2018-10-08

 

 

PASIŪLYMAS

 

DĖL SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-532 6, 7, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 32, 35, 36, 42, 43, 48, 49, 50, 51, 53, 54, 56, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 72, 73, 74, 75, 77 IR 85 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XIIIP-2585

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1.

 1

 1

 

Argumentai:

Nauja redakcija išdėstomo Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 1 straipsnio 1 dalies nuostatos įtvirtintų mažareikšmių daiktų naudojimo atsisakymą rinkimų agitacijoje, tačiau būtent šios nuostatos taip pat įtvirtintų rinkiminės atributikos naudojimo (išskyrus spausdintą medžiagą) atsisakymą. Ne vien tik spausdinta atributika yra rinkiminė atributika, todėl tikslinga palikti dabar galiojančios redakcijos nuostatus.

Pasiūlymas:

1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

Pakeisti nauja redakcija dėstomo įstatymo 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„2. Rinkėjų papirkimu nelaikomas spausdintos medžiagos (veiklos ar rinkimų programos, biografijos ar kitokių informacinio turinio lankstinukų, kalendorių, atvirukų, lipdukų), taip pat mažareikšmių daiktų (kurių kaina yra iki 1,45 euro), pažymėtų politinės partijos visuomeninio rinkimų komiteto (toliau – rinkimų komitetas), kandidatų sąrašo, kandidato ar asmens, numatomo kelti ar numatančio išsikelti kandidatu į savivaldybės tarybos narius – merus, simbolika,  deklaruotų Lietuvos Respublikos vyriausiojoje rinkimų komisijoje (toliau – Vyriausioji rinkimų komisija) jos nustatyta tvarka ir skirtų politinei partijai, rinkimų komitetui, kandidatų sąrašui, kandidatui ar asmeniui, numatomam kelti ar numatančiam išsikelti kandidatu į savivaldybės tarybos narius – merus, propaguoti, gaminimas arba neatlygintinas platinimas rinkėjams.“

 

2.

 10

 2

 

Argumentai:

Siekiant skaidrumo, kuomet visuomeniniai judėjimai tampa lygiaverčiais politiniais dariniais – rinkimų komitetais,  svarbu žinoti kokie jų ryšiai su juridiniu ar fiziniu asmeniu, kurio pavadinimas ar vardas, pavardė yra tapatus rinkimų komiteto pavadinimui, ir interesų grupėmis. Būtinai reikia atkreipti dėmesį į tokių judėjimų ir rinkimų komitetų priežiūrą, todėl tikslinga  keisti nauja redakcija išdėstomo Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 10 straipsnio 2 dalies nuostatas ir įtvirtinti, kad rinkimų komitetas privalo deklaruoti rinkimų komiteto ryšius (interesus) su tuo juridiniu ar fiziniu asmeniu, kurio pavadinimas ar vardas, pavardė yra tapatus rinkimų komiteto pavadinimui.

Pasiūlymas:

10 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas

Pakeisti nauja redakcija dėstomo įstatymo 35 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

 „6. Rinkimų komitetas savo veiklą gali pradėti nuo įregistravimo Vyriausiojoje rinkimų komisijoje dienos. Rinkimų komitetas, laikydamasis konstitucinio imperatyvo gerbti ir saugoti konstitucinę santvarką, viešąją tvarką, visuomenės dorovės apsaugą, nekurstant tautinės, rasinės, religinės, socialinės neapykantos, prievartos ar diskriminacijos, turi teisę pasirinkti rinkėjų neklaidinantį ir tinkamai juos informuojantį apie rinkimų komitetą rinkimų komiteto pavadinimą ir nurodyti jį rinkimų komiteto veiklos sutartyje. Jeigu rinkimų komitetas pasirenka pavadinimą, kuris yra tapatus arba panašus į jau įregistruoto juridinio asmens pavadinimą, prekės ženklą ar jame yra naudojamas fizinio asmens vardas, pavardė, jis privalo pateikti raštišką aukščiau nurodytų asmenų arba prekės ženklo savininko sutikimą., taip pat Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai deklaruoti rinkimų komiteto ryšius (privačius interesus) su tuo juridiniu ar fiziniu asmeniu, kurio pavadinimas ar vardas, pavardė yra tapatus rinkimų komiteto pavadinimui. 

 

3

17

2

 

Argumentai:

 

Dabar galiojančioje įstatymo redakcijoje esanti nuostata (kad kai kandidatui dėl einamų pareigų reikia pranešti svarbias žinias, jis tai gali padaryti tik per spaudos konferenciją, o visuomenės informavimo priemonės gali skelbti tik šios konferencijos įrašą, kuriame nėra rinkimų agitacijos), kurią siūloma keisti, įteisintų platesnes galimybes ir formas kandidatui pranešti svarbias žinias. Yra tikslinga  keisti nauja redakcija išdėstomo Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas: atsakingu asmeniu yra laikomas kandidatas už tiesiogiai transliuojamo pranešimo metu vykdomą agitaciją.  Aiškiai apibrėžus, kad kandidatui yra draudžiama agituoti, tikslinga įteisinti ir kandidato atsakomybę už agitaciją tiesioginės transliacijos metu.

 

Pasiūlymas:

17 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas

Pakeisti nauja redakcija dėstomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„2. Visuomenės informavimo priemonėse pranešant svarbias žinias dėl einamų pareigų kandidatui yra draudžiama agituoti. Jeigu nustatoma, kad tokio pranešimo, transliuojamo tiesiogiai, metu buvo agituojama, atsakingu asmeniu yra laikomas ir kandidatas.“

 

4

18

 

 

Argumentai:

Dabar galiojančioje įstatymo redakcijoje apibrėžtas terminas – 48 valandos iki rinkimų pradžios iškabintai agitacijai. Nauja redakcija išdėstomo Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 18 straipsnio nuostatos, kuriose tokio termino atsisakoma, atveria piktnaudžiavimo galimybę  – iškabinti agitaciją prieš pat rinkimus. Todėl tikslinga įtvirtinti 48 valandų terminą.

Pasiūlymas:

18 straipsnis. 53 straipsnio pakeitimas

Pakeisti nauja redakcija dėstomo įstatymo 53 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Rinkimų agitacija, neatsižvelgiant į jos būdus, formą ir priemones, draudžiama likus 30 valandų iki rinkimų pradžios ir rinkimų dieną iki balsavimo pabaigos, išskyrus išorinę politinę, reklamą iškabintą iki prasidedant šiam rinkimų agitacijos draudimui likus ne mažiau kaip  48 valandoms iki rinkimų pradžios. “

 

 

 

 

 

 

Teikia

Seimo narys

Arvydas Anušauskas