LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FISKALINĖS SUTARTIES ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO NR. XII-1289 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO PROJEKTO nr. XIVP-1242

 

2022-09-21  Nr. 113-P-33

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Skaistė Meškelė, Rasa Šidlauskaitė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidento vyriausioji patarėja, Ekonominės ir socialinės politikos grupės vadovė Irena Segalovičienė ir Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas savivaldybių finansų ir ekonomikos klausimais Giedrius Lingis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

 

 

 

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo nevertėtų apibrėžti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse vartojamą formuluotę „prisitaikyti prie klimato kaitos, ją švelninti, taip pat skaitmeninti viešąjį sektorių ar ekonomiką“.

Spręsti pagrindiniame komitete

 

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

 

1

 

 

2. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse taip: „neįskaičius nuosavų arba pasiskolintų lėšų investicijoms į projektus, kurie skirti prisitaikyti prie klimato kaitos, ją švelninti, taip pat skaitmeninti viešąjį sektorių ar ekonomiką bei yra finansuojami Europos Sąjungos fondų, Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės, kitos tarptautinės finansinės paramos arba valstybės biudžeto lėšomis,“.

Pritarti

 

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

 

2

 

 

 3. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl šio įstatymo nuostatų taikymo rengiant ir tvirtinant tam tikrų metų biudžetus. Be to, projekto 2 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl šio įstatymo įgyvendinimo.

Pritarti

 

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

*

 

 

4. Svarstytina, ar kartu su projektu neturėtų būti teikiamas ir Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo pakeitimo projektas.

Pritarti

 

5.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-12-20

 

*

 

 

5. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Pritarti

Argumentai:

Vyriausybė 2022-09-07 Nutarimu Nr. 900 Dėl Lietuvos Respublikos Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 pateikė savo nuomonę.

6.        

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2022-01-17

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Įvertinta

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2022-03-10

*

 

 

Atsakydami į Jūsų 2021-12-23 raštą Nr. S-2021-5918, teikiame Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) poziciją dėl Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete svarstomo Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII‑1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 (toliau – projektas).

Informuojame, kad 2021 m. gruodžio 1 d. LSA taryba nutarė iš esmės pritarti šiam projektui, nes tai sudaro pagrindą pradėti svarstyti įsisenėjusią savivaldybių skolinimosi suvaržymo problemą. Tačiau manome, kad pateiktas projektas galėtų būti toliau tobulinamas. Pavyzdžiui, fiskalinės drausmės taisyklių švelninimas galėtų neapsiriboti investavimo sritimis, susijusiomis tik su klimato kaita ar skaitmeninimu. Pažymėtina, kad Vyriausybės ir LSA dvišalės komisijos 2021 m. gruodžio 13 d. posėdyje Finansų ministerijos pateikti pasiūlymai dėl fiskalinių taisyklių sistemos lankstumo didinimo nenumato jokių su investavimo sritimis susijusių sąlygų.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2022-09-07

*

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gruodžio 30 d. sprendimo Nr. SV-S-348 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 7 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Pritarti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XII-1289 4 straipsnio pakeitimo konstitucinio įstatymo projekto Nr. XIVP-1242 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui patobulinti Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme (toliau – Įstatymas) nustatytas savivaldybių biudžetų planavimo taisykles, tačiau atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybėje šiuo metu baigiamas derinti alternatyvus Įstatymo pakeitimo įstatymo projektas, kuriame numatytas didesnis tematinis savivaldybių investicijų lankstumas, pasiūlyti Seimui svarstyti Įstatymo projektą tada, kai Vyriausybė pateiks Seimui siūlymą dėl Įstatymo pakeitimo, svarstymo metu sujungiant abu Įstatymo pakeitimo įstatymo projektus.

Pabrėžtina, kad pagal Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 180 punkto nuostatas, susijusias su savivaldybių ekonominio savarankiškumo stiprinimu ir lankstesnių skolinimosi galimybių sudarymu, 2021 metais Vyriausybės kanclerio sudaryta tarpinstitucinė darbo grupė atliko Ekonominės plėtros ir bendradarbiavimo organizacijos (toliau – EBPO) rekomendacijų ir jų įgyvendinimo galimybių analizę, kurią atliekant dalyvavo ir Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovai. Savivaldybių skolinimosi galimybių išplėtimo klausimas nagrinėtas kompleksiškai, atsižvelgiant ir į kitas EBPO rekomendacijas, susijusias su savivaldybių fiskaline sistema. Ši darbo grupė sutarė, kad reikia ne tik išplėsti savivaldybių skolinimosi galimybes, bet ir nustatyti priemones, kurios padėtų užtikrinti savivaldybių finansų tvarumą, būtų sudaryta galimybė vertinti ir valdyti savivaldybių, kartu ir viso valdžios sektoriaus finansų rizikas.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos finansų ministerija parengė, pateikė ir su visuomene derino Įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, kurį patobulinus pagal pateiktas pastabas Vyriausybė 2022 metų rudens sesijoje pateiks Seimui. Įstatymo pakeitimo įstatymo projektu bus siūlomos nuostatos, sudarančios daugiau galimybių savivaldybėms skolintis, ir šių nuostatų taikymą ribojančios aplinkybės, taip pat nuostatos, įpareigojančios savivaldybes ištaisyti savivaldybės biudžeto finansinių rodiklių nukrypimą nuo skolos limito arba fiskalinės drausmės taisyklių nesilaikymą, esant nukrypimui. Siekiant stabilesnės, paprastesnės ir aiškesnės savivaldybių fiskalinės sistemos, numatoma pasiūlyti ir kitų Įstatymo, taip pat Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymų pakeitimų.

Įvertinta

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1242 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Vyriausybės ir suinteresuotų subjektų pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Ričardas Juška.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas