LIETUVOS RESPUBLIKOS KARO PRIEVOLĖS ĮSTATYMO Nr. I-1593 6 straipsnio pakeitimo ir ĮSTATYMO papildymo 61 straipsniu ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 6 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo projekto (toliau – Projektas) rengimą paskatino kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūrų stebėjimo teisinio reguliavimo neišsamumas ir nenuoseklumas.
Projektu siekiama Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatyme (toliau – Karo prievolės įstatymas) įtvirtinti reikalavimus, keliamus asmenims, atrenkamiems stebėti kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūras, ir kurie šiuo metu yra nustatyti Visuomenės atstovų skyrimo stebėti kalendorinių metų šaukimo sąrašo sudarymo procedūras tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimu Nr. 1130 „Dėl Visuomenės atstovų skyrimo stebėti kalendorinių metų šaukimo sąrašo sudarymo procedūras tvarkos aprašo patvirtinimo“.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Projekto iniciatorius ir rengėjas – Lietuvos Respublikos Seimo narys Juozas Olekas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu Karo prievolės įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūras stebi visuomenės atstovai, skiriami Vyriausybės nustatyta tvarka. Pastebėtina, kad tokia nuostata suteikia Vyriausybei įgaliojimus nustatyti asmenų skyrimo stebėti kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūras tvarką, tačiau nenumato galimybės nustatyti kriterijus, kuriais vadovaujantis šie asmenys būtų atrenkami.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Projekte nustatoma, kad kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūras skiriami stebėti Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, kurių veikla susijusi su krašto apsaugos sistemos stiprinimu ir visuomenės parengimu gynybai, jaunimo ugdymu ir pilietiniu, patriotiniu auklėjimu, žmogaus teisių gynimu, vienasmeniai valdymo organai, kolegialių valdymo organų nariai, kiti darbo, tarnybos ar narystės santykiais su nurodytais juridiniais asmenimis susiję fiziniai asmenys, taip pat nustatomos aplinkybės, kurioms esant asmenys negalėtų būti skiriami stebėti minėto sąrašo sudarymo procedūrų (t. y. įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu pripažinti kaltais dėl sunkaus arba labai sunkaus nusikaltimo padarymo ir turintys neišnykusį arba nepanaikintą teistumą, teismo tvarka pripažinti neveiksniais arba ribotai veiksniais bent vienoje srityje ir kt.). Projekte taip pat nustatoma, kad kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūras turi stebėti ne mažiau kaip 3 ir ne daugiau kaip 10 asmenų, kurių iš to paties viešojo juridinio asmens negali būti daugiau nei 2/3 visų sudarant kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašą dalyvaujančių asmenų. Asmenims, dalyvaujantiems kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūrose, nustatoma galimybė susipažinti su informacija, susijusia su kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymu ir karo prievolininkų įtraukimu į jį.
Įstatymo lygmeniu įtvirtinus reikalavimus, taikytinus kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūras skiriamiems stebėti asmenims, bus užtikrintas teisinio reguliavimo aiškumas ir sistemiškumas, vykdomų šaukimo procedūrų skaidrumas. Pažymėtina, kad, stebėti kalendorinių metų karo prievolininkų sąrašo sudarymo procedūras kviečiant tik viešųjų juridinių asmenų (kurių paskirtis – atstovauti viešiesiems interesams) atstovus, bus užtikrinamas platesnis visuomenės atstovavimas ir objektyvesnė vykdomų procedūrų kontrolė nei kviečiant privačius fizinius ar juridinius asmenis, kurie visų pirma suinteresuoti privačių interesų tenkinimu.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Kadangi teisinis reguliavimas nėra keičiamas iš esmės, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalimi, Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 „Dėl Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos patvirtinimo“, 4 punktu, numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas neatliekamas.
Priėmus Projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Projekto įgyvendinimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus Projektą, priimti, keisti ar pripažinti netekusiais galios kitų įstatymų nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus Projektą, reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimą Nr. 1130 „Dėl Visuomenės atstovų skyrimo stebėti kalendorinių metų šaukimo sąrašo sudarymo procedūras tvarkos aprašo patvirtinimo“.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Projektui įgyvendinti papildomų lėšų iš valstybės biudžeto nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Reikšminiai Projekto žodžiai, kurių reikia Projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc, yra ,,privalomoji karo tarnyba“, ,,karo prievolė“, „karo prievolininkas“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo narys Juozas Olekas