LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 9 IR 23STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-54(2)

 

2022-04-13 Nr. 108-P-13

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, D.Labanavičius, A.Kupčinskas, L.Mogenienė, I.Pakarklytė, J.Pinskus, L.Savickas, M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: susisiekimo viceministrė L.Maskaliovienė, Susisiekimo ministerijos atstovai: V. Palevičius, J.Jakavičiūtė, J.Norkienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-19

 

 

 

1.             Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su šiuo projektu teikiamo Žemės įstatymo pakeitimo projekto reg. Nr. XIVP-51(2) 7 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad  valstybinės žemės sklypai, reikalingi viešosios transporto infrastruktūros valdytojo veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytoms valstybinėms funkcijoms atlikti, perduodami patikėjimo teise viešosios transporto infrastruktūros valdytojui Vyriausybės nustatyta tvarka Nacionalinės žemės tarnybos vadovo sprendimu, suderintu su Žemės ūkio ministerija, jeigu tai nustatyta viešosios transporto infrastruktūros valdytojo veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti projekto 2 straipsniu keičiamo Geležinkelių transporto kodekso (toliau – keičiamas įstatymas) 23straipsnio 1 dalį, nurodant, kad viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų, Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių geležinkelių paslaugų įrenginių  užimama valstybinė žemė viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui būtų perduodama valdyti, naudoti ir disponuoti ja patikėjimo teise jo valstybinėms funkcijoms atlikti.

Nepritarti.

Žemės įstatymo projektu Nr.  XIVP-51(2) siūloma bendro pobūdžio formuluotė, taikytina įvairioms sritims, atsižvelgiant į tai, kad jose vykdomos skirtingos valstybės funkcijos. Tačiau specialiojo įstatymo – keičiamo įstatymo – 231straipsnio 1 dalyje jau yra nuoroda į tai, kad valstybinė žemė patikėjimo teise yra perduodama valstybės funkcijai vykdyti: yra pasakyta, kad perduodama tokia žemė, kuri užimta valstybės turto –viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų ir Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių geležinkelių paslaugų įrenginių. Tai reiškia, kad ši žemė yra skirta viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui patikėjimo teise perduotų valstybės turto  objektų eksploatacijai, kas savaime yra pagrindas valstybinės žemės perdavimui.

Vertinant keičiamą įstatymą sistemiškumo požiūriu, atkreiptinas dėmesys, kad siūloma Teisės departamento formuluotė valstybei priklausančių statinių atveju (viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų ir geležinkelių paslaugų įrenginių) nėra įtvirtinta.

Pažymėtina, kad projektu siūlomu pakeitimu siekiama pakeisti valstybės turto perdavimo dokumento formą, o ne suteikti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui papildomų teisių ar iš esmės pildyti procedūras, todėl manome, kad Seimo Teisės departamento siūlymas yra perteklinis.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-19

 

 

 

2.             Projektu siūloma keisti šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą ir nustatyti, kad viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų, Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių geležinkelių paslaugų įrenginių užimama valstybinė žemė viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui būtų perduodama valdyti, naudoti ir disponuoti ja patikėjimo teise Nacionalinės žemės tarnybos vadovo sprendimu, suderintu su Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, o ne patikėjimo sutarties pagrindu. Nors vadovaujantis projekto aiškinamuoju raštu, tokiu būdu siekiama sumažinti administracinę ir finansinę naštą viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui ir paspartinti žemės sklypų perdavimo procedūras, siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 23 straipsnio 4 dalyje yra nustatyta, kad viešosios geležinkelių infrastruktūros turtas yra valdomas pagal šio turto patikėjimo sutartį, tuo tarpu siūlomu teisiniu reguliavimu šių viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų bei Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių geležinkelių paslaugų įrenginių užimama valstybinė žemė jau būtų perduodama ne patikėjimo sutarties, o Nacionalinės žemės tarnybos vadovo sprendimo pagrindu. Taigi projektu yra nustatomi skirtingi valstybės turto perdavimo patikėjimo teise būdai. Pastebėtina ir tai, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiame teisės akte būtų nustatomas turto patikėjimo teisės turinys, kuris šiuo metu yra įtvirtinamas turto patikėjimo sutartyje. Atsižvelgiant į tai siūlytina projekto nuostatas tikslinti, derinant jas su Civilinio kodekso 4.109 straipsnio nuostatomis bei Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme įtvirtintais bendraisiais valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principais.

Nepritarti.

Skirtingas reglamentavimas siūlomas atsižvelgiant į skirtingą valstybės turto objektų – žemės ir statinių – specifiką. Pagal keičiamo įstatymo 23 straipsnio 4 dalį yra sudaryta 1 patikėjimo sutartis, kurioje nurodyti visi viešosios geležinkelių infrastruktūros objektai. Tačiau valstybinės žemės perdavimo patikėjimo teise atveju yra sudaromos atskiros sutartys (sklypai priskirti skirtingiems Nacionalinės žemės tarnybos padaliniams, buvo formuojami skirtingu metu ir dėl kt. priežasčių), todėl šiuo metu yra apie 700  valstybinės žemės sklypų, kurie perduoti atskiromis patikėjimo teisės sutartimis, ir iškyla poreikis sudaryti vis naujas sutartis, todėl valstybinės žemės patikėjimo sutarčių atveju ir sukuriama perteklinė administracinė našta.

Priėmus siūlomą reguliavimą, būtų atitinkamai keičiamas  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. kovo 5 d. nutarimas Nr. 208  „Dėl Viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų užimamos valstybinės žemės perdavimo valdyti, naudoti ir ja disponuoti turto patikėjimo teise viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui tvarkos aprašo patvirtinimo ir Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių geležinkelių paslaugų įrenginių užimamos valstybinės žemės perdavimo viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui valdyti, naudoti ir ja disponuoti turto patikėjimo teise“.

Pažymėtina, kad pagrindinės valstybinės žemės valdymo nuostatos yra nustatytos Žemės įstatyme ir keičiamame įstatyme, o akto pavyzdys bus patvirtintas keičiant Vyriausybės nutarimą.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-19

3

 

 

3.             Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas būtų taikomas jau sudarytoms valstybinės žemės patikėjimo sutartims. Pastebėtina, kad nenutraukiant sudarytų valstybinės žemės patikėjimo sutarčių, infrastruktūros valdytojas dalį infrastruktūros valdys pagal patikėjimo sutartis (kai patikėjimo teisės turinys nustatytas sutartyje), o kitą dalį, t. y. turtą Nacionalinės žemės tarnybos vadovo sprendimu perduotą po įstatymo įsigaliojimo, valdys pagal teisės aktuose nustatytus reikalavimus (patikėjimo teisės turinys teisės aktuose). Taigi siūlomu teisiniu reguliavimu susidarys situacija, kai valdant tokios pačios paskirties turtą valdytojas turės skirtingas teises ir pareigas turto atžvilgiu. Siekiant teisinio aiškumo bei norint išvengti galimų įstatymo taikymo problemų, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo, aptariant įstatymo nuostatų taikymą iki įstatymo įsigaliojimo sutarytoms valstybinės žemės patikėjimo sutartims.

Pritarti iš dalies.

Priėmus siūlomą reguliavimą skirtųsi tik valstybinės žemės perdavimo dokumento forma, tačiau valstybinės žemės patikėtinio teisės ir pareigos išliktų tokios pačios – kaip ir šiuo metu, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas turėtų žemę naudoti tik tokiais būdais, kokius tiesiogiai numato Geležinkelių transporto kodeksas bei Žemės įstatymas.

Kaip minėta, šiuo metu sudaryta apie 700 valstybinės žemės patikėjimo sutarčių, todėl jų visų modifikavimas būtų sudėtingas.

Siekiant sumažinti administracinę ir finansinę naštą, taip pat  paspartinti žemės sklypų perdavimo procedūras, siūloma tokia šio įstatymo taikymo nuostata:

„Iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytos viešosios geležinkelių infrastruktūros objektų ir Lietuvos valstybei nuosavybės teise priklausančių geležinkelių paslaugų įrenginių užimamos valstybinės žemės perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti ja turto patikėjimo teise viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui patikėjimo sutartys galioja iki jų nutraukimo.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2022-03-31

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam Geležinkelių transporto kodekso 9 ir 23(1) straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-54(2) ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį patobulinti, atsižvelgiant į LRS Kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas.

Pritarti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas, 2022-04-13

 

 

 

Siekiant išvengti praktinio įstatymo taikymo problemų, siūlytina tikslinti Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 9 ir 231 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XIVP-54(2) įsigaliojimo datą ir siūlytina 3 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas įsigalioja  2022 m. liepos 1 d. 2023 m. sausio 2 d.‘‘

Pritarti.

 

2.

Ekonomikos komitetas, 2022-04-13

 

 

 

Siekiant nuosekliai išdėstyti Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 9 ir 23straipsnių pakeitimo įstatymo projektui XIVP-54(2) reikalingų įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo ir įstatymo įsigaliojimo terminus, taip pat į tai, kad šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus įgyvendinamuosius aktus turės priimti tik Vyriausybė, siūlytina 3 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras iki
2022 m. gruodžio 31  d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: K.Starkevičius, G.Paluckas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris