image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai

 

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL Prekybos valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavine mediena ir miško kirtimo liekanomis tvarkos aprašo projekto

(TAIS NR. 23-5721)

 

2023 m. gegužės     d. Nr. 4-01-

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 2 ir 4  punktais, atliko Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. lapkričio 30 d. nutarimo Nr. 972 „Dėl Prekybos valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavine mediena ir miško kirtimo liekanomis tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projekto[1] (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl Projekto teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus.

1.                   Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

1.1.             Projektu siūlomos nuostatos neužtikrina žaliavinės medienos (valstybės turto) pardavimo valstybės interesus atitinkančia naudingiausia kaina. Projektu siūlomas žaliavinės medienos pardavimo modelis prieštarauja daiktų pardavimo aukcionuose esmei, galimai nedera su Lietuvos Respublikos miškų įstatymu (toliau – Miškų įstatymas) ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu (toliau – Turto įstatymas) nustatytais tikslais ir principais. Projektu „užprogramuojamas“ nuolatinis automatinis parduodamos žaliavinės medienos pardavimo kainos mažinimas gali lemti ilgalaikius nuostolius valstybei.

Projekto 33 punktas ir 33.1 papunktis nustato, kad „Pasibaigus kiekvienam aukciono etapui, yra nustatomos urėdijos pagal urėdijos regioninius padalinius parduodamos medienos preliminarių sandorių kainos (be transportavimo kainos). Preliminaraus sandorio kaina nustatoma įvertinus urėdijos pagal urėdijos regioninius padalinius parduodamą atitinkamos medienos kiekį ir pirkimo pasiūlymuose, kurių kaina (atmetus transportavimo kainą) yra ne mažesnė už parduoti pasiūlytos atitinkamos medienos pardavimo pradinę kainą, sumažintą 20 procentų, nurodytą atitinkamos medienos kiekį ir yra lygi: (33.1) pardavimo pasiūlymo pardavimo pradinei kainai sumažintai 20 proc., jeigu pirkimo pasiūlymų atitinkamos medienos kiekis konkretaus urėdijos regioninio padalinio atitinkamai medienai yra mažesnis arba lygus parduoti siūlomam kiekiui“.

Taigi, pagal Projekto siūlomas nuostatas, atvejais, kada urėdijos regioniniame padalinyje parduoti siūlomos žaliavinės medienos pakaks, preliminari sandorio kaina būtų nustatoma ne pagal pirkėjo siūlomą kainą, bet pagal pardavėjo nustatytą pradinę pardavimo kainą, ją sumažinant 20 procentų (kitaip sakant, pirkėjo siūloma kaina galimai turėtų reikšmės tik pasiūlymų eilės sudarymui ir „laimėtojo“ identifikavimui, tačiau siūlomos kainos aukciono „laimėtojas“ sumokėti neturėtų).

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos Projekto nuostatos svarstytinos šiais  aspektais:

1.1.1.       Atsižvelgiant į Miškų įstatymu ir Turto įstatymu nustatytą teisinio reglamentavimo kontekstą, valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavinė mediena yra valstybės turtas. Įvertinus tai, kad Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas susijęs su tokio turto pardavimu, reikšminga yra tai, kad:

a)                   Pagal Miškų įstatymo 1 straipsnio 1 dalies nuostatas viena iš šio įstatymo paskirčių - užtikrinant racionalų miškų išteklių naudojimą ir siekiant aprūpinti šalies pramonę žaliava, suteikti šaliai didžiausią socialinę ir ekonominę naudą.

b)                  Turto įstatymo 9 straipsnis nustato valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principus, pagal kuriuos valstybės ir savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis visuomeninės naudos, efektyvumo, racionalumo ir viešosios teisės principais.

Taigi, manytume, kad minėtos įstatymų nuostatos suponuoja nuomonę, kad įgyvendinant minėtus Miškų įstatymo tikslus ir Turto įstatyme nustatytus principus, valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavinė mediena turėtų būti parduodama siekiant už ją gauti didžiausią kainą.

Tuo tarpu aukščiau minėtos Projektu siūlomos nuostatos ne tik neužtikrina minėtų tikslų ir principų įgyvendinimo, bet (manytina) sudaro prielaidas žaliavinę medieną parduoti mažesnėmis kainomis (negu nustatyta pradinė pardavimo kaina).

1.1.2.       Atkreipiame dėmesį, kad vadovaujantis Projekto 41 punkto (41.1 – 41.2 papunkčiai) nuostatomis žaliavinės medienos pardavimo aukcionuose kaina nustatoma atsižvelgiant į ankstesniųjų aukcionų rezultatus (yra lygi per paskutinį aukcioną parduotos atitinkamos medienos vidutinei svertinei kainai).

Šiuo atveju reikšminga yra tai, kad sudarius prielaidas aukcionuose žaliavinę medieną parduoti mažesnėmis kainomis, vėlesniuose aukcionuose gali būti „užprogramuojamas“ nuolatinis automatinis parduodamos žaliavinės medienos pardavimo kainos mažinimas. Ši aplinkybė, mūsų manymu, gali lemti ilgalaikius nuostolius (arba finansinio pobūdžio netekimus).

1.1.3.       Atsižvelgiant į tai, kad, mūsų nuomone, pagal Projektu siūlomas nuostatas pirkėjo siūloma kaina galimai turės reikšmės aukciono „laimėtojui“ nustatyti (pasiūlymų eilei sudaryti), tačiau neužtikrins, kad žaliavinė mediena bus parduodama už didžiausią („laimėtojo“ pasiūlytą) kainą, Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas (kiek tai susiję su aukcionų vykdymu, „laimėtojų“ nustatymu ir pardavimo kainos nustatymą) gali būti vertinamas kaip iškreipiantis aukcionų esmę: šiuo atveju svarbūs yra Lietuvos Aukščiausiojo Teismo išaiškinimas[2], o taip pat Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.419 straipsnio („Daiktų pirkimas–pardavimas aukciono būdu“) 1 dalies nuostata, kad „daiktų pirkimas–pardavimas aukciono būdu reiškia, kad daiktai siūlomi pirkti keliems asmenims per tarpininką – aukciono vedėją, o sutartis laikoma sudaryta su tuo pirkėju – aukciono dalyviu, kuris pasiūlo didžiausią kainą už parduodamą daiktą.

1.2.             Projekto nuostatos sudaro sąlygas žaliavinę medieną aukcionuose parduoti už žemesnę negu nustatyta pradinę kainą, o tokių sąlygų nustatymas galimai yra nepagrįstas.

Projekto 13.2 papunkčio („Aukcionai ilgalaikėms ir pusmetinėms sutartims sudaryti“) ir 21.2 papunkčio („Aukcionai trumpalaikėms sutartims sudaryti“) nuostatos numato, kad „iki aukciono pradžios pirkėjas „pateikia siūlomą kainą eurais (be pridėtinės vertės mokesčio) 0,25 eurų tikslumu už 1 kietmetrį ketinamos įsigyti atitinkamos medienos (su transportavimo išlaidomis). Pirkėjas turi teisę siūlyti iki 20 proc. mažesnę už pasiūlytą pradinę pardavimo kainą“. Pagal Projekto 37.5 papunkčio nuostatas aukcionuose trumpalaikėms sutartims sudaryti pirkėjas taip pat turi teisę siūlyti iki 20 proc. mažesnę kainą už pardavimo pradinę kainą“.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos Projekto nuostatos svarstytinos keliais aspektais:

1.2.1.       Projekto lydraštyje minėti siūlymai argumentuojami tikslu, kad „norint sudaryti sąlygas greičiau ir lanksčiau reaguoti į medienos rinkos kainų pokyčius (kai medienos kaina mažėja) ir išvengti pakartotinių aukcionų, siūloma atitinkamuose punktuose numatyti, kad pirkėjai turi teisę siūlyti iki 20 procentų mažesnę už pasiūlytą pradinę pardavimo kainą“.

Atsižvelgdama į 1.1.1 pastaboje išdėstytus argumentus, Specialiųjų tyrimų tarnyba mano, kad užtikrinant Miškų ir Turto įstatymais siekiamus tikslus bei principus valstybiniuose miškuose pagamintos žaliavinės medienos pardavimo tvarką reglamentuojančiu teisės aktu turėtų būti siekiama nustatyti mechanizmą, užtikrinantį žaliavinės medienos pardavimą valstybei naudingiausia, todėl didžiausia kaina. Specialiųjų tyrimų tarnyba laikosi nuomonės, kad aukcione parduodamos žaliavinės medienos pradinės kainos dydis gali turėti reikšmės galutinei pardavimo kainai (didesnė pradinė kaina = didesnė pardavimo kaina). Todėl Projekto 13.2 ir 21.2 papunkčių nuostatos, sudarydamos sąlygas pirkėjams siūlyti mažesnę kainą (net negu nustatyta pradinė pardavimo kaina) gali sudaryti prielaidas valstybiniuose miškuose pagamintą žaliavinę medieną parduoti galimai neužtikrinant šių tikslų ir principų įgyvendinimo (pavyzdžiui: atvejais, jeigu būtų vienas pirkėjas, žaliavinė mediena galėtų būti parduodama už jo pasiūlytą kainą). Kadangi Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas tiesiogiai susijęs su valstybės turto pardavimu, šios jo nuostatos, kaip (mūsų vertinimu) sudarančios sąlygas valstybės turtą parduoti galimai jo vertės neatitinkančia žemesne kaina, šiuo aspektu gali būti vertinamos kaip antikorupciniu požiūriu ydingos ir neužtikrinančios valstybės interesų.

1.2.2. Svarbu gali būti ir tai, kad pagal Projekto 13.2 ir 21.2 papunkčių nuostatas pirkėjas iki aukciono pradžios pateikia siūlomą kainą, į kurią įtraukiamos ir transportavimo išlaidos.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos nuostatos kelia riziką, kad įgyvendindamas minėtas nuostatas pirkėjas už žaliavinę medieną de facto gali siūlyti dar mažesnę (nei 20 procentų mažesnę negu nustatyta pradinė pardavimo kaina) kainą, kurios dydis tiesiogiai koreliuoja su transportavimo išlaidų dydžiu, pavyzdžiui:

 

Nustatyta pradinė pardavimo kaina

Pirkėjo siūloma 20 procentų mažesnė kaina (be PVM su transportavimo išlaidomis)

Transportavimo išlaidos

Faktinė pirkėjo siūloma kaina (be PVM)

100 Eur

80 Eur

10    Eur

70    Eur

 

1.2.3. Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, Projekto siūlymai vertintini kaip ydingi ir dėl to, kad pirkėjams galimybė (siūlyti mažesnę nei pradinė pardavėjo pasiūlyta kaina), turėsianti reikšmės galutinei žaliavinės medienos pardavimo kainai, sudaroma dar neįvykus aukcionui  - t. y. dar nežinant, o tik darant (galimai nepagrįstą) prielaidą, kad už pardavėjo nustatytą kainą mediena galimai nebus nupirkta.

Atsižvelgdami į tai, kad Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas susijęs su valstybės turto – valstybiniuose miškuose pagamintos žaliavinės medienos – pardavimu, manytume, kad Miškų ir Turto įstatymais nustatytų tikslų ir principų užtikrinimo ir įgyvendinimo požiūriais yra svarstytinas toks Projekto rengėjų argumentų pagrįstumas (pavyzdžiui, kyla klausimas, ar dėl galimai pigiau parduodamos žaliavinės medienos negaunamų lėšų dydis yra adekvatus ir pagrįstas tikslų „sudaryti sąlygas greičiau ir lanksčiau reaguoti į medienos rinkos kainų pokyčius, išvengti pakartotinių aukcionų“ įgyvendinimo požiūriu).

1.2.4. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Projekto 15 ir 23 punktų nuostatas, teisė pasiūlyti iki 20 procentų mažesnę negu nustatyta pradinė pardavimo kaina pirkėjams užtikrinama ir pakartotinių aukcionų metu.

Šiuo atveju reikšminga yra tai, kad pagal Projekto 16 ir 24 punktų nuostatas kiekviename pakartotiname aukcione urėdija turi teisę atitinkamos medienos pradinę pardavimo kainą sumažinti iki 20 procentų. Taigi, pagal Projekto nuostatas pakartotiniuose aukcionuose, kuriuose žaliavinės medienos pardavimo kaina būtų sumažinta iki 20 procentų, pirkėjai galėtų siūlyti dar 20 procentų mažesnę jos kainą.

Taigi, Projekto 13.2 ir 21.2 papunkčių nuostatos gali lemti, kad už parduodamą valstybiniuose miškuose pagamintą žaliavinę medieną valstybės negaunamų lėšų dydis būtų dar didesnis.

2.                   Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

2.1.             Projekto nuostatos svarstytinos teisinio aiškumo ir sąlygų pirkėjams pasielgti nesąžiningai aspektais.

Projekte vartojamos „transportavimo išlaidų“ bei „transportavimo kainos“ sąvokos, o pagal Projekto nuostatas su transportavimo išlaidomis / kainomis susiję duomenys būtų naudojami Projekto taikymo įsigyjant valstybiniuose miškuose pagamintą žaliavinę medieną ir miško kirtimo liekanas metu.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti duomenys yra / gali būti reikšmingi aukciono rezultatams (pavyzdžiui: pagal Projekto 32 punkto ir  32.2, 32.2.1 papunkčių nuostatas, atvejais, jeigu kelių pirkėjų pasiūlymai būtų vienodi, preliminarus sandorio kiekis Elektroninės žaliavinės medienos ir (ar) miško kirtimo liekanų pardavimo sistemoje (toliau – EMPS) automatiškai būtų nustatomas pagal pasiūlymų eilę paskirstant siūlomą parduoti medienos tam pirkėjui, kurio transportavimo kaina iš konkretaus urėdijos regioninio padalinio yra mažesnė), tačiau Projektu neatskleidžiamas nei minėtų sąvokų turinys[3]; nei konkrečių duomenų nustatymo kriterijai ir tvarka; neaišku, kaip būtų užtikrinamas duomenų objektyvumas (t. y. atitiktis faktinėms transportavimo išlaidoms / kainai) ir kas tai turėtų įgyvendinti; kokie padariniai kiltų, jeigu paaiškėtų, kad pirkėjas aukcioną laimėjo tik dėl aplinkybės, kad nurodė mažesnę transportavimo kainą, tačiau šie duomenys yra netikslūs arba melagingi ir pan.

Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėti teisinio reglamentavimo trūkumai gali sudaryti sąlygas nesąžiningam pirkėjų elgesiui, todėl siekiant to išvengti Projektu minėtus aspektus siūlytume atskleisti.

2.2.             Projekto 33 punkto ir 33.2 papunkčio nuostatos numato, kad „Pasibaigus kiekvienam aukciono etapui, yra nustatomos urėdijos pagal urėdijos regioninius padalinius parduodamos medienos preliminarių sandorių kainos (be transportavimo kainos). Preliminaraus sandorio kaina nustatoma įvertinus urėdijos pagal urėdijos regioninius padalinius parduodamą atitinkamos medienos kiekį ir pirkimo pasiūlymuose, kurių kaina (atmetus transportavimo kainą) yra ne mažesnė už parduoti pasiūlytos atitinkamos medienos pardavimo pradinę kainą, sumažintą 20 procentų, nurodytą atitinkamos medienos kiekį ir yra lygi: (33.2) pasiūlymų eilėje esančio pirmo neįvykdyto ar iš dalies įvykdyto pirkimo pasiūlymo (ar kelių lygiaverčių pirkimo pasiūlymų) kainai atėmus transportavimo kainą, padidintai 0,25 eurų (išskyrus iš dalies neįvykdytą ar kelis lygiaverčius iš dalies neįvykdytus pirkimo pasiūlymus), jeigu pirkimo pasiūlymų atitinkamos medienos kiekis konkretaus urėdijos regioninio padalinio atitinkamai medienai yra didesnis už pasiūlymo parduoti kiekį“.

Minėtose nuostatose vartojamos „iš dalies įvykdyto pirkimo pasiūlymo“ ir „iš dalies neįvykdyto pasiūlymo“ sąvokų formuluotės, kurių esmė ir / ar skirtumai (nors, mūsų nuomone, turinio prasme jos gali būti tapačios) Projektu nepaaiškinami. Atkreipiame dėmesį, kad minėtos sąvokos turi reikšmę Projekto nuostatomis nustatytos preliminarios sandorio kainos taisyklės taikymui (t. y. Projekto 33 punkto ir 33.2 papunkčio nuostatos netaikomos atvejais, kada „pirkimo pasiūlymai ar keli lygiaverčiai pirkimo pasiūlymai yra iš dalies neįvykdyti), todėl siekiant teisinio aiškumo ir išvengiant dviprasmiškumų siūlytume šių formuluočių esmę atskleisti.

3.                   Kitos pastabos ir pasiūlymai:

3.1.             Projekto 32.2.3 papunkčio nuostatose pateikiama nuoroda į 33.2.1 ir 33.2.2 papunkčius, kurių Projektu siūlomas teisės aktas nenumato.

3.2.             Projekto 16, 24, 42 punktų ir 30.3 bei 33.2 papunkčių nuostatose reglamentuojami kainų koregavimo rodikliai (pavyzdžiui, Projekto 30.3 punktas nustato, kad „Pasiūlymo kaina kiekvieno aukciono etapo metu gali būti padidinta ne mažesne kaip 0,25 eurų suma (0,25 eurų tikslumu). Specialiųjų tyrimų tarnybos nuomone, minėtos nuostatos gali būti suvokiamos kaip bendros (pavyzdžiui: pirkėjo pageidaujamo įsigyti viso medienos kiekio) medienos kainos koregavimo rodikliai, nors, atsižvelgiant į kitas Projekto nuostatas (pavyzdžiui: Projekto 37.3 papunkčio nuostatas[4]) medienos kainos koregavimo rodiklis turėtų būti siejamas su 1 kietmetrio dydžiu.

Siekiant teisinio aiškumo siūlytume minėtas Projekto nuostatas tikslinti.

 

Atlikus Projekto antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad Projektu nustatytas teisinis reglamentavimas gali būti ydingas antikorupciniu požiūriu, kadangi:

a)                  Projekto nuostatos neužtikrina, kad valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavinė mediena bus parduodama didžiausia kaina.

b)                  Projektu nustatytas teisinis reglamentavimas galimai prieštarauja daiktų pardavimo aukcionuose esmei (kadangi nors „laimėtojas“ ir nustatomas pagal pasiūlytą didžiausią kainą, tačiau šios kainos sumokėti jis neprivalo).

c)                   Projektu užprogramuojamas žaliavinės medienos pardavimas paskesniuose aukcionuose mažesnėmis kainomis, o tai gali lemti ilgalaikius nuostolius (finansinius pobūdžio netekimus).

d)                  Projekto nuostatomis galimai neužtikrinami Miškų įstatymu siekiami tikslai ir Turto įstatymu nustatyti valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų įgyvendinimas.

e)                   Dalis Projekto nuostatų svarstytinos teisinio aiškumo aspektais, sudaro sąlygas dviprasmiškoms interpretacijoms.

f)                    Projekto nuostatos sudaro sąlygas pirkėjų nesąžiningo elgesio apraiškoms.

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 8 dalies nuostatomis, prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbti informaciją apie tai, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus, arba, jeigu į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti priežastis ir motyvus, užpildant antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą[5], ir pateikti Specialiųjų tyrimų tarnybai nuorodą į ją.

 

Direktoriaus pavaduotoja                                                                               Rūta Kaziliūnaitė

 

 

 

 

 

 

Gintas Kerbelis, tel. 8 706 63 294, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internetu: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/74877b20e04311eda305cb3bdf2af4d8?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=68c618ae-c44b-4c57-8c18-03513c8000b0

[2] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegija civilinėje byloje Nr. 3K-3-730/2013 pasisakė, kad „Daiktų pirkimas–pardavimas aukciono būdu reiškia, kad daiktai siūlomi pirkti keliems asmenims per tarpininką – aukciono vedėją, o sutartis laikoma sudaryta su tuo pirkėju – aukciono dalyviu, kuris pasiūlo didžiausią kainą už parduodamą daiktą“. Prieiga internetu: https://eteismai.lt/byla/279031659301438/3K-3-730/2013.

[3] Pavyzdžiui: pagal Projekto 13.3 papunkčio nuostatas pirkėjas transportavimo kainų lentelėje įrašo, kiek pirkėjui kainuoja 1 ktm atitinkamos medienos transportavimas iš kiekvieno urėdijos regioninio padalinio. Tačiau iš minėtų nuostatų neaišku, iki kurio „taško“ (medienos perdirbimo, sandėliavimo ar kito objekto) gabenimo išlaidos įskaičiuojamos į „transportavimo išlaidas / kainas“.

[4] Projekto 37.3 papunktis nustato, kad „aukciono metu pirkėjai EMPS nurodo ketinamos pirkti atitinkamos medienos kiekį ir kainą (be pridėtinės vertės mokesčio) 0,25 eurų tikslumu už 1 ktm (be transportavimo kainos), kuriuos, mato visi aukciono dalyviai (pirkimo pasiūlymus pateikę asmenys neskelbiami);

[5] Prieiga: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/6ae7e2224d6511ec86bdcb0a6d573b32?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=9f575944-a544-4a78-aa6f-e1a39cfa9e4e