LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL PROFESINIŲ PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO NR. X-745 PAKEITIMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2807

 

2018-12-04  Nr. 103-P-57

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava,  M. Navickienė, V. Rastenis,                J. Rimkus,  A. Sysas, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, I. Kuodienė, padėjėja I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: S. Kulpina – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos ir būsto skyriaus vedėja, J. Burlėgienė – Finansų ministerijos Draudimo veiklos skyriaus vyr. specialistė, M. Jautakis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos Teisės skyriaus vedėjas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

2

11

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 11 dalyje, apibrėžiant išvestinių finansinių priemonių sąvoką, pateikiama nuoroda į šios sąvokos apibrėžimą Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatyme. Atsižvelgiant į tai, kad Seime įregistruoto Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIIIP-2791, siūloma įsigaliojimo data 2019-01-01) nurodyta sąvoka apibrėžiama, pateikiant nuorodą į išvestinių finansinių priemonių sąvokos apibrėžimą Finansinių priemonių rinkų įstatyme („kaip tai apibrėžta Finansinių priemonių rinkų įstatyme“), siūlytina analizuojamoje straipsnio dalyje taip pat pateikti nuorodą į sąvokos apibrėžimą Finansinių priemonių rinkų įstatyme.

Pritarti

 

      2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

4

5

 

2. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 435 straipsnį Lietuvos banko (priežiūros institucijos) sprendimai, veiksmai (neveikimas) skundžiami teismui Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka, siūlytina patikslinti  keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalį ir po žodžio „teismui“ įrašyti žodžius „Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka“.

Pritarti

 

      3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

4

3

 

3. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 6 dalies nuostatos dėl asociacijos pavadinime vartojamų žodžių ,,profesinių pensijų asociacija“ naudojimo tik asociaciją įtraukus į Pensijų asociacijų sąrašą tarpusavyje derintinos su keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 1 punktu, nes pagal keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalį, pensijų asociacija, prieš kreipdamasi į priežiūros instituciją su prašymu įtraukti ją į Pensijų asociacijų sąrašą, turi būti įregistruota Juridinių asmenų registre, o Juridinių asmenų registrui turi būti pateikti pensijų asociacijų įstatai, kuriuose prie pavadinimo turi būti nurodytas terminas ,,profesinių pensijų asociacija“.

Pritarti

 

 

      4.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

6

2

16

4. Svarstytina, ar nereikėtų papildyti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 16 punkto ir numatyti, kad pensijų asociacijos įstatuose turi būti nurodyta ne tik pensijų asociacijos likvidavimo tvarka, bet ir jos reorganizavimo bei pertvarkymo tvarka, kadangi pagal keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 5 punktą, visuotiniam pensijų asociacijos narių susirinkimui suteikta teisė priimti sprendimus dėl pensijų asociacijos pertvarkymo ar pabaigos (reorganizavimo ar likvidavimo).

Pritarti

 

      5.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

7

3

6

5. Siūlytina sukonkretinti keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 6 punkte neapibrėžtą nuorodą į kituose teisės aktuose nustatytus reikalavimus, nurodant šių teisės aktų reguliuojamų santykių sritį.

Pritarti

 

      6.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

7

3

9

6. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 9 punkte nustatomi nepriekaištingos reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimai vadovaujamas pareigas einantiems asmenims. Tačiau iš projekto nuostatų neaišku, kokie asmenys turi būti laikomi vadovaujamas pareigas einančiais asmenimis. Svarstytina galimybė projektą atitinkamai patikslinti.

Nepritarti

Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 42 dalyje nustatyta, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos, kaip jos apibrėžtos (...) Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatyme. Finansinių ataskaitų audito įstatymo 2 straipsnio 29 dalyje vadovaujamos pareigos apibrėžtos, kaip juridinio asmens valdymo ir priežiūros organų narių pareigos ir darbuotojų, turinčių viršesnius įgaliojimus duoti pavaldiems asmenims nurodymus, priimti reikšmingus sprendimus, susijusius su juridinio asmens valdymu ir veikla, pareigos.

      7.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

9

2

 

7. Siūlytina keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje išbraukti žodžius „arba teisėjas“.

 

Pritarti

 

      8.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

11

6

N

8. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad pensijų asociacijoje turi būti du valdymo organai – pensijų asociacijos valdyba ir pensijų asociacijos vadovas, o esant šioje dalyje nustatytoms sąlygoms, gali būti sudaromas ir vienas valdymo organas. Pažymėtina, kad keičiamame įstatyme pensijų asociacijos vadovui, skirtingai nei valdybai, nėra jokių kompetencijos ir patirties reikalavimų, išskyrus keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalies 9 punkto nuostatas dėl bendrųjų reikalavimų visiems vadovaujamas pareigas einantiems asmenims, kur įtvirtinami kvalifikacijos ir patirties reikalavimai ne kiekvienam vadovaujančias pareigas einančiam asmeniui, o visiems bendrai („jų visų bendra kvalifikacija ir patirtis būtų pakankama“).Taip pat nesiūloma nustatyti reikalavimų vadovo kadencijai. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje siūlomi nustatyti reikalavimai valdybos nariams iš dalies skiriasi nuo 7 straipsnio 3 dalies 9 punkte siūlomų nustatyti reikalavimų vadovaujančias pareigas einantiems asmenims, o 13 straipsnio 7 dalyje valdybos narių kadencija yra ribojama – kadencijos terminas negali būti ilgesnis kaip 5 metai. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalį pensijų asociacijoje gali būti ir vienas valdymo organas, siūlytina projektą papildyti nuostatomis dėl reikalavimų pensijų asociacijos vienasmeniam valdymo organui – vadovui, nes tuo atveju, kai pensijų asociacijos valdyba nebūtų sudaroma, jos funkcijas vykdytų pensijų asociacijos vadovas.

Pritarti

 

Papildyti keičiamo įstatymo 11 straipsnį nauja 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:

6. Pensijų asociacijos vadovui mutatis mutandis taikomi šio įstatymo 13 straipsnio 3, 4, 6, 8 dalių ir 14 straipsnio reikalavimai.

      9.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

13

 

 

9. Keičiamo įstatymo 13 straipsnyje siūloma nustatyti valdybos sudarymo tvarką, įtvirtinamas valdybos sudarymo principas - valdyba sudaroma taip, kad tinkamai ir proporcingai atstovautų finansuojančių subjektų ir pensijų fondų dalyvių interesus. Tuo tarpu projekte nėra  jokių reikalavimų pensijų asociacijos vadovo kandidatūrai (nei kai valdyba sudaroma, nei kai ji nesudaroma). Taigi iš projekto nuostatų neaišku, kokia tvarka turėtų būti parenkamas pensijų asociacijos vadovas, ar su juo sudaroma darbo sutartis (pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 10 punktą, 12 straipsnio 1 dalies 2 punktą, asociacijos organų nariai renkami, taigi ir vienasmenis valdymo organas turėtų būti renkamas, o ne skiriamas). Neaišku ir tai, kaip būtų atstovaujami „tinkamai ir proporcingai“ finansuojančių subjektų ir pensijų fondų dalyvių interesai tais atvejais, kai pensijų asociacijos valdyba nesudaroma. 

Pritarti

Žr. Komiteto pasiūlymą prie 8 pastabos.

  10.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

27

10

 

10. Svarstytina, ar nereikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 27 straipsnio 10 dalį ir numatyti galimybę tuo atveju, kai pensijų asociacijoje veikia vienas pensijų fondas ir priimamas sprendimas dėl pensijų fondo panaikinimo, kartu spręsti klausimą ne tik dėl pensijų asociacijos pertvarkymo ar likvidavimo, bet ir jo reorganizavimo.

Pritarti

 

  11.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

32

35

2

4

 

2

11. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 1, 2, 14, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 straipsnių, ketvirtojo ir penktojo skirsnių pavadinimų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 20-1 straipsniu įstatymo, kuris įsigalios 2019 m. sausio 1 d., 15 straipsnio 4 dalį sąvoka „nedarbingas asmuo“ keičiama sąvoka „asmuo, kuriam nustatytas 0–25 procentų darbingumo lygis“, o sąvoka „iš dalies darbingas asmuo“ –„asmuo, kuriam nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis“. Todėl atsižvelgiant į tai, siūlytina atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 32 straipsnio 2 dalyje bei 35 straipsnio 4 dalies 2 punkte vartojamas sąvokas.

Pritarti

Pasiūlymai:

1. Pakeisti keičiamo įstatymo 32 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pensijų fondo dalyvis, Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pripažintas nedarbingu asmeniu, kuriam nustatytas 0–25 procentų darbingumo lygis, ar iš dalies darbingu asmeniu, kuriam nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis, įgyja teisę į pensijų išmokas nuo darbingumo lygio nustatymo dienos, neatsižvelgiant į tai, ar minimalus dalyvavimo laikotarpis yra pasibaigęs.“

 

2. Pakeisti keičiamo įstatymo 35 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) likti pensijų asociacijos nariu ir pensijų fondo dalyviu ir pensijų fonde jo vardu sukauptas lėšas laikyti, kol sukaks to pensijų fondo taisyklėse nustatytas senatvės pensijos amžius arba iki dienos, kurią Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pripažins jį nedarbingu ar iš dalies darbingu ir nustatys darbingumo lygį asmeniu, kuriam nustatytas 0–25 procentų darbingumo lygis, ar asmeniu, kuriam nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis, arba toliau kaupti profesinę pensiją savarankiškai mokant įmokas. Pensijų fondo taisyklėse negali būti pensijų fondo dalyviui nustatytas reikalavimas tokiais atvejais tęsti profesinės pensijos įmokų mokėjimą ar ribojimas keisti pensijų fondą šioje pensijų asociacijoje.“

  12.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

38

4

 

12. Keičiamo įstatymo 38 straipsnio 4 dalyje po žodžio „neturi“ įrašytinas žodis „teisės“.

 

Pritarti

 

  13.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

42

3

 

13. Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 12 punktą ir į keičiamo įstatymo 24 straipsnio 7 dalyje vartojamą formuluotę, siūlytina  keičiamo įstatymo 42 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių ,,paveldima įstatymų nustatyta tvarka“ įrašyti žodžius ,,paveldima paveldėjimo santykius reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka“.

Pritarti

 

  14.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

44

1

 

14. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 41 straipsnio 4 dalyje yra nurodyta, kokie šio įstatymo straipsniai yra taikomi profesinių pensijų kaupimo veiklą vykdančioms gyvybės draudimo įmonėms bei siekiant teisinio reguliavimo koncentruotumo, siūlytina keičiamo įstatymo 44 straipsnio 1  dalyje pateiktas nuorodas į gyvybės draudimo įmonėms taikomus šio įstatymo 47-50 straipsnius perkelti į keičiamo įstatymo 41 straipsnio 4 dalį.

Pritarti

 

  15.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

48

2

 

15. Siekiant teisinio reguliavimo apibrėžtumo, keičiamo įstatymo 48 straipsnio 2 dalyje siūlytina vietoj žodžio ,,šis“ įrašyti žodžius ,,šio straipsnio 1 dalyje nustatytas“.

Pritarti

 

  16.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

61

1

 

16. Siūlytina tikslinti keičiamo įstatymo 61 straipsnio 1 dalį, nes neaišku, kokius ,,kitus asmenis“ galės kontroliuoti priežiūros institucija.

Pritarti

 

  17.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

64

1

2

17. Svarstytina, ar nereikėtų keičiamo įstatymo 64 straipsnio 1 dalies 2 punkte patikslinti, kokiems asmenims gali būti skiriamos baudos. Pastebėtina, kad keičiamame įstatyme nėra vartojama juridinio asmens vadovo sąvoka, jame vartojamos sąvokos „valdymo organai“ ir „vadovaujančias pareigas einantys asmenys“. Be to, pagal keičiamo įstatymo 11 straipsnį, juridiniam asmeniui (asociacijai) gali vadovauti valdyba, o vienasmenis valdymo organas gali būti nesudarytas.

Pritarti

 

 

  18.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

64

3,

4

 

18. Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlytina keičiamo įstatymo 64 straipsnio 3 ir 4 dalis sukeisti vietomis.

Pritarti

 

  19.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

66

7

 

19. Svarstytina, ar tikslinga keičiamo įstatymo 66 straipsnio 7 dalyje nurodyti valstybės narės kompetentingai priežiūros institucijai terminą (aštuonias savaites), per kurį ji turi pateikti savo vertinimo rezultatus, nes valstybės narės kompetentinga priežiūros institucija vadovaujasi savo šalies teisės aktais ir Europos Sąjungos teisės aktais.

Spręsti pagrindi-niam komitetui

 

  20.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

66

12

 

20. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 66 straipsnio 9 dalyje nustatytas terminas, per kurį priežiūros institucija priima sprendimą išduoti leidimą perleisti teises ir pareigas, siūlytina patikslinti keičiamo įstatymo 66 straipsnio 12 dalyje pateiktą nuorodą į šio straipsnio 11 dalį (turi būti nuoroda į 9 dalį).

Spręsti pagrindi-niam komitetui

 

 

 

  21.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-10-29

2P

2

 

21. Siūlytina projekto 2 straipsnio 2 dalyje nustatyti ankstesnę datą įstatymo įgyvendinamiesiems aktams priimti, kad ūkio subjektai galėtų tinkamai pasirengti įstatymo įgyvendinimui.

Nepritarti

Šiuo metu Lietuvoje nėra registruotų ūkio subjektų, kuriems būtų taikomas šis įstatymas, todėl nustatyti ankstesnę datą įstatymo įgyvendinamiesiems aktams priimti nėra tikslinga.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir jį patobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Rimantas Jonas Dagys.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Rimantė Šalaševičiūtė

                                                                                                                       

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socialinių reikalų ir darbo komiteto

biuro patarėja Diana Jonėnienė