LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kaimo reikalų komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS
ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1100
2019-07-17 Nr. 110-P-16
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Andriejus Stančikas – Komiteto pirmininkas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Aurimas Gaidžiūnas, Alfredas Stasys Nausėda, Algimantas Salamakinas; Komiteto biuro patarėjai: Gintarė Remeikienė, Rolandas Juknevičius, padėjėja Renata Činskienė; kviestieji asmenys: Evaldas Gustas – žemės ūkio viceministras, Neringa Tamonienė, Irena Brazienė – Žemės ūkio ministerijos atstovės, Laimonas Čiakas – Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM direktorius, Zita Kvietkienė, Algis Bagdonas - Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM atstovai, Ignas Jankauskas – Lietuvos gyvulių augintojų asociacijos administracijos vadovas, Jonas Talmantas – LŪS pirmininkas, Sigitas Dimaitis – LR ŽŪR direktorius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba (2017-11-03) |
1(4) |
(2) |
(3) |
Atlikus minėtų teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą nenustatyta, kad jie sudarytų tiesiogines sąlygas korupcijai. Tačiau kai kurie projektų pasiūlymai gali būti suvokiami ir taikomi nevienodai, tam tikrais atvejais būtų neaišku, kaip juos įgyvendinti. Be to, priėmus minėtų teisės aktų projektus gali nebūti pasiekti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo tikslai, pavyzdžiui, valstybinę žemę naudoti racionaliai, o kai kurių asmenų grupėms sudarytų išskirtines galimybes neskelbiant aukciono įsigyti didelius valstybinės žemės ir miškų plotus. |
Atsižvelgti.
|
|
2. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba (2017-11-03) |
1(4) |
(2) |
(3) |
Dėl Projekto Nr. XIIIP-1100 teikiame šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Projekte Nr. XIIIP-1100 siūloma pakeisti Žemės įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatas ir nustatyti, kad teisę be aukciono pirkti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę Vyriausybės nustatyta tvarka turi privačių žemės sklypų savininkai – tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpusius ir (ar) su jais besiribojančius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, ne didesnius kaip 10 ha, taip pat didesnius kaip 10 ha, jeigu šiuose valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotuose pagal teisės aktų nuostatas, reglamentuojančias žemės sklypų formavimą, negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų, ir neviršijančius Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyto ploto. Manome, kad minėti Projekto Nr. XIIIP-1100 siūlymai svarstytini: 1.1.Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtose nuostatose vartojama formuluotė „įsiterpę žemės plotai“ gali būti suvokiama ir taikoma nevienodai, pavyzdžiui: „įsiterpusiais žemės plotais“ gali būti laikoma žemė, nors ir įsiterpusi tarp privačių žemės sklypų, tačiau nuo jų nutolusi dideliu atstumu. Šiuo atveju atkreiptinas dėmesys į Projektu Nr. XIIIP-1100 keičiamo įstatymo tikslus (užtikrinti, kad Lietuvos nacionalinis turtas – žemės ūkio paskirties žemė būtų naudojama racionaliai, skatinant žemės ūkio veiklą ir konkurencingą žemės ūkį, sudarant sąlygas racionaliai tvarkomoms žemės valdoms suformuoti ir žemės konsolidacijai), kadangi, suteikus galimybę be aukciono įsigyti nuo privačių žemės sklypų nutolusius valstybinės žemės plotus, šie tikslai galimai nebūtų įgyvendinti. 1.2.Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu galiojančiuose įstatymuose nėra apibrėžtų „racionalių ribų ir dydžių“ žemės sklypų kriterijų ir, nors dalį iš jų galima identifikuoti iš įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatų[1], šie kriterijai, priėmus Projektą Nr. XIIIP-1100, turėtų būti iš esmės keičiami. Taigi, nei iš Projekto Nr. XIIIP-1100 ar jo lydimųjų dokumentų, nei iš galiojančių teisės aktų neaišku, kurie valstybinės žemės plotai Projekte Nr. XIIIP-1100 siūlomų Žemės įstatymo nuostatų kontekste laikytini „racionalaus dydžio ir ribų“ (ar atvirkščiai, pagal kokius kriterijus žemės plotai pripažįstami neracionalaus dydžio ir ribų[2]), – tai yra papildomas korupcijos rizikos veiksnys. |
Nepritarti.
|
Šie klausimai aptariami poįstatyminiuose teisės aktuose. |
3. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba (2017-11-03) |
1(4) 2 |
(2),
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Seime yra užregistruotas Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-1902(4) (toliau – Projektas Nr. XIIP-1902(4)), kuriame nurodytos įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punkto nuostatos visiškai atitinka galiojančio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 3 punktą, tačiau neaišku, ar Projekto Nr. XIIIP-1100 siūlymais bus keičiamos galiojančio įstatymo, ar Projektu Nr. XIIP-1902(4) siūlomo įstatymo nuostatos. Specialiųjų tyrimų tarnyba atkreipia dėmesį, kad Projektu Nr. XIIP-1902(4) siūlomu įstatymu naikinami galiojančio Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatyti reikalavimai, pagal kuriuos teisę įsigyti žemės ūkio paskirties žemės turi tik žemės ūkio veiklą vykdantys fiziniai ir juridiniai asmenys. Be to, pagal galiojančio įstatymo 2 straipsnio 5 dalį ir Projektu Nr. XIIP-1902(4) siūlomo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį pareiga užtikrinti įsigytos žemės ūkio paskirties žemės naudojimą žemės ūkio veiklai neprivaloma, kai pagal įstatymą perkami tarp nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpę valstybiniai žemės ūkio paskirties žemės plotai. Atsižvelgdami į tai, manome, kad kyla rizika, jog Projektu Nr. XIIIP-1100 gali būti siekiama pakeisti Projekte Nr. XIIP-1902(4) siūlomą įstatymą ir žemės ūkio veikla neužsiimantiems asmenims padidinti galimybių be aukciono įsigyti didelius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus. Projekto Nr. XIIIP-1100 siūlymai taip pat gali būti svarstomi įstatymo tikslų (užtikrinti, kad Lietuvos nacionalinis turtas – žemės ūkio paskirties žemė būtų naudojama racionaliai, skatinant žemės ūkio veiklą ir konkurencingą žemės ūkį) arba Projekto Nr. XIIP-1902(4) siūlomo įstatymo tikslų (užkirsti kelią žemės ūkio paskirties žemės spekuliacijai, sudaryti sąlygas racionaliai tvarkomoms žemės valdoms suformuoti ir žemės konsolidacijai ir skatinti racionalų žemės ūkio paskirties žemės naudojimą) įgyvendinimo požiūriu.
|
Atsižvelgti. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
|||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys R.Žemaitaitis (2017-11-13)
|
1 (4) |
(2) |
(3) |
Argumentai: Siūloma numatyti, jog teisę be aukciono pirkti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę turi ūkininkai, kurie jau anksčiau nuomojo ar laikinai naudojo valstybinės žemės plotus ilgiau kaip 5 metus iš eilės, už vidutinę rinkos vertę, kurios dydis nustatomas pagal Žemės verčių zonų žemėlapius.
Pasiūlymas: 2) Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) privačių žemės sklypų savininkai – tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpusius, ir/arba su jais besiribojančius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, ne didesnius kaip 10 ha, taip pat didesnius kaip 10 ha, jeigu šiuose valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotuose pagal teisės aktų nuostatas, reglamentuojančias žemės sklypų formavimą, negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų, ir neviršijančius Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyto ploto ir asmenys, nuomojantys ar laikinai naudojantys valstybinės žemės plotus ilgiau kaip 5 metus iš eilės, už vidutinę rinkos vertę, kurios dydis nustatomas pagal Žemės verčių zonų žemėlapius;“
|
Nepritarti.
|
Iš esmės pasiūlymu būtų grįžtama į 2013 m. buvusią situaciją, kai valstybinė žemės ūkio paskirties žemė buvo parduodama, tačiau šiuo atveju pareikšti pageidavimą pirkti valstybinę žemę galėtų ne visi asmenys, o tik tie, kurie nuomojo ar laikinai naudojo valstybinę žemę. Toks siūlomas reguliavimas gali sudaryti sąlygas konstitucinio asmenų lygiateisiškumo principo pažeidimui, konkurencijos varžymui bei valstybės interesų paneigimui. |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (2017-12-13, nutarimas Nr. 1093) |
1(4) 2 |
(2),
|
|
Nepritarti Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1100 (toliau – projektas Nr. 1) <...> dėl šių priežasčių: 1. Siūlymas sudaryti sąlygas vienai asmenų grupei iš esmės neribotai (10 ha ir daugiau) įsigyti valstybinės žemės turės neigiamų pasekmių sąžiningos konkurencijos apsaugai. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas konstatavo, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnyje įtvirtinta nuostata, kad įstatymas saugo sąžiningos konkurencijos laisvę, reiškia įpareigojimą įstatymų leidėjui įstatymais nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kad nebūtų monopolizuojama gamyba ir rinka, būtų užtikrinta sąžiningos konkurencijos laisvė ir būtų numatytos priemonės ir būdai jai apsaugoti (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2015 m. sausio 15 d. nutarimas Nr. KT3-N1/2015 „Dėl Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 171 straipsnio (2009 m. gruodžio 17 d. redakcija) 2 dalies 2 punkto atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“). Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad „išskyrus tuos atvejus, kai Sutartys nustato kitaip, valstybės narės arba iš jos valstybinių išteklių bet kokia forma suteikta pagalba, kuri, palaikydama tam tikras įmones arba tam tikrų prekių gamybą, iškraipo konkurenciją arba gali ją iškraipyti, yra nesuderinama su vidaus rinka, kai ji daro įtaką valstybių narių tarpusavio prekybai“. 2. Projektu Nr. 1 <...> suteikiant teisę tik privačių žemės sklypų savininkams, kurių sklypai ribojasi ar tarp kurių yra įsiterpę 10 ha ir didesni valstybinės žemės plotai, įsigyti šiuos valstybinius žemės plotus, bus pažeistas konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas. Kiti asmenys ne tik neturės teisės į pirmumą, kaip yra valstybinės žemės ūkio paskirties žemės nuomos atveju, bet jiems apskritai bus draudžiama įsigyti valstybinės žemės. Kaip yra konstatavęs Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas savo nutarimuose, aiškindamas konstitucinio asmenų lygiateisiškumo principo turinį, žmogus turi prigimtinę teisę būti traktuojamas vienodai su kitais. Pagal minėtą principą neleidžiama asmenų diskriminuoti ir teikti jiems privilegijų. Šio konstitucinio principo turi būti laikomasi ir leidžiant įstatymus, ir juos taikant (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2005 m. lapkričio 10 d. nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1632 straipsnio (2002 m. liepos 5 d. redakcija) 5 dalies ir šio straipsnio (2003 m. liepos 4 d. redakcija) 6 dalies atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai“). 3. Projekto Nr. 1 nuostata, kad didesniuose kaip 10 ha žemės plotuose neįmanoma suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės sklypo, yra ydinga, nes tiek pagal galiojantį teisinį reguliavimą, tiek pagal esamą praktiką yra įmanoma suformuoti net kur kas mažesnius nei 1 ha žemės sklypus, kuriuos galima tinkamai eksploatuoti kaip savarankiškus žemės sklypus. Žemės reformos žemėtvarkos projektuose mažiausias galimo suprojektuoti žemės ūkio paskirties ir miškų ūkio paskirties žemės sklypo plotas yra 0,10 ha (išskyrus grąžinamus natūra ir asmeninio ūkio žemės sklypus). Taigi galiojantis iki 1 ha galimo įsigyti įsiterpusio (jeigu negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų) valstybinės žemės ploto dydis jau yra 10 kartų padidintas. Valstybės įmonės Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro skelbiamais 2017 m. spalio 1 d. statistiniais duomenimis, 12 402 ūkių (arba 10 procentų visų Lietuvos ūkių) naudojo iki 1 ha žemės. 4. Projektas Nr. 1 <...> 2, kuriuo siūloma atsisakyti principinio valstybės apsisprendimo, jog likusi laisva valstybinė žemės ūkio paskirties žemė neparduodama (pasiūlymai nebėra susiję tik su išimtiniais, pagrįstais valstybinės žemės įsigijimo atvejais tam tikrai asmenų grupei, kaip, pavyzdžiui, galiojanti išimtis: tik įsiterpę žemės plotai, tik iki 1 ha ir tik tais atvejais, kai šių plotų negalima suformuoti kaip racionalių ribų ir dydžių sklypų), gali turėti neigiamos įtakos valstybės interesams: valstybės negautos pajamos, parduodant laisvą valstybinę žemę ne aukcione, taip pat prarasta valstybės teisė iškilus poreikiui naudoti turimą turtą – laisvą valstybinę žemę savo reikmėms. Pagal valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų turinį valstybės ir savivaldybių turtu turi būti ne tik disponuojama rūpestingai, siekiant užtikrinti visuomenės interesų tenkinimą (visuomenės naudos principas), bet ir sprendimais, susijusiais su tokio turto disponavimu, turi būti siekiama maksimalios naudos visuomenei (efektyvumo principas).
|
Pritarti iš dalies.
|
Įstatymo projektas patobulintas, nustatant, kad leistinas įsigyti valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotas būtų ne 10, o 3 ha. |
|
3. |
Žemės ūkio ministerija (2019-07-16) |
1(4) |
(2) |
(3) |
Pakeisti 4 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) privačių žemės sklypų savininkai – tarp jų nuosavybės teise valdomų žemės sklypų įsiterpusius valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotus, ne didesnius kaip 3 ha,“ |
Pritarti.
|
|
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto išvados rengėjų komitetui siūlomas sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1100(2) ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Andriejus Stančikas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA: Komiteto patobulintas Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-1100(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas
Andriejus Stančikas
Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė
[1] Šiuo metu įsiterpusių žemės sklypų, kurie gali būti parduodami be aukciono privačių žemės sklypų savininkams kriterijus nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimas Nr. 236 „Dėl valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo ir nuomos“ (toliau – Nutarimas) ir juo patvirtintos Valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo taisyklės (toliau – Taisyklės), pagal kuriuos parduodami laisvos valstybinės žemės plotai, tinkami naudoti žemės ūkio veiklai, įsiterpę tarp privačių žemės sklypų, ne didesni kaip 0,04 ha, esantys po 1995 m. birželio 1 d. miestams priskirtose teritorijose, ir ne didesni kaip 1 ha, esantys kaimo gyvenamosiose vietovėse, jeigu šiuose valstybinės žemės ūkio paskirties žemės plotuose pagal teisės aktų nuostatas, reglamentuojančias žemės sklypų formavimą, negalima suformuoti racionalių ribų ir dydžio žemės ūkio paskirties žemės sklypų (Nutarimo 2.3.3 ir Taisyklių 51 punktai).
[2] Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, atsižvelgiant į tai, kad priėmus Projektą Nr. XIIIP-1100 būtų sudaromos prielaidos įsigyti iki Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyto ploto (t. y. nuo 10 ha iki 300 ha) valstybinės žemės sklypus, sunkiai suvokiama, kad tokio dydžio žemės plotuose nebūtų galima suformuoti objektyviai racionalių ribų ir dydžio ūkio paskirties žemės sklypų.