma juos pa­leis­ti ir grą­žin­ti tur­tą. Ir tre­čias punk­tas – leis­ti ap­si­gy­ven­ti Lie­tu­vo­je. Kaip ži­no­te, ne vi­siems lei­do. Aiš­ku, apie tą do­ku­men­tą aš su­ži­no­jau tik 1991 me­tais.

Aš bu­vau pir­mas, dar dvi se­sės ir bro­lis gi­mė Si­bi­re, grį­žo­me ke­tu­rie­se. Dar ke­tu­ri gi­mė Lie­tu­vo­je – vi­si aš­tuo­ni gy­vi, svei­ki. Ne­tu­rė­jo­me jo­kių šan­sų iš­va­žiuo­ti net į to­kias „to­li­mas“ ša­lis kaip Bul­ga­ri­ja, Len­ki­ja, Vo­kie­ti­jos De­mo­kra­tinė Res­pub­li­ka. Bu­vau nu­ė­jęs į sau­gu­mą aiš­kin­tis ko­dėl. Sau­gu­mie­tis – kul­tū­rin­gas, jau­nas vy­ras sa­ko: jums tė­vai me­luo­ja, jie tu­rė­jo bū­ti miš­ki­niai, dar kaž­ko­kie ten, pa­vo­jin­gi. Ma­no ar­gu­men­tas bu­vo tik toks: sa­vo tė­vais aš ne­tu­riu pa­grin­do ne­ti­kė­ti ir, be to, jie ži­no, kad šiuo me­tu aš sė­džiu prieš jus ir ban­dau iš­si­aiš­kin­ti, ko­dėl Skuo­do ra­jo­no mo­ky­to­jai ve­ža­mi į eks­kur­si­ją, o se­suo is­to­ri­jos mo­ky­to­ja iš­brauk­ta.

Pir­mą kar­tą į už­sie­nį iš­va­žia­vau 1989 me­tais į Bul­ga­ri­ją. Jau vy­ko Są­jū­dis, gat­vės bu­vo pil­nos įvy­kių. 1989 me­tais gal pas­ku­ti­nį kar­tą bu­vo šven­čia­ma lap­kri­čio 7-oji, pa­mi­nė­ta. Di­rek­to­rius iš­si­kvie­tė. Ga­vo an­ke­tą – ap­do­va­no­ti LTSR gar­bės raš­tu ne­par­ti­nį, to­kio am­žiaus ve­dan­tį­jį kon­struk­to­rių. Lie­pė už­pil­dy­ti an­ke­tą. Sa­kau, ne­rei­kia, di­rek­to­riau, ne­kiš­ki­te ran­kų į mėš­lą. Ką tu, Jo­nai, to­kia at­mo­sfe­ra da­bar, pa­žiū­rėk pro lan­gą, kas da­ro­si Lie­tu­vo­je, už­pil­dyk. Už­pil­džiau. Aiš­ku, to gar­bės raš­to ne­bu­vo. Pas­kui, kai jį su­ti­kau, sa­kau, ma­to­te, sa­kiau jums, ne­kiš­ki­te ran­kų į mėš­lą. Sa­ko, Jo­nai, ne­įsi­vaiz­duo­ji, koks tu mėš­las, jei­gu šiais lai­kais ne­su­ge­bė­jo­me tau gar­bės raš­to įteik­ti. Tai va to­kie tra­gi­ko­miš­ki…

Ka­dan­gi šian­dien yra ne tik Ge­du­lo, bet ir vil­ties die­na, no­rė­čiau švie­ses­nių spal­vų. Be ga­lo di­džiuo­juo­si sa­vo šei­ma, sa­vo Lie­tu­va, ir ne tik žo­džiais, bet ir dar­bais. Kai bu­vo pa­skelb­ta ži­no­mo žur­na­lis­to idė­ja su­rink­ti, aš ne­spė­jau 100 eu­rų pa­au­ko­ti. Gal­vo­jau, kad ta pro­ce­dū­ra už­si­tęs la­bai il­gai ir aš pa­lai­ky­siu tą dva­sią po sa­vai­tės, po ki­tos. De­ja, ne­spė­jau. Pri­ėmiau uk­rai­nie­čių į sa­vo bu­tą – dvi šei­mas su še­šiais vai­kais, tą pa­da­riau. Vie­na šei­ma grį­žo at­gal, vie­na dar gy­ve­na, ma­ne pri­ėmė sū­nus gy­ven­ti.

Anū­kas Gab­rie­lius „Ąžuo­liu­ke“ dai­nuo­ja, bet šian­dien jo čia nė­ra. Rin­ko kom­piu­te­riui pi­ni­gė­lius. Kai iš­gir­do ak­ci­ją, kad rei­kia su­rink­ti „Ba­y­rak­ta­rui“, tė­vo pa­pra­šė, kad iš jo są­skai­tos paim­tų pi­ni­gus. Kom­piu­te­riui, sa­kė, aš dar su­si­rink­siu. Vie­nas sū­nus šau­lys, spe­cia­liai ne­bu­vo auk­lė­tas, ne taip kaip mū­sų tė­vai. Kaž­kur iš jų dar­bų, iš jų el­ge­sio mes tą dva­sią įgi­jo­me. Taip pat ir ma­no trys sū­nūs – vi­si trys Lie­tu­vo­je. Vi­du­ri­niajam pa­si­se­kė: jis nu­ė­jo to­liau ne­gu aš – ta­po fi­lo­so­fi­jos moks­lų dak­ta­ru, už­sie­ny­je moks­lus bai­gė.

Ma­no ma­mai, ji šian­dien žiū­ri į ma­ne aša­ro­jan­tį Skuo­do ra­jo­ne, gruo­džio mė­ne­sį bus 95 me­tai. Dė­ka mū­sų kar­dio­lo­gų šir­de­lė jai pa­lai­ko­ma, ko­jos sil­pnos, gal­va pui­ki. Dėl daug ko kon­sul­ta­vau­si da­ry­da­mas pra­ne­ši­mą. Ji tu­rė­jo čia skai­ty­ti pra­ne­ši­mą, bet, de­ja, per to­li­mas ke­lias. Į Si­bi­rą bu­vo ar­čiau ne­gu čia da­bar.

Ačiū jums už dė­me­sį ir do­va­no­ki­te už ma­no ne­sklan­džias min­tis. Ačiū jums. (Plo­ji­mai)

 

Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ro ka­pel­meis­te­ris ma­jo­ras Egi­di­jus Ali­šaus­kas gro­ja birbyne. Skai­to­mas trem­ti­nių laiš­kas.

 

G. ARBAČIAUSKAS. „Nuo 1942 me­tų gruodžio la­vo­nams vežti jau pri­rei­kė dvie­jų bri­ga­dų. Kiek­vie­no­je dir­bo po du žmo­nes: Ab­ro­mai­tie­nė Mal­vi­na, mo­ky­to­jo žmo­na nuo Mer­ki­nės, Mar­cin­ke­vičie­nė Ali­na, Pet­raus­kas, mo­ky­to­jas nuo Šiau­lių, Dun­du­lie­nė, Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės pul­ki­nin­ko žmo­na, Ab­ro­mai­tis Jo­nas, mo­ky­to­jas, Vit­ke­vičius Ste­po­nas iš Šiau­lių (mi­rė nuo ba­do), Ta­mu­lio­nie­nė Te­ofi­lė, Ta­mu­le­vičius, Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės ka­pi­to­nas iš Ma­ri­jam­po­lės, Taut­vaišie­nė, šve­dė (apie 1957 me­tus išvy­ko į Šve­di­ją). Pa­tys vežio­to­jai bu­vo la­bai išba­dėję ir nu­sil­pę, to­dėl pri­rišda­vo prie la­vo­nų ko­jų vir­vę ir ben­dro­mis jėgo­mis trauk­da­vo juos iš ba­ra­ko.

Pas­kui mi­ru­siuo­sius dėda­vo ant ro­gių ir, įsi­kin­kę į vir­ves, vežda­vo ke­le­tą šim­tų met­rų to­liau nuo ba­ra­ko. Ten la­vo­nus išvers­da­vo į ben­drą krūvą. Sie­nų le­duo­se lik­da­vo prišalę mi­ru­siųjų plau­kai.

Kai mi­rė Gam­zie­nė, pas ją po rūbais, ant krūti­nės, bu­vo li­kęs ne­di­de­lis duo­nos ga­ba­lėlis. Trau­kiant mi­ru­siąją nuo na­rų, vie­nas žmo­gus jį pa­ste­bėjo, išsit­rau­kė duo­ną ir, sku­biai api­brau­kęs utėles, ją čia pat su­val­gė. Te­būna pa­smerk­ti ir te­su­lau­kia sa­vo teis­mo bu­de­liai, pri­ve­dę žmo­nes iki to­kio sto­vio.

Jei siaus­da­vo pūga, mi­ru­sie­ji po ke­le­tą die­nų išgu­lėda­vo ant na­rų šalia gy­vųjų.

Da­ni­liaus­kie­nė, Ma­ri­jam­po­lės gim­na­zi­jos di­rek­to­riaus žmo­na, mi­ru­si tris pa­ras gu­lėjo šalia sa­vo sūnaus An­ta­no ir ki­tų, ku­rie jau ne­si­kėlė. Vie­nas ba­ra­kas bu­vo po snie­gu. Į jį pa­tek­ti bu­vo ga­li­ma tik šliaužiant siau­ru snie­go ur­vu žemyn. Ab­ro­mai­tie­nė M. pa­prašė sūnaus An­ta­no pa­ieško­ti ko­kios nors ska­ry­tės pa­rišti mi­ru­siai Ma­my­tei vei­dą. Bet jis pats gu­lėjo su­trauk­to­mis ko­jo­mis dėl gau­sių krau­jo išsi­lie­ji­mų į ke­lio sąna­rius ir ne­ga­lėjo at­si­kel­ti. Kai mi­ru­sią Da­ni­liaus­kie­nę vir­ve už ko­jų trau­kė iš ba­ra­ko pro siau­rą snie­go sky­lę į viršų, An­ta­nas šau­kė iš pas­kos: „Do­va­nok, bran­gi Ma­my­te, kad ne­ga­liu ta­vęs pa­ly­dėti…“

Tai trem­ti­nės, gy­dy­to­jos, ra­šy­to­jos Da­lios Grin­ke­vi­čiū­tės už­ra­šy­ti pri­si­mi­ni­mai ir jaut­ri kom­po­zi­to­riaus My­ros­la­vo Sko­ri­kos „Me­lo­di­ja“, ku­rią at­li­ko Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ro ka­pel­meis­te­ris ma­jo­ras Egi­di­jus Ali­šaus­kas.

O šian­dien čia su mu­mis Da­lios Grin­ke­vi­čiū­tės kū­ry­bos pa­sau­ly­je sklei­dė­ja, ver­tė­ja Vy­te­nė Sau­no­riū­tė Mu­šik.

 

Li­tu­a­nis­tės, skan­di­na­vis­tės, ger­ma­nis­tės, trem­ti­nės Da­lios Grin­ke­vi­čiū­tės kū­ry­bos ver­tė­jos į vo­kie­čių kal­bą Vy­te­nės Sau­no­riū­tės Mu­šik kal­ba

 

V. SAUNORIŪTĖ MUŠIK. Mie­li trem­ti­niai ir po­li­ti­niai ka­li­niai, Eks­ce­len­ci­jos, gar­bin­gi mi­nė­ji­mo da­ly­viai. Šian­dien mi­ni­me Ge­du­lo ir vil­ties die­ną. Ge­du­lo, nes 1941 m. bir­že­lio 14 d. pra­si­dė­jo pir­mie­ji ma­si­niai trė­mi­mai iš Lie­tu­vos. Apie juos aš dau­giau­sia su­ži­no­jau ver­sda­ma į vo­kie­čių kal­bą trem­ti­nės, gy­dy­to­jos, bet man svar­bu pa­brėž­ti – ir ra­šy­to­jos Da­lios Grin­ke­vi­čiū­tės kny­gą „Lie­tu­viai prie Lap­te­vų jū­ros“. Apie sa­vo, jau­nos mer­gai­tės, iš­trem­ties pa­tir­tį anks­ty­vą ryt­me­tį Kau­ne ji ra­šo: „Kas tai? Ran­ka už­čiuo­piu… šal­tą ge­le­žį. Gu­liu aukš­tiel­nin­ka… Gra­žu… Sau­lė… Še­šė­lis. Jau­čiu, kad vie­nas ma­no gy­ve­ni­mo eta­pas bai­gė­si. Taš­kas. Nuo da­bar pra­si­dės ki­tas, ne­aiš­kus, bau­gi­nan­tis. <…> Stai­gus va­go­no trūk­te­lė­ji­mas. Nuo vir­šu­ti­nių gul­tų kren­ta daik­tas. <…> Dar vie­nas smū­gis, trau­ki­nys pa­ju­da. Ma­ty­ti Kar­me­li­tų baž­ny­čios bokš­tai, jie auk­su ži­ba sau­lės spin­du­liuo­se. Kau­nas mie­ga. Pu­sė pen­kių. Ty­liai plau­kia 63 va­go­nų są­sta­tas, vež­da­mas į ne­ži­no­mą to­lį, į ne­ži­no­mą gy­ve­ni­mą 1 tūkst. 500 lie­tu­vių. Aša­ros vi­sų aky­se. <…> Kiek šim­tų akių pas­ku­ti­nį kar­tą ma­to gim­tą­jį mies­tą…“

Iš Da­lios teks­to su­pra­tau, kad per pir­muo­sius trė­mi­mus bū­ta ir vil­ties. Ji blyks­te­li ke­lis­kart. Pir­mą­kart, ne­pa­ti­kė­si­te, ta­da, kai bir­že­lio 22 die­ną Ki­ro­ve, sto­ty­je, prie ša­li­mais su­sta­ty­tų eše­lo­nų iš Kau­no, Ry­gos ir Ta­li­no Da­lia iš­girs­ta ra­di­ją: „Ka­ras!!! Ka­ras!!! <…> Tri­jų sos­ti­nių eše­lo­nuo­se – džiaugs­mas. Gal ne­veš to­liau? Gal grą­žins? Bet juo­kas. Juk mes jau už­fron­tėj.“

Ant­rą­kart vil­tis – trum­pa­lai­kė iliu­zi­ja – šmės­te­li, kai trem­ti­nius sa­vai­tė­mis trans­por­tuo­ja Šiau­rės kryp­ti­mi. Gal juos ve­ža į Alias­ką, į lais­vę, „Ame­ri­kon“? Bet ne, juos iš­lai­pi­na ne­gy­ve­na­mo­je Tro­fi­mov­sko sa­lo­je Le­nos upės žio­ty­se, prie Ark­ties van­de­ny­no. „Pu­čia žvar­bus Le­nos žio­čių vė­jas. Upė bal­ta nuo pu­tų. <…> Dai­rau­si ir man da­ro­si šiur­pu. Ap­link tun­dra, tun­dra, nu­oga tun­dra, jo­kio au­ga­lė­lio, sa­ma­no­mis ap­klo­ta tun­dra – kiek akis ne­ša. To­lu­moj ma­tau lyg kal­niu­ką ir kry­žius. Pa­si­ro­do, tai suo­mių ka­pai. Juos at­ve­žė prieš dvi sa­vai­tes, o jie, nu­sil­pę nuo Le­ning­ra­do blo­ka­dos, ap­si­krė­tę šil­ti­ne, iš­ba­dė­ję – mirš­ta. <…> No­ri­si ka­bin­tis į bar­žą, kad ne­at­plėš­tų, ir rėk­ti: „Ne­pa­li­kit, ne­pa­li­kit, kur jūs mus at­ve­žėt?“ – bet <…> mes sto­vim ne­gy­ve­na­moj sa­loj, kur tuoj tuoj pra­si­dės po­lia­ri­nė de­šim­ties mė­ne­sių žie­ma.“

Da­lia ap­ra­šo trem­ti­nių skur­džią bui­tį, ver­giš­ką dar­bą, pa­že­mi­ni­mus ir pa­ty­čias, ba­dą, li­gas. Utė­lės ro­po­ja pul­kais nuo vie­no žmo­gaus ant ki­to, plau­kai pri­šą­la prie gul­tų. Da­lios pa­aug­liš­kas žvilgs­nis tiks­liai fik­suo­ja ap­lin­ką ta­me nu­žmo­gi­ni­mo pra­ga­re. Mer­gai­tė ma­to, kaip žmo­nės ne­at­lai­ko, iš­pro­tė­ja, ei­na į pū­gą ir žūs­ta. Ji, at­ro­dy­tų, ieš­ko at­sa­ky­mo, kaip iš­lik­ti ten, kur gy­ve­ni­mas ne­pri­tai­ky­tas žmo­giš­kai bū­čiai: „Štai aš šia­me le­do ur­ve kar­tu su pa­da­rais, ku­rie ka­dai­se va­di­no­si žmo­nė­mis, ku­rie ka­dai­se juo­kė­si, flir­ta­vo, ei­da­vo į sve­čius ir pas sa­ve kvies­da­vo­si, rū­pin­da­vo­si, kur pra­leis­ti va­sa­rą, pa­var­gę po žie­mos dar­bų mies­te, ki­tiems nu­si­vy­li­mą teik­da­vo blo­gai pa­siū­tas rū­bas, dvie­jų kam­ba­rių bu­tas bu­vo per ankš­tas. Jie da­bar ty­li. Bet­gi jų jau nė­ra. To­kių, ko­kie jie bu­vo, jau se­niai nė­ra. Jie mi­rė bir­že­lio ke­tu­rio­lik­tąją, o da­bar čia, try­lik­ta­me ba­ra­ke, gu­li tik mer­din­čios bū­ty­bės.“

Kur dar ga­li ru­sen­ti vil­tis, kai ap­link tiek kan­čios, tam­sos ir ne­tei­sy­bės? Vil­tis, šį­kart ne iliu­zi­nė, švie­čia iš pa­vog­tos grab­ny­čių žva­kės, kai pa­si­švie­tu­si ja Da­lia go­džiai skai­to vi­dur­am­žių is­to­ri­ją, kai kal­ba apie di­din­gą Šiau­rės gro­žį, ku­rį ji įsten­gia ma­ty­ti: „O dan­guj – tik­ras gro­žis. Vi­so­kiom spal­vom pi­na­si di­din­ga Šiau­rės pa­švais­tė. Vis­kas di­din­ga: ir tun­dra be­ri­bė, žiau­ri, bet pla­ti kaip jū­ra, ir Le­nos žio­tys, už­grioz­din­tos le­dais, ir ke­lių šim­tų met­rų pa­kran­čių uo­los Stol­buo­se, ir Šiau­rės pa­švais­tė – tik mes ta­me fo­ne ne­di­din­gi <…>.“

Vil­tis žė­ri, kai mer­din­čius trem­ti­nius gelbs­ti žy­dų gy­dy­to­jas La­za­ris Sa­mo­du­ro­vas: „Te­bū­nie gar­bė žy­dui dak­ta­rui <…>. Jis iš­gel­bė­jo iš mir­ties dau­ge­lį mū­sų.“ Kai ne­tau­so­da­ma sa­vęs juos slau­go jau­nu­tė bal­ta­ru­sė se­se­lė Fra­nia Glu­ši­na: „Tai bu­vo sau­lės spin­du­lys mū­sų klai­kio­se mer­din­čio­se la­vo­ni­nė­se <…> – ji gy­vy­bės ne­pa­gai­lė­tų, kad ga­lė­tų pa­dė­ti šiems sve­ti­miems jai lie­tu­viams ir suo­miams.“

Ger­bia­mie­ji, šian­dien kal­bą šio iš­kil­min­go mi­nė­ji­mo pro­ga sa­kau ne aš, o Da­lia Grin­ke­vi­čiū­tė. Aš pa­ti trem­ties ne­pa­ty­riau. Tai pa­ty­rė ma­no se­ne­lių kar­ta. Ta­čiau ko aš iš­mo­kau, įsi­gi­li­nu­si į Da­lios iš­gy­ve­ni­mus, ap­ra­šy­tus jos kny­go­je? Su­pra­tau, kad trem­ti­niams ir po­li­ti­niams ka­li­niams di­de­lė at­spa­ra bu­vo iš tė­ve­lių gau­tos ver­ty­bės, prieš tai bu­vęs lai­min­gas gy­ve­ni­mas ne­pri­klau­so­mo­je Lie­tu­vo­je, na­mų, gim­ti­nės, ar­ti­mų­jų mei­lė ir il­ge­sys. Tai bu­vo ta vi­di­nė sver­tis, ku­ri juos pa­lai­kė ir sau­go­jo. Taip pat ir ne­vil­ty­je pa­tir­tas hu­ma­niš­ku­mas, ku­ris ne­tu­ri nei tau­ty­bės, nei kon­kre­čios kal­bos, o iš­reiš­kia­mas vi­siems su­pran­ta­ma at­jau­tos kal­ba.

Pir­ma Da­lios Grin­ke­vi­čiū­tės at­si­mi­ni­mų pub­li­ka­ci­ja bu­vo ru­sų kal­ba ru­sų di­si­den­tų lei­di­ny­je „Pam­iat“ („At­min­tis“) 1979 me­tais Pa­ry­žiu­je, o ten pa­tek­ti jiems pa­dė­jo švie­saus at­mi­ni­mo aka­de­mi­kas An­dre­jus Sa­cha­ro­vas ir jo žmo­na Je­le­na Bo­ner. Ačiū jiems.

De­ja, šiuo me­tu Uk­rai­no­je, Eu­ro­pos vi­du­ry­je, vėl prie­var­ta tūks­tan­čiais tre­mia­mi, kan­ki­na­mi, ka­li­na­mi ir žu­do­mi mū­sų se­sės ir bro­liai. Šių lai­kų trem­ti­niai ir po­li­ti­niai ka­li­niai. Juos nai­ki­na tos pa­čios kil­mės me­lo ir mir­ties ma­ši­ne­ri­ja, kaip ir mū­sų se­ne­lius. Jie šian­dien gi­na sa­vo že­mę ir mū­sų eu­ro­pie­tiš­kas ver­ty­bes. Ne vie­ne­rius me­tus gy­ven­da­ma Lie­tu­vo­je ir skir­tin­go­se Eu­ro­pos ša­ly­se drą­siai sa­ve va­di­nu lie­tu­ve ir eu­ro­pie­te. Man la­bai no­rė­tų­si, kad pa­vo­jaus aki­mir­ką mes ne su­si­prie­šin­tu­me, o su­si­tel­kę vie­nin­gai ap­gin­tu­me vie­ni ki­tus, sa­vo že­mę, oru­mą ir eu­ro­pie­tiš­kas ver­ty­bes.

Aš, kaip vi­du­ri­nio­sios kar­tos at­sto­vė, jau­čiu at­sa­ko­my­bę kal­bė­ti apie tai, kas bu­vo, jau­nes­nei kar­tai jai su­pran­ta­ma kal­ba, ug­dy­ti at­min­tį – ypač da­bar, kai pra­ei­tis, de­ja, vėl taip šiur­pi­nan­čiai ak­tu­a­li­zuo­ja­si. To­dėl mes, trys ben­dra­au­to­rės: Gin­ta­rė Va­le­vi­čiū­tė-Bra­zaus­kie­nė, Jur­ga Graf ir aš, su­kū­rė­me pa­ro­dą apie Da­lią Grin­ke­vi­čiū­tę „Kam­ba­riai / Įveik­ti at­stu­mai“ ir kvie­čia­me jus į Kau­ną, Eu­ro­pos kul­tū­ros sos­ti­nę, Mai­ro­nio lie­tu­vių li­te­ra­tū­ros mu­zie­jų, su­si­pa­žin­ti su mū­sų pa­ro­da.

Da­lios pri­si­mi­ni­mai pla­čiai sklin­da po pa­sau­lį. Jie iš­vers­ti į an­glų, pran­cū­zų, ita­lų, is­pa­nų, vo­kie­čių, ny­der­lan­dų, suo­mių, len­kų, ser­bų kal­bas, šiuo me­tu ver­čia­mi į is­lan­dų kal­bą ir ne­tru­kus pa­si­ro­dys bal­ta­ru­sių kal­ba. Jos ran­kraš­tis sau­go­mas Lie­tu­vos na­cio­na­li­nia­me mu­zie­ju­je ir ne­se­niai bu­vo įtrauk­tas į UNESCO na­cio­na­li­nį re­gist­rą „Pa­sau­lio at­min­tis“.

Po­nios ir po­nai, dė­ko­ju jums už dė­me­sį. (Plo­ji­mai)

 

Ais­tė Plai­pai­tė at­lie­ka Uk­rai­nai skir­tą dai­ną „Ten bus tiek daug švie­sos“. (Plo­ji­mai)

 

G. ARBAČIAUSKAS. Ais­tė Plai­pai­tė – „Ten bus tiek daug švie­sos“. Švie­sos ir vil­ties ta­da rei­kė­jo vi­siems, ken­tu­siems trem­ties tam­sy­bes. O šian­dien jos la­biau­siai rei­kia bro­liams ir se­sėms, ko­vo­jan­tiems už sa­vo že­mę ir lais­vę Uk­rai­no­je. Mū­sų vieš­nia – is­to­ri­kė, Ky­ji­vo Ta­raso Šev­čen­kos na­cio­na­li­nio uni­ver­si­te­to dok­to­ran­tė Tet­ja­na Bo­riak. Pra­si­dė­jus ka­rui, su ma­žais vai­kais ji at­vy­ko į Lie­tu­vą ir šiuo me­tu dir­ba Vil­niaus uni­ver­si­te­to Is­to­ri­jos fa­kul­te­te. Tet­ja­na Bo­riak.

 

Is­to­ri­kės, Ky­ji­vo Ta­ra­so Šev­čen­kos na­cio­na­li­nio uni­ver­si­te­to dok­to­ran­tės Tet­ja­nos Bo­riak kal­ba

 

T. BORIAK. Uk­rai­no­je 111-oji de­vy­ne­rių me­tų ka­ro, trun­kan­čio dau­giau nei 400 me­tų, die­na.

La­bai ačiū už pa­kvie­ti­mą. Vi­sų pir­ma Uk­rai­nos žmo­nių var­du leis­ki­te iš­reikš­ti jums ir jū­sų vals­ty­bei be­ri­bį dė­kin­gu­mą už jū­sų vi­sa­pu­sę pa­gal­bą šia­me ka­re.

Tu­riu gar­bės kreip­tis į jus reikš­min­gu ir ne­įti­kė­ti­nai sun­kiu me­tu, pa­ger­biant at­mi­ni­mą tų, ku­riuos iš­trė­mė ir su­nai­ki­no du to­ta­li­ta­ri­niai re­ži­mai – na­cių ir so­vie­tų oku­pa­ci­ja bei ge­no­ci­das. Uk­rai­nie­čiai, kaip jo­kia ki­ta so­vie­ti­nio tau­tų ka­lė­ji­mo tau­ta, yra pa­ty­rę vi­są ru­siš­ko­jo im­pe­ria­liz­mo „ža­ve­sį“ ir pa­ti­ria tai iki šiol.

Uk­rai­nie­čių pa­stan­gos iš­si­ko­vo­ti sa­vo vals­ty­bę 1917–1921 me­tais pa­sken­do mi­li­jo­no Ru­si­jos bol­še­vi­kų, su­telk­tų Uk­rai­nos klau­si­mui spręs­ti, dur­tu­vų pra­lie­ta­me krau­jy­je. Jie ne­slė­pė sa­vo už­ka­ria­vi­mo po­li­ti­kos prie­žas­čių: „Be uk­rai­nie­tiš­kos duo­nos, an­glių, cuk­raus ir ge­le­žies rū­dos Ru­si­jos ta­ry­bi­nė res­pub­li­ka ne­ga­lės eg­zis­tuo­ti.“

Siek­da­ma už­grob­ti Uk­rai­ną, so­vie­tų val­džia pir­mą­jį 1921–1923 me­tų ba­dą pa­nau­do­jo kaip po­li­ti­nę vals­ty­bės po­li­ti­kos prie­mo­nę. Ma­no­ma, kad mi­rė 900 tūkst. uk­rai­nie­čių, o 1 mln. uk­rai­nie­čių ne­gi­mė.

Ta­čiau XX am­žiaus tre­čia­ja­me de­šimt­me­ty­je Uk­rai­nos na­cio­na­li­nis ju­dė­ji­mas tik įsi­bė­gė­jo. Vals­tie­čiai ma­siš­kai pa­li­ko ko­lū­kius. Jie nuo­sek­liai liu­di­jo no­rą sa­vo že­mę dirb­ti sa­va­ran­kiš­kai. Li­kus ke­liems mė­ne­siams iki Ho­lo­do­mo­ro, 1932 me­tų rug­pjū­čio 11-osios laiš­ke Sta­li­nas ra­šė: „Da­bar svar­biau­sia yra Uk­rai­na. Uk­rai­no­je pa­dė­tis yra la­bai blo­ga… pa­gal par­ti­ją… pa­gal so­vie­tų… pa­gal GPU li­ni­jas. Jei­gu mes da­bar ne­pra­dė­si­me tai­sy­ti pa­dė­ties Uk­rai­no­je, ga­li­me pra­ras­ti Uk­rai­ną. Pa­kar­to­siu – ga­li­me pra­ras­ti Uk­rai­ną.“

Dar vie­nas ban­dy­mas iš­spręs­ti Uk­rai­nos klau­si­mą ir su­nai­kin­ti tau­ti­nę ta­pa­ty­bę – 1932 me­tų ru­de­nį ir 1933 me­tų pa­va­sa­rį ba­das bu­vo an­trą kar­tą pa­nau­do­tas kaip vie­šo­sios po­li­ti­kos prie­mo­nė. Per pla­taus mas­to teis­mo kra­tas vi­so­je Uk­rai­no­je iš uk­rai­nie­čių vals­tie­čių bu­vo at­im­tos ne tik grū­dų at­sar­gos, bet ir mais­to pro­duk­tai. Vals­tie­čiams bu­vo už­draus­ta lais­vai ju­dė­ti Res­pub­li­ko­je ir SSRS. Uk­rai­na bu­vo są­mo­nin­gai pa­vers­ta ba­dau­jan­čiu ge­tu, o uk­rai­nie­tis, šei­mi­nin­kas sa­vo že­mė­je, – el­ge­ta, ver­gu, va­gi­mi. Dėl mais­to Uk­rai­nos vals­tie­tis pa­žei­dė vi­suo­ti­nius prin­ci­pus, nu­si­leis­da­mas iki ka­ni­ba­liz­mo. 

Tuo pa­čiu me­tu įsi­bė­gė­jo rep­re­si­jos prieš uk­rai­nie­čių li­te­ra­tū­rą („Su­šau­dy­ta­sis at­gi­mi­mas“ – XX am­žiaus ket­vir­ta­ja­me de­šimt­me­ty­je bu­vo rep­re­suo­ta apie 200 uk­rai­nie­čių ra­šy­to­jų), rep­re­si­jų su­lau­kė Vi­sos Uk­rai­nos moks­lų aka­de­mi­ja, uk­rai­nie­čių kal­bos ra­šy­ba, kul­tū­ra, me­nas, au­to­ke­fa­li­nė Or­to­dok­sų Baž­ny­čia, tai yra kė­sin­ta­si į pa­grin­di­nius Uk­rai­nos žmo­nių ta­pa­ty­bės bruo­žus. Tai, kas nu­ti­ko, ge­no­ci­do kon­cep­ci­jos au­to­rius Ra­fa­e­lis Lem­ki­nas pa­va­di­no „kla­si­ki­niu ge­no­ci­do pa­vyz­džiu“. Pa­gal Jung­ti­nių Tau­tų kon­ven­ci­ją dėl ke­lio už­kir­ti­mo ge­no­ci­do nu­si­kal­ti­mui ir bau­di­mo už jį (1948 me­tų) Ra­fa­e­lis Lem­ki­nas Uk­rai­nos vals­tie­čių ba­da­vi­mą lai­kė ne­at­sie­ja­ma ge­no­ci­do prieš uk­rai­nie­čius da­li­mi. Tai bu­vo są­mo­nin­gas tau­tos kū­no nai­ki­ni­mas, taip pat Uk­rai­nos in­te­li­gen­ti­jos, kaip tau­tos pro­to, au­to­ke­fa­li­nės Uk­rai­nos Or­to­dok­sų Baž­ny­čios, kaip tau­tos sie­los, nai­ki­ni­mas.

Iš vi­so Uk­rai­na dėl Ho­lo­do­mo­ro pra­ra­do 4,5 mln. žmo­nių, o tai reiš­kia, kad Uk­rai­na pra­ra­do be­veik 15 % sa­vo gy­ven­to­jų.

Gar­siai kal­bė­ti apie Ho­lo­do­mo­rą bu­vo drau­džia­ma. Ma­no pro­se­ne­lis Iva­nas Bo­ria­kas ga­vo de­šimt me­tų pri­vers­ti­nio dar­bo sto­vyk­lo­se už pri­si­mi­ni­mus apie bad­me­tį 1933 me­tų pra­džio­je. Ne­pai­sant to, liu­di­nin­kai ne­pa­mir­šo Ho­lo­do­mo­ro ir ban­dė pa­siek­ti iš­ori­nį pa­sau­lį bei jį per­spė­ti apie Ru­si­jos rau­do­no­jo im­pe­ria­liz­mo pa­vo­jus. Po 90 me­tų iš­gir­dau lie­tu­vio mig­ra­ci­jos pa­rei­gū­no pa­sa­ko­ji­mą apie jo se­ne­lio pa­bė­gi­mą nuo Ho­lo­do­mo­ro iš Čer­ka­sų sri­ties į Sa­kart­ve­lą. 2006 me­tais Uk­rai­na pa­ga­liau pa­ger­bė ba­do au­kas – par­la­men­tas Ho­lo­do­mo­rą pri­pa­ži­no ge­no­ci­du.

Ho­lo­do­mo­ras ne­bu­vo vie­nin­te­lis uk­rai­nie­čių žu­dy­mo įran­kis. Per de­ku­la­ki­za­ci­jos kam­pa­ni­ją 1930–1931 me­tais iš Uk­rai­nos bu­vo iš­trem­ta 250 tūkst. uk­rai­nie­čių vals­tie­čių. Tai yra ket­vir­ta­da­lis. 1932 me­tais bu­vo rep­re­suo­ta 71,5 tūkst. uk­rai­nie­čių, 1937–1938 me­tais bu­vo nu­teis­ti be­veik 200 tūkst. uk­rai­nie­čių, iš jų dau­giau nei 120 tūkst. bu­vo nu­teis­ti mir­ties baus­me. 1939 me­tais 14 % Gu­la­go ka­li­nių bu­vo uk­rai­nie­čiai. 1939–1941 me­tais į SSRS bu­vo iš­trem­ta iki 20 % ką tik pri­jung­tos Va­ka­rų Uk­rai­nos gy­ven­to­jų.

Per Ant­rą­jį pa­sau­li­nį ka­rą ne­te­ko­me apie 9 mln. uk­rai­nie­čių – tiek ci­vi­lių, tiek ka­rių. Uk­rai­nos su­ki­lė­lių ar­mi­ja, kaip ir Bal­ti­jos tau­tų par­ti­za­nai, iki šeš­to­jo de­šimt­me­čio vi­du­rio des­pe­ra­tiš­kai prie­ši­no­si na­cių ir so­vie­tų oku­pan­tams.

Po­ka­rio rep­re­si­jos reiš­kė nuo 600 tūkst. iki 800 tūkst. Va­ka­rų Uk­rai­nos gy­ven­to­jų ir 190 tūkst. Kry­mo to­to­rių de­por­ta­ci­ją. 1947 me­tų spa­lį ope­ra­ci­jos „Va­ka­rai“ me­tu iš Va­ka­rų Uk­rai­nos bu­vo de­por­tuo­ta dau­giau nei 77 tūkst. uk­rai­nie­čių; o 1948 me­tų ge­gu­žę per ope­ra­ci­ją „Pa­va­sa­ris“ iš Lie­tu­vos de­por­tuo­ta apie 40 tūkst. žmo­nių. Tre­čia­sis 1946–1947 me­tų ba­das nu­si­ne­šė dau­giau nei 700 tūkst. uk­rai­nie­čių gy­vy­bę.

Per 70 „tai­kių“ so­vie­tų val­dy­mo me­tų bu­vo nu­žu­dy­ta ir rep­re­suo­ta dau­giau nei 7 mln. uk­rai­nie­čių. Nu­žu­dy­tų ir rep­re­suo­tų uk­rai­nie­čių (ne­įskai­tant ka­ro au­kų) – 1 mln. per dešimt me­tų, 100 tūkst. per me­tus, dau­giau nei 270 kas­dien.

Ta­čiau tau­tų ka­lė­ji­mo žmo­nės ir to­liau prie­ši­no­si, o vie­na iš pa­si­prie­ši­ni­mo so­vie­tams for­mų bu­vo jų įvyk­dy­ti su­si­de­gi­ni­mo ak­tai: 1968 me­tais pa­grin­di­nė­je Uk­rai­nos gat­vė­je – Va­sy­lis Ma­ku­šas, 1972 me­tais Kau­ne – Ro­mas Ka­lan­ta, o 1978 me­tais prie Ta­ra­so Šev­čen­kos ka­po Ka­ni­ve – Olek­sa Hir­ny­kas.

Prieš pla­taus mas­to ka­rą 2022 m. va­sa­rio 24 d. aš bai­giau sa­vo di­ser­ta­ci­ją apie pa­bė­gė­lius iš SSRS po Ant­ro­jo pa­sau­li­nio ka­ro ir net ne­įsi­vaiz­da­vau, kad ket­vir­ta­die­nį, va­sa­rio 24 die­ną, pa­ra­šius apie aną ka­rą, nau­ja grės­mė įsi­verš į ma­no, ma­no šei­mos ir ma­no ša­lies gy­ve­ni­mą kaip tre­čia­sis pa­sau­li­nis ka­ras.

Jau ba­lan­džio 3 die­ną per­skai­čiau ru­sų fa­šis­to Ti­mo­fe­jaus Ser­ge­je­vo pro­gra­mi­nį do­ku­men­tą apie ma­no tau­tos ge­no­ci­dą: Ru­si­jos Fe­de­ra­ci­ja pa­skel­bė spren­džian­ti Uk­rai­nos „de­na­ci­fi­ka­ci­jos“ klau­si­mą, šį spren­di­mą ly­dė­jo „deuk­rai­ni­za­ci­jos“ ir „de­eu­ro­pei­za­ci­jos“ pro­ce­sai. Uk­rai­na bu­vo pa­skelb­ta „dirb­ti­ne an­ti­ru­siš­ka kon­struk­ci­ja“. Oku­pan­tai tai­kė­si į dau­gu­mą uk­rai­nie­čių, juos im­pe­ri­ja pa­va­di­no „na­ciais“.

Kaip ir SSRS, Ru­si­ja šiuo me­tu de­por­tuo­ja uk­rai­nie­čius iš lai­ki­nai oku­puo­tų te­ri­to­ri­jų. Šiuo me­tu tai yra 1 mln. 400 tūkst. uk­rai­nie­čių, įskai­tant dau­giau nei 240 tūkst. vai­kų. Jie at­si­du­ria ato­kiau­siuo­se skur­džiuo­se Ru­si­jos re­gio­nuo­se be pra­gy­ve­ni­mo ir ben­dra­vi­mo prie­mo­nių. Ru­si­ja jau pa­ren­gė įsta­ty­mų pa­tai­sas uk­rai­nie­čių vai­kų įvai­ki­ni­mui pa­leng­vin­ti. In­for­ma­ci­jos apie de­šim­čių tūks­tan­čių uk­rai­nie­čių li­ki­mą nė­ra. Ne­ma­žai Uk­rai­nos mies­tų – Ma­riu­po­lis, Vol­no­va­cha, Po­pas­na, Ru­biž­nė, Ly­sy­čans­kas, Iziu­mas, Se­vers­ko­do­nec­kas, taip pat dau­ge­lis kai­mų bu­vo nu­šluo­ti nuo že­mės pa­vir­šiaus.

Kaip ir ket­vir­to­jo de­šimt­me­čio pra­džio­je, Ru­si­ja to­liau „eks­por­tuo­ja“ Uk­rai­nos grū­dus. Bom­bar­duo­ja­mos tal­pyk­los, sau­gyk­los, že­mės ūkio tech­ni­ka, mi­nuo­ja­mi lau­kai ir jū­ros, blo­kuo­ja­mi Uk­rai­nos uos­tai. Ba­das gre­sia ne tik Uk­rai­nos vals­tie­čiams, kaip ir 1933 me­tais, bet ir dau­giau nei 300 mln. žmo­nių.

Puo­li­mas prieš uk­rai­nie­čių ta­pa­ty­bę ne­si­liau­ja. Oku­pan­tai uk­rai­nie­tiš­kas kny­gas, ypač apie Uk­rai­nos is­to­ri­ją, pra­dė­jo de­gin­ti ir nai­kin­ti lai­ki­nai oku­puo­to­se te­ri­to­ri­jo­se nuo 2014 me­tų, tai da­ro ir šian­dien. Tuo pa­čiu me­tu pri­me­ta­ma Ru­si­jos švie­ti­mo sis­te­ma, im­por­tuo­ja­mi ru­sų is­to­ri­jos, kal­bos, li­te­ra­tū­ros va­do­vė­liai. 

Im­pe­ri­ja at­vi­rai pa­reiš­kė no­rą at­kur­ti SSRS, šį kar­tą ne­da­ly­vau­jant uk­rai­nie­čiams. Oku­puo­to­se te­ri­to­ri­jo­se Ru­si­jos ag­re­so­rius grą­ži­na į gat­ves de­ko­mu­ni­zuo­tus so­vie­ti­nius var­dus ar­ba ski­ria nau­jus: Me­li­to­po­ly­je – Su­dop­la­to­vo (en­ka­vė­dis­to, dau­ge­lio Uk­rai­nos po­li­ti­kų žu­dy­nių or­ga­ni­za­to­riaus) vie­toj Don­co­vo (po­li­ti­ko, pub­li­cis­to), tarp Ma­riu­po­lio pa­min­klų – Le­ni­no.

5 mln. uk­rai­nie­čių ta­po pa­bė­gė­liais, apie 4 mln. – ša­lies vi­du­je per­kel­tais as­me­ni­mis; žu­vo 287 vai­kai (dėl ka­ro veiks­mų tiks­lių skai­čia­vi­mų at­lik­ti ne­įma­no­ma). Vi­siš­kai ar iš da­lies su­nai­kin­ta apie 7 tūkst. gy­ve­na­mų­jų pa­sta­tų, dau­giau nei 1 tūkst. 800 švie­ti­mo įstai­gų, dau­giau nei 700 svei­ka­tos prie­žiū­ros įstai­gų, 350 kul­tū­ros pa­min­klų, oku­pan­tai api­plė­šia mu­zie­jus ir gro­bia mu­zie­ji­nes ver­ty­bes.

Ne­se­niai še­šių ša­lių, tarp jų ir Lie­tu­vos, par­la­men­tai bal­sa­vo už tai, kad Ru­si­jos nu­si­kal­ti­mai Uk­rai­no­je bū­tų pri­pa­žin­ti ge­no­ci­du. Mes la­bai dė­kin­gi jiems už tai.

Uk­rai­nie­čiai sa­vo ne­nu­ga­li­ma dva­sia pri­me­na ru­sams jų nu­si­kal­ti­mus. Sa­vo są­skai­tas pa­tei­kia ir Eu­ro­pos ben­druo­me­nė: ant Uk­rai­nai tie­kia­mų ra­ke­tų olan­dai ra­šo „už MN-17“, len­kai – „Už Ka­ty­nę“, „Už Ka­čyns­kį“, če­kai – „Už žuvusius 1968 m. Pra­hos pa­va­sa­rį“.

Jie ban­do mus nu­žu­dy­ti – iš­trin­ti sa­vo nu­si­kals­ta­mos im­pe­ri­nės pra­ei­ties at­min­tį, pa­slėp­ti pa­vog­tą is­to­ri­ją (juk Kijevo Ru­sios gri­vi­na yra ne Ru­si­jos, o Uk­rai­nos na­cio­na­li­nė va­liu­ta, o tri­ša­kis kaip ku­ni­gaikš­čio Vla­di­mi­ro Di­džio­jo vals­ty­bės sim­bo­lis yra ne Ru­si­jos, o Uk­rai­nos her­bas) ir pa­si­sa­vin­ti Kyji­vo met­ro­po­li­ją, tęs­ti sa­vo im­pe­ri­nį eg­zis­ta­vi­mą už­ka­riau­da­mi nau­jas te­ri­to­ri­jas ir pa­ga­liau iš­spręs­ti Uk­rai­nos klau­si­mą.

Jei Uk­rai­na žlugs, lai­mės ne tei­si­nė, o fa­šis­ti­nė vals­ty­bė. Pa­sau­lis nie­ka­da ne­be­bus sau­gi vie­ta mums ir mū­sų vai­kams. Ir to­liau sie­ki­me ben­dros per­ga­lės prieš pas­ku­ti­nę im­pe­ri­ją! Už mū­sų ir jū­sų lais­vę! (Plo­ji­mai)

 

Jau­nų­jų dai­ni­nin­kių trio ir cho­ras „Ąžuo­liu­kas“ at­lie­ka dai­ną „Oi ne­verk, mo­tu­šė­le“, akom­pa­nuo­jant dviem Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ro būg­ni­nin­kams. (Plo­ji­mai)

 

G. ARBAČIAUSKAS. Cho­ras „Ąžuo­liu­kas“, Vil­niaus ko­le­gi­jos mu­zi­ki­nio te­at­ro spe­cia­ly­bės stu­den­tės Ga­bi­ja, Ka­mi­lė ir Vai­va ir Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės or­kest­ro būg­ni­nin­kai.

O da­bar tri­bū­na Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės ka­ri­nin­kui, 2008 me­tų „Mi­si­ja Si­bi­ras“ da­ly­viui, šau­liui, at­ei­ti­nin­kui, trem­ti­nio sū­nui Al­mi­nui Si­ne­vi­čiui. (Plo­ji­mai)

 

Lie­tu­vos ka­riuo­me­nės ka­ri­nin­ko, trem­ti­nio sū­naus, 2008 me­tų „Mi­si­ja Si­bi­ras“ daly­vio, šau­lio, at­ei­ti­nin­ko Al­mi­no Si­ne­vi­čiaus kal­ba

 

A. SINEVIČIUS. Ger­bia­mas Res­pub­li­kos Pre­zi­den­te, Sei­mo Pir­mi­nin­ke, Jū­sų Eks­ce­len­ci­jos, gar­būs trem­ti­niai, po­li­ti­niai kal­i­niai ir sve­čiai. Vi­sų mū­sų akys da­bar nu­kreip­tos į Uk­rai­ną, lie­tu­viai pa­lai­ko uk­rai­nie­čius ir vi­sa šir­di­mi yra su jais. Man džiu­gu, kad Lie­tu­vos jau­ni­mas kri­zių ir ka­ro re­gio­ne aki­vaiz­do­je de­monst­ruo­ja bran­dą, su­pra­ti­mą, o svar­biau­sia, ryž­tą pa­dė­ti ki­tam, ne­pa­žįs­ta­mam, bė­dos iš­tik­tam žmo­gui. Vi­sai kaip Si­bi­re, kai žmo­giš­ku­mas nu­ga­lė­da­vo blo­gį. Tai pa­ro­do, kad pra­ėjus 81 me­tams nuo ma­si­nių trė­mi­mų pra­džios Lie­tu­vos is­to­ri­nės pa­tir­tys nie­kur ne­din­go, ne­bu­vo už­mirš­tos, o tik ver­čia dar kar­tą pri­si­min­ti tą skaus­mą, ku­rį ta­da pa­ty­rė Lie­tu­vos žmo­nės: su­au­gu­sie­ji ir vai­kai, lie­tu­viai, žy­dai, len­kai. Juo­lab kad trem­tys at­si­nau­ji­no ne taip ir to­li nuo Lie­tu­vos – Ry­tų Uk­rai­no­je. Ne­pai­sydamas vi­so trė­mi­mų tra­giš­ku­mo, no­rė­čiau ak­cen­tuo­ti ne tik ge­du­lą, bet ir vil­tį. Vi­sų pir­ma, vil­tį, kad tai nie­ka­da vėl ne­pa­si­kar­tos Lie­tu­vo­je. Tai tik­rai ne­pa­si­kar­tos, nes Lie­tu­vo­je per 30 me­tų už­au­go lais­vų, ne­su­var­žy­tų, at­sa­kin­gų kū­rė­jų kar­ta.

Gal­būt kam nors ga­li ne­pa­tik­ti šių die­nų jau­ni­mas, nes jis ne­rū­pes­tin­gas, at­vi­res­nis ir glo­ba­les­nis, bet jei rei­kės, jis eis ir gins Lie­tu­vą. Dės­ty­da­mas Lie­tu­vos ka­ro aka­de­mi­jo­je tai pui­kiai ma­tau sa­vo aki­mis. Jau­nas žmo­gus vi­siš­kai ki­taip su­pran­ta ben­druo­me­nių ir vi­suo­me­nės svar­bą vals­ty­bės gy­ve­ni­me. Jau­ni­mo or­ga­ni­za­ci­jų ir jų na­rių gau­sa pa­ro­do pi­lie­tiš­ką jau­no žmo­gaus no­rą pri­si­dė­ti prie sa­vo vals­ty­bės kū­ri­mo.

Tą su­pra­tau dar 2008 metais, kai te­ko da­ly­vau­ti eks­pe­di­ci­jo­je „Mi­si­ja Si­bi­ras“, ku­rio­je at­ra­dau sa­vo šei­mos ir mū­sų vals­ty­bės is­to­ri­nį ry­šį. Ta­da su­pra­tau, kad ma­no se­ne­lis Ju­lius Si­nius yra ma­no di­džiau­sias did­vy­ris. Jis bu­vo tar­pu­ka­rio kom­po­zi­to­rius, var­go­ni­nin­kas, chor­ve­dys, ga­liau­siai trem­ti­nys ir sa­vo gy­ve­ni­mą pa­sky­rė lie­tu­vy­bės sklai­dai Vil­niu­je. Šią veik­lą kar­tu su ma­no tė­vu jis vyk­dė ir trem­ty­je, Si­bi­re.

Nors aš di­džiuo­juo­si au­gęs trem­ti­nių šei­mo­je, bet kar­tu su­pran­tu, kad esu vie­nas iš dau­ge­lio jau­nų žmo­nių Lie­tu­vo­je. To­kių kaip aš yra de­šim­tys tūks­tan­čių. Jie ži­no skau­džią Lie­tu­vos is­to­ri­ją, ją iš­jau­čia, o svar­biau­sia, su­pran­ta, kad vals­ty­bė esa­me mes vi­si. Juk Lie­tu­va – tai vi­si žmo­nės, ne­žiū­rint tau­ty­bės, kal­bos ar po­li­ti­nių pa­žiū­rų.

Nors Fran­cis Fu­ku­y­a­ma sa­vo kny­go­je „Is­to­ri­jos pa­bai­ga ir pas­ku­ti­nis žmo­gus“ svars­tė apie pa­sau­lį be ka­ro ir kru­vi­nos is­to­ri­jos pa­bai­gą, de­ja, jis kly­do. So­vie­tų Są­jun­gos žlu­gi­mas ne­už­bai­gė is­to­ri­jos, kaip ir pa­čios Ry­tų im­pe­ri­jos. Šian­dien ap­link Lie­tu­vą to­liau vyks­ta kri­zės, pan­de­mi­jos, trė­mi­mai, pre­ky­ba žmo­nė­mis ir net­gi kon­ven­ci­nis ka­ras. Bet aš tu­riu vil­tį, kad ka­da nors vi­sa tai baig­sis. Vil­tin­gai nu­tei­kia tai, kad lie­tu­vio iden­ti­te­tas, su­for­muo­tas su­ki­li­mų, par­ti­za­ni­nio pa­si­prie­ši­ni­mo, trem­čių ir ki­tų ryš­kių įvy­kių, yra dau­gu­mos jau­nų Lie­tu­vos pi­lie­čių šir­dy­se. Pi­lie­tiš­kas, už sa­vo vals­ty­bę at­sa­kin­gas ir is­to­ri­nę pa­tir­tį su­kau­pęs Lie­tu­vos jau­nas žmo­gus jau ne­bė­ra at­ei­tis, mes esa­me da­bar­tis.

Šian­dien no­riu pa­dė­ko­ti vi­siems Lie­tu­vos trem­ti­niams už tai, kad esa­te, ir už tai, kad ir to­liau pa­de­da­te kur­ti XXI am­žiaus Lie­tu­vą. Ačiū jums! (Plo­ji­mai)

G. ARBAČIAUSKAS. Šian­dien tri­bū­no­se jau­ni­mas, ku­riam lem­ta liu­dy­ti ne­gai­les­tin­gą pro­se­ne­lių, se­ne­lių, tė­vų, o kar­tais ir mo­ky­to­jų trem­ties is­to­ri­ją. Ber­niu­kų ir jau­nuo­lių cho­ro „Ąžuo­liu­kas“ įkū­rė­jas ir il­ga­me­tis va­do­vas Her­ma­nas Pe­relš­tei­nas 1941 m. bir­že­lio 14 d. su tė­vais bu­vo iš­trem­tas į Al­ta­jaus kraš­tą, o vė­liau al­kį ir šal­tį ken­tė prie Lap­te­vų jū­ros. Šian­dien „Ąžuo­liu­kui“ va­do­vau­ja ma­est­ro mo­ki­nys, pro­fe­so­rius Vy­tau­tas Miš­ki­nis. Jo se­ne­liai taip pat bu­vo iš­trem­ti į Si­bi­rą ir ten žu­vo.

Gir­dė­si­me Vac­lo­vo Au­gus­ti­no ir Vla­do Bra­ziū­no dai­ną „Tė­vy­ne mū­sų“. Te­bū­nie tai mal­da už juos. Už jus. Už mus.

 

Cho­ras „Ąžuo­liu­kas“ at­lie­ka dai­ną „Tė­vy­ne mū­sų“. (Plo­ji­mai)

 

G. ARBAČIAUSKAS. Dė­ko­ja­me cho­rui „Ąžuo­liu­kas“, ma­est­ro Vy­tau­tui Miš­ki­niui ir vi­siems šian­dien liu­di­jan­tiems mū­sų tau­tos skau­džią pra­ei­tį. Ne­tru­kus vi­sus pa­kvie­si­me į Ne­pri­klau­so­my­bės aikš­tę, kur 12 va­lan­dą ty­los mi­nu­te bus pa­gerb­tos oku­pa­ci­jų ir ge­no­ci­do au­kos bei iš­kil­min­gai pa­kel­tos Lie­tu­vos vė­lia­vos.