LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 488 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2161(2)
2023-06-14 Nr. 102-P-29
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininkės pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai:
Arvydą Anušauską pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas,
Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Kviestieji asmenys: Seimo narys Vytautas Mitalas, Policijos departamento Viešosios policijos valdybos vyriausiasis tyrėjas Kęstutis Stelmokas, Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis tyrėjas Rytis Vosylius.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto / Komisijos sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-06-07 |
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Andrius Vyšniauskas 2023-06-07 |
1 (488) |
(2) |
|
|
Argumentai: Siekiant originalių įstatyme numatytų tikslų būtina viešąją rimtį užtikrinančioms institucijoms suteikti maksimalų reikiamų poveikio priemonių spektrą. Gali susidaryti situacijų, kai asmenims taikoma administracinė atsakomybė nėra efektyvi (pavyzdžiui, fiziniai asmenys, kuriems taikoma atsakomybė niekur nedirba, nesimoko ir nėra drausti valstybės lėšomis, neturi asmeninės nuosavybės teise jiems priklausančio turto) arba net ir skiriant baudas asmuo nesistengia problemos spręsti. Pastarasis atvejis taikytinas ir juridinių asmenų atveju. Todėl yra siūloma suteikti papildomą galimybę konfiskuoti priemones, kuriomis yra trikdoma viešoji rimtis. Tai būtų papildoma galimybė geresnei viešosios rimties trikdymo kontrolei.
Pasiūlymas:
488 straipsnio 2 dalies pakeitimas Pakeisti 488 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą asmenims nuo dviejų šimtų iki trijų šimtų eurų arba priemonių, kuriomis trikdoma viešoji rimtis, konfiskavimą. |
Nepritarti |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas klausymų metu ir komiteto posėdyje, svarstydamas patobulintą projektą, nepritarė tokiai tuo metu žodžiu iškeltai idėjai. Kita vertus, jeigu pasiūlymui būtų norima pritarti, jis turėtų būti koreguojamas: - Nuostatos dėl priemonių, kuriomis trikdoma viešoji rimtis konfiskavimo turėtų būti dėstomos atskiroje 4 dalyje; - Taip pat nėra aišku, ar pasiūlymo autorius siekia nustatyti privalomą konfiskavimą ar galimybę skirti šių priemonių konfiskavimą; - Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis ANK 29 straipsnio nuostatomis gali būti konfiskuojamas tik tas turtas, kuris yra pažeidėjo nuosavybė, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje nurodytas išimtis. Šio straipsnio dalies pasiūlymo autorius nesiūlo keisti.
Balsavimo rezultatai: už - 8, prieš - 0, susilaikė - 1. |
2. |
Seimo narys Vytautas Mitalas 2023-06-09 |
1 |
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymu siekiama atsisakyti projekte numatyto baudų juridinių asmenų vadovams nustatymo. Siūlomų įstatymo pataisų paskirtis yra atgrasyti nuo ir bausti už viešosios rimties trikdymą fizinius asmenis, tačiau projekte nustatoma administracinė atsakomybė ir juridiniams asmenims, numatant didesnes baudas jų vadovams. Tai prieštarauja įstatymo projekto motyvams, kuriais siekiama spręsti būtent fizinių asmenų, trikdančių viešąją tvarką, problemą.
Administracinės atsakomybės nustatymas verslo subjektams nepaiso skirtumo tarp negatyvios fizinių asmenų veiklos ir naktinės ekonomikos kuriamos socialinės ir ekonominės vertės miestams ir kurortams. Tai sukurs neapibrėžtumą kultūros, pramogų ir viešojo maitinimo įstaigoms, veikiančioms vakarais ir naktimis, pablogins jų verslo sąlygas. Pabrėžtina, kad triukšmo vėlyvu paros metu problemos egzistuoja visose valstybėse, tačiau efektyviausias būdas jas valdyti yra mediacijos procesai savivaldos institucijų ir vietos bendruomenių, verslo įstaigų lygmenyje, o ne baudų verslo įmonių atstovams nustatymas.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „488 straipsnis. Viešosios rimties trikdymas 1. Šauksmai, švilpimas, garsus dainavimas arba grojimas muzikos instrumentais, kitokiais garsiniais aparatais ar kiti triukšmą keliantys veiksmai gatvėse, aikštėse, parkuose, paplūdimiuose, viešajame transporte ir kitose viešosiose vietose, o vakaro (nuo 19 val. iki 22 val.) ir nakties (nuo 22 val. iki 7 val.) metu – ir gyvenamosiose patalpose, įmonėse, įstaigose ar organizacijose, kai tai trikdo asmenų ramybę, poilsį ar darbą, užtraukia baudą 2. Šio straipsnio 1 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą 3. Už šio straipsnio 1, 2 dalyse numatytus administracinius nusižengimus, padarytus viešojoje vietoje vykstančiame renginyje, gali būti skiriamas draudimas lankytis viešosiose vietose vykstančiuose renginiuose nuo vieno mėnesio iki vienų metų.“ |
Nepritarti |
Atkreiptinas dėmesys, kad pritarus Seimo nario pasiūlymui, atsakomybė juridinių asmenų vadovams išliks, kaip ir iki šiol galiojusioje ANK 488 str. redakcijoje buvo, tačiau ji būtų nediferencijuota. Šiuo projektu nėra keičiamas pats atsakomybės subjektas, tik yra siūloma diferencijuoti baudų dydžius fiziniams asmenims ir juridinių asmenų vadovams.
Balsavimo rezultatai: už - 2, prieš - 2, susilaikė - 5. |
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė