LIETUVOS RESPUBLIKOS STATISTIKOS ĮSTATYMO NR. I-270 PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO NR. XII-1869 XV SKYRIAUS PAVADINIMO 221, 222, 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

 

1.       Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

2009 m. balandžio 1 d. įsigaliojo 2009 m. kovo 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 223/2009 dėl Europos statistikos, panaikinantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB, Euratomas) Nr. 1101/2008 dėl konfidencialių statistinių duomenų perdavimo Europos Bendrijų statistikos tarnybai, Tarybos reglamentą (EB) Nr. 322/97 dėl Bendrijos statistikos ir Tarybos sprendimą 89/382/EEB, Euratomas, įsteigiantį Europos Bendrijų statistikos programų komitetą (OL 2009 L 87, p. 164), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2015/759 (OL 2015 L 123, p. 90) (toliau – Reglamentas Nr. 223/2009). Atsirado poreikis suderinti Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo nuostatas su Reglamento Nr. 223/2009 nuostatomis, pakeisti ir papildyti tas Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo nuostatas, dėl kurių kyla jų taikymo problemų (neapibrėžtos ir reikalingos keisti sąvokos, neapibrėžtas oficialiosios statistikos principų turinys, nepakankamas visuotinių surašymų organizavimo ir konfidencialių statistinių duomenų naudojimo tik oficialiosios statistikos tikslams reglamentavimas, nepakankamai reglamentuotas oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų bendradarbiavimas, kai tai reikalinga Oficialiosios statistikos programai vykdyti, neįtvirtintas profesinio nepriklausomumo principo taikymas bei koordinacinis Lietuvos statistikos departamento vaidmuo, nepakankamas Lietuvos statistikos departamento ir Lietuvos banko bendradarbiavimo reglamentavimas).

Teikiamu Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo Nr. I-270 pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Statistikos įstatymo projektas) siekiama suderinti Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo nuostatas su Europos statistikos praktikos kodeksu, priimtu 2011 m. rugsėjo 28 d. Europos statistikos sistemos komiteto, 2008 m. vasario 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 177/2008, nustatančiu bendrą verslo registrų sistemą statistikos tikslais ir panaikinančiu Tarybos reglamentą (EEB) Nr. 2186/93 (OL 2008 L. 61, p. 6), ir su pasikeitusiais nacionaliniais teisės aktais: Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymu, kitais įstatymais.

1998 m. lapkričio 23 d. Tarybos reglamente (EB) Nr. 2533/98 dėl Europos centrinio banko renkamos statistinės informacijos (OL 2004 m. specialusis leidimas, 1 skyrius, 3 tomas, p. 23), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. kovo 5 d. Tarybos reglamentu (ES) 2015/373 (OL 2015 L 64, p. 6) (toliau – Reglamentas Nr. 2533/98), Europos Centrinio Banko 2015 m. vasario 6 d. nuomonėje dėl oficialiosios statistikos organizavimo naujo teisinio reglamentavimo Lietuvoje (CON/2015/5) ir Europos Centrinio Banko 2012 m. lapkričio 6 d. nuomonėje dėl pasiūlymo dėl Europos Pralamento ir Tarybos reglamento, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 223/2009 dėl Europos statistikos (CON/2012/84), numatyta, kad Europos statistiką tobulina, rengia ir skleidžia Europos statistikos sistema (toliau – ESS) ir Europos centrinių bankų sistema (toliau – ECBS), kurios veikia pagal dvi atskiras, bet viena kitą papildančias, teisines sistemas ir glaudžiai bendradarbiauja, vykdydamos savo funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Statistikos įstatymo projekte siekiama reglamentuoti oficialiosios statistikos organizavimą, kai oficialioji statistika rengiama ESS pagrindu (pagal Reglamentą Nr. 223/2009). Taip pat Statistikos įstatymo projekte siekiama įtvirtinti nuostatas, liečiančias ESS ir ECBS bendradarbiavimą bei keitimąsi statistiniais duomenimis, ir daroma nuoroda, kad Lietuvos bankas vykdo Reglamente Nr. 2533/98 nustatytas funkcijas. Pažymėtina, kad Lietuvos banko vaidmuo ESS yra svarbus rengiant mokėjimų balansą (kuris kaip statistinis tyrimas įtraukiamas į Oficialiosios statistikos programą). Lietuvoje jau daugelį metų mokėjimų balansą rengia Lietuvos bankas, nors mokėjimų balansas įtrauktas į Europos statistikos programą ir yra ESS dalis.

Kadangi priėmus Statistikos įstatymo projektą, atsižvelgiant į Reglamentą Nr. 223/2009 būtina nustatyti aukštųjų mokyklų ir mokslinių tyrimų institutų vadovų ir tyrėjų atsakomybę už pagal Lietuvos Respublikos statistikos įstatymą gautų konfidencialių statistinių duomenų naudojimo ir platinimo tvarkos pažeidimus, nustatyti oficialiosios statistikos įstaigų pareigūnų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų atsakomybę už oficialiosios statistikos duomenų naudojimo ir platinimo tvarkos pažeidimus, teikiamas su Statistikos įstatymo projektu susijęs Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso Nr. XII-1869 XV skyriaus pavadinimo 221, 222, 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas. Šiuo projektu taip pat patikslinama ir atskiriama organų, nagrinėjančių administracinius teisės pažeidimus dėl statistinių duomenų pateikimo tvarkos pažeidimų, kompetencija.

Taip pat teikiami Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 20 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektai, siekiant suderinti jų nuostatas su Statistikos įstatymo projektu. 

 

2.       Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektus inicijavo ir parengė Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto rengimo darbo grupė, sudaryta Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2010 m. sausio 7 d. įsakymu Nr. DĮ-5 „Dėl Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto rengimo darbo grupės sudarymo“ (kartu su 2010 m. birželio 4 d. įsakymu Nr. DĮ-138), darbo grupės vadovė Lietuvos statistikos departamento generalinė direktorė Vilija Lapėnienė (tel. 236 4822, el. paštas vilija.lapeniene@stat.gov.lt), ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Įstaigų veiklos priežiūros skyriaus (vedėja Živilė Turevičienė, tel. 239 0105, el. paštas zivile.tureviciene@finmin.lt) vyriausioji specialistė Justina Valienė (tel. 219 9353, el. paštas  [email protected]).

 

3.       Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai klausimai

Šiuo metu oficialiosios statistikos organizavimo bendruosius principus, oficialiąją statistiką tvarkančias įstaigas, Lietuvos statistikos departamento statusą, fizinių ir juridinių asmenų teises ir pareigas teikiant duomenis statistikos reikmėms, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų teises ir pareigas tvarkant bei naudojant statistinius duomenis, jų apsaugą, taip pat atsakomybę už pažeidimus nustato Lietuvos Respublikos statistikos įstatymas.

        Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nenustatyta aukštųjų mokyklų, mokslinių tyrimų institutų vadovų ir tyrėjų atsakomybė už pagal Lietuvos Respublikos statistikos įstatymą gautų konfidencialių statistinių duomenų atskleidimą, taip pat nenustatyta valstybės pareigūnų, aukštųjų mokyklų, mokslinių tyrimų institutų vadovų ir tyrėjų atsakomybė už oficialiosios statistikos duomenų naudojimo ir platinimo tvarkos pažeidimus.
 

4.       Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Priėmus Statistikos įstatymo projektą ir susijusius įstatymų projektus, oficialiąją statistiką reglamentuojančios nacionalinių teisės aktų nuostatos bus suderintos su anksčiau minėtuose Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtintais reikalavimais. Be to, bus išvengta nesuderinamumo tarp šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos statistikos įstatyme esančių nuostatų ir kitų Lietuvos Respublikos įstatymų.

Esminės Statistikos įstatymo projekto naujovės ir pakeitimai, palyginti su šiuo metu galiojančiu Lietuvos Respublikos statistikos įstatymu, yra šie: patikslintos pagrindinės įstatymo sąvokos, apibrėžtos naujos sąvokos (administraciniai duomenys, Europos statistika, Oficialiosios statistikos portalas, netiesioginis atpažinimas, tiesioginis atpažinimas, statistinio stebėjimo vienetas, visuotinis surašymas ir kt.); detalizuoti oficialiosios statistikos organizavimo principai – nustatytas jų turinys (suderinant su Reglamente Nr. 223/2009 ir Europos statistikos praktikos kodekse įtvirtintais principais, kurie atitinka Jungtinių Tautų fundamentaliuosius principus dėl oficialiosios statistikos); sustiprintas Lietuvos statistikos departamento koordinacinis vaidmuo rengiant oficialiąją statistiką (per Lietuvos statistikos departamento generaliniam direktoriui suteikiamus įgaliojimus ir Lietuvos statistikos departamento vykdomas funkcijas bei turimas teises). Statistikos įstatymo projekte įtvirtintos nuostatos, liečiančios dviejų sistemų – Europos statistikos (toliau – ESS) ir Europos centrinių bankų (toliau – ECBS) – bendradarbiavimą bei keitimąsi statistiniais duomenimis, ir nurodoma, kad Lietuvos bankas vykdo Reglamente Nr. 2533/98 nustatytas funkcijas. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos bankas atlieka mokėjimų balansą, kuris priklauso ESS, o ne ECBS, Statistikos įstatymo projekte reglamentuotas tarpusavio susitarimų tarp Lietuvos statistikos departamento ir Lietuvos banko sudarymas (tarpusavio susitarimuose tarp Lietuvos statistikos departamento ir Lietuvos banko turės būti aptariami visi bendradarbiavimo klausimai bei Lietuvos statistikos departamento koordinacinis vaidmuo, rengiant ESS priklausančią oficialiąją statistiką).  Be to, Statistikos įstatymo projekte nustatytos oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų teisės Oficialiosios statistikos programai vykdyti (numatant teisę visoms oficialiąją statistiką tvarkančioms įstaigoms neatlygintinai gauti administracinius duomenis); išplėstos oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų funkcijos (susijusios su oficialiosios statistikos portalu, Lietuvos statistikos departamento rekomendacijų, gairių laikymusi ir kt.); įtvirtinta nuostata, kad kitos Statistikos įstatymo projekte nustatytos oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos turėtų su Lietuvos statistikos departamentu suderinti ne tik statistinius formuliarus, bet ir metodikas. Statistikos įstatymo projekte atskiras straipsnis skirtas Oficialiosios statistikos programai reglamentuoti (nustatyta, kad Oficialiosios statistikos programą sudarys dvi dalys, ir detalizuotas jos turinys, apibrėžtas Lietuvos statistikos departamento ir Lietuvos banko vaidmuo sudarant ir įgyvendinant Oficialiosios statistikos programą). Siekiant sumažinti administracinę naštą, Statistikos įstatymo projekte išplėstas oficialiosios statistikos šaltinių sąrašas; reglamentuota visuotinio surašymo organizavimo tvarka; detaliau reglamentuota statistinės informacijos sklaida ir statistinių duomenų naudojimas; įtvirtinta galimybė oficialiąją statistiką tvarkančioms įstaigoms keistis statistiniais duomenimis, jeigu to reikia Oficialiosios statistikos programai vykdyti; įtvirtinta galimybė perduoti statistinius duomenis ir statistinę informaciją Europos Sąjungos valstybių narių statistikos tarnyboms ir nacionaliniams centriniams bankams bei kitoms nacionalinėms statistikos institucijoms; detaliau reglamentuota statistinių duomenų teikimo mokslo tikslais tvarka; aiškiai išskirti atvejai ir sąlygos, kai konfidencialūs statistiniai duomenys gali būti naudojami ne tik oficialiosios statistikos tikslams (statistinių duomenų konfidencialumo išimtys); reglamentuotas viešųjų šaltinių duomenų naudojimas. Atsižvelgiant į tai, kad valstybės institucijoms ir įstaigoms yra poreikis turėti ir (ar) gauti informaciją apie statistinio stebėjimo vienetų vykdomą ekonominės veiklos rūšį ir institucinį sektorių, Statistikos įstatymo projektu šiems duomenims siekiama suteikti kitokį nei statistinių duomenų statusą. Statistikos įstatymo projektu aiškiau įtvirtinama respondentų (tiek fizinių, tiek juridinių asmenų) pareiga teikti statistinius duomenis; reglamentuotos oficialiosios statistikos vartotojų teisės ir pareigos; įtvirtinama oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų valstybės tarnautojų, darbuotojų ir pareigūnų atsakomybė už konfidencialių statistinių duomenų naudojimo ir platinimo tvarkos pažeidimus.

Teikiamu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso Nr. XII-1869 XV skyriaus pavadinimo 221, 222, 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu būtų įgyvendintos Statistikos įstatymo projekto nuostatos dėl aukštųjų mokyklų, mokslinių tyrimų institutų vadovų ir tyrėjų atsakomybės, bus numatyta oficialiąją statistiką tvarkančių įstaigų darbuotojų ir pareigūnų (ne tik valstybės tarnautojų) atsakomybė už konfidencialių statistinių duomenų naudojimo ir platinimo tvarkos pažeidimus, kas atitinka Reglamento Nr. 223/2009 reikalavimus. Administracinių nusižengimų protokolus dėl aukštųjų mokyklų, mokslinių tyrimų institutų vadovų ir jų tyrėjų padarytų nusižengimų už pagal Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos įstatymą gautų konfidencialių statistinių duomenų atskleidimą arba konfidencialių statistinių duomenų naudojimą ne mokslo tikslams surašytų Lietuvos statistikos departamento pareigūnai. Už statistinių duomenų pateikimo tvarkos pažeidimus administracinių nusižengimų protokolus surašytų pagal kompetenciją oficialiąją statistiką tvarkančios įstaigos. Siekiant atskirti Lietuvos statistikos departamento ir Lietuvos banko funkcijas oficialiosios statistikos srityje ir užtikrinti Lietuvos banko  nepriklausomumo principo, įtvirtinto Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 3 straipsnyje, įgyvendinimą, siūloma nustatyti Lietuvos banko kompetenciją nagrinėti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 222 straipsnyje numatytus administracinius nusižengimus.

 

5.       Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Priėmus Statistikos įstatymo projektą ir susijusius įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6.       Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Statistikos įstatymo projektas ir susiję įstatymų projektai neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7.       Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai nenumatoma.

 

8.       Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Statistikos įstatymo projektą ir susijusius įstatymų projektus, turės būti pakeisti Lietuvos statistikos departamento nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gegužės 18 d. nutarimu Nr. 573 „Dėl Lietuvos statistikos departamento nuostatų, Statistikos tarybos sudėties, Statistikos tarybos nuostatų patvirtinimo ir kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pripažinimo netekusiais galios“.

 

9.       Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Statistikos įstatymo projektas ir susiję įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose vartojamos sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10.   Ar įstatymų projektai atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Statistikos įstatymo projektas ir susiję įstatymų projektai neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11.   Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus Statistikos įstatymo projektą ir susijusius įstatymų projektus, Lietuvos Respublikos finansų ministerija turės parengti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gegužės 18 d. nutarimo Nr. 573 „Dėl Statistikos departamento nuostatų, Statistikos tarybos sudėties ir Statistikos tarybos nuostatų patvirtinimo ir kai kurių Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pripažinimo netekusiais galios“ pakeitimo“ projektą. Lietuvos statistikos departamentas turės nustatyti statistinių formuliarų ir metodikų rengimo tvarką. Lietuvos bankas turės parengti Oficialiosios statistikos programos II dalies ataskaitos vykdymo ir tvirtinimo tvarką.

 

12.   Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymų projektams įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

13.   Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Nėra.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Statistika, statistiniai duomenys, oficialioji statistika, statistinė informacija, statistinės informacijos šaltinis, statistiniai duomenys, surašymas.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Su visuomene bus konsultuojamasi Statistikos įstatymo projektą ir susijusius įstatymų projektus paskelbus Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemėje.

 

______________