2
|
|
|
Argumentai
Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 2,
6, 16, 17, 18, 181,
19, 20, 22, 24, 27, 29, 33, 34 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo
182
įstatymo projektu Nr. XIIIP-1237 (toliau – Įstatymo projektas), be kita ko, siūloma atsisakyti papildomo
neapmokestinamasis pajamų dydžio (toliau – PNPD) taikymo modelio.
Pagal dabar galiojantį Gyventojų pajamų mokesčio įstatymą, šiuo metu taikomas 200 eurų PNPD – už kiekvieną auginamą
vaiką (įvaikį). Įstatymo projekto aiškinamajame rašte teigiama, jog „tolesniu
PNPD didinimu nebegali pasinaudoti mažiausiai
uždirbantieji, nes dabartinėje apmokestinimo sistemoje jau beveik pasiekta
riba, kada tolesnis PNPD didinimas nedaro įtakos mažiausias pajamas gaunančių
asmenų disponuojamoms pajamoms (jau šiuo metu asmuo, gaunantis minimaliąją
mėnesinę algą (toliau – MMA) (380 eurų) ir auginantis (vienas ar šeimoje)
bent vieną vaiką, gyventojų pajamų mokesčio (toliau – GPM) nebemoka, nes jam
taikomas NPD yra didesnis nei jo gaunamas darbo užmokestis)“. Todėl siūloma
atsisakyti PNPD už vaikus, kartu pereinant (kitų teisės aktų pakeitimais)
prie tikslinių vaiko išmokų, kurios būtų mokamos visiems vaikams nevertinant
šeimos pajamų, kitaip vadinamų vaiko pinigais.
Šiuo metu vaiko pinigai yra diferencijuojami
taip: nuo vaiko gimimo iki 2
metų skiriama šeimai skiriami 28,5 eurai, nuo 2 iki 18 metų – 15,2 eurų. Šeimoms,
kurios augina 1–2 vaikus, vaiko pinigai skiriami, jeigu šeimos pajamos vienam
asmeniui per mėnesį yra mažesnės negu 153 eurai. Nuo 2018 m. sausio 1 d. vaiko pinigai visiems vaikams nevertinant šeimos pajamų ir sieks
kas mėnesį po 30 eurų už pirmą ir antrą vaiką, už trečią ir kiekvieną
paskesnį vaiką – po 75 eurus. Vaiko pinigai mokami iki vaikui sukaks 18 metų.
Skaičiuojama, kad išmoką gaunančių vaikų padaugės nuo 130 000 iki 547
500. Ryškiausius teigiamus
pokyčius pajus mažas pajamas gaunančios šeimos. Tuo tarpu gyventojai,
gaunantys vidutines ar didesnes nei vidutinės pajamas, praktiškai jokio
efekto nepajus.
Taigi, nors Įstatymo projektu
siekiama mažinti mokestinę naštą mažiausias
pajamas gaunantiems gyventojams, tačiau turint omeny dabartinį kainų lygį, siūlomi vaiko pinigai nėra pakankama parama vaikus
auginančioms šeimoms, net ir toms, kurios gauna vidutines ar didesnes nei
vidutinės pajamas.
Todėl atsižvelgiant į XVII Vyriausybės
programos prioritetą, susijusį su šeimai palankios aplinkos kūrimu, ir į
siekį mokestinėmis priemonėmis skatinti vaikus auginančias šeimas, mokesčius
labiau susiejant su vaikų skaičiumi, Įstatymo projektą tikslinga papildyti
nuostatomis, pagal kurias 2 vaikus (įvaikius) auginantiems gyventojams būtų
taikomas 10 proc. GPM tarifas, tris ir daugiau vaikų (įvaikių) – 5 proc. GPM
tarifas.
Įgyvendinus tokius pokyčius, taip pat
atsižviegiant į nuo 2018 m. didinamą minimalią mėnesinę algą, neapmokestinamąjį
pajamų dydį ir vaiko pinigus, du vaikus (įvaikius) auginančio ir vidutines pajamas,
t. y. maždaug 830 eurų per mėnesį, gaunančio asmens grynosios mėnesio pajamos
padidėtų nuo 703,55 iki 748,80 eurų, lyginant su dabartine GPM sistema. Tris
vaikus (įvaikius) – nuo 733,55 iki 857,05 eurų. Jei būtų įgyvendinamas tik
Vyriausybės siūlomas variantas, PNPD keičiant vaiko pinigais, tokiu atveju, du
vaikus (įvaikius) auginančio ir vidutines pajamas gaunančio asmens grynosios
mėnesio pajamos padidėtų nuo 703,55 iki 715,55 eurų, tris vaikus – nuo 733,55
iki 790,55 eurų.
Dėl šiuo pasiūlymu teikiamų nuostatų įgyvendinimo
valstybės ir savivaldybių biudžetai netektų dalies pajamų, tačiau tikimasi, kad
mokestinių pajamų netekimus padės kompensuoti išaugsiantis vartojimas, taip
pat įgyvendinama valstybės įmonių pertvarka ir didinami valstybės įmonių
mokėtini į valstybės biudžetą dividendai.
Toks GPM diferencijavimas pagal auginamų vaikų
(įvaikių) skaičių būtų viena iš priemonių, didinančių šeimų gerovę, kad jos
labiau norėtų gimdyti ir auklėti vaikus. Taip siekiama labiau prisidėti ir
prie demografinių problemų sprendimo, mažinti socialinę atskirtį, su kuria
neretai susiduria daugiavaikės šeimos. Nes viena iš mažo gimstamumo
priežasčių – gyventojų finansinis neapibrėžtumas, t. y. gyventojai nesijaučia
tikri, kad turės pakankamai pajamų šeimos išlaikymui.
Tiesa, nors gimstamumas pastaraisiais metais
auga, tačiau išlieka mažas – tesiekia 1,7 vaiko vienai moteriai. Todėl Europos mastu Lietuva yra tarp valstybių, kuriose gimstamumas
mažiausias. Tai reiškia, kad neužtikrinama darni
gyventojų kaita. Tačiau palankiausia demografinė padėtis yra tada, kai
užtikrinamas optimalus gimstamumo lygis. Tokiu atveju suminis gimstamumo
rodiklis turėtų svyruoti apie 2,1. Kitaip tariant, viena moteris turėtų
pagimdyti mažiausiai 2 kūdikius. Tuo tarpu mažas gimstamumas kartu su
jaunų žmonių emigracija lemia visuomenės senėjimo problemą. Vadinasi, ilgalaikėje
perspektyvoje bus sunku užtikrinti socialinės, sveikatos priežiūros sistemų
tvarumą.
Todėl ir tikslina siūlyti labiau sumažinti pajamų apmokestinimą
vaikus auginančioms šeimoms, taip siekiant remti
šeimas, ypač daugiavaikes, ir prisidėti prie gimstamumo skatinimo, mažinti
socialinę atskirtį.
Pasiūlymas
1. Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„6 straipsnis. Pajamų mokesčio tarifai
1. Pajamų mokesčio tarifas yra 15 procentų, jeigu šiame
straipsnyje nenustatyta kitaip.
2. Pajamų mokesčio 10 procentų tarifas taikomas nuolatiniams
Lietuvos gyventojams (tėvams arba įtėviams), auginantiems du vaikus
(įvaikius) iki 18 metų, taip pat vyresnius, jeigu jie mokosi mokyklose pagal
bendrojo ugdymo programas grupinio mokymosi forma kasdieniu, nuotoliniu
mokymo proceso organizavimo būdais, pavienio mokymosi forma savarankišku,
nuotoliniu mokymo proceso organizavimo būdais.
3. Pajamų mokesčio 5 procentų tarifas taikomas nuolatiniams
Lietuvos gyventojams (tėvams arba įtėviams), auginantiems tris ir daugiau
vaikų (įvaikių) iki 18 metų, taip pat vyresnius, jeigu jie mokosi mokyklose
pagal bendrojo ugdymo programas grupinio mokymosi forma kasdieniu, nuotoliniu
mokymo proceso organizavimo būdais, pavienio mokymosi forma savarankišku,
nuotoliniu mokymo proceso organizavimo būdais.
24. Pajamų
mokesčio 5 procentų tarifas taikomas ne individualios veiklos pajamoms,
gautoms pardavus ar kitaip nuosavybėn perleidus atliekas.
35. Už per mokestinį laikotarpį gautas pajamas, nuo
kurių mokestis sumokamas įsigyjant verslo liudijimą, mokamas savivaldybių
tarybų nustatytas fiksuoto dydžio pajamų mokestis.
46. Fiksuoto dydžio pajamų mokesčiu gali būti
apmokestinamos 35 000 eurų per mokestinį laikotarpį neviršijančios
individualios veiklos pajamos (jeigu vykdomos kelios veiklos, pajamos
sumuojamos). 35 000 eurų sumą per
mokestinį laikotarpį viršijančios individualios
veiklos pajamos apmokestinamos taikant šio straipsnio 1, 2 arba 3
dalyje nustatytą pajamų mokesčio tarifą. Už mokestinį laikotarpį (ar jo dalį)
sumokėto fiksuoto dydžio pajamų mokesčio dalis, proporcingai tenkanti tai
mokestinio laikotarpio daliai, kai gyventojo individualios veiklos pajamos
viršijo 35 000 eurų sumą, įskaitoma
į gyventojo nuo tų pajamų mokėtino pajamų mokesčio sumą.
57. Fiksuoto dydžio pajamų mokesčiu gali būti apmokestinamos 35 000
eurų per mokestinį laikotarpį neviršijančios nekilnojamojo pagal prigimtį daikto
nuomos pajamos (jeigu nuomojami keli
tokie daiktai, pajamos sumuojamos). 35
000 eurų sumą per mokestinį laikotarpį viršijančios nekilnojamojo pagal prigimtį daikto
nuomos pajamos apmokestinamos taikant šio straipsnio 1, 2 arba 3
dalyje nustatytą pajamų mokesčio tarifą. Už mokestinį laikotarpį (ar jo dalį)
sumokėto fiksuoto dydžio pajamų mokesčio dalis, proporcingai tenkanti tai
mokestinio laikotarpio daliai, kai gyventojo nekilnojamojo pagal prigimtį
daikto nuomos pajamos apmokestinamos taikant šio straipsnio 1, 2 arba 3
dalyje nustatytą pajamų mokesčio tarifą, įskaitoma į gyventojo nuo tų pajamų
mokėtino pajamų mokesčio sumą.““
|