LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO ĮSTATYMO NR. I-56
2 IR 14 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMo PROJEKTO
2023-10-24 Nr. XIVP-3200
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu siūloma pakeisti Prezidento įstatyme nustatytą Respublikos Prezidento rezidencijos teisinį reguliavimą dviem aspektais: pirma, nustatyti, kad Respublikos Prezidento rezidencija būtų jo darbo ir gyvenamoji vieta (1 straipsnis); antra, įpareigoti Respublikos Prezidentą persikelti gyventi į rezidenciją Vilniuje per 3 mėnesius nuo tada, kai pradeda eiti pareigas (2 straipsnis). Nuostata, pagal kurią Respublikos Prezidentas turėtų pareigą persikelti gyventi į rezidenciją, būtų pradėta taikyti tą dieną, kai 2024 m. Respublikos Prezidento rinkimuose išrinktas Respublikos Prezidentas pradėtų eiti pareigas (projekto 3 straipsnis). Svarstant projektą reikėtų atsižvelgti į Konstitucinio Teismo formuojamą oficialiąją konstitucinę doktriną Respublikos Prezidento konstitucinių socialinių garantijų klausimu.
Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad neatskiriama individualaus, išskirtinio Respublikos Prezidento – valstybės vadovo konstitucinio statuso dalis yra konstitucinės Respublikos Prezidento socialinės garantijos (2014 m. liepos 3 d., 2017 m. gruodžio 15 d. nutarimai); Konstitucijos 90 straipsnio nuostatos reiškia, kad Respublikos Prezidento veiklą finansuoja, jo materialines ir socialines garantijas užtikrina valstybė, kad tam reikalingos lėšos turi būti numatomos valstybės biudžete, kad Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimas turi būti reguliuojamas įstatymais (2002 m. birželio 19 d., 2014 m. liepos 3 d., 2017 m. gruodžio 15 d. nutarimai). Aiškindamas Konstitucijos 90 straipsnio nuostatą, kad Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimą nustato įstatymas, Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, jog ja yra įtvirtinta Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimo garantija, kurios paskirtis – užtikrinti, kad Respublikos Prezidentas galėtų tinkamai vykdyti savo pareigas, inter alia tinkamai atstovauti Lietuvos valstybei; ši konstitucinė garantija reiškia, kad įstatymų leidėjas turi pareigą įstatymu nustatyti Respublikos Prezidento pareigoms vykdyti reikalingą finansavimą (2014 m. liepos 3 d., 2017 m. gruodžio 15 d. nutarimai).
Atsižvelgiant į tai, kad konstitucinė Respublikos Prezidento ir jo rezidencijos finansavimo garantija yra skirta užtikrinti Respublikos Prezidento pareigoms vykdyti reikalingą finansavimą, diskutuotina, ar šios konstitucinės garantijos esmė suponuoja Respublikos Prezidento pareigą persikelti gyventi į rezidenciją.
2. Pagal projekto 1 straipsniu siūlomą sąvokos „Respublikos Prezidento rezidencija“ apibrėžtį tai būtų pareigas einančio Respublikos Prezidento „darbo ir gyvenamoji vieta“. Tokia šios nuostatos formuluotė, turint mintyje siūlomą nustatyti Respublikos Prezidento pareigą persikelti į rezidenciją gyventi, suponuoja, kad pagal projektu teikiamą teisinį reguliavimą Respublikos Prezidento darbo, t. y. pareigų vykdymo, vieta kartu turėtų būti ir jo gyvenamoji vieta. Šiuo metu Respublikos Prezidento pareigų vykdymo vieta, t. y. Respublikos Prezidento rezidencija, virš kurios iškeliama Respublikos Prezidento vėliava, kai jis yra Vilniuje, ir kurioje saugomos oficialių vizitų metu Respublikos Prezidento gautos dovanos (Prezidento įstatymo 7 straipsnio 5 dalis, 12 straipsnio 1 dalis), yra pastate, esančiame Vilniuje, S. Daukanto a. 3, kuriame veikia ir valstybės įstaiga Respublikos Prezidento kanceliarija. Atsižvelgiant į tai, įvertintina, ar projektu teikiamam įstatymui įgyvendinti (Respublikos Prezidento rezidencijos patalpoms pritaikyti Respublikos Prezidento ir jo šeimos narių gyvenamosios vietos reikmėms) neprireiktų valstybės biudžete nenumatytų lėšų ir ar dėl siūlomo teisinio reguliavimo neturėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė.
3. Projekto 2 straipsniu siūloma Respublikos Prezidento pareigą persikelti gyventi į rezidenciją Vilniuje nustatyti Prezidento įstatymo 14 straipsnio „Respublikos Prezidento valstybinis aprūpinimas“ 3 dalyje. Mūsų nuomone, teikiama nuostata sistemiškai nederėtų su kitomis šio straipsnio nuostatomis, nes jų reguliavimo objektas yra Respublikos Prezidento (taip pat jo šeimos narių) socialinės garantijos, o ne jo pareigos. Svarstytina, ar nuostatos dėl Respublikos Prezidento rezidencijos neturėtų būti nuosekliai išdėstytos specialiame atskirame straipsnyje.
Jeigu projektu teikiamam siūlymui nustatyti Respublikos Prezidento pareigą gyventi rezidencijoje būtų pritarta, atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad aptariamoje nuostatoje reikėtų atsisakyti perteklinio žodžio „išrinktas“ ir ją išdėstyti, pavyzdžiui, taip: „Respublikos Prezidentas persikelia gyventi į rezidenciją ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo tos dienos, kai pradeda eiti pareigas.“ (arba taip: „Pradėjęs eiti pareigas, Respublikos Prezidentas ne vėliau kaip per 3 mėnesius persikelia gyventi į rezidenciją.“).
4. Atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 175.2 papunktį (jame pateiktus keičiamų nuostatų dėstymo pavyzdžius), projekto 2 straipsnyje nurodytoje siūlomo pakeitimo esmėje išbrauktini žodžiai „ir ją išdėstyti taip“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
O. Buišienė, tel. +370 5 209 6160, el. p. [email protected]
V. Staugaitytė, tel. +370 5 209 6898, el. p. [email protected]