LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
|
|||
|
|||
Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai E. pristatymo informacinė sistema
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA DĖL STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS PROCESO PER INFOSTATYBA
|
2019 m. balandžio 3 d. Nr. 4-01-3203
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į srities visuomeninę ir ekonominę reikšmę, visuomenės informavimo priemonėmis skelbiamą informaciją[1], ikiteisminių tyrimų metu nustatytus faktus, savo iniciatyva atlikome teisės aktų[2], reglamentuojančių su statybos valstybine priežiūra susijusias procedūras naudojantis Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacine sistema ,,Infostatyba“ (toliau – IS ,,Infostatyba“), antikorupcinį vertinimą.
1. Dėl automatinio prašymų išduoti statybą leidžiančius dokumentus skirstymo statybos valstybinę priežiūrą vykdantiems darbuotojams
Susipažinus su teisės aktų[3] nuostatomis, IS ,,Infostatyba“ 2014 m. liepos 17 d. technine specifikacija Nr. V2.0 ir pateiktais dokumentais[4] nustatyta, kad IS ,,Infostatyba“, formuojant užduotis Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) darbuotojams, prašymus išduoti statybą leidžiančius dokumentus (toliau – prašymai) skirsto automatiškai, tačiau informacinė sistema suteikia galimybę aktyvuoti arba atšaukti automatinį užduočių skirstymą konkrečiam dokumentui. Teisinis reguliavimas nustato tik gautų prašymų registravimo ir rezoliucijų skyrimo tvarką, tačiau IS ,,Infostatyba“ prašymų skirstymo tvarkos nenustato, todėl iš teisinio reguliavimo neaišku, kaip skirstomi prašymai Inspekcijos statybos valstybinę priežiūrą vykdantiems darbuotojams, ar šiame procese dalyvauja skyrių vadovai ir kokiais atvejais gali būti skirstomi ne automatiniu būdu ir kam suteikta tokia galimybė, tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu.
Siekdami aiškaus ir skaidraus prašymų Inspekcijos darbuotojams skirstymo proceso, siūlome nustatyti prašymų skirstymo tvarką bei detaliai aprašyti, kaip ir kokiu principu IS ,,Infostatyba“ skirsto Inspekcijos darbuotojams prašymus.
2. Dėl su statyba susijusių dokumentų išdavimo per IS ,,Infostatyba“
2.1. Atlikus antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad IS ,,Infostatyba“ nauda – efektyvus informacinių srautų organizavimas, greitas su statyba susijusių dokumentų išdavimas, korupcijos galimybių sumažėjimas, el. paslaugų integravimas su valstybės registrais ir kitomis informacinėmis sistemomis, tai sumažins „žmogiškos klaidos“ tikimybę išduodamose dokumentuose[5]. Šios informacinės sistemos prieigą turi Inspekcijos centrinio ir teritorinių padalinių statybos valstybinės priežiūros specialistai, Lietuvos savivaldybių administracijų specialistai ir statinių projektus tikrinančių ir įgaliotų jiems raštu pritarti institucijų ir subjektų (jų padalinių) darbuotojai. IS ,,Infostatyba“ vyksta duomenų keitimasis tarp 13 Lietuvos institucijų informacinių sistemų ir valstybės registrų[6], tarp kurių Lietuvos teismų informacinės sistemos (toliau – LITEKO) nėra. Pažymėtina, kad Inspekcijos tam tikri darbuotojai[7] naudojasi teismo duomenimis per LITEKO Viešųjų elektroninių paslaugų posistemį, prie kurio paskyros jungiasi Lietuvos teismų elektroninių paslaugų portale, adresu www.e.teismas.lt jiems teismo suteiktais prisijungimo duomenimis, tačiau statybos valstybinę priežiūrą vykdantys darbuotojai tokios prieigos neturi.
2.2. Taip pat nustatyta, kad teisinis reguliavimas[8] nenustato pareigos statybos valstybinę priežiūrą vykdantiems darbuotojams, priimantiems sprendimus bei per IS ,,Infostatyba“ išduodantiems statybos užbaigimo aktą ar pažymas[9] ir tvirtinantiems deklaracijas[10], įsitikinti, ar dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo teisme yra priimtų nagrinėti viešojo administravimo subjektų ar prokuratūros, ar kitų asmenų prašymų, jeigu tokie dokumentai nepateikti ar tokia informacija nebuvo pateikta, nors yra visos galimybės tai padaryti – prisijungti prie LITEKO ir šią informaciją patikrinti. Tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu, kadangi nesąžiningas statybos valstybinę priežiūrą vykdantis darbuotojas gali pasinaudoti teisinio reguliavimo spraga ir nors žinodamas, kad teisme yra priimtų nagrinėti viešojo administravimo subjektų ar prokuratūros, ar kitų asmenų prašymų, tačiau neturėdamas pateiktų dokumentų, prieigos prie LITEKO ar negavęs oficialiai minėtos informacijos iš vadovo per dokumentų informacinę sistemą ,,Avilys“, išduoti statybą leidžiantį dokumentą.
Siekdami sumažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę statybos srityje bei sumažinti darbuotojų, priimančių sprendimus, nesąžiningų veiksmų tikimybę, siūlome:
1. Statybos valstybinę priežiūrą vykdantiems darbuotojams suteikti prieigos teisę naudotis LITEKO.
2. Siūlome apsvarstyti galimybę nustatyti tiesioginę sąsają tarp IS ,,Infostatyba“ ir LITEKO, suteikiant galimybę operatyviai pasiekti informaciją, lemiančią sprendimo, susijusio su statybos priežiūra, priėmimą.
3. Įstatymo 16 straipsnyje, Reglamento 71.4 punkte komisijai ne tik nustatyti pareigą priimti sprendimą dėl statybos užbaigimo procedūros nutraukimo, kai gaunama informacijos apie teisme priimtus nagrinėti viešojo administravimo subjektų ar prokuratūros prašymus dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo, bet ir įpareigoti pasinaudoti jai suteikta prieiga prie LITEKO ir patikrinti minėtame įstatyme nustatytos sąlygos buvimą ar nebuvimą prieš priimant sprendimą.
4. Įstatymo 16 straipsnyje, Reglamento 98.3.1 punkte statybos valstybinę priežiūrą vykdantiems darbuotojams ne tik nustatyti pareigą priimti sprendimą dėl statybos užbaigimo procedūros nutraukimo, kai gaunama informacijos apie teisme priimtus nagrinėti viešojo administravimo subjektų ar prokuratūros prašymus dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo, bet ir įpareigoti juos pasinaudoti suteikta prieiga prie LITEKO ir patikrinti minėtame įstatyme nustatytos sąlygos buvimą ar nebuvimą prieš priimant sprendimą.
5. Įstatymo 17 straipsnyje, Pažymos išdavimo tvarkos 10 ir 13 punktuose, statybos valstybinę priežiūrą vykdantiems darbuotojams nustatyti pareigą ne tik pagal pateiktus dokumentus tikrinti, ar nėra kliūčių, nurodytų Įstatyme[11], sprendimui priimti ir su statyba susijusį dokumentą išduoti, bet ir pasinaudoti jam suteikta prieiga prie LITEKO ir patikrinti minėtame įstatyme nustatytų sąlygų buvimą ar nebuvimą prieš priimant sprendimą.
Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvados pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvieno pasiūlymo įgyvendinimo[12]). Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti ją su antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktoriaus pavaduotojas Egidijus Radzevičius
Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. [email protected]
[1]Prieiga per internetą: http://vtpsi.lrv.lt/lt/naujienos/ypatingas-demesys-skaidrumui-prasymai-isduoti-statybos-uzbaigimo-aktus-statybos-inspektoriams-bus-skirstomi-atsitiktines-atrankos-budu.
[2] 1. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo valstybinės priežiūros ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo Nr. XII-459 (toliau – Įstatymas) 16 ir 17 straipsniai; 2. Pažymos apie statinio (-ių) statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių išdavimo tvarkos aprašas, patvirtintas Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2016 m. birželio 08 d. įsakymu Nr. 1V-73 (toliau – Pažymos išdavimo tvarka); 3. Statybos techninio reglamento STR 1.05.01:2017 „Statybą leidžiantys dokumentai. Statybos užbaigimas. Statybos sustabdymas. Savavališkos statybos padarinių šalinimas. Statybos pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą padarinių šalinimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. D1-878, (toliau – Reglamentas) II ir IV skirsniai.
[3] 1. Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2017 m. liepos 17 d. įsakymas Nr. 1V-90 „Dėl dokumentų registravimo Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos dokumentų valdymo informacinėje sistemoje „Avilys“ ir Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“; 2. Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos gautų dokumentų perdavimo rezoliucijoms rašyti ir dokumentų pasirašymo tvarka, patvirtinta Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininko 2014 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 1V-67; 3. Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinės sistemos „Infostatyba“ nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. rugsėjo 27 d. įsakymu Nr. D1-502.
[4] Inspekcijos ir vykdytojo susitarimai prie 2017 m. rugsėjo 26 d. sutarties ir prie 2013 m. gruodžio 12 d. sutarties dėl IS ,,Infostatyba“ modifikavimo.
[5] IS ,,Infostatyba“ techninės specifikacijos 14, 62-63 psl.
[6] Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinės sistemos „Infostatyba“ nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. rugsėjo 27 d. įsakymu Nr. D1-502, 17, 23, 24.9 punktai.
[7] Inspekcijos Teisės skyriaus ir Bendrųjų reikalų skyriaus darbuotojai.
[8] 1. Įstatymo 16 ir 17 straipsniai; 2. Pažymos išdavimo tvarka; 3. Reglamento II ir IV skirsniai.
[9] Pažyma apie ypatingų ir neypatingų statinių statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių ir pažyma apie statinio nugriovimą.
[10] Deklaracija apie statybos užbaigimą.
[11] Įstatymo 17 straipsnio 3 dalies 6 ir 7 dalys.
[12] Prieiga internete: http://www.stt.lt/documents/ivertinti_teises_aktai_2018/Pazyma_galutine.docx