LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. I-722 12 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-720

 

2017-10-04  Nr. 109-P-32

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Algirdas Butkevičius, Andrius Palionis, Valius Ąžuolas, Andrius Kubilius, Vida Ačienė, Kęstutis Bartkevičius, Aušra Maldeikienė, Viktoras Rinkevičius, Rita Tamašunienė, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Žaltkauskienė, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-23

2

5

3

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 5 dalies 3 punkte, siekiant teisės normos aiškumo ir suderinamumo su kitais įstatymais, po žodžių „ir disponuoti juo“ įrašytini žodžiai „patikėjimo teise“.

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-23

2

8

2

2. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalies 2 punkte, siekiant teisės normos aiškumo ir suderinamumo su kitais įstatymais, po žodžio „atskaitymų“ įrašytini žodžiai „į valstybės biudžetą“.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-23

2

9

 

3. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių valstybės įmonių nuosavo kapitalo grąžos rodiklio skaičiavimo išimtį, nustatant, kad šiuo atveju nuosavas kapitalas koreguojamas iš valstybės nuosavo kapitalo eliminuojant turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atitinkantį kapitalą. Neaišku, kodėl išimtis nustatoma tik valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčioms valstybės įmonėms, nes ir kitoms valstybės įmonėms gali būti perduotas turtas, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė (keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalis, Lietuvos Respublikos centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojo įstatymo 8 straipsnis).

Pritarti.

Atsižvelgiant į tai, kad visi valstybinės reikšmės keliai 2017-03-29 Vyriausybės nutarimu Nr. 238 patikėjimo teise yra perduoti valdyti Lietuvos automobilių kelių direkcijai, ir projekto 15 straipsnio 9 dalis nebeaktuali,     2 projekto straipsniu  keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalį išbraukti.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Kęstutis Masiulis

2017-06-15

2

9

 

 

Argumentai:

Keičiant Įstatymą neturi būti sudarytos sąlygos pasireikšti korupcijai.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti Įstatymo projekto 2 straipsniu siūlomo keisti Įstatymo 15 straipsnio 10 dalį:

10. Vyriausybė ar savivaldybės taryba jų nustatyta tvarka gali nustatyti mažesnę nei nurodytą šio straipsnio 6 dalyje įmonės pelno įmoką į valstybės ar savivaldybės biudžetą, jeigu yra tenkinama bent viena iš šių sąlygų:

1) įmonė įgyvendina arba dalyvauja įgyvendinant Vyriausybės sprendimu pripažintą valstybei svarbų ekonominį projektą arba valstybės įmonė įgyvendina arba dalyvauja įgyvendinant Lietuvos Respublikos Seimo sprendimu pripažintą ypatingos valstybinės svarbos projektą;

2) įmonės paskolos, išperkamosios nuomos įsipareigojimai ir kitos ilgalaikės mokėtinos sumos ir įsipareigojimai, išskyrus ateinančių laikotarpių pajamas, atidėtojo pelno mokesčio įsipareigojimus ir dotacijas, kurie nurodyti įmonės audituotame ataskaitinių metinių finansinių ataskaitų rinkinyje, sumokėjus pelno įmoką viršytų įmonės nuosavo kapitalo dydį.

Nepritarti

 

Projektu siūloma nustatyti dvi  sąlygas, kada Vyriausybė arba savivaldybės taryba gali sumažinti įmonės mokėtiną pelno įmoką į valstybės ar savivaldybės biudžetą:

-įmonė įgyvendina arba dalyvauja įgyvendinant Vyriausybės sprendimu pripažintą svarbų ekonominį projektą arba Seimo sprendimu pripažintą ypatingos valstybinės svarbos projektą;  

- arba, įvertinus įmonės audituoto ataskaitinių metinių finansinių ataskaitų rinkinio duomenis, įmonės finansiniai įsipareigojimai viršytų nuosavo kapitalo dydį.   

 Kadangi šios sąlygos yra objektyviai nustatomos,  manytina, kad teisinis reguliavimas yra pakankamai aiškus, kad užkirsti kelią galimai korupcijai.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2017-06-21

 

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatoriaus pateiktam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-720 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.

Pritarti.

 

2.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

2

8

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įmonių įstatymo Nr. I-722 12 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-720 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Seimo Audito komitetas ir Seimo Audito komiteto pasiūlymus.

Argumentai:

Galiojančiame Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 2 straipsnyje numatyta, kad kai minėto įstatymo nuostatos taikomos ir valstybės įmonei, ir savivaldybės įmonei, vartojamas žodis „įmonė“. Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti atvejus, kuomet skaičiuojant įmonės nuosavo kapitalo grąžos rodiklį gali būti koreguojamas įmonės ataskaitinių finansinių metų pelnas (nuostoliai). Pažymėtina, kad ši Projekto nuostata yra taikytina tik valstybės įmonėms, todėl siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalį.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Skaičiuojant valstybės įmonės nuosavo kapitalo grąžos rodiklį ataskaitinių finansinių metų grynasis pelnas (nuostoliai) koreguojamas:“

Pritarti.

 

3.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

2

9

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad visi valstybinės reikšmės keliai 2017-03-29 Vyriausybės nutarimu Nr. 238 patikėjimo teise yra perduoti valdyti Lietuvos automobilių kelių direkcijai, siūlytina kaip nebeaktualios atsisakyti Projekto 2 straipsnyje dėstomos keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalies nuostatos dėl valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių valstybės įmonių nuosavo kapitalo grąžos rodiklio skaičiavimo išimties.

Pasiūlymas:

1. Išbraukti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalį:

9. Skaičiuojant valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių valstybės įmonių nuosavo kapitalo grąžos rodiklį, nuosavas kapitalas koreguojamas iš valstybės įmonės nuosavo kapitalo eliminuojant turtą, kuris pagal įstatymus gali būti tik valstybės nuosavybė, atitinkantį kapitalą.

2. Atitinkamai Projekto 2 straipsnyje dėstomo kaičiamo įstatymo 15 straipsnio 10-13 dalis laikyti 9-12 dalimis.

3. Atitinkamai suderinti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnyje esančias nuorodas.

Pritarti.

 

4.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

2

9

 

 

Argumentai:

Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 10 dalies 1 punkte siūloma nustatyti galimybę įmonėms, įgyvendinančioms arba dalyvaujančioms įgyvendinant Vyriausybės sprendimu pripažintą svarbų ekonominį projektą arba Seimo sprendimu pripažintą ypatingos valstybinės svarbos projektą, mažinti įmonės pelno įmoką į valstybės ar savivaldybės biudžetą. Atsižvelgiant į tai, kad tokių projektų įgyvendinime gali dalyvauti tiek valstybės tiek savivaldybės įmonės, atitinkamai turi būti nustatytas analogiškas išimčių taikymo reguliavimas tiek valstybės, tiek savivaldybės įmonėms. Todėl siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 12 dalį.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 2 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:

1211. Valstybės įImonės pelno dalis, atitinkanti valstybės įmonės pelno įmokos, kurios mokėjimo į valstybės ar savivaldybės biudžetą dydis yra mažinamas vadovaujantis šio straipsnio 10 9 dalies 1 punktu, sumažintą dalį, turi būti skiriama Lietuvos Respublikos Seimo sprendimu pripažintiems ypatingos valstybinės svarbos arba Vyriausybės sprendimu pripažintiems valstybei svarbiems ekonominiams projektams, kuriuos ši valstybės įmonė įgyvendina arba dalyvauja juos įgyvendinant.“

Pritarti.

 

5.

Seimo Audito komitetas,

2017-09-20

3

 

 

 

Argumentai:

Projektu siūloma nustatyti, kad Įstatymo pakeitimai, susiję su valstybės ir savivaldybių įmonių į valstybės ar savivaldybės biudžetą sumokamų pelno įmokų mokėjimo sąlygomis ir principais įsigaliotų 2018 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, kad nėra aišku kurio laikotarpio paskirstytinajam pelnui būtų taikoma nauja pelno įmokų apskaičiavimo tvarka, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atsisakyti konkrečios įstatymo įsigaliojimo datos, tačiau įtvirtinti įstatymo taikymo tvarką.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo taikymas įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2018 m. sausio 1 d.  Šio įstatymo nuostatos taikomos apskaičiuojant įmonių 2017 metų ir vėlesnių metų paskirstytinąjį pelną.

Iš dalies pritarti.

Atsižvelgiant į tai, kad paskirstytinasis pelnas yra paskirstomas, o ne apskaičiuojamas,   projekto 3 straipsnį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo taikymas įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2018 m. sausio 1 d.  Šio įstatymo nuostatos taikomos apskaičiuojant paskirstant įmonių 2017 metų ir vėlesnių metų paskirstytinąjį pelną.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas:

Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

              9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vida Ačienė, Mykolas Majauskas

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Stasys Jakeliūnas                                                                                                                    

 

                                                                                                                                          

 

                                                                                                                                                                       

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė