1.
|
1
(9)
|
(1)
|
|
Argumentai:
Pritarus siūlymui Lietuvos
Respublikos Seimo rinkimų įstatyme (toliau – Įstatymas) reglamentuoti atskiros
vienmandatės rinkimų apygardos užsienyje balsuojantiems rinkėjams sudarymo
galimybę, siūlytina koreguoti Įstatymo 9 straipsnio pirmoje dalyje nurodytus
vienmandačių rinkimų apygardų sudarymo kriterijus, įtraukiant papildomą
kriterijų – užsienyje esančių rinkėjų geografinį pasiskirstymą. Šis
kriterijus svarbus ir tuo atveju, jeigu, siekiant užtikrinti Konstitucijos 55
straipsnio 1 dalyje įtvirtintą lygios rinkimų teisės principą, dėl itin
didelio rinkėjų skaičiaus užsienyje atsirastų būtinybė sudaryti daugiau kaip
vieną vienmandatę rinkimų apygardą užsienyje balsuojantiems rinkėjams arba
jeigu rinkėjų užsienyje nepakaktų atskiros vienmandatės rinkimų apygardos
sudarymui ir reikėtų tikslinti kitų rinkimų apygardų teritorijas.
Vyriausiosios rinkimų komisijos
duomenimis, 2019 m. Prezidento rinkimuose balsuoti
užsienyje užsiregistravo 60640 rinkėjų, 2016 m. Seimo rinkimuose – 19207
rinkėjai, 2014 m. Prezidento rinkimuose – 18904 rinkėjai, o 2000 m. Seimo
rinkimuose – 11539 rinkėjai ir 1997 m. Prezidento rinkimuose – 11717
rinkėjai. Tikėtina, kad tokį balsuojančiųjų užsienyje skaičiaus svyravimą
įtakoja ne tik emigracijos masto pasikeitimai, bet ir kiti veiksniai:
užsienyje gyvenančių Lietuvos Respublikos piliečių pilietinio sąmoningumo
pokyčiai, galimai įtakoti ne tik Lietuvos, bet ir jų buvimo valstybių
politinių procesų (pvz., Jungtinėje Karalystėje gyvenančių piliečių
pilietinis suaktyvėjimas „Brexit“ proceso metu), konkrečių rinkimų aktualumas
emigravusiems piliečiams (pvz., itin didelis rinkėjų aktyvumas pastaruosiuose
Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimuose, vykusiuose kartu su referendumu,
kuriame buvo sprendžiamas šiems piliečiams svarbus dvigubos pilietybės
klausimas), todėl manytina, kad užsienio piliečių skaičius vienuose praėjusiuose
rinkimuose neturėtų lemti sprendimo dėl atskiros rinkimų apygardos sudarymo. Siekiant
užtikrinti rinkimų organizacinių ir struktūrinių aspektų stabilumą, siūlytina
koreguoti nuostatą dėl piliečių, baluojančių užsienyje, skaičiaus nustatymo,
įvertinant ne vienerių, o trejų paskutinių rinkimų statistiką. Įvertinus
esamą situaciją šiuo metu tai sudarytų 32917 rinkėjus (praeitų Seimo rinkimų
vidutinėje apygardoje buvo 35418 rinkėjai).
Taip pat piliečių,
pageidaujančių pasinaudoti balsavimo teise užsienyje, skaičių siūlytina vertinti
pagal balsuoti užsienyje užsiregistravusių rinkėjų skaičių, kadangi jis
tiksliausiai atspindi užsienyje esančių piliečių, išreiškusių valią
balsuoti, skaičių.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 1
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 9
straipsnio pirmos dalies pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnio pirmą
dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Rinkimams organizuoti ir
vykdyti sudaroma 71 vienmandatė rinkimų apygarda, atsižvelgiant į
rinkėjų skaičių rinkimų apygardoje, Lietuvos Respublikos teritorijos
suskirstymą į vienmandates rinkimų apygardas per ankstesnius Seimo rinkimus
ir administracinį teritorinį padalijimą bei į užsienyje esančių
rinkėjų geografinį pasiskirstymą. Rinkimų apygarda sudaroma iš bendrą
ribą turinčių rinkimų apylinkių. Rinkėjų skaičius apygardoje turi būti nuo 0,9
iki 1,1 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus.
Vyriausioji rinkimų komisija, likus ne mažiau kaip 210 dienų iki
rinkimų, nustato ir, likus ne mažiau kaip 180 dienų iki rinkimų, savo
interneto svetainėje skelbia rinkimų apygardas sudarančių rinkimų
apylinkių sąrašą, jų balsavimo būstinių adresus ir telefonus, apygardos
rinkėjų skaičių, apygardų rinkimų komisijų adresus ir telefonus. Sudarant
vienmandatę rinkimų apygardą, kurioje balsuoja šio
įstatymo 33 straipsnio 1 dalyje nurodyti rinkėjai, jos rinkėjų
skaičius nustatomas įskaičiuojant paskutiniuose Seimo trejuose rinkimuose
dalyvavusių ir Lietuvos Respublikos diplomatinėse atstovybėse ir
konsulinėse įstaigose balsuoti užsienyje balsavusių užsiregistravusių
rinkėjų skaičiųaus vidurkį.“
|
2.
|
2
N
(15)
|
(2)
|
|
Argumentai:
Siekiant užtikrinti
vienodą galimybę ir teisę visiems Lietuvos Respublikos piliečiams - tiek
gyvenantiems Lietuvoje, tiek užsienio valstybėse – ne tik balsuoti užsienyje,
tačiau ir dalyvauti rinkimų organizavime, siūlytina reglamentuoti galimybę į vienmandatės
rinkimų apygardos, kurioje balsuoja užsienyje esantys rinkėjai, komisiją
įtraukti Lietuvos Respublikos piliečius, kurie dirba ar gyvena užsienyje. Be
to, Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių darbo ir gyvenimo patirties
užsienyje, įtraukimas į tokios vienmandatės rinkimų apygardos komisijos
sudėtį padėtų padidinti šios rinkimų komisijos kompetenciją sprendžiant rinkimų
organizavimo ir vykdymo užsienio valstybėse klausimus.
Pasiūlymas:
1.
Papildyti
įstatymo projektą nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. 15
straipsnio 2 dalies pakeitimas
Pakeisti 15 straipsnio
2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Apygardų rinkimų
komisijos sudaromos iš:
1)
teisingumo
ministro pasiūlyto aukštąjį teisinį išsilavinimą turinčio
asmens, kuris gyvena ar dirba savivaldybės teritorijoje,
kuri visa ar jos dalis priskirta šiai rinkimų apygardai, teritorijoje;
2)
Lietuvos
teisininkų draugijos pasiūlyto aukštąjį teisinį išsilavinimą
turinčio asmens, kuris gyvena ar dirba savivaldybės
teritorijoje, kuri visa ar jos dalis priskirta šiai rinkimų
apygardai, teritorijoje;
3)
savivaldybės
administracijos direktoriaus pasiūlyto kiekvienos
savivaldybės, kuri visa ar jos dalis priskirta
šiai rinkimų apygardai, administracijoje dirbančio karjeros valstybės
tarnautojo;
4) partijų, kurios gavo
Seimo narių mandatų daugiamandatėje rinkimų
apygardoje,
pasiūlytų asmenų.;
5) užsienio reikalų
ministro pasiūlytų diplomatų, kai sudaroma
rinkimų
komisija rinkimų apygardoje, kurioje balsuoja užsienyje esantys rinkėjai;
6)
Pasaulio
lietuvių bendruomenės pasiūlytų narių, kurie gyvena ar dirba užsienyje, kai
sudaroma rinkimų komisija rinkimų apygardoje, kurioje balsuoja užsienyje
esantys rinkėjai.
2.
Pakeisti
įstatymo projekto 2 straipsnio numeraciją į 3 straipsnį.
|
3.
|
3
N
(33)
|
|
|
Argumentai:
Vadovaujantis Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 55 straipsnio 1 dalyje įtvirtintu ir konstitucinės
doktrinos išaiškintu lygios rinkimų teisės principu, siektina, kad rinkimų
apygardoje rinkėjų skaičiaus nuokrypis neviršytų 10 procentų paklaidos nuo
vidutinio rinkėjų skaičiaus rinkimų apygardose skaičiaus. Šiuo principu paremta
ir galiojančio Įstatymo 9 straipsnio 1 dalies nuostata, pagal kurią
vienmandačių rinkimų apygardų suskirstymas atliekamas įvertinus vidutinį rinkėjų
skaičių visose vienmandatėse rinkimų apygardose. Vadovaujantis dabar
galiojančio Įstatymo 33 straipsnio 1 dalies nuostata, visi užsienyje
balsuojantys piliečiai yra įrašomi į tos vienmandatės rinkimų apygardos
sąrašą, kurios teritorijoje yra Lietuvos Respublikos Seimas, t.y., tokie
piliečiai įrašomi į Naujamiesčio vienmandatės rinkimų apygardos sąrašą. Dėl
to praėjusiuose rinkimuose Naujamiesčio vienmandatės rinkimų apygardos
rinkėjų skaičius viršydavo Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir Įstatymo
nustatytą galimą rinkėjų skaičiaus apygardoje paklaidą, todėl
lygios rinkimų teisės principas nebuvo užtikrinamas.
Rinkėjų balso lygiavertiškumo
užtikrinimas turėtų tapti pamatine vienmandačių rinkimų apygardų sudarymo
nuostata, o vienmandatės rinkimų apygardos sudarymas užsienyje esantiems
rinkėjams, kai tokių rinkėjų skaičius yra pakankamas atskiros apygardos sudarymui,
būtų teisiškai pagrįstas ir racionalus sprendimas. Kai užsienyje esančių
rinkėjų skaičius būtų nepakankamas atskiros apygardos sudarymui, vadovaujantis
minėtu konstituciniu principu ir Įstatymo 9 straipsnio 1 dalimi, turėtų būti
tikslinama visa apygardų struktūra.
Taip pat galima situacija, kai užsienyje
balsuoti pageidautų toks rinkėjų skaičius, kurio pakaktų dviejų ar daugiau
atskirų vienmandačių rinkimų apygardų sudarymui, todėl Įstatyme nėra
tikslinga nustatyti konkretaus vienos tokios apygardos pavadinimo.
Be to, siekiant užtikrinti
vienodas galimybes balsuojantiems Lietuvoje ir užsienyje ir tuo tikslu
suvienodinti rinkimų Lietuvoje ir užsienyje organizavimo ir vykdymo
standartus, siūlytina įtvirtinti vieningą rinkimų organizacinę struktūrą,
kurioje rinkimų apygardų komisijos būtų centrinėmis rinkimų organizavimo ir
vykdymo visose rinkimų apygardose institucijomis, koordinuojančiomis rinkimų
apylinkių Lietuvoje ar balsavimo punktų užsienyje darbą. Šiuo metu esanti
situacija, kai rinkimus užsienyje organizuoja ir vykdo penkiasdešimt Lietuvos Respublikos diplomatinių
atstovybių ir konsulinių įstaigų, keistina ir dėl kitų priežasčių:
diplomatinės atstovybės ir konsulinės įstaigos šalyse, kuriose registruojasi
didžiausi rinkėjų skaičiai, neturi pakankamai žmogiškųjų ir techninių
išteklių organizuoti rinkimus, todėl tinkamo rinkimų organizavimo galimybių
ir sprendimų paieškos užkrauna itin didelę administracinę naštą tiek kiekvienai
atskirai atstovybei ar konsulinei įstaigai atskirai, tiek Vyriausiajai rinkimų
komisijai, su kuria iškilusius klausimus visos diplomatinės atstovybės ir
konsulinės įstaigos turi spręsti savarankiškai; be to, dėl diplomatinės
atstovybės ar konsulinės įstaigos įsitraukimo į rinkimų parengiamuosius
darbus ir rinkimų vykdymą rinkiminiu laikotarpiu nukenčia kitų tiesioginių jų
funkcijų atlikimas – ilgėja konsulinių paslaugų teikimo terminai, mažiau
dėmesio lieka politinių ir ekonominių klausimų kuravimui.
Atsižvelgiant į
aukščiau išdėstytus argumentus, siūlytina, kad rinkimus užsienyje koordinuotų
Įstatymo 33 straipsnyje nustatyta atitinkama vienmandatė rinkimų apygarda (ar
apygardos), kuri taip pat nustatytų balsavimo punktų užsienyje sąrašą ir
koordinuotų tokių punktų darbą. Lietuvos Respublikos diplomatinės atstovybės
ir konsulinės įstaigos ir lietuvių bendruomenės užsienyje pagal galimybes
turėtų suteikti visokeriopą pagalbą balsavimo punktams užsienyje.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo
projekto 2 straipsnio numeraciją į 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
“3. 33 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 33 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„33 straipsnis. Užsienyje
esančių Lietuvos Respublikos piliečių įrašymas į rinkėjų sąrašus
1. Kitose
valstybėse esantys Jeigu paskutinių trejų rinkimų balsuoti
užsienyje užsiregistravusių Lietuvos Respublikos piliečiaių
skaičiaus vidurkis nėra pakankamas atskiros vienmandatės rinkimų apygardos
sudarymui, šie piliečiai, vadovaujantis šio įstatymo 9 straipsnio 1
dalyje nustatytais kriterijais, įrašomi į tos vienmandatės rinkimų
apygardos rinkėjų sąrašą vienmandačių rinkimų apygardų, kuriose
balsuoja Lietuvos Respublikoje esantys Lietuvos Respublikos piliečiai,
rinkėjų sąrašus, kurios teritorijoje yra Lietuvos Respublikos
Seimas, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nurodytą atvejį.
2. Kai paskutiniuose
rinkimuose dalyvavusių ir Lietuvos
Respublikos diplomatinėse atstovybėse ir konsulinėse įstaigose balsavusių
užsienyje esančių rinkėjų skaičius yra didesnis nei 0,9 vidutinio rinkėjų
skaičiaus visose vienmandatėse rinkimų apygardose skaičiaus, kuris
nustatomas iki Seimo rinkimų likus vieneriems metams, sudaroma Pasaulio
lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda ir kitose valstybėse
esantys Lietuvos Respublikos piliečiai įrašomi į jos rinkėjų sąrašą.
32. Lietuvos
Respublikos diplomatinė atstovybė Vienmandatės rinkimų apygardos
komisija, į kurios rinkėjų sąrašą įrašyti užsienyje balsuojantys piliečiai,
likus ne mažiau kaip 15 dienų iki Seimo rinkimų, sudaro ir perduoda
Vyriausiajai rinkimų komisijai diplomatinėje atstovybėje rinkėjų
sąrašą ir duomenis apie jo patikslinimą. Šis sąrašas gali būti papildomas
rinkėjais, kurie balsavimo paštu laikotarpiu ir rinkimų dieną negali sugrįžti
į Lietuvą ir balsuoja diplomatinėje atstovybėje balsavimo punktuose
užsienyje.“
|
4.
|
4
N
(68)
|
|
|
Argumentai:
Pritarus 3 pasiūlymui
dėl rinkimų užsienyje centralizavimo ir balsavimo punktų užsienyje
koordinatorių funkcijų priskyrimui vienmandatėms rinkimų apygardoms,
siūlytina atitinkamai keisti šio įstatymo 68 straipsnį, keičiant Lietuvos
Respublikos diplomatines atstovybes ir konsulines įstaigas balsavimo punktais
užsienyje.
Be to, tam, kad
balsavimas užsienyje būtų organizuojamas kompetentingai, į balsavimo punktų
užsienyje balsavimo komisijų sudėtį turėtų būti įtraukiami asmenys, turintys
rinkimų organizavimo patirties. Dažnai atrasti tokius asmenis tarp užsienyje
gyvenančių ar dirbančių Lietuvos Respublikos piliečių yra sudėtinga, todėl
Įstatyme būtina numatyti galimybę pastiprinti balsavimo punktų užsienyje
balsavimo komisijas iš Lietuvos komandiruojamais asmenimis.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo
projektą 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. 68
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 68 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„68 straipsnis. Balsavimo organizavimas Lietuvos
Respublikos diplomatinėse atstovybėse, konsulinėse įstaigose balsavimo punktuose užsienyje ir laivuose
1.
Balsavimui organizuoti ir paduotiems balsams suskaičiuoti Lietuvos
Respublikos diplomatinėse atstovybėse, konsulinėse įstaigose balsavimo
punktuose užsienyje ir laivuose sudaromos balsavimo komisijos.
2.
Balsavimo komisijos sudaromos iš pirmininko ir ne mažiau kaip dviejų narių.
Jas Lietuvos Respublikos diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje
įstaigoje balsavimo punktuose užsienyje sudaro vienmandatė apygardos
rinkimų komisija jų vadovai iš Lietuvos Respublikos
diplomatinės atstovybės ar konsulinės įstaigos darbuotojų arba kitų
užsienio valstybėje gyvenančių ar dirbančių Lietuvos Respublikos
piliečių ir vienmandatės apygardos rinkimų komisijos komandiruotų asmenų.
Balsavimo komisijos narių rašytinių pasižadėjimų davimo tvarką nustato
Vyriausioji rinkimų komisija.
3.
Balsavimo komisijas laivuose sudaro laivų kapitonai – Lietuvos Respublikos
piliečiai, atsižvelgdami į laivo įgulos – Lietuvos Respublikos piliečių susirinkimo
sprendimą.
4.
Balsavimo, balsų skaičiavimo ir protokolų pateikimo Vyriausiajai rinkimų
komisijai tvarką, taip pat rinkimų stebėtojų pažymėjimų įteikimo tvarką
nustato Vyriausioji rinkimų komisija.
5.
Vyriausioji rinkimų komisija užsienio reikalų ministro vienmandatės
rinkimų apygardos, atsakingos už rinkimų užsienyje organizavimą, teikimu
sudaro Lietuvos Respublikos diplomatinių atstovybių ir konsulinių įstaigų,
kuriose vyksta balsavimas, balsavimo punktų užsienyje sąrašą ir kiekvienai
diplomatinei atstovybei ar konsulinei įstaigai nustato balsavimo juose
dienas (ne mažiau kaip 10 dienų). Balsavimo punktai gali būti steigiami
diplomatinėse atstovybėse ar konsulinėse įstaigose ar kitose vietose,
rekomenduotose diplomatinių atstovybių ar konsulinių įstaigų ar Pasaulio lietuvių
bendruomenės, kai jų steigimui neprieštarauja priimanti užsienio valstybė.
Diplomatinės atstovybės ir konsulinės įstaigos suteikia organizacinę pagalbą
balsavimo punktų užsienyje steigimui ir jų veiklai.
6. Už
balsavimo organizavimą balsavimo punktuose užsienyje, protokolų ir
kitų Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytų rinkimų dokumentų pateikimą
Vyriausiajai rinkimų komisijai atsako vienmandatės rinkimų apygardos
komisija, o laivuose – laivų kapitonai – Lietuvos Respublikos piliečiai.
7. Laivuose
ir užsienio valstybėse, kuriuose organizuoti balsavimą pagal šio
įstatymo reikalavimus nėra sąlygų, balsavimas neorganizuojamas.
8.
Balsavimo komisijų pirmininkai už darbo dieną balsavimo komisijose gauna 0,31 pareiginės
algos (atlyginimo) bazinio dydžio atlyginimą, balsavimo komisijų nariai –
0,25 pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio atlyginimą.“
|
5.
|
5
N
(70)
|
|
|
Argumentai:
Pritarus aukščiau
išvardintiems pasiūlymams, siūlytina atitinkamai koreguoti Lietuvos Respublikos
Seimo rinkimų įstatymo 70 straipsnį.
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo
projektą 5 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. 70
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 70 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
“70 straipsnis. Balsavimas
Lietuvos Respublikos diplomatinėse atstovybėse ir konsulinėse įstaigose
balsavimo punktuose užsienyje
1.
Rinkėjai, išvykę į užsienio valstybes, turi teisę balsuoti Lietuvos
Respublikos diplomatinėje atstovybėje ar konsulinėje įstaigoje balsavimo
punktuose užsienyje rinkimų apygardos nustatytomis šių jų
darbo valandomis. Balsavimui skiriama ne mažiau kaip 4 valandos per šių
įstaigų darbo dieną. Balsavimas baigiamas rinkimų dieną Lietuvos
Respublikos laiku.
2. Rinkimų
dokumentusų rinkėjams, pranešusiems savo gyvenamosios vietos
adresą Lietuvos Respublikos diplomatinei atstovybei ar konsulinei įstaigai
užsiregistravusiems balsuoti užsienyje įteikia ar jų pageidavimu ir
pageidaujantiems balsuoti paštu, išsiunčia išsiuntimą
organizuoja vienmandatė rinkimų apygardos komisija, o
šiuos dokumentus įteikia ir priima šių įstaigų sudarytos rinkimų
apygardos nustatytos balsavimo punktų užsienyje balsavimo
komisijos.
3.
Rinkėjams, atvykusiems balsuoti į Lietuvos Respublikos diplomatinę
atstovybę ar konsulinę įstaigą balsavimo punktą užsienyje,
draudžiama išsinešti rinkimų dokumentus ar juos perduoti kitiems asmenims.
|