LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 22, 27, 28, 29, 30, 32, 33, 34, 35, 37, 38, 39, 46, 53, 55, 56 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 31 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO
PROJEKTO NR. XIIIP-4565(2)
2020-06-22 Nr. 111-P-21
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, komiteto pirmininko pavaduotojas R. Martinėlis, komiteto nariai A. Armonaitė, D. Kaminskas, A. Nekrošius (pavaduojantis A. Kirkutį), L. Matkevičienė, A. Vinkus.
Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai A. Astrauskas, E. Jankauskas, V. Valainytė, padėjėjos D. Jonelytė ir M. Neverkevičienė.
Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos ministro vyriausioji patarėja Vilma Srogė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18 |
1 2 3 4 5 6 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Seimo Sveikatos reikalų komiteto 2020 m. birželio 10 d. išvadoje Nr. 111-P-19 nurodoma, jog teikiami įstatymo pakeitimai yra grindžiami nuostata, „kad LNSS viešosioms ir biudžetinėms įstaigoms Viešųjų įstaigų ir Biudžetinių įstaigų įstatymai taikomi tiek, kiek jie neprieštarauja Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymui.“ Pažymime, jog toks teiginys neturi jokio teisinio pagrindo, nes nėra grindžiamas jokiomis įstatymų nuostatomis. Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatos neturi taikymo viršenybės Biudžetinių įstaigų įstatymo ir Viešųjų įstaigų įstatymo atžvilgiu, todėl keičiamame įstatyme negali būti minėtiems įstatymams prieštaraujančių normų. Atkreipiame dėmesį, kad Viešųjų įstaigų įstatyme nėra jokių nuostatų, kurios leistų kituose įstatymuose, susijusiuose su sveikatos priežiūros įstaigomis, reguliuoti teisinius santykius, kiek tai susiję su viešosios įstaigos teisine forma, kitaip, nei tai nustatoma Viešųjų įstaigų įstatyme, todėl jokios keičiamo įstatymo nuostatos negali prieštarauti Viešųjų įstaigų įstatymo nuostatoms. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad nepaisant to, kad Biudžetinių įstaigų įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta nuostata, kad „Šis įstatymas reglamentuoja biudžetinių įstaigų steigimą, pertvarkymą, pabaigą, veiklą ir valdymą, jei kiti specialieji biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojantys įstatymai nenustato kitaip.“, keičiamas įstatymas jokiu požiūriu negali būti vertinamas kaip specialusis Biudžetinių įstaigų įstatymo požiūriu, nes neturi jokių specialiajam įstatymui būdingų požymių. Todėl, kiek tai susiję su sveikatos priežiūros įstaigos teisine forma – biudžetine įstaiga, turi įtvirtinti tik bendro pobūdžio teisinį reguliavimą, grindžiamą Biudžetinių įstaigų įstatymo nuostatomis. Pažymėtina, kad kaip specialiojo biudžetinės įstaigos veiklą reglamentuojančio įstatymo pavyzdys galėtų būti įvardintas Nacionalinio vėžio instituto įstatymas. Tik tuo atveju, jei keičiamas įstatymas būtų analogiško pobūdžio, jis galėtų būti vertinamas kaip specialusis Biudžetinių įstaigų įstatymo požiūriu. Todėl atsižvelgiant į tai, kad keičiamas įstatymas neturi jokių specialiajam įstatymui būdingų požymių, taisytini teikiamo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktai, kuriuose nustatyta, kad Sveikatos apsaugos ministerija kartu su valstybinėmis aukštosiomis mokyklomis ar valstybiniais mokslinių tyrimų institutais steigia viešąsias sveikatos priežiūros įstaigas. Atkreipiame dėmesį, kad jie neatitinka Viešųjų įstaigų įstatyme įtvirtinto viešųjų įstaigų steigimo reglamentavimo. Viešųjų įstaigų įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad „jeigu steigėja yra valstybė ar savivaldybė, viešosios įstaigos steigimo sutartis ar steigimo aktas surašomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ar savivaldybės tarybos sprendimu dėl viešosios įstaigos steigimo ir valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto investavimo Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo nustatyta tvarka. Vyriausybės nutarime ar savivaldybės tarybos sprendime taip pat turi būti nurodyta valstybės ar savivaldybės institucija, kuriai pavedama atstovauti steigėjai, ir valstybės ar savivaldybės institucija, kuriai pavedama įgyvendinti valstybės ar savivaldybės, kaip viešosios įstaigos savininkės ar dalininkės, teises ir pareigas“. Atsižvelgiant į tai, pažymime, kad pati Sveikatos apsaugos ministerija negali būti viešosios įstaigos steigėja. Siekiant, kad Sveikatos apsaugos ministerija atstovautų valstybei, kaip LNSS viešosios įstaigos steigėjai bei įgyvendinti valstybės, kaip LNSS viešosios įstaigos dalininkės, turtines ir neturtines teises ir pareigas, toks pavedimas turėtų būti numatytas Vyriausybės nutarime dėl viešosios įstaigos steigimo. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad ir Biudžetinių įstaigų įstatymo 3 straipsnio 4 dalies 1 punkte įtvirtinta imperatyvi nuostata, draudžianti biudžetinei įstaigai tapti kitų juridinių asmenų dalyve.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktai dėstytini taip: „4) valstybė kartu su valstybiniu universitetu; 5) valstybė kartu su valstybiniu mokslinių tyrimu institutu“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl keičiamo įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1 punkto, kuriame kaip viešosios įstaigos steigėja taip pat nurodoma Sveikatos apsaugos ministerija. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad „LNSS viešosioms įstaigoms Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymas ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymas taikomi tiek, kiek tai neprieštarauja šiam įstatymui.“ Biudžetinių įstaigų įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „Šis įstatymas reglamentuoja biudžetinių įstaigų steigimą, pertvarkymą, pabaigą, veiklą ir valdymą, jei kiti specialieji biudžetinių įstaigų veiklą reglamentuojantys įstatymai nenustato kitaip.“. Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo II skyriuje ne tik apibrėžtos biudžetinės ir viešosios įstaigų sampratos, bet ir išsamiai sureglamentuoti būtent šių sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių teisinių formų įstaigų steigimo, veiklos ir valdymo, lėšų ir turto naudojimo klausimai. Visgi, laikantis teisinio aiškumo principo ir siekiant priartinti Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo nuostatas, reglamentuojančias šių įstaigų steigimą ir valdymą, prie Biudžetinių ir Viešųjų įstaigų įstatymų analogiškų bendrųjų nuostatų ir tokias nuostatas geriau tarpusavyje suderinti, siūlytina Įstatymo projektą Nr. XIIIP-4565(2) papildyti naujais 1 ir 2 straipsniais ir pakeisti 1-6 straipsnius.
Komiteto pasiūlymas: Papildyti projektą Nr. XIIIP-4565(2) nauju 1 straipsniu, kuriuo siūloma keisti Įstatymo 10 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas Pakeisti 10 straipsnio2 punktą ir jį išdėstyti taip: ,,2) šio ir
kitų
Komiteto pasiūlymas: Papildyti projektą Nr. XIIIP-4565(2) nauju 2 straipsniu, kuriuo siūloma keisti Įstatymo 20 straipsnio 2 ir 3 dalis, ir šį straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 20 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. LNSS
biudžetinių įstaigų, išlaikomų iš valstybės biudžeto arba iš Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų, 2. Pakeisti 20 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Biudžetinių
įstaigų, išlaikomų iš savivaldybių biudžetų,
Komiteto pasiūlymas: Papildžius projektą Nr. XIIIP-4565(2) naujais 1 ir 2 straipsniais, projekto 1 straipsnį laikyti projekto 3 straipsniu.
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4565(2) 2 straipsnį (pagal pasikeitusią straipsnių numeraciją – projekto 4 straipsnį) ir jį išdėstyti taip: „
Pakeisti 27 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „27 straipsnis. LNSS viešosios įstaigos steigėjai ir viešosios įstaigos savininkės ar dalininkės teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos
1) valstybė (Sveikatos apsaugos ministerija įgyvendina valstybės, kaip viešųjų įstaigų savininkės, teises ir pareigas);
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4565(2) 3 straipsnį (pagal pasikeitusią straipsnių numeraciją – projekto 5 straipsnį) ir jį išdėstyti taip: „ 1. Pakeisti 28 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „ 28 straipsnis. LNSS viešosios įstaigos 2. Pakeisti 28 straipsnio pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip: „LNSS viešosios įstaigos
„6) organizuoti viešą konkursą LNSS viešosios įstaigos vadovo pareigoms eiti ir tvirtinti šio konkurso nuostatus. Sudaryti su konkursą laimėjusiu asmeniu darbo sutartį, taip pat šią sutartį nutraukti įstatymų nustatyta tvarka;“.
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4565(2) 4 straipsnį (pagal pasikeitusią straipsnių numeraciją – projekto 6 straipsnį) ir jį išdėstyti taip: „ 1. Pakeisti 29 straipsnio 2 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) 2. Pakeisti 29 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip: „6)
„8) viešo konkurso įstaigos, padalinių, filialų vadovų priėmimo į darbą organizavimo ir sveikatos priežiūros specialistų priėmimo į darbą tvarka, įstaigos vadovo atšaukimo iš pareigų pagrindai ir tvarka;“.
„9) kolegialių organų sudarymo ir jų narių atšaukimo tvarka, šių organų kompetencija, funkcijos ir atsakomybė;“. 3. Pripažinti netekusia galios 29 straipsnio 3 dalį.
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4565(2) 5 straipsnį (pagal pasikeitusią straipsnių numeraciją – projekto 7 straipsnį) ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti 30 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „30 straipsnis. LNSS viešosios įstaigos organai 1. LNSS viešoji
įstaiga turi turėti organą – visuotinį dalininkų susirinkimą ir vienasmenį
valdymo organą – įstaigos vadovą, kuris įstatymų nustatyta tvarka sudaro
darbo sutartis su sveikatos priežiūros specialistais ir kitais įstaigų
darbuotojais ir jas nutraukia. Įstaigos vadovas, suderinęs su įstaigos
stebėtojų taryba, tvirtina įstaigos darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos
aprašą. Įstaigos vadovo kitas funkcijas ir kompetenciją nustato 2. LNSS asmens sveikatos priežiūros viešosios įstaigos privalo turėti kolegialius organus: stebėtojų tarybą, gydymo tarybą, slaugos tarybą.“
Komiteto pasiūlymas: Papildžius projektą Nr. XIIIP-4565(2) naujais 1 ir 2 straipsniais ir pasikeitus projekto straipsnių numeracijai, projekto 6 straipsnį laikyti projekto 8 straipsniu. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18 |
7 8 |
|
|
|
2. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnis derintinas su Biudžetinių įstaigų įstatymu bei Viešųjų įstaigų įstatymu, pagal kuriuos Sveikatos apsaugos ministerija negali būti įstaigų steigėja (ministerija gali būti įgaliota tik įgyvendinti valstybės kaip įstaigos savininkės ar dalininkės teises ir pareigas). Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 3 ir 4 dalims. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4565(2) 7 straipsnį (pagal pasikeitusią straipsnių numeraciją – projekto 9 straipsnį) ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti 32 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „32 straipsnis.
Valstybinių aukštųjų mokyklų (universitetų), valstybinių mokslinio tyrimo
institutų Viešą konkursą
valstybinių aukštųjų mokyklų (universitetų), valstybinių mokslinio tyrimo
institutų ir
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4565(2) 8 straipsnį (pagal pasikeitusią straipsnių numeraciją – projekto 10 straipsnį) ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti 33 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „33 straipsnis. LNSS viešosios įstaigos stebėtojų taryba 1. LNSS viešosios įstaigos stebėtojų taryba (toliau – stebėtojų taryba) sudaroma penkeriems metams. 2. Stebėtojų tarybos tikslai yra: 1) užtikrinti LNSS viešosios įstaigos veiklos viešumą; 2) patarti 3. LNSS
viešosios įstaigos, išskyrus valstybinių aukštųjų mokyklų (universitetų) ar
valstybinių mokslinio tyrimo institutų 4. Valstybinių
aukštųjų mokyklų (universitetų) ar valstybinių mokslinio tyrimo institutų 5. Į stebėtojų tarybą negali būti paskirti asmenys, kurie dirba įstaigos vadovu, vadovo pavaduotoju, padalinių ir filialų vadovais, vyriausiaisiais finansininkais (buhalteriais), dirba institucijose, vykdančiose privalomąjį sveikatos draudimą, taip pat Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijoje, veikiančioje prie Sveikatos apsaugos ministerijos. 6. Stebėtojų tarybos funkcijos nustatomos LNSS viešosios įstaigos įstatuose.“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18 |
9 |
|
|
|
3. Vertinant projekto 9 straipsniu keičiamą įstatymo 34 straipsnį, pažymime, kad Lietuvos Respublikos teisės aktai juridinio asmens valdymo teises sieja ne su steigėjais, o būtent su juridinio asmens dalyviais, t. y. akcininkais, nariais, dalininkais ir pan., kurie turi nuosavybės teisę į juridinio asmens turtą, arba asmenimis, kurie nors ir neišsaugo nuosavybės teisių į juridinio asmens turtą, bet įgyja prievolinių teisių ir (ar) pareigų, susijusių su juridiniu asmeniu. Tuo tarpu dalyvavimas juridinio asmens steigime ne visuomet yra juridinis faktas, rodantis, jog steigėjas po steigimo išlaiko teises ir pareigas įsteigto juridinio asmens atžvilgiu. Atsižvelgus į tai bei į specifinį valstybės kaip biudžetinių ar viešųjų įstaigų dalyvės teisių ir pareigų įgyvendinimą, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 34 straipsnio 2 ir 4 dalyse vietoj žodžių „steigėjui (steigėjams)“ įrašytini žodžiai „LNSS viešosios įstaigos dalininkui ir (ar) dalininko (savininko) teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai“. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Pakeisti projekto Nr. XIIIP-4565(2) 9 straipsnį (pagal pasikeitusią straipsnių numeraciją – projekto 11 straipsnį) ir jį išdėstyti taip: „ Pakeisti 34 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „34 straipsnis. LNSS viešosios įstaigos gydymo taryba ir slaugos taryba 1. LNSS viešosios įstaigos gydymo taryba (toliau – gydymo taryba) sudaroma iš įstaigos padalinių ir filialų gydytojų. 2. Gydymo
taryba svarsto asmens sveikatos priežiūros organizavimo ir tobulinimo
klausimus, periodiškai rengia klinikines konferencijas, svarsto naujų asmens
sveikatos priežiūros technologijų įsigijimo klausimus. Gydymo taryba
svarstomais klausimais gali teikti rekomendacinio pobūdžio pasiūlymus
įstaigos vadovui. Jeigu įstaigos vadovas su pasiūlymu nesutinka, gydymo
taryba savo pasiūlymą gali pateikti 3. Asmens sveikatos priežiūros viešosios įstaigos slaugos taryba (toliau – slaugos taryba) sudaroma iš įstaigos padalinių ir filialų slaugos specialistų. 4. Slaugos
taryba svarsto pacientų slaugos organizavimo ir tobulinimo klausimus. Slaugos
taryba svarstomais klausimais gali teikti rekomendacinio pobūdžio pasiūlymus
įstaigos vadovui. Jeigu įstaigos vadovas su pasiūlymu nesutinka, slaugos
taryba savo pasiūlymą gali pateikti 5. Gydymo tarybai ar slaugos tarybai pirmininkauti negali įstaigos vadovas, vadovo pavaduotojas, padalinio ir filialo vadovas. Gydymo tarybos, slaugos tarybos sudarymą, šių tarybų teises ir pareigas, darbo tvarką, narių teises, pareigas, jų paskyrimo ir atšaukimo, darbo apmokėjimo sąlygas bei atsakomybę nustato viešųjų įstaigų įstatai.“ |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18 |
10-17
14 |
|
|
|
4. Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 53 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad sveikatos priežiūros specialistas turi teisę pareigūno sprendimą nušalinti jį nuo pareigų apskųsti Sveikatos apsaugos ministerijai, o ši privalo išnagrinėti skundą per septynias dienas. Vertinant tokį reguliavimą, nėra aiškūs nei tokio apskundimo esmė, nei jo santykis su bendraisiais darbo ginčų nagrinėjimo principais. Pažymėtina, kad iš esamo reguliavimo nėra aišku: 1) kodėl pareigūno sprendimas skundžiamas ne tos institucijos, kuri įgaliojo pareigūną, vadovui, o Sveikatos apsaugos ministerijai, 2) ar tai privaloma ikiteisminė ginčo nagrinėjimo procedūra, ar vis dėlto, tai neriboja sveikatos priežiūros specialisto teisės savo tiesioginio vadovo sprendimą nušalinti jį nuo pareigų apskųsti tiesiogiai teismui, 3) kokia tolimesnė teisinė procedūra sveikatos apsaugos ministrui priėmus atitinkamą sprendimą dėl skundo (apskundimas, grąžinimas į pareigas, kompensacija už nepagrįstą nušalinimą).
|
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo 53 straipsnio 2 dalyje nustatyto teisinio reguliavimo patobulinimas reikalauja daugiau laiko ir išsamesnių diskusijų, siūloma projekto Nr. XIIIP-4565(2) 14 straipsnio, kuriuo siūloma keisti Įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir 2 dalį, atsisakyti.
Papildžius projektą Nr. XIIIP-4565(2) naujais 1 ir 2 straipsniais ir pasikeitus projekto straipsnių numeracijai, projekto 10-13 straipsnius laikyti atitinkamai projekto 12-15 straipsniais, o projekto 15-17 straipsnius laikyti atitinkamai 16-18 straipsniais. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkė Asta Kubilienė
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjai Vesta Valainytė ir Algirdas Astrauskas