AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO Nr. I-857 2, 161 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMo projekto
NR.
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Įvestos alkoholio kontrolės priemonės yra perteklinės ir darančios žalą verslui ir jo plėtrai. Vilniaus universiteto 2019 m. duomenimis Lietuvoje yra 5 proc. girtaujančių asmenų, šie asmenys suvartoja 35 proc. viso alkoholio kiekio. Šie girtaujantys asmenys alkoholinius gėrimus vartoja ne viešose įstaigose, renginiuose ar kitur, tačiau alkoholį vartoja namuose. 50 proc. Lietuvos gyventojų vartoja alkoholį restoranuose, kavinėse ir baruose, tačiau tai daro ne reguliariai ir nėra priklausomi nuo alkoholio. Remiantis Vilniaus universiteto tyrimu alkoholio įsigijimo ir vartojimo ribojimai nesprendžia alkoholio priklausomybės ar kitų su alkoholio vartojimu susijusių problemų, nes alkoholio vartojimo turintys asmenys vartoja alkoholinius gėrimus ne viešose įstaigose tokiose kaip restoranai, barai ar kavinės, tačiau tai daro namų sąlygomis.
Perteklinis reguliavimas daro neigiamą įtaką smulkiajam verslui bei turizmui. Dėl susidariusios Koronaviruso (COVID 19) situacijos siekiant sumažinti ekonominę žalą reikia sudaryti visas sąlygas verslui bei turizmui. Taip pat dėl karantino piliečiai bei šalies svečiai turi turėti visas galimybes laisvalaikio ir pasilinksminimo formas perkelti į lauko erdves, kad susidarytų kuo mažesni žmonių sambūriai vidaus patalpose.
Atsižvelgiant į anksčiau išdėstytus faktus siūloma nuo 2020 m. birželio 1d. liberalizuoti alkoholio kontrolės draudimus ir leisti tam tikro stiprumo alkoholį pardavinėti bei vartoti paviljonuose bei paplūdimiuose.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projekto iniciatorius ir rengėjas yra seimo narys Simonas Gentvilas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu įstatymu neleidžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais paviljonuose bei paplūdimiuose.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatymo projektu numatoma leisti prekiauti:
1) gamyklų supilstytais į tarą natūralios fermentacijos sidru, alumi ir alaus mišiniais su nealkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, –paviljonuose
3) alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 22 procentų, – paplūdimiuose
Įstatymo projektu tikimasi skatinti vietos turizmą bei sudaryti patogias sąlygas žmonių laisvalaikio praleidimui lauko erdvėse, vengiant būriavimusi vidaus patalpose dėl susidariusios COVID-19 situacijos.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo įgyvendinimas turės teigiamą poveikį verslo plėtrai.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Nereikės
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„Alkoholio kontrolė“;
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo nariai |
|
|
|
|
|
Viktorija Čmilytė- Nielsen
Simonas Gentvilas
Eugenijus Gentvilas
Ričardas Juška
Virgilijus Alekna
Juozas Baublys
Kęstutis Glaveckas
Jonas Liesys
Gintaras Vaičekauskas