PASIŪLYMAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS
KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 1, 2, 4, 7, 8, 82, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 21 STRAIPSNIŲ, TREČIOJO IR KETVIRTOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ PAKEITIMO, 81 STRAIPSNIO PERNUMERAVIMO, KODEKSO PAPILDYMO NAUJU 81 STRAIPSNIU, 82, 181 STRAIPSNIAIS IR 15 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
ĮSTATYMO PROJEKTUI XIIIP-3360 (2)
2019-06-19
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
18
|
2 |
|
Argumentai: Įstatymo projektu yra siekiama reglamentuoti keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais sektoriaus veiklą, kurioje veikia keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi (toliau – taksi) bei keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą (toliau – pavėžėjai) paslaugas teikiantys asmenys. Siūlomo įstatymo projekto 18 straipsnio 2 dalimi numatoma uždrausti daliai šioje rinkoje veikiančių paslaugų teikėjų priimti atsiskaitymus grynaisiais pinigais.
Siūlymą drausti atsiskaitymus grynaisiais pinigais keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veikloje jau anksčiau yra sukritikavę Lietuvos Respublikos Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas (2019 kovo 21 d. išvada) bei Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos (2019 balandžio 1 d. išvada). Europos teisės departamentas nurodo, kad draudimas pavėžėjams priimti atsiskaitymus grynaisiais pinigais iškreips pavėžėjų ir taksi veiklos konkurencines sąlygas, nes pavėžėjų veikla bus apribota potencialiai prarandant dalį klientų. Taip pat išvadoje atkreipiamas dėmesys, jog Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad reguliuodama ūkinę veiklą valstybė negali nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo ūkio subjektams būtų sudarytos nepalankios, nevienodos ūkininkavimo sąlygos. LR Seimo Kanceliarijos Teisės departamentas pabrėžė, jog Konstitucinis Teismas ne kartą yra pasisakęs, kad Konstitucinis teisinės valstybės, teisingumo principai suponuoja ir tai, kad valstybė ir kiti subjektai negali neribotai kištis į asmens ūkinę veiklą. Dėl šios priežasties yra neleistina apribojimais paneigti tokių esminių ūkinės veiklos laisvės nuostatų kaip ūkinės veiklos subjektų lygiateisiškumas, sąžininga konkurencija ir kt. (1995 m. balandžio 20 d. nutarimas).
Svarbu pabrėžti, kad įstatymo projekte jau yra numatyta eilė naujų reikalavimų keleivių vežimo organizatoriams bei vežėjams, kurie užtikrins sąžiningą atsiskaitymą už paslaugas ir mokėjimų skaidrumą. Priežiūros institucijos turės galimybę tikrinti visus kelionių ir mokėjimų dokumentus, kurie elektroninio ryšio priemonėmis yra sugeneruojami iškarto pasibaigus kelionei. Galiausiai, numatomomis pataisomis priežiūros institucijos yra įgalintos duoti privalomus nurodymus elektroninių ryšių paslaugų teikėjui, kad šis panaikintų galimybę keleivių vežimo organizatoriui elektroninių ryšių priemonėmis teikti keleivių vežimo organizatoriaus paslaugas. Minėtos nuostatos užtikrina mokėjimų skaidrumą ir užkerta kelią galimam piktnaudžiavimui ar mokesčių vengimui, todėl papildomas draudimas atsiskaityti grynaisiais yra neproporcingas ir nepagrįstas.
LR Konstitucijos 29 straipsnyje yra įtvirtintas visų asmenų lygybės principas, o kartu 46 straipsnis numato reikalavimą saugoti sąžiningos konkurencijos laisvę. Kadangi siūloma nuostata drausti atsiskaitymus grynaisiais pinigais nepagrįstai suvaržo tik dalį rinkoje veikiančių paslaugų teikėjų (tik pavėžėjus), siūloma atsisakyti LR Konstitucijai prieštaraujančios ir konkurencijos bei lygiateisiškumo principus paminančios nuostatos.
Pasiūlymas: Pakoreguoti įstatymo projekto 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Keleiviai vežami už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal
užsakymą tik naudojantis keleivių vežimo organizatoriaus paslaugomis pagal
elektroninių ryšių priemonėmis vežėjo su keleiviais sudarytas sutartis
Lietuvos Respublikos informacinės visuomenės paslaugų įstatymo nustatyta
tvarka. |
Teikia Seimo nariai: A.Baura,
V.Rinkevičius,
V.Ąžuolas,
V.Sinkevičius,
P.Valiūnas,
J.Jarutis.