LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-275 2, 9, 10, 11, 15, 16, 21, 22, 23, 25, 29, 36, 39, 40, 48, 49 straipsniŲ PAKEITIMO ir ĮSTATYMO PAPILDYMO 151, 152 461 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3357(2)
2024-04-17 Nr. 109-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Mindaugas Lingė, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Agnė Narščiuvienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-16 |
3 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 3 straipsniu keičiamo Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 4 dalies pirmojo ir antrojo sakinių santykis nėra aiškus tuo aspektu, jog jais nustatomos skirtingos taisyklės dėl to, ar reikia reikalauti kliento parašu patvirtinti tiesiogiai iš Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų Europos Sąjungos valstybių narių informacinių sistemų ir (ar) registrų gautus kliento tapatybei nustatyti reikalingus dokumentus, duomenis ar informaciją. Pirmuoju sakiniu nustatoma, kad finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai turi teisę gauti reikalingus dokumentus, duomenis ir informaciją iš Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų valstybių informacinių sistemų ar registrų ir nereikalauti iš kliento, kad jis pats pateiktų šiuos dokumentus, duomenis ir informaciją, jeigu jis juos patvirtina parašu, t. y. nustatoma, kad dokumentai, duomenys ir informacija, gauti iš Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų valstybių turi būti patvirtinti kliento parašu. Antrajame sakinyje nustatoma, kad finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai turi teisę nereikalauti, kad iš Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų valstybių informacinių sistemų ar registrų gauti dokumentai, duomenys ar informacija būtų patvirtinti kliento parašu, jeigu tokie dokumentai, duomenys ar informacija gauti iš Lietuvos Respublikos ir (ar) Europos Sąjungos valstybių narių informacinių sistemų ir (ar) registrų. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar pirmajame sakinyje vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų valstybių“ neturėtų būti įrašytas žodis „valstybės“.
|
Nepritarti. |
Dėl žodžio „valstybės“ vartojimo, tai galiojančio PPTFPĮ formuluotė, kuri buvo ir pirminiame PPTFPĮ projekto variante. Formuluotę, kurioje paliktas šis žodis, asociacijos įvertino kaip neaiškią ir dviprasmišką, galimai sukuriančią prieštaravimą tarp PPTFPĮ 10 straipsnio 4 dalies pirmu ir antru sakiniu nustatomų išimčių. Šį PPPTFPĮ projekte esanti formuluotė buvo aptarta ir suderinta su pastabas pateikusiomis asociacijomis, siūloma dabar jos nebekeisti.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-16 |
20 |
|
|
2. Projekto 20 straipsnio 9 dalyje nuoroda į Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 29 straipsnio 4 dalį tikslintina, kadangi Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 29 straipsnio 4 dalyje nėra reglamentuojamas patirtų sąnaudų kompensavimas. |
Pritarti. |
|
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Mindaugas Lingė 2024-04-16 |
20 |
|
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 2, 9, 10, 11, 15, 16, 21, 22, 23, 25, 29, 36, 39, 40, 48 ir 49 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 151, 152 ir 461 straipsniais įstatymo projektu (toliau – PPTFPĮ projektas) siūloma reglamentuoti minėtame įstatyme numatytų pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos veiklos funkcijų vykdymo pavedimą kitam asmeniui ir nustatyti reikalavimus, kurių turės laikytis finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai. PPTFPĮ projekto 20 straipsnyje, siekiant sudaryti sąlygas finansų įstaigoms ir kitiems subjektams pasirengti naujam reguliavimui, siūloma numatyti trijų mėnesių pereinamąjį laikotarpį, tačiau liko neįvertintos kai kurios svarbios verslui prisitaikant prie naujo reguliavimo aplinkybės. PPTFPĮ projektu siūloma leisti su pinigų plovimu ir teroristų finansavimo prevencija susijusių funkcijų perdavimą subjektams, kurie yra įsisteigę ne tik Europos Sąjungos (toliau – ES) valstybėje narėje, bet ir trečiojoje valstybėje, kuri taiko lygiaverčius kliento ir tikrojo naudos gavėjo tapatybės nustatymo ir informacijos saugojimo reikalavimus, kaip ir ES valstybės narės. Lietuva yra tapusi regioniniu finansų centru, didelę dalį finansų sektoriaus klientų sudaro ne Lietuvos rezidentai, šiame sektoriuje veikia įmonių grupės, kurioms priklauso skirtingose valstybėse registruoti subjektai, ir yra rizika, kad ne visi įmonių grupėms priklausantys subjektai atitiks naujus reikalavimus. Įmonių grupei, norint perkelti paslaugų teikimą iš vienos valstybės į kitą, nepakas rasti naujus paslaugų tiekėjus, bet reikės įsteigti naują įmonę kitoje valstybėje, skelbti konkursus naujiems darbuotojams rasti ir atlikti jų patikrinimus, radus pakankamai kompetentingų darbuotojų naujoje valstybėje juos pasamdyti ir apmokyti, kad būtų galima sukurti lygiavertę paslaugų kokybę, atsižvelgiant į tai, kad bus prarasta ankstesnių darbuotojų patirtis ir įgytos žinios. Įmonių grupėms reikalingas ilgesnis nei trijų mėnesių laikotarpis prisitaikyti prie naujo reguliavimo. Taip pat valstybe, kuri taiko lygiaverčius kliento ir tikrojo naudos gavėjo tapatybės nustatymo ir informacijos saugojimo reikalavimus, kaip ES valstybės narė, negali būti laikoma į Europos Komisijos reglamentu patvirtintą didelės rizikos trečiųjų valstybių sąrašą įtraukta valstybė. Šiame sąraše galimi pokyčiai, kurie daromi atsižvelgiant į Finansinių veiksmų darbo grupės kovai su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu (FATF) atliekamus valstybių vertinamus (pvz. šiuo metu svarstomas siūlymas į minėtą sąrašą įtraukti Keniją ir Namibiją). Sąrašą patikslinantys Europos Komisijos reglamentai įsigalioja dvidešimtą dieną po paskelbimo ES oficialiajame leidinyje, todėl finansų įstaigoms ir kitiems įpareigotiesiems subjektams nepakaktų laiko atlikti reikiamus veiklos pakeitimus ir yra rizika, kad šie subjektai tam tikru metu ne dėl savo kaltės taps nebeatitinkančiais Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo reikalavimų. Todėl turi būti numatytas pereinamasis laikotarpis verslui prisitaikyti prie PPTFPĮ projektu siūlomo nustatyti reguliavimo ir ateityje, po PPTFPĮ projekto įsigaliojimo, tais atvejais kai bus pakeistas Europos Komisijos reglamentu patvirtinamas didelės rizikos trečiųjų valstybių sąrašas.
Pasiūlymas: Papildyti 20 straipsnį 5 ir 6 dalimis, pakeisti šio straipsnio 5–9 dalių numeraciją, pakeisti šio straipsnio 7 ir 11 dalis ir 20 straipsnį išdėstyti jį taip: „20 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šio įstatymo 14 straipsnio 1–2 dalys ir 17 straipsnis įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d. 2. Šio įstatymo 3, 5, 6, 7, 9, 10, 12 straipsnio 1–2 ir 4–7 dalys, 14 straipsnio 3–5 dalys ir 16 straipsnio 1–2 dalys įsigalioja 2024 m. rugpjūčio 1 d. 3. Šio įstatymo 12 straipsnio 3 dalis įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d. 4. Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinis direktorius, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktorius ir Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininkas iki 2024 m. liepos 31 d. priima šio įstatymo 6, 9 ir 12 straipsnių įgyvendinamuosius teisės aktus. 5. Finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo perdavė veiklos funkcijas kitam asmeniui, kuris priklauso vienai įmonių grupei, ir yra registruotas trečiojoje valstybėje, kuri neatitinka šio įstatymo 7 straipsnyje išdėstytoje Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 152 straipsnio 1 dalyje nustatytų reikalavimų (toliau – nustatyti reikalavimai), ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo užtikrina, kad būtų laikomasi nustatytų reikalavimų. 6. Finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai, kurie po šio įstatymo įsigaliojimo perdavė veiklos funkcijas kitam asmeniui, kuris yra registruotas valstybėje, kuri po šių funkcijų perdavimo momento nebeatitinka nustatytų reikalavimų, ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo aplinkybės, kad valstybė nebeatitinka nustatytų reikalavimų paaiškėjimo momento, užtikrina, kad būtų laikomasi nustatytų reikalavimų. 57. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos, bet nebaigtos Lietuvos Respublikos pinigų Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimų nagrinėjimo procedūros baigiamos pagal teisės normas, galiojusias iki 2024 m. balandžio 30 d. 68. Po šio įstatymo įsigaliojimo pradėtose Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimų nagrinėjimo procedūrose laikinas uždraudimas (apribojimas) kitam įpareigotajam subjektui teikti vieną ar kelias paslaugas tol, kol tęsiamas šio įstatymo pažeidimas, uždraudimas visam laikui kitam įpareigotajam subjektui teikti vieną ar kelias paslaugas, laikinas arba visam laikui uždraudimas (apribojimas) vykdyti virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ar depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklą taikomi vertinant faktus ir aplinkybes, kurie atsirado 2024 m. gegužės 1 d. ir vėliau, išskyrus faktus ir aplinkybes dėl informacijos neteikimo ar neteisingos informacijos teikimo ir Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimų pakartotinumo, kurie vertinami ir jeigu atsirado iki 2024 m. gegužės 1 d. 79. Asmenys, iki 2024 m. liepos 31 d. pradėję vykdyti ir nuo 2024 m. rugpjūčio 1 d. toliau vykdantys nekilnojamojo turto agento (brokerio), mokesčių konsultavimo veiklą, ne vėliau kaip 2024 m. gruodžio 1 d. pateikia Juridinių asmenų registro tvarkytojui ar Valstybinei mokesčių inspekcijai šio įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 25 straipsnio 2 dalyje nurodytą informaciją. 810. Asmenys, iki 2024 m. liepos 31 d. pradėję vykdyti ir nuo 2024 m. rugpjūčio 1 d. toliau vykdantys virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklą, iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, kaip laikomasi šio įstatymo 12 straipsnio 7 dalyje išdėstyto Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 1 punkto a papunktyje nustatyto reikalavimo nuo 2024 m. rugpjūčio 1 d. nuolat palaikyti ne mažesnį kaip 125 000 eurų dydžio nuosavą kapitalą, ir pateikia šio reikalavimo vykdymo įrodymus. 911. Virtualiųjų valiutų keityklos operatoriai ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriai, kurie iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. neįvykdo šio įstatymo 12 straipsnyje išdėstyto Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 1 punkto a papunkčio reikalavimo nuo 2024 m. rugpjūčio 1 d. nuolat palaikyti ne mažesnį kaip 125 000 eurų dydžio nuosavą kapitalą ir (arba) iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos nepateikia šio straipsnio 8 10 dalyje nurodytos informacijos, nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. netenka teisės toliau vykdyti virtualiųjų valiutų keityklos operatorių ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatorių veiklos Lietuvos Respublikoje. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos ne vėliau kaip iki 2024 m. spalio 1 d. praneša Juridinių asmenų registro tvarkytojui apie virtualiųjų valiutų keityklos operatorius ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatorius, kurie netenka teisės toliau vykdyti virtualiųjų valiutų keityklos operatorių ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatorių veiklos Lietuvos Respublikoje, o Juridinių asmenų registro tvarkytojas nedelsdamas nuo šios informacijos gavimo, bet ne vėliau kaip iki 2024 m. lapkričio 1 d., išregistruoja duomenis apie tai, kad šie juridiniai asmenys vykdo virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklą. Dėl to Juridinių asmenų registro tvarkytojo patirtos sąnaudos mutatis mutandis kompensuojamos Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 29 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka.“ |
Pritarti. |
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu. |
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Komiteto biuro patarėjas Mindaugas Pečiulis