PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 9 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR.  XIVP-2803 

 

 

2023-06-02

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

2

 

Argumentai:

Teikiamu Vietos savivaldos įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2803 (toliau tekste – ir Projektas) nustatomo atlyginimo dydis tarybos nariui, kuris neturi papildomų pareigų (nėra komisijos, komiteto pirmininkas, pavaduotojas ar opozicijos lyderis), procentine išraiška yra vienodas visose savivaldybėse, jo dydis gali skirtis tik nuo konkrečios savivaldybės mero atlyginimo dydžio. Pagal šiuo metu galiojantį įstatymą mero atlyginimo dydis priklauso nuo gyventojų konkrečioje savivaldybėje  skaičiaus (nustatytos 5 kategorijos) [1]. Įsigaliojus   2023 m. gegužės 25 d. Seimo priimtam naujam teisiniam reguliavimui mero darbo užmokesčio dydis taip pat bus apskaičiuojamas priklausomai nuo savivaldybės teritorijoje gyvenančių gyventojų skaičiaus ir nuo šio dydžio skaičiuojamas mažiausias savivaldybės tarybos nario atlyginimo dydis atskaičius mokesčius sudarytų apie  600 Eur, o didžiausias – apie  800 Eur (priklausomai nuo to, ar taikomas NPD ir kaupiama papildomai pensijai).

 Mūsų nuomone, nors savivaldybės tarybos nario veikla gali neapsiriboti vien tik dalyvavimu Tarybos, komitetų ar komisijų posėdžiuose, tačiau įvertinant Lietuvoje šiuo metu egzistavusią praktiką atskirose savivaldybėse (kur Tarybos nario atlyginimas ir kompensacija už patirtas išlaidas nesiekdavo 100 Eur ir nėra jokių duomenų, kad dėl tokio veiklos apmokėjimo ir išlaidų kompensavimo dydžio savivaldybės tarybos narių veiklos rezultatai buvo prastesni už savivaldybes, kuriose išmokama  suma viršijo 1000 Eur), taip pat įvertinant kitų valstybių teisinį reguliavimą[2] už analogišką veiklą ir Lietuvos valstybės finansines išgales, į tai, kad, nemažos dalies Lietuvos savivaldybių teritorijose dirbantys asmenys gauna   nedidelius atlyginimus, ypač atsižvelgiant  į tai, kad savivaldybės tarybos nario veikla buvo ir išliks epizodinė (tarybos posėdžiai vyksta ne kiekvieną mėnesį, o kitų posėdžių bei gyventojų priėmimo skaičius (ypač mažesnėse savivaldybėse)  nėra  didelis, manome, kad Projektu numatyta išmoka galėtų būti skirtinga (atitinkamais atvejais gerokai mažesnė nei numatyta Projekte). Todėl siūlome savivaldybės Tarybai, kurios atitinkamą savarankiškumą laiduoja Konstitucija, suteikti diskreciją, atsižvelgiant į tos teritorijos gyventojų gaunamą vidutinį darbo užmokestį, pačios savivaldybės finansines galimybes ir kitas reikšmingas aplinkybes, pačiai nustatyti konkretų savivaldybės tarybos nario atlyginimo dydį, neviršijantį 20 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimo.

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 12 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

 „12 straipsnis. Savivaldybės tarybos nario veiklos apmokėjimas.

1. Savivaldybės tarybos nariams už darbą atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas yra atlyginama (apmokama). Savivaldybės tarybos nariams nustatomas taryba, atsižvelgdama į tos teritorijos gyventojų gaunamą vidutinį darbo užmokestį,  savivaldybės finansines galimybes, įprastai per mėnesį vykstančių posėdžių savivaldybėje skaičių ir kitas reikšmingas  aplinkybes, nustato konkretų savivaldybės tarybos nario atlyginimo  dydį, kuris nesiekia 20 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimas; savivaldybės tarybos opozicijos lyderiui ir nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkams nustatomas 20 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas; nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkų pavaduotojams nustatomas 10 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos narių atlyginimas. Tarybos narys turi teisę atsisakyti šio atlyginimo, reglamento nustatyta tvarka pateikdamas prašymą dėl savivaldybės tarybos nario pareigų atlikimo neatlygintinai (tai yra visuomeniniais pagrindais). Tokį prašymą pateikusiam savivaldybės tarybos nariui šioje dalyje nurodytas atlyginimas neskaičiuojamas ir nemokamas, taip pat neskaičiuojami ir nemokami teisės aktų nustatyti privalomi mokėti mokesčiai, valstybinio socialinio draudimo ir privalomojo sveikatos draudimo įmokos.“

 

 

Teikia Seimo nariai:

 

 

 

 



[1] Jeigu savivaldybės teritorijoje yra kurortinė teritorija, merui nustatytas pareiginės algos koeficientas didinamas 4 procentais, o jeigu savivaldybės teritorijoje yra kurortas, merui nustatytas pareiginės algos koeficientas didinamas 5 procentais (žr. Lietuvos Respublikos valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo priedėlio I skyriaus 5 punktą ir 2 pastabą).

[2] Prancūzijoje  savivaldybėse, kurių gyventojų skaičius yra ne mažesnis nei 100 tūkst., nustatyta 6 proc. maksimali išmoka, arba 242 eurai. Savivaldybėse, turinčiose mažiau nei 100 tūkst. gyventojų, tarybų nariai tik tam tikrais įstatyme nustatytais atvejais gali pretenduoti į maksimalią 6 proc. išmoką (gali teikti prašymą dėl kompensacijos už prarastą atlyginimą ar pajamas dėl savo einamų pareigų vietos savivaldoje, bet ne daugiau nei 18 dienų per metus). Italijoje atlyginamos tik ryšio išlaidos ir už dalyvavimą savivaldos posėdžiuose. Nuo 10 tūkst. iki 30 tūkst. gyventojų turinčių savivaldybių tarybų nariai gauna 22,21 Eur už dalyvavimą posėdyje; nuo 30 tūkst. iki 250 tūkst. gyventojų turinčių savivaldybių tarybų nariai gauna 36,15 Eur už dalyvavimą posėdyje; nuo 250 tūkst. iki 500 tūkst. gyventojų turinčių savivaldybių tarybų nariai gauna 59,39 Eur už dalyvavimą posėdyje.