PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTRONINIŲ RYŠIŲ ĮSTATYMO NR. IX-2135 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIVP-660(2)

 

2021-11-04

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

32

5

 

Argumentai:

 

Elektroninių ryšių įstatymo Nr. IX-2135 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-660(2) 32 str. 5 d., numatantis vieną konkretų „ekonominio atkartojamumo“ reikalavimą įstatyme, prieštarauja Direktyvoje (ES) 2018/1972 įtvirtintam, tai yra visos Europos Sąjungos mastu nustatytam ir suderintai veikiančiam, rinkų tyrimų atlikimo ir įpareigojimų nustatymo mechanizmui. Toks reguliavimas paneigia iš Europos Sąjungos teisinio reglamentavimo kylančią nacionalinės reguliavimo institucijos diskreciją tiek apibrėžti atitinkamą rinką, tiek ir, atlikus atitinkamos rinkos tyrimą, nustatyti įpareigojimus ūkio subjektams, turintiems didelę įtaką atitinkamoje rinkoje.

 

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba (toliau – RRT) yra nepriklausoma nacionalinė reguliavimo institucija, kurios viena iš funkcijų – atlikti rinkų tyrimus, siekiant, kad elektroninių ryšių srityje būtų užtikrinta veiksminga konkurencija, o didelę įtaką turintiems ūkio subjektams būtų užkirstas kelias piktnaudžiauti savo įtaka rinkoje. Rinkos tyrimo metu RRT kiekvienu konkrečiu atveju nustato tinkamiausius įpareigojimus, kurie atitinka tyrimo metu nustatytos problemos prigimtį, turi būti proporcingi ir pateisinami elektroninių ryšių veiklos reguliavimo principais ir tikslais.

 

Įstatymu a priori negali būti apibrėžiami įpareigojimai ūkio subjektams, turintiems didelę įtaką atitinkamoje rinkoje, ir konkretūs šių įpareigojimų vykdymo būdai. Tai išimtinė RRT kompetencija pagal Europos Sąjungos teisę.

 

Elektroninių ryšių rinkos yra dinamiškos – kinta jų struktūra, naudojamos paslaugų teikimo technologijos, paslaugų gavėjų įpročiai ir kiti aspektai, todėl skirtingu laikotarpiu rinkų tyrimų rezultatai gali skirtis dėl konkrečiu laikotarpiu identifikuotų konkurencijos problemų, kurioms spręsti turi būti parenkami nauji ir (ar) pakeičiami jau nustatyti įpareigojimai didelę įtaką atitinkamoje rinkoje turintiems ūkio subjektams. Konkretaus vieno „ekonominio atkartojamumo“ įpareigojimo įtvirtinimas įstatyme eliminuotų galimybę RRT efektyviai reaguoti į rinkos pokyčius ir parinkti rinkos tyrimo metu nustatytos problemos prigimtį atitinkančius naujus ir (ar) pakeisti jau nustatytus įpareigojimus. Taipogi tai eliminuotų Europos Komisijos galimybę įvertinti RRT parinktus įpareigojimus bei pateikti pastabas arba netgi privalomus nurodymus, siekiant užtikrinti tiek efektyvios konkurencijos reikalavimus, tiek suderinamumą su ES reguliavimu.

2021-10-04 Ekonomikos komiteto Aukštųjų technologijų, inovacijų ir skaitmeninės ekonomikos pakomitečio posėdyje ir 2021-10-13  Ekonomikos komiteto posėdyje RRT vadovas Feliksas Dobrovolskis patvirtino, kad ekonominio atkartojamumo“ reikalavimo nustatymas reikštų ženklų fiksuotojo interneto ir didmeninių ir mažmeninių kainų augimą. Visų didmeninių paslaugų sąnaudos būtų skaičiuojamos dabartine verte, kai šiuo metu į kainų spaudimą skaičiuojamos tik istorinės sąnaudos (t. y.  atsirastų nauja kainos dedamoji).

 

Šiuo metu Telia Lietuva, AB didmeninės fiksuotojo interneto kainos yra vienos mažiausių Europoje 4,80 / 5,80 Eur. Mažmeninio fiksuotojo interneto kainos Lietuvoje – taip pat, net lyginant su kaimyninėmis šalimis skirtumai akivaizdūs, pvz., Latvijoje kaina didesnė 30 %, o Estijoje – dvigubai, t. y. 100 %. Mažmeninio fiksuotojo interneto kainos yra du kartus mažesnės nei mobiliojo interneto.

 

Pakeitimo pasiūlymu būtų užtikrinta RRT diskrecijos teisė parinkti rinkos tyrimo metu nustatytos problemos prigimtį atitinkančius naujus ir (ar) pakeisti jau nustatytus įpareigojimus.

 

Taip būtų pašalintas prieštaravimas Direktyvai (ES) 2018/1972, eliminuojant netinkamo direktyvos perkėlimo pasekmių rizikas, įskaitant Europos Komisijos reikalavimą pašalinti pažeidimą, pakeičiant priimtą naują įstatymą.

 

RRT diskrecijos teisė leistų parinkti tinkamiausius reguliavimo būdus ir leistų išvengti kainų augimo rizikos, kaip nutiktų taikant „ekonominio atkartojamumo“ reikalavimą. Ypatingai tai jautru darant reikšmingus pokyčius tokių kritiškai svarbių paslaugų srityje, kurios tapo visuomenei dar svarbesnės ekstremalios situacijos metu, kai nuotolinis dabas, mokymasis ir gyvenimas tapo neišvengiamybe.

 

Tuo pačiu siūloma atsisakyti įstatyme nuorodų į beveik prieš dešimtmetį patvirtintą 2013 m. rugsėjo 11 d. rekomendaciją (2013/466/ES), kurios peržiūra numatyta artimiausiu metu (ne anksčiau kaip po 7 metų nuo priėmimo). Neabejotina, kad rekomendacija bus iš esmės pakeista, nes rekomendacija buvo skirta skatinti investicijas į naujos kartos prieigos (šviesolaidinius) tinklus, pereinant nuo varinės prieigos. Jau dabar technologinė pažanga kelia naujus reguliavimo arba dereguliavimo uždavinius. Siūloma palikti tik bendrą nuorodą į RRT sprendimų suderinamumą su aktualiomis Europos Komisijos rekomendacijomis, nes tai leistų nekeisti įstatymo kiekvieną kartą pasikeitus europiniams dokumentams.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti Projekto 32 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

5. Ūkio subjektas, įpareigotas suteikti didmeninę prieigą prie fizinės infrastruktūros fiksuotoje vietoje ir turintis didesnę kaip 40 procentų atitinkamos mažmeninės rinkos dalį, privalo užtikrinti, kad jo didmeninio ir mažmeninio produktų kainos atitiktų ekonominio atkartojamumo reikalavimus. Ekonominio atkartojamumo reikalavimus nustato ar kitus Ryšių reguliavimo tarnyba tarnybos nustatytus reikalavimus, suderintus su pagal Europos Komisijos 2013 m. rugsėjo 11 d. rekomendaciją rekomendacijomis. dėl nuoseklaus nediskriminavimo įpareigojimų ir sąnaudų apskaičiavimo metodikų, skirtų konkurencijai skatinti ir geresnei investicijų į plačiajuostį ryšį aplinkai sukurti, taikymo (2013/466/ES).

 


 

 

Teikia

Seimo nariai

           

Andrius Bagdonas

Lukas Savickas

Ieva Pakarklytė

Viktoras Fiodorovas

Gintautas Paluckas