AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS ORO APSAUGOS ĮSTATYMO 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO PRIEDU ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, pirminiai jo siūlytojai ir asmenys, dalyvavę rengiant ar tobulinant projektą:
Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos įstatymo 1 ir 2 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo priedu įstatymo projektas (toliau – projektas) parengtas siekiant į jį teisingai perkelti 2008 m. gegužės 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/50/EB dėl aplinkos oro kokybės ir švaresnio oro Europoje (toliau – direktyva) terminų „aplinkos oras“, „ribinė vertė“ ir „siektina vertė“ apibrėžtis, įstatymu įgyvendinti direktyvos nuostatą, kuri reikalauja, kad valstybės narės padarytų nuorodą į direktyvą nacionalinės teisės aktuose, kuriais perkeliamos direktyvos nuostatos, arba oficialiai skelbdamos tuos teisės aktus. Dėl šių galbūt netinkamų direktyvos nuostatų perkėlimo 2014 m. spalio 22 d. EU PILOT informacine sistema gautas Europos Komisijos Aplinkos generalinio direktorato paklausimas Nr. 6210/14/ENVI dėl galbūt netinkamai į nacionalinę teisę perkeltų paklausimo I priede nurodytų direktyvos nuostatų (toliau – paklausimas).
Aplinkos ministerija 2014 m. gruodžio 23 d. raštu Nr. (10-4)-D8-9455 pateikė Europos Komisijos Aplinkos generaliniam direktoratui paaiškinimą, kuriame pripažino, kad terminų apibrėžtys nacionaliniuose teisės aktuose tikslintinos; pripažino, kad įstatyme nepateikta nuoroda į direktyvą; pažymėjo, kad 2016 m. suplanuotame parengti įstatymo pakeitimo projekte bus atsižvelgta į paklausime išdėstytus netikslumus ir nurodė, kad toks projektas bus parengtas 2016 m. II–III ketvirtį.
2. Parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Projekto tikslas – paklausime nurodytų direktyvos terminų „aplinkos oras“, „ribinė vertė“ ir „siektina vertė“ apibrėžtis įstatyme apibrėžti, kad jos atitiktų vartojamas direktyvoje; įstatymą papildyti priedu, kuriame nurodoma direktyva.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami įstatymo projekte aptarti klausimai:
Projekte pateikiamų terminų apibrėžčių palyginimas su direktyvoje ir galiojančiame Aplinkos oro apsaugos įstatyme pateiktomis apibrėžtimis pateiktas prie šio aiškinamojo rašto pridedamoje lentelėje „Terminai ir jų apibrėžtys“.
Projekte apibrėžtos ribinės vertės ir siektinos vertės dydžiai ir datos, nuo kurios šie dydžiai įsigalioja, Aplinkos oro apsaugos įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje įtvirtintais pagrindais nustatytos šiais Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymais: 2000 m. spalio 30 d. įsakymu Nr. 471/582 „Dėl Teršalų, kurių kiekis aplinkos ore ribojamas pagal Europos Sąjungos kriterijus, sąrašo ir Teršalų, kurių kiekis aplinkos ore ribojamas pagal nacionalinius kriterijus, sąrašo ir ribinių aplinkos oro užterštumo verčių patvirtinimo“, 2001 m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. 591/640 „Dėl Aplinkos oro užterštumo sieros dioksidu, azoto dioksidu, azoto oksidais, benzenu, anglies monoksidu, švinu, kietosiomis dalelėmis ir ozonu normų patvirtinimo“, 2006 m. balandžio 3 d. įsakymu Nr. D1-153/V-246 „Dėl Aplinkos oro užterštumo arsenu, kadmiu, nikeliu ir benzo(a)pirenu siektinų verčių patvirtinimo“; projekte pateikiamoje sąvokoje „aplinkos oras“ nurodytos darbovietės apibrėžtis ir darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimai perkeliant 1989 m. lapkričio 30 d. Tarybos direktyvą 89/654/EEB dėl būtiniausių darbovietei taikomų saugos ir sveikatos reikalavimų (OL 1989 L 393, p. 1) su pakeitimais, padarytais Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/30/EB (OL 2007 L 165, p. 21), nustatyti Darboviečių įrengimo bendruosiuose nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1998 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. 85/233 „Dėl Darboviečių įrengimo bendrųjų nuostatų patvirtinimo“.
4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Naujų teisinio reglamentavimo nuostatų projekte nenumatyta.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių priėmus projektą nenumatoma.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeniniai situacijai, korupcijai:
Projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms įtakos neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą:
Priėmus įstatymo projektą, nereikės rengti naujų teisės aktų; atsižvelgiant į tai, kad projekte pateikiamose terminų apibrėžtyse atlikti tik redakcinio pobūdžio pakeitimai, vien dėl to galiojančių teisės aktų keisti netikslinga (įstatymo apibrėžčių neatitinkančios apibrėžtys žemesnės teisinės galios teisės aktuose bus pakeistos (arba jų atsisakyta) keičiant šiuos teisės aktus dėl kitų priežasčių).
9. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimams:
Įstatymo Projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekte pateikiami terminai ir jų apibrėžtys aprobuoti Terminų banko įstatymo nustatyta tvarka.
10. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams:
Projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms. Projektas įgyvendina Europos Sąjungos teisę.
11. Įstatymo projekto įgyvendinimui reikalingi įstatymų lydimieji teisės aktai, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys:
Projekto įgyvendinimui teisės aktų rengti nereikės.
12. Įstatymo projekto įgyvendinimui reikalingos lėšos:
Projekto įgyvendinimas papildomų lėšų nepareikalaus.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Projektas teiktas derinti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, Europos teisės departamentui prie Teisingumo ministerijos, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai. Rengiant projektą atsižvelgta į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos siūlymus (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija siūlymų neteikė). Aplinkos ministerija dėl projekto su visuomene papildomai (projektas teiktas derinti suinteresuotoms institucijoms ir visuomenei per TAIS) nesikonsultavo.
14. Įstatymo projekto autoriai:
Projektą parengė Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento (direktorius Vitalijus Auglys, tel. 8 7066 3651, el. p. [email protected]) Aplinkos oro skyriaus vedėja Elena Auglienė (tel. 8 7066 3497, el. p. elena.augliene@am.lt).
15. Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc, yra „aplinkos apsauga“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Kitų reikalingų pagrindimų ir paaiškinimų nėra.
Terminai ir jų apibrėžtys
Direktyva |
Galiojantis įstatymas |
Įstatymo pakeitimo projektas |
aplinkos oras – troposferos oras (ne patalpų), išskyrus darbo aplinkos orą, kaip apibrėžta Direktyvoje 89/654/EEB (3), kuriam taikomos nuostatos dėl sveikatos apsaugos ir saugos darbe ir su kuriuo visuomenės atstovai neturi reguliaraus sąlyčio; ‘ambient air’ shall mean outdoor air in the troposphere, excluding workplaces as defined by Directive 89/654/EEC ( 1 ) where provisions concerning health and safety at work apply and to which members of the public do not have regular access; |
aplinkos oras – troposferos oras, išskyrus darbo aplinkos orą.
|
„1. Aplinkos oras – troposferos oras (ne patalpų), išskyrus darbo aplinkos darbovietėse orą, kuriam taikomi socialinės apsaugos ir darbo ministro ir sveikatos apsaugos ministro nustatyti darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimai ir su kuriuo kiti visuomenės nariai įprastai sąlyčio neturi.“
|
ribinė vertė – taršos lygis, nustatomas remiantis mokslo žiniomis, siekiant išvengti, užkirsti kelią arba sumažinti kenksmingą poveikį žmonių sveikatai ir (arba) visai aplinkai, kuris turi būti pasiektas per tam tikrą laikotarpį, o pasiekus neturi būti viršijamas; ‘limit value’ shall mean a level fixed on the basis of scientific knowledge, with the aim of avoiding, preventing or reducing harmful effects on human health and/or the environment as a whole, to be attained within a given period and not to be exceeded once attained. ‘level’ shall mean the concentration of a pollutant in ambient air or the deposition thereof on surfaces in a given time. |
ribinė užterštumo vertė – mokslinių tyrimų nustatytas aplinkos oro užterštumo lygis, pagal turimas žinias nedarantis žalingo poveikio žmonių sveikatai ir aplinkai
užterštumo lygis – vieno ar daugiau teršalų koncentracija aplinkos ore arba jų nusėdimas paviršiuje per tam tikrą laiką |
„3. Ribinė aplinkos oro užterštumo vertė (toliau – ribinė užterštumo vertė) – mokslinėmis žiniomis pagrįsta aplinkos oro užterštumo lygio vertė, kuri nustatyta aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro siekiant išvengti kenksmingo poveikio žmonių sveikatai ir (arba) aplinkai, užkirsti jam kelią ar jį sumažinti ir kurios negalima viršyti nuo aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro nustatytos datos.“
|
siektina vertė – taršos lygis, nustatytas siekiant išvengti, užkirsti kelią arba sumažinti kenksmingą poveikį žmonių sveikatai ir (arba) visai aplinkai, kuris turi būti pasiektas, jei įmanoma, per nustatytą laikotarpį; ‘target value’ shall mean a level fixed with the aim of avoiding, preventing or reducing harmful effects on human health and/or the environment as a whole, to be attained where possible over a given period. |
siektina užterštumo vertė – aplinkos oro užterštumo lygis, kuris nustatomas siekiant išvengti didesnio ilgalaikio kenksmingo poveikio žmonių sveikatai ir aplinkai ir kuris turi būti pasiektas per nustatytą laiką |
„4. Siektina aplinkos oro užterštumo vertė (toliau – siektina užterštumo vertė) – aplinkos oro užterštumo lygio vertė, kuri nustatyta aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro siekiant išvengti kenksmingo poveikio žmonių sveikatai ir (arba) aplinkai, užkirsti jam kelią ar jį sumažinti ir kuri negali būti viršijama, jei įmanoma, nuo aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro nustatytos datos.“ |
______________________________