PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

Atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 32, 34(26) straipsnių pakeitimo įstatymo projekto

PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-171(2)

 

 

 

2021-06-02

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

14 (30)

 

 

Pasiūlymo tikslasužtikrinti kokybiškos ir visuotinai prieinamos pakuočių ir pakuočių atliekų bei antrinių žaliavų rūšiavimo paslaugos, atliepiančios atliekų turėtojų poreikius ir įpročius, teikimą, stabilų, savalaikį šios paslaugos finansavimą pilna apimtimi, stiprinti atsakomybę ir reikalavimus gamintojų ir importuotojų organizacijoms.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 14 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Papildyti 30 straipsnį 162 dalimi:

162. Savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) su gamintojų ir importuotojų organizacijomis, kurioms išduotos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijos, sudaro Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnyje nurodytas pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartis pagal Vyriausybės nutarimu patvirtintus būtinuosius reikalavimus, taikomus šių sutarčių sudarymui ir sąlygoms, jeigu Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parenka komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugą teikiančius atliekų tvarkytojus pagal Vyriausybės nutarimu patvirtintus būtinuosius reikalavimus, taikomus pakuočių atliekų, susidarančių komunalinių atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo paslaugai teikti.

 

Siūloma atsisakyti Įstatymo projekto 14 straipsnio 7 dalies nuostatų papildančių įstatymo 30 straipsnį 163  dalimi  kaip perteklinio teisinio reguliavimo, nes visa, kas yra būtina tinkamai ir kokybiškai rūšiuojamojo surinkimo pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo paslaugai teikti, numatoma įtvirtinti Vyriausybės nutarimu nustatomais būtinaisiais reikalavimais.

 

Pasiūlymas:

Atsisakyti projekto 14 straipsnio 7 dalies nuostatų.

„7. Papildyti 30 straipsnį 163 dalimi:

163. Jeigu parinkdamos šio straipsnio 162 dalyje nurodytus atliekų tvarkytojus, savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) nustato papildomus reikalavimus pakuočių atliekų, susidarančių komunalinių atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugai teikti, už šių papildomų reikalavimų vykdymo išlaidų apmokėjimą atsakingos savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai). Savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) gali susitarti su gamintojų ir importuotojų organizacijomis, kurioms išduotos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijos, dėl tokių išlaidų apmokėjimo gamintojų ir importuotojų lėšomis, tokį susitarimą įtraukiant į šio straipsnio 161 dalyje nurodytas pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartis.“

 

Buvusias projekto 14 straipsnio 8, 9, 10 dalis laikyti 14 straipsnio 7, 8, 9 dalimis.

 

 

2.

15 (32)

 

 

Siūloma tikslinti principo „teršėjas moka“ turinį ir nustatyti, kad Atliekų tvarkymo srityje taikomas principas „teršėjas moka“, kuris reiškia, kad atliekų tvarkymo išlaidas, ir kitas išlaidas, kurios būtinos atliekų tvarkymo organizavimui įgyvendinti, turi apmokėti pirminis atliekų darytojas arba dabartinis ar ankstesnis atliekų turėtojas ir (ar) produktų, dėl kurių naudojimo susidaro atliekos, gamintojas ar importuotojas. Minėti Projekto siūlymai susiję su principo, kad atliekų tvarkymo infrastruktūros įrengimo ir eksploatavimo, administravimo, susijusio su atliekų turėtojų aptarnavimu ir atliekų tvarkytojų teikiamos atliekų tvarkymo paslaugos kokybės priežiūros ir kontrolės vykdymu išlaidas turi padengti atliekų darytojai, turėtojai bei gamintojai ir importuotojai nustatymu ir tolimesniu įgyvendinimu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 15 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„Pakeisti 32 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Atliekų tvarkymo srityje taikomas principas „teršėjas moka“, kuris reiškia, kad atliekų tvarkymo išlaidas, įskaitant išlaidas, patirtas reikiamai atliekų tvarkymo infrastruktūrai įrengti ir jai eksploatuoti, administravimo išlaidas, susijusias su atliekų turėtojų aptarnavimu ir atliekų tvarkytojų teikiamos atliekų tvarkymo paslaugos kokybės priežiūros ir kontrolės vykdymu ir šiam vykdymui reikalingas priemones turi apmokėti pirminis atliekų darytojas arba dabartinis ar ankstesnis atliekų turėtojas ir (ar) produktų, dėl kurių naudojimo susidaro atliekos, gamintojas ar importuotojas.“

 

3.

27 (3426)

 

 

 

 

Siūloma patikslinti licencijos turėtojui privalomų laikytis licencijuojamos veiklos sąlygų, įtvirtinant prievolę licencijos turėtojams sudaryti pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo bei bendradarbiavimo sutartis su savivaldybėmis ir šiose sutartyse nustatyta tvarka finansuoti ne tik pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo išlaidas, tačiau ir visas kitas išlaidas (tokias kaip komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros užtikrinimo, priežiūros, atnaujinimo ir plėtros kaštai, administravimo išlaidos, susijusios su pakuočių atliekų turėtojų aptarnavimu ir atliekų tvarkytojų teikiamos pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos kokybės priežiūros ir kontrolės vykdymu ir šiam vykdymui reikalingas priemonės), kurios būtinos komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui organizuoti.

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 27 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„Pakeisti 3426 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3426 straipsnis. Gaminių ir pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijuojamos veiklos sąlygos

1. Licencijos turėtojas privalo laikytis šių licencijuojamos veiklos sąlygų:

1) vykdyti atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plane, atliekų tvarkymo finansavimo schemoje, visuomenės švietimo ir informavimo atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais programoje numatytas priemones;

2) organizuoti gaminių ar pakuočių atliekų tvarkymą ir (ar) dalyvauti organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių gaminių ar pakuočių atliekų tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose ir įvykdyti gamintojams ir importuotojams Vyriausybės nustatytas gaminių ar pakuočių atliekų tvarkymo užduotis;

3) licencijuojamos veiklos priežiūrą atliekančiai institucijai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka pateikti atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymo ir atliekų tvarkymo finansavimo schemoje, visuomenės švietimo ir informavimo atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimo ataskaitą;

4) kartu su šios dalies 3 punkte nurodyta ataskaita licencijuojamos veiklos priežiūrą atliekančiai institucijai pateikti pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintą ir su Lietuvos auditorių rūmais suderintą licencijos turėtojo veiklos patikrinimo techninę užduotį nepriklausomo auditoriaus parengtą faktinių pastebėjimų dėl atliekų tvarkymo organizavimo veiklos atitikties atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plane numatytoms priemonėms, atliekų tvarkymo finansavimo schemai, visuomenės švietimo ir informavimo atliekų tvarkymo klausimais programai ataskaitą ir šią ataskaitą paskelbti licencijos turėtojo interneto svetainėje;

5) kartu su šios dalies 3 punkte nurodyta ataskaita licencijuojamos veiklos priežiūrą atliekančiai institucijai pateikti nepriklausomo auditoriaus išvadą dėl licencijos turėtojo metinės finansinės ataskaitos  licencijos turėtojo metinių finansinių ataskaitų rinkinį kartu su auditoriaus išvada;

6) licencijuojamos veiklos priežiūrą atliekančiai institucijai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka kas ketvirtį teikti informaciją apie praėjusį ketvirtį vykdytas atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plane, atliekų tvarkymo finansavimo schemoje, visuomenės švietimo ir informavimo atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais programoje numatytas priemones;

7) Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir terminais licencijas išduodančiai institucijai kiekvienais metais pateikti dokumentą, įrodantį, kad elektros ir elektroninės įrangos, alyvos, baterijų ir akumuliatorių, pakuočių atliekų ar eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymas bus finansuojamas (taikoma elektros ir elektroninės įrangos, alyvos, baterijų ir akumuliatorių, pakuočių atliekų ar eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo organizavimo licencijas turintiems licencijos turėtojams);

8) sudaryti šio Įstatymo 30 straipsnio 16 dalyje nurodytas gaminių atliekų tvarkymo organizavimo finansavimo sutartis ir (ar) pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartis ir šiose sutartyse bei šio Įstatymo 342 straipsnio 5 dalyje ir Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka finansuoti komunalinių atliekų sraute susidarančių gaminių ar pakuočių atliekų tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose įskaitant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros  užtikrinimo, plėtros, priežiūros ir atnaujinimo kaštus, administravimo išlaidas, susijusias su pakuočių atliekų turėtojų aptarnavimu ir atliekų tvarkytojų teikiamos pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos kokybės priežiūros ir kontrolės vykdymu ir šiam vykdymui reikalingas priemones pagal Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punkte įtvirtintus būtinuosius reikalavimus;

9) sudaryti šio Įstatymo 30 straipsnio 16 dalyje nurodytas bendradarbiavimo sutartis ir šiose sutartyse bei Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka finansuoti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros plėtrą, jeigu planuojama Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punkte Vyriausybės nutarimu nustatytus būtinuosius reikalavimus viršijanti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros plėtra (taikoma Organizacijoms, kurioms išduota pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencija);

10) sudaryti Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 3 punkte nurodytas sutartis dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo ir šiose sutartyse bei Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka apmokėti rūšiuojamojo surinkimo būdu savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose surinktų pakuočių atliekų paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidas (taikoma Organizacijoms, kurioms išduota pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencija);

11) praėjusių finansinių metų turto, nuosavo kapitalo, finansavimo sumų ir įsipareigojimų balansas turi būti teigiamas.

2. Šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytą ataskaitą licencijos Licencijos turėtojas privalo aplinkos ministro nustatyta tvarka ir terminais kiekvienais metais pateikti visuomenei susipažinti, šią ataskaitą paskelbdamas savo interneto svetainėje savo interneto svetainėje paskelbti šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytą ataskaitą, įskaitant privalomus su šia ataskaita šio straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytus dokumentus, kaip numatyta Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme ir Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme. Licencijos turėtojo interneto svetainėje turi būti skelbiami ne mažiau kaip penkerių paskutinių ataskaitinių metų dokumentai, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose.

3. Licencijos turėtojas kartu su šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyta ataskaita ir šio straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytais dokumentais privalo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka licencijuojamos veiklos priežiūrą atliekančiai institucijai pateikti informaciją ir (ar) dokumentus, įrodančius, kad licencijos turėtojas laikosi licencijuojamos veiklos sąlygų: pasirašytų sutarčių kopijas, išskyrus sutartyse pateiktą konfidencialią informaciją, gaminių ar pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų kopijas, sąskaitas faktūras ir (ar) kitus dokumentus ir medžiagą, įrodančius, kad organizuotos ir vykdytos konkrečios visuomenės informavimo priemonės, dokumentus, įrodančius, kad apmokėtos gaminių ar pakuočių atliekų tvarkymo išlaidos ir visuomenės švietimo ir informavimo (gaminių ar pakuočių atliekų tvarkymo klausimais) priemonių organizavimo ir vykdymo išlaidos, kaip numatyta šiame Įstatyme ir Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatyme.“

 

 

 


 

 

Teikia

Seimo nariai                                                   

Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė

Paulė Kuzmickienė

Vytautas Kernagis

Ieva Kačinskaitė-Urbonienė

Monika Navickienė

Aidas Gedvilas

Mindaugas Lingė