Komiteto patobulintas

įstatymo projektas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

TURIZMO ĮSTATYMO NR. VIII-667 2 ir 32 STRAIPSNIų PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2024 m.                 d. Nr.

 

Vilnius

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 29 dalį ir ją išdėstyti taip:

29. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžiamos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos draudimo įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos karo padėties įstatyme, Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatyme, Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatyme, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme, Lietuvos Respublikos įstatyme „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ ir Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme.“

 

2 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

32 straipsnis. Bendrieji apgyvendinimo paslaugų teikimo reikalavimai

1. Apgyvendinimo paslaugų teikėjas privalo:

1) teikti apgyvendinamiems asmenims tikslią ir teisingą informaciją apie apgyvendinimo paslaugų teikimo vietą, žvaigždučių skaičių (išskyrus neklasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų teikėjus), teikiamas paslaugas ir apgyvendinimo paslaugų kainą;

2) registruoti išankstinius apgyvendinimo paslaugų užsakymus (rezervavimą);

3) užtikrinti, kad apgyvendinami asmenys, išskyrus kartu su jais atvykusius nepilnamečius vaikus, patvirtintų savo tapatybę – pateiktų apgyvendinimo paslaugos teikėjui, išskyrus apgyvendinimo paslaugų teikėją, teikiantį kaimo turizmo paslaugas, galiojantį asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Apgyvendinimo paslaugų teikėjas, išskyrus apgyvendinimo paslaugų teikėją, teikiantį kaimo turizmo paslaugas, ne vėliau kaip per 24 valandas nuo asmens apgyvendinimo dienos informuoja apie apgyvendintus asmenis, išskyrus kartu su jais atvykusius nepilnamečius vaikus, ekonomikos ir inovacijų ministro nustatyta tvarka elektroniniu būdu Nacionalinei turizmo informacinei sistemai pateikia reikiamus asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose esančius duomenis. Asmens duomenys tvarkomi keliautojų ir turistų apskaitos ir 1990 m. birželio 19 d. Konvencijos dėl Šengeno susitarimo, 1985 m. birželio 14 d. sudaryto tarp Beniliukso ekonominės sąjungos valstybių, Vokietijos Federacinės Respublikos ir Prancūzijos Respublikos Vyriausybių, dėl laipsniško jų bendrų sienų kontrolės panaikinimo įgyvendinimo 45 straipsnio 1 dalies b punkte nurodytais tikslais;

4) pasikeitus šio įstatymo 33 straipsnio 1 dalyje ar 34 straipsnio 1 dalyje nurodytuose dokumentuose pateiktiems duomenims, per 10 darbo dienų nuo to momento, kai ši informacija tapo ar turėjo tapti jam žinoma, pateikti Vyriausybės įgaliotai institucijai patikslintą informaciją;

5) nutraukęs apgyvendinimo paslaugų teikimą, per 10 darbo dienų nuo apgyvendinimo paslaugų teikimo nutraukimo dienos apie tai informuoti Vyriausybės įgaliotą instituciją;

6) užtikrinti sveikatos apsaugos ministro patvirtintų apgyvendinimo paslaugų sveikatos saugos reikalavimų vykdymą.

2. Apgyvendinimo paslaugų teikėjas, teikiantis kaimo turizmo paslaugas, privalo užtikrinti, kad apgyvendinami užsieniečiai, išskyrus kartu su jais atvykusius nepilnamečius vaikus, patvirtintų savo tapatybę – pateiktų apgyvendinimo paslaugos teikėjui, teikiančiam kaimo turizmo paslaugas, galiojantį asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Apgyvendinimo paslaugų teikėjas, teikiantis kaimo turizmo paslaugas, ne rečiau kaip kartą per mėnesį nuo asmens apgyvendinimo dienos ekonomikos ir inovacijų ministro nustatyta tvarka elektroniniu būdu Nacionalinei turizmo informacinei sistemai pateikia reikiamus asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose esančius duomenis apie apgyvendintus užsieniečius, išskyrus kartu su jais atvykusius nepilnamečius vaikus, ir duomenis apie apgyvendintų Lietuvos Respublikos piliečių skaičių ir jų nakvynių skaičių. Asmens duomenys tvarkomi keliautojų ir turistų apskaitos ir 1990 m. birželio 19 d. Konvencijos dėl Šengeno susitarimo, 1985 m. birželio 14 d. sudaryto tarp Beniliukso ekonominės sąjungos valstybių, Vokietijos Federacinės Respublikos ir Prancūzijos Respublikos Vyriausybių, dėl laipsniško jų bendrų sienų kontrolės panaikinimo įgyvendinimo 45 straipsnio 1 dalies b punkte nurodytais tikslais.“

 

·   Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-25:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Teikiamo projekto 2 straipsniu keičiamo Turizmo įstatymo 32 straipsnio 2 dalyje siūlomu nustatyti teisiniu reguliavimu apgyvendinimo paslaugų teikėjams, teikiantiems kaimo turizmo paslaugas, teikiant informaciją apie apgyvendintus asmenis Nacionalinei turizmo informacinei sistemai (toliau – NTIS), būtų nustatyti kitokie reikalavimai nei visiems kitiems apgyvendinimo paslaugų teikėjams: 1) kitoks duomenų apie apgyvendintus asmenis pateikimo NTIS terminas –  vietoj 24 valandų (nuo asmens apgyvendinimo dienos) termino, galiojančio Turizmo įstatymo 32 straipsnio 3 punkte nustatyto visiems kitiems apgyvendinimo paslaugų teikėjams, apgyvendinimo paslaugų teikėjams, teikiantiems kaimo turizmo paslaugas, būtų nustatytas iki vieno mėnesio terminas; 2) kitoks apgyvendintų asmenų, kurių tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose esančius duomenis reikėtų pateikti NTIS, ratas ir kitokia NTIS pateikiamų duomenų apimtis – apgyvendinimo paslaugų teikėjai, teikiantys kaimo turizmo paslaugas, turėtų teikti ne visų apgyvendintų asmenų, o tik apgyvendintų užsieniečių asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose esančius duomenis, o duomenų apie Lietuvos Respublikos piliečius teikimas apsiribotų Lietuvos Respublikos piliečių kiekio ir jų nakvynių skaičiaus nurodymu. Pažymėtina, kad šis teikiamu projektu Nr. XIVP -3930(2) siūlomas teisinis reguliavimas iš esmės nesiskiria nuo pirminio projekto Nr. XIVP-3930 2 straipsnio 2 dalimi siūlyto nustatyti teisinio reguliavimo.

Teisės departamentas, įvertinęs, be kita ko, ir Ekonomikos komiteto 2024 m. rugsėjo 18 d. išvadoje Nr. 108-P-54 „Dėl Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo Nr. VIII-667 2 ir 32 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3930“ pateiktus argumentus, dėl teikiamu projektu Nr. XIVP-3930(2) siūlomo teisinio reguliavimo laikosi nuomonės, išdėstytos Teisės departamento 2024 m. birželio 26 d. išvados dėl projekto Nr. XIVP-3930 1 pastaboje. Manome, kad: 1) tarp kaimo turizmo paslaugų teikėjų ir kitų apgyvendinimo paslaugų teikėjų, ypač kitų neklasifikuojamųjų apgyvendinimo paslaugų teikėjų – privataus apgyvendinimo paslaugų, turistinio laivo apgyvendinimo paslaugų, turistinės stovyklos paslaugų teikėjų – nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas; 2) projektu apgyvendinimo paslaugų teikėjams, teikiantiems kaimo turizmo paslaugas, nustačius iki 30 kartų ilgesnį nei kitiems apgyvendinimo paslaugų teikėjams asmens duomenų pateikimo NTIS terminą, iš esmės būtų paneigti tikslai/siekiai, kuriuos nurodė Vyriausybė, teikdama Seimui  Turizmo įstatymo Nr. VIII-667 pakeitimo įstatymo projektą (reg. Nr. XIVP-1871), kuriuo 24 valandų (nuo asmens apgyvendinimo dienos) duomenų pateikimo NTIS terminas buvo pasiūlytas, siekiant pagreitinti apgyvendintų asmenų duomenų surinkimą ir įgyvendinti 1990 m. birželio 19 d. Konvencijos dėl Šengeno susitarimo, 1985 m. birželio 14 d. sudaryto tarp Beniliukso ekonominės sąjungos valstybių, Vokietijos Federacinės Respublikos ir Prancūzijos Respublikos Vyriausybių, dėl laipsniško jų bendrų sienų kontrolės panaikinimo įgyvendinimo 45 straipsnio 1 dalies b punktą („užpildytos registracijos kortelės bus laikomos, kad būtų pateiktos arba nusiųstos kompetentingoms institucijoms, kai jų joms prireiks grėsmei pašalinti, baudžiamiesiems tyrimams arba asmenų dingimo aplinkybėms ir nelaimių aukoms išaiškinti <..>); 3) teisinis reguliavimas, pagal kurį apgyvendinimo paslaugų teikėjai, teikiantys kaimo turizmo paslaugas, turėtų teikti tik apgyvendintų užsieniečių asmens tapatybę patvirtinančiuose dokumentuose esančius duomenis, o duomenų apie Lietuvos Respublikos piliečius teikimas apsiribotų Lietuvos Respublikos piliečių kiekio ir jų nakvynių skaičiaus nurodymu, toks teisinis reguliavimas nederėtų su galiojančio Turizmo įstatymo nuostatomis (2 straipsnio 18 dalimi, kurioje yra įtvirtinta „turisto“ sąvoka, 43 straipsnio 1 dalimi, kurioje yra nustatyta NTIS paskirtis bei 43 straipsnio 2 dalimi, kurioje yra apibrėžti asmens duomenų tvarkymo NTIS tikslai), be to, juo būtų pažeistas Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 18 straipsnyje įtvirtintas draudimo diskriminuoti pilietybės pagrindu principas, kuris yra detalizuotas 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2004/38/EB dėl Sąjungos piliečių ir jų šeimos narių teisės laisvai judėti ir gyventi valstybių narių teritorijoje, iš dalies keičiančios Reglamentą (EEB) Nr. 1612/68 ir panaikinančios Direktyvas 64/221/EEB, 68/360/EEB, 72/194/EEB, 73/148/EEB, 75/34/EEB, 75/35/EEB, 90/364/EEB, 90/365/EEB ir 93/96/EEB 24 straipsnyje, pagal kurį kitų valstybių narių piliečiai, kurie yra nuolatiniai Lietuvos Respublikos gyventojai, ir jų šeimos nariai turi teisę į vienodą traktavimą kaip ir Lietuvos Respublikos piliečiai.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

1. Ekonomikos komitetas, 2024-09-19 Komiteto posėdyje svarstydamas Teisės departamento 2024-06-25  išvadoje pateiktas pastabas, nepritarė analogiškai pastabai ir išsamius argumentus surašė Komiteto išvadoje. Komitetas laikosi anksčiau suformuluotų argumentų.

 

2. Papildomai Komitetas atkreipia dėmesį, kad 2024-07-01 buvo gauta Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės išvada dėl aptariamo įstatymo projekto, tačiau kritinių pastabų pateikta nebuvo.

 

3. Be to, dėl įstatymo projekto buvo paprašyta LR Vyriausybės nuomonės. 2024-08-14 buvo gauta LR Vyriausybės išvada, kurioje įstatymo projektui siūloma pritarti.

 

Balsavimo rezultatai: nepritarimui pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

 

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

2. Ekonomikos ir inovacijų ministras iki 2024 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

Respublikos Prezidentas