LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 51, 13, 24, 35, 37, 41, 42, 44 IR 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4658
2020-03-31 Nr. 103-P-10
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, I. Kuodienė, A. Dolmantienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: M. Majauskas – Seimo narys, E. Jovaiša – Seimo narys, G. Skaistė – Seimo narė, R. Žemaitaitis – Seimo narys, I. Segalovičienė – Prezidento patarėja, L. Kukuraitis – socialinės apsaugos ir darbo ministras.
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Nacionalinė NVO koalicija 2020-03-18 |
|
|
|
|
DĖL PRIEMONĖS “PARAMA DARBO VIETŲ IŠSAUGOJIMUI” TAIKYMO NEVYRIAUSYBINĖMS ORGANIZACIJOMS 2020 m. kovo 17 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikus ir LR Seimui priėmus įstatymo (LR Darbo kodekso 47 ir 49 straipsnių pakeitimo įstatymas (XIII-2821)) pakeitimus dėl darbdavių patiriamų išlaidų kompensavimo iš Užimtumo tarnybos skiriant darbdaviui subsidiją, nepriskyrus NVO, kurios įsteigtos pagal LR Asociacijų įstatymą, daugelis asociacijų, vykdančių veiklą, teikiant viešąsias paslaugas, susidurs su sunkumais išlaikant darbuotojus. Darbo kodekso 47 str. 3 d. 2 p. numatoma, kad prastovos laikotarpiu darbdavys darbuotojui moka ne mažesnį kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos darbo užmokestį, kai jo darbo sutartyje sulygta visa darbo laiko norma. Darbdaviui, išskyrus valstybės ir savivaldybės institucijas ar įstaigas, profesines sąjungas, religines bendruomenes (bendrijas) ar asociacijas, patirtų darbo užmokesčio už prastovą išlaidų dalis kompensuojama Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme nustatytu dydžiu ir nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, kad nemaža dalis nevyriausybinių organizacijų negalės tęsti savo veiklos, prašome papildyti naujai priimto 47 str. 3 d. 2 p. tokiu sakiniu: “Patirtų darbo užmokesčio už prastovą išlaidų dalis gali būti kompensuojama nevyriausybinėms organizacijoms, kaip jos suprantamos pagal Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą (asociacijoms, viešosioms įstaigoms, labdaros ir paramos fondams), kurių ūkinė veikla yra negalima (pvz. vaikų dienos centrai, kultūros, sporto centrai, švietimo įstaigos ir kt. ).”
|
Atsižvelgta |
Iniciatorių pateiktame įstatymo projekte į prašymą atsižvelgta. |
2. |
UAB „Elitaz“ ir kitų renginių organizatorių kreipimasis dėl verslo subjektų, veikiančių renginių organizavimo srityje, nuostolių kompensavimo 2020-03-23 |
|
|
|
|
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020-03-14 nutarimu Nr. 207 dėl epideminės COVID-19 (koronavirusinės infekcijos) situacijos šalyje nuo 2020-03-16 iki 2020-03-30 yra paskelbtas karantinas. Nutarime nurodoma, kad karantino metu yra draudžiamas kultūros, laisvalaikio, pramogų, sporto įstaigų lankymas ir fizinis lankytojų aptarnavimas, taip pat draudžiami visi atvirose ir uždarose erdvėse organizuojami renginiai bei susibūrimai. Juridiniai ir fiziniai asmenys, užsiimantys renginių organizavimu ir teikiantys su renginių organizavimu susijusias paslaugas (įgarsinimo, apšvietimo, vaizdo, scenų technikos, taip pat grupių ir atlikėjų vadyba užsiimančios įmonės, scenografijos, dekoravimo paslaugas teikiančios įmonės, paviljonų ir baldų renginiams nuomos bendrovės, bilietų platinimo įmonės, arenos, kultūros centrai, teatrai, sportinių renginių organizatoriai, ne pelno siekiančių renginių organizatoriai) prarado bet kokią galimybę vykdyti savo veiklą. Tai reiškia, kad šios ūkio šakos dalyviai negaus jokių pajamų. Kūrybinės, meninės ir pramogų organizavimo veiklos sektoriuje dirba daugiau kaip 13 tūkstančių žmonių, šios ūkio šakos bendrovių metinės pardavimo pajamos 2019 m. sudaro daugiau kaip 120 milijonų eurų. Svarbu pastebėti, kad renginių organizavimas, kultūros, teatro ir sporto renginiai yra susiję su daug kitų verslų, kuriuose dirba labai daug žmonių: maitinimu, apsauga, valymu ir kitomis paslaugomis. Pavyzdžiui, vienoms Eurolygos krepšinio varžyboms Žalgirio arenoje be pastovių darbuotojų papildomai yra pasitelkiama net apie 600 žmonių. Renginių organizavimo, kultūros, teatro ir sporto įmonės nėra pasiruošusios ekstremalioms situacijoms, todėl negalėdamos vykdyti jokios veiklos, nesugebės išlaikyti savo darbuotojų. Jos patirs didžiulius nuostolius, nes pagal ilgalaikes sutartis nuomojasi turtą (patalpas, įrangą), moka veiklai finansuoti pasiimtus kreditus, yra sudarę sutartis dėl paslaugų teikimo, pagal kurias yra atlikti mokėjimai atlikėjams, sportininkams, tačiau sutartys negalės būti įvykdomos dėl esamos situacijos, darbuotojams būtina mokėti kad ir dalį jų darbo užmokesčio, nors jokie darbai nebus vykdomi ir t.t. Esama situacija yra katastrofiška renginių organizavimo, kultūros, teatro ir sporto sektoriui, todėl nesant pakankamos paramos iš valstybės ir savivaldybių, bendrovės Seimo kanceliarijoje GAUTA 2020-03-23 Nr. G-2020-2331 turės bankrutuoti, taip sukeldamos neigiamas pasekmes daugeliui kitų asmenų (darbuotojams, jų šeimoms, kontrahentams). Neabejotina, kad renginių organizavimo, kultūros teatro bei sporto sektoriai yra svarbūs valstybei, kadangi jie reikšmingai prisideda prie visuomenės prasmingo laisvalaikio praleidimo, taip plačiąja prasme iš dalies užtikrindami ir konstitucinę asmens teisę į poilsį. Pažymėtina, kad netgi pasibaigus karantinui, šių sektorių verslui atsigauti reikės labai daug laiko: susitarti dėl renginių su atlikėjais bei kontraktų su sportininkais, turės būti atkurti skrydžiai į Lietuvą (atlikėjams atvykti), susitarti dėl renginių vietos ir įrangos. Renginių užsakovai bus patyrę nuostolių savo verslo šakose ir, tikėtina, kad renginius atšauks visiškai, o kai kurie renginiai, turintys vykti vasarą - nebeįvyks. Toks ilgas laikas nuo karantino pabaigos iki pajamas generuojančios veiklos bus analogiškas karantinui, nes renginių organizavimo sektoriaus įmonės negaus pajamų, tačiau turės pareigą mokėti visą darbo užmokestį savo darbuotojams. Akivaizdu, kad tokioje situacijoje neliks nieko kito kaip atleisti darbuotojus. Suprantame, kad renginiai nevyks siekiant apsaugoti visų mūsų sveikatą, su kuo mes, be abejo, sutinkame ir tai palaikome, tačiau būtų racionalu, kad valstybė padėtų mums išgyventi šį laikmetį, nes esame šios visuomenės dalis. Atsižvelgiant į tai, kreipiamės į Lietuvos Respublikos Seimą, prašydami pakeisti Užimtumo įstatymo 41 str. 2 d., nustatytą subsidijų tvarką, padarant išimtį išmokų dėl prastovų mokėjimo tvarkoje, t.y. nustatant, kad renginių organizavimo sektoriaus įmonėms, kurioms buvo mokama subsidija darbo užmokesčiui, neturi pareigos išlaikyti darbo vietos ne trumpiau kaip 3 mėnesius nuo subsidijos darbo užmokesčiui mokėjimo pabaigos. <…>. |
Nepritarti |
Pareiškėjai su analogišku prašymu kreipėsi ir į Vyriausybę (projekto iniciatorių). Tačiau jų siūlymui panaikinti prievolę išlaikyti darbo vietas nepritarta. Komitetas palaiko Vyriausybės poziciją. |
3. |
Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija 2020-03-30 |
|
|
|
|
DĖL KORONAVIRUSO ĮTAKOS LIETUVOS VIEŠBUČIAMS IR RESTORANAMS BEI VYRIAUSYBĖS PRIEMONIŲ PLANO NUOSTOLIAMS SUŠVELNINTI Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija, atstovaujanti 28 700 restoranų ir viešbučių darbuotojų, užsidarius 97 proc. įmonių, kurių dauguma mažos ir vidutinės įmonės, norėdami išlaikyti kuo daugiau darbo vietų ir ateityje sustabdyti įmonių bankrotus bei paskatinti ekonomikos atsigavimą ir vartojimą, kreipiasi į Lietuvos Respublikos Seimą su siūlymais, kurie padėtų esamoje situacijoje išlaikyti darbuotojus, o vėliau, rinkai atsigavus, verslui efektyviau grįžti į konkurencines sąlygas. I. Šiuo metu opiausias klausimas atlyginimų kompensavimas įmonėms, kurių veikla priverstinai sustabdyta ir jos negali prisidėti nei 10 proc., nei 30 proc. prie LRV siūlomo kompensavimo modelio. LRV negirdi mūsų daugkartinių siūlymų, o bankai skubiai įšaldo apyvartinėms lėšoms suteiktus ilgalaikius kreditus, nes „mano“, kad įmonės neišgyvens. Jokios išmokos nebeįmanomos. LVRA siūlo remtis Latvijos , Estijos ir kitų Europos šalių pavyzdžiais: 1, Siūlome apgyvendinimo ir viešojo maitinimo paslaugų sektoriuje dirbantiems darbuotojams, ekstremalios situacijos ir karantino prastovos metu mokėti 65-70 proc. vidutinio darbo užmokesčio dydžio subsidiją, kuri negali būti mažesnė negu valstybės mokama nedarbo išmoka. Tik toks modelis leis išlaikyti įmonių darbuotojus, o ne skatinti juos kreiptis į Užimtumo tarnybą. Dalinamės kaimyninių šalių Latvijos ir Estijos Vyriausybių priimtomis priemonėmis labiausiai krizės paveiktiems sektoriams. Latvijos Vyriausybė mokės tiesiogines DU išmokas darbuotojams, kurios sudaro 75 proc. vidutinės algos, bet ne daugiau kaip 700 Eur. Ne darbo išmokos nėra apmokestinamos gyventojų pajamų mokesčiu ir privalomosiomis valstybinio socialinio draudimo mokesčiu. Estijoje darbuotojams bus mokama 70 proc. nuo vidutinio darbo užmokesčio, bet ne daugiau kaip 1000 Eur asmeniui. 2. Taip pat siūlome netaikyti darbdaviams sąlygos išlaikyti darbo vietas 3 ar 6 mėnesius nuo subsidijos mokėjimo pabaigos, nes net ir atnaujinus veiklą viešbučiai ir restoranai dar ilgą laiką negalės dirbti pilna apimtimi, kadangi turizmas prasidės ne anksčiau per 12 mėnesių. 3. Darbaviai neturi priemonių sulaikyti darbuotojus ir jų neatleisti nevykdydami veiklos. Manome, kad paskelbtas karantinas truks ne mažiau kaip 30 dienų, o pagal LR Darbo kodekso 56 str., jei prastova trunka 30 dienų darbuotojas turi teisę nutraukti darbo sutartį. Todėl siūlome papildyti LR Darbo kodekso 56 str. 2d., numatant, kad išeitinė išmoka nėra mokama, jei prastova yra paskelbta Lietuvos Respublikos Vyriausybei paskelbus ekstremalią situaciją ar karantiną ir 12 mėnesių jiems pasibaigus (arba kol nėra pilnai atstatyta darbdavio veikla). Alternatyvus variantas - palikti galioti pareigą mokėti išeitinę išmoką, tačiau ją finansuoti iš Ilgalaikio darbo išmokų fondo ar kitų valstybės resursų. 4. Netaikyti kodekso 147 str. 1-2 d. numatytų neproporcingai didelių netesybų už pavėluotą atsiskaitymą su darbuotojais ir delspinigių. <…>. |
Įvertinta |
Siūlomomis priemonėmis siekiama padėti visam verslui įvertinus ir valstybės finansines galimybes. Komitete taip pat pritarta patobulintam įstatymo projektui, kuriame neliko nuostatų išlaikyti darbo vietą 6 mėn. nuo subsidijos mokėjimo pabaigos. |
4. |
Kirpėjų ir grožio specialistų asociacija 2020-03-30 |
|
|
|
|
KREIPIMASIS-PASIŪLYMAI Lietuvos Respublikos grožio specialistus vienijančios asociacijos: IESA – LashUnion Tarptautinė blakstienų ir antakių meistrų asociacija, KIGSA Kirpėjų ir grožio specialist asociacija, PMMA Permanentinio makiažo meistrų asociacija, KKA Kosmetikų ir kosmetologų asociacija, Derotokosmetologų ir estetinės mezoterapijos specialistų asociacija dėl šiuo metu Lietuvoje susidariusios situacijos, kuri įvedus karantiną, tiesiogiai įtakojo grožio specialistų ir jų teikiamų paslaugų veiklą teikia šias pastabas ir pasiūlymus. 2020-03-14 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo “Dėl krantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo” Nr. 207 (toliau - Nutarimas) 3.2.8. punktu uždrausta teikti grožio paslaugas. Padėtis grožio paslaugų sektoriuje Pažymime, kad dėl minėto Nutarimo be išimties visi grožio sektoriuje dirbantys specialistai neteko savo tiesioginių pajamų, nes negali verstis veikla. Visi grožio specialistai neteko netiesioginių pajamų, nes nebegali priimti ir vykdyti užsakymų būsimiems klientams. Visi grožio specialistai susiduria su neproporcinga našta atsiskaitant už patalpas (nuomos mokestis, paskolos mokestis), kuriose vykdo veiklą, kai tuo tarpu jokių pajamų iš vykdomos veiklos negauna ir negali gauti, nes veikla verstis yra draudžiama. Visos grožio paslaugas teikiančios įmonės susiduria su problemomis mokant darbo užmokestį darbuotojams esant priverstinei prastovai. Pastabos ir pasiūlymai 1. Vyriausybė yra numačiusi parama savarankiškai dirbantiems asmenims - fiksuota 257 eur. dydžio išmoka per mėnesi. Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad minėta parama nėra pakankama minimaliems poreikiams užtikrinti, tais atvejais kai asmuo verčiasi savarankiška veikla, kuri yra visiškai uždrausta karantino laikotarpiu ir kurios vykdymas neįmanomas nuotoliniu ar kitokiu be kontakto būdu. Pažymime, kad visiems asmenims, kurie verčiasi savarankiška veikla (taip pat ir grožio sektoriaus specialistams), kuria pagal Nutarimą karantino metu verstis yra draužiama - turi būti užtikrinamos vieno minimalaus mėnesinio atlygio (MMA) dydžio išmokos kas mėnesį – MMA 607 eur, kurios yra būtinos minimaliems poreikiams užtikrinti, šeimoms išlaikyti.
2. Priimtos įstatymu pataisos leisti iki 3 mėnesiu stabdyti būsto ar kito kredito mokėjimus bankams (išskyrus palūkanas), dėl nuo kredito gavėjo ar jo sutuoktinio nepriklausančiu aplinkybių laikinai netekus ne mažiau kaip trečdalio ar visu pajamų. Atkreipiame, Jūsų dėmesį, kad didžioji dalis grožio specialistų veiklą vykdo patalpose, kurias nuomoja. Šiuo metu dėl susidariusios situacijos patalpos negali būti naudojamos pagal paskirtį ir stovi tuščios, tačiau nuomos mokestis vistiek turi būti mokamas. Pažymime, kad ne į visas nuomos sutarčių sąlygas įtrauktas force major principas, ne visi nuomotojai geranoriškai sutinka mažinti ar atidėti nuomos mokesčio mokėjimus. Daugelis patalpų, ypač didesni grožio salonai ir grožio studijos bei centrai yra visiškai nuo pagrindų įrengti nuomininkų investicijomis ir kaštais, todėl nutraukus sutartį ir palikus patalpas butų prarastos visos lėšos ir investicijos, kurios buvo skirtos darbo vietai įrengti. Pažymime, kad šią problemą, bent iš dalies padėtų spręsti šio kreipimosi 1 punkte minima didesnė išmoka savarankiškai dirbantiems asmenims, kurių veikla yra draudžiama, todėl siūlome užtikrinti vieno minimalaus mėnesinio atlygio (MMA) dydžio išmoką kas mėnesį -MMA 607 eur.
3. Priimtos Darbo kodekso ir Užimtumo įstatymo pataisos - Dėl kompensavimo įmonėms dėl darbuotoju atlyginimu dėl priverstinės prastovos: visos įmonės, kurioms yra uždrausta vykdyti veikla karantino metu valstybė kompensuos 90 proc. darbuotojo atlyginimo, bet ne daugiau nei valstybes nustatyta minimali mėnesinė alga, o 10 proc. Siekianti kompensacijos dalis bus palikta darbdaviui. Tokia subsidija gavęs darbdavys turės įsipareigoti darbuotojo darbo vieta išlaikyti dar tris mėnesius jau subsidijai pasibaigus. Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad juridiniai asmenys, teikiantys grožio paslaugas priklauso smulkiąjam verslui ir negalėdami vykdyti veiklos negauna jokių pajamų, o iš smulkiojo verslo veiklos neturi pakankamai sukauptų santaupų, todėl neturi jokios galimybės išlaikyti save, mokėti nuomos mokestį už nuomojamas patalpas bei išlaikyti darbuotojų darbo vietas net ir esant proporcijai 90/10. Esant tokiai situacijai ir neapibrėžtumui kokį laiko tarpą truks karantino laikotarpis ir valstybinio mąsto draudimai grožio veiklai, darbdaviai negali įsipareigoti imti subsidiją ir išlaikyti darbo vietas po karantino, nes didžioji dalis smulkauscverslo įmonių taps nemokiomis ir tokio įsipareigojimo negalės įvykdyti. Manome, kad šios įstatymo pataisos paskatins ne darbo vietų išlaikymą, bet atleidimus iš darbo darbuotojo prašymu, ko pasekoje visi darbuotojai kreipsis į darbo biržą nedarbingumo išmokai gauti. Pažymime, kad įmonėms, kurių veikla karantino metu yra draudžiama, dėl prastovos valstybė turi įsipareigoti apmokėti 100 proc. darbuotojo atlygio, bet ne daugiau kaip minimalus mėnesinis atlygis kas mėnesį.
4. Atsižvelgiant į labai sudėtingą visų grožio sektoriuje dirbančių asmenų finansinę padėtį rekomenduojame: Visiems grožio sektoriuje savarankiškai dirbantiems bei juridiniams asmenims, kurių veikla uždrausta karantino metu, netaikyti Gyventojų pajamų ir Sodrai mokamų įmokų, jų mokėjimą nutraukiant ar atidedant po karantininiam laikotarpiui. Pažymime, kad visos teikiamos pastabos būtinos grožio sektoriuje dirbančių asmenų ir veikiančių juridinių asmenų minimaliems poreikiams ir veiklos tęstinumui bei realiam darbo vietų išsaugojimui užtikrinti. |
Įvertinta |
Siūlomomis priemonėmis siekiama padėti visam verslui įvertinus ir valstybės finansines galimybes. Todėl Komitete pritarta Vyriausybės siūlomam modeliui dėl paramos savarankiškai dirbantiems asmenims. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėja: Rimantė Šalaševičiūtė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas patobulintas suredaguotas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Rimantė Šalaševičiūtė
Komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė