LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO  547 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2021-08-30 Nr. XIVP-779

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad „Lietuvos žurnalistų sąjungos Žurnalistų teisių gynimo ir stebėsenos komitetas sulaukia nuolatinių skundų, jog praktikoje žurnalistams teisėtai rinkti informaciją neteisėtai trukdo ir pavieniai fiziniai asmenys, o kai kuriais atvejais ir juridiniai asmenys. Tai tampa ypač aktualu sudėtingų socialinių, ekonominių ar politinių įvykių metu, kuomet viešose vietose (past. – čia ir toliau pabraukta mūsų) fiksuodami svarbius įvykius ir teisėtomis priemonėmis rinkdami informaciją, žurnalistai sulaukia neteisėtų veiksmų, kuriais jiems trukdoma profesinė veikla. Tačiau šiuo atveju nėra numatyta Administracinių nusižengimų kodekse jokia analogiška atsakomybė, kokia numatyta valstybės ir savivaldos institucijų vadovams“. Su nurodytais projekto aiškinamojo rašto teiginiais sutiktina tik iš dalies.

Pažymėtina, kad iš tiesų galiojančios redakcijos Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 547 straipsnis numato administracinę atsakomybę išimtinai tik valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų vadovams už atsisakymą teikti informaciją bei trukdymą žurnalistams atlikti profesines pareigas, t. y. į šio administracinio nusižengimo subjektų sąrašą nepatenka fiziniai asmenys bei juridinių asmenų vadovai ar kiti atsakingi asmenys. Vis dėlto, nesutiktina, kad esant projekto aiškinamajame rašte nurodytoms faktinėms aplinkybėms ANK nenumato jokios atsakomybės asmenims, darantiems tam tikrus neteisėtus ir, be kita ko, prieš žurnalistus nukreiptus veiksmus viešose vietose.

Pavyzdžiui, ANK 481 straipsnio 1 dalyje nustatyta administracinė atsakomybė už necenzūrinius žodžius ar gestus viešosiose vietose, įžeidžiamą kibimą prie žmonių, kitus tyčinius veiksmus, kuriais siekiama pažeisti viešąją tvarką ir žmonių rimtį; ANK 115 straipsnyje nustatyta administracinė atsakomybė už tyčinį turto sunaikinimą ar sugadinimą, kai nukentėjusiajam padaryta žala neviršija trijų bazinių bausmių ir nuobaudų dydžių (asmuo pagal šį straipsnį galėtų būti traukiamas atsakomybėn, pvz., tais atvejais, kai viešoje ar neviešoje vietoje sunaikina ar sugadina žurnalisto turimą vaizdo ir garso fiksavimo įrangą).

Taip pat atkreiptinas dėmesys ir į Baudžiamojo kodekso (toliau – BK) specialiosios dalies straipsnius, nustatančius baudžiamąją atsakomybę už veikas, kurias iš esmės galima laikyti susijusiomis su tomis, apie kurias abstrakčiai kalbama projekto aiškinamajame rašte[1] – pavyzdžiui, BK 140 straipsnis („Fizinio skausmo sukėlimas ar nežymus sveikatos sutrikdymas), BK 145 straipsnis („Grasinimas nužudyti ar sunkiai sutrikdyti žmogaus sveikatą arba žmogaus terorizavimas“), BK 148 straipsnis („Žmogaus veiksmų laisvės varžymas“), BK 187 straipsnis („Turto sunaikinimas ar sugadinimas“), BK 284 straipsnis („Viešosios tvarkos pažeidimas“) ir t. t.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, kyla abejonių, ar projektu siūlomi pakeitimai nėra pertekliniai ir ar jie atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtintą tikslingumo principą, reiškiantį, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis.

2.         Vertinant projekto 1 straipsnyje numatomą naują ANK 547 straipsnio 2 dalį kyla ir kitų abejonių, susijusių su siūlomo teisinio reguliavimo praktiniu taikymu:

2.1. projektu siūloma nustatyti administracinę atsakomybę už „trukdymą žurnalistams teisėtai rinkti informaciją“. Atkreiptinas dėmesys, jog „trukdymo“ požymis yra vertinamojo pobūdžio, o tai reiškia, kad jo turinys turėtų būti nustatinėjamas ad hoc (kiekvienu konkrečiu atveju) ir nemaža dalimi priklausytų nuo teisę taikančio subjekto teisinės sąmonės[2]. Praktikoje tai galėtų reikšti nenuoseklų ir sunkiai nuspėjamą įstatymo taikymą;

2.2. kyla abejonių ir dėl to, ar naujoji administracinio nusižengimo sudėtis nebūtų taikoma per plačiai, kadangi ji nenumato padarinių ir, atitinkamai, priežastinio ryšio kaip būtinųjų administracinio nusižengimo sudėties požymių (formalioji sudėtis[3]). Kitaip tariant, norint patraukti asmenį atsakomybėn pagal projekto 1 straipsnyje numatomą naująją ANK 547 straipsnio 2 dalį pakaktų įrodyti vien tik trukdymo veiksmus visiškai nepriklausomai nuo to, ar jie konkrečioje situacijoje informaciją renkančiam žurnalistui sukėlė kokių nors neigiamų padarinių (pvz., užkirto galimybę gauti reikalingą informaciją, sutrikdė normalų žurnalisto darbą ir pan.);

3.         Remiantis kitų ANK specialiosios dalies straipsnių konstravimo praktika, naujoji administracinio nusižengimo sudėtis turėtų būti įtvirtinta ANK 547 straipsnio 3 dalyje, o ne 2 dalyje. Atitinkamai, galiojančios redakcijos ANK 547 straipsnio 2 dalis neturėtų būti pernumeruojama. Jeigu šiai pastabai nebūtų pritarta, tuomet projektas koreguotinas šiais aspektais:

3.1. projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje vietoje žodžio „antra“ turėtų būti įrašytas skaitmuo „2“;

3.2. projekto 1 straipsnio 2 dalyje neturėtų būti dėstomas projektu pernumeruojamos ANK 547 straipsnio 3 dalies tekstas;

3.3. projekto 1 straipsnio 2 dalyje žodis „Buvusia“ turėtų būti rašomas su nosine.

4.         Siekiant užtikrinti teisinio reguliavimo nuoseklumą, siūlytina apsvarstyti, ar ANK 547 straipsnio nereikėtų papildyti dar viena dalimi, įtvirtinančią griežtesnę atsakomybę už pakartotinį trukdymą žurnalistams teisėtai rinkti informaciją. Pastebėtina, kad griežtesnė atsakomybė už pakartotinį ANK 547 straipsnio 1 dalyje įtvirtinto administracinio nusižengimo padarymą yra numatyta galiojančios redakcijos ANK 547 straipsnio 2 dalyje (projektu siūloma šią dalį laikyti 3 dalimi).

5.         Projekto 1 straipsniu pildomo ANK 547 straipsnio 2 dalies dispozicijoje žodžiai „fizinių ar juridinių asmenų“ yra pertekliniai. Be to, šios dalies dispozicijoje po žodžio „informaciją“ kablelis neturėtų būti rašomas.

6.         Projekto 1 straipsniu pildomo ANK 547 straipsnio 2 dalies sankcijoje po žodžio „vadovams“ įrašytini žodžiai „ar kitiems atsakingiems asmenims“.

7.         Projekto 2 straipsnyje po skaitmens „1“ turėtų būti rašoma „d.“.  

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                                Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891; el. p. [email protected]

 



[1] Kaip minėta, projekto aiškinamajame rašte abstrakčiai užsimenama apie viešose vietose atliekamus neteisėtus veiksmus, kuriais žurnalistams „trukdoma profesinė veikla“.

[2] Apie vertinamuosius požymius plačiau žr.: VERŠEKYS, P. Vertinamieji nusikalstamos veikos sudėties požymiai. Socialiniai mokslai: teisė (01 S). Vilnius: Vilniaus universitetas, 2013.

[3] Administracinių nusižengimų sudėtys pagal konstrukciją skirstomos į formaliąsias ir materialiąsias. Formaliosiomis sudėtimis laikomos tokios sudėtys, kurios nustato atsakomybę už veiką, o veikos padariniai ir priežastinis ryšys tarp veikos ir padarinių paliekami už administracinio nusižengimo sudėties ribų. Tuo tarpu materialiosios sudėtys apima veiką, padarinius bei priežastinį ryšį tarp veikos ir padarinių.