AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-325

10 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO VIII-275 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

Šiuo metu pagal galiojantį teisinį reglamentavimą asmenims iki 18 metų nedraudžiama būti lošimo automatų salonuose, totalizatoriaus ir lažybų punktuose ir jie gali laisvai stebėti lošimo procesą. Taip pat šiuo metu draudžiama reklamuoti azartinius lošimus išskyrus juos organizuojančių bendrovių, lošimo vietų pavadinimus, adresus, organizuojamų lošimų rūšis bei lošimo vietoje esantį lošimo įrenginių skaičių. Nuo 2016 m. pradžios įsigaliojus nuotolinių lošimų reglamentavimui, stebimas lošimų reklamos skleidimo suaktyvėjimas visuomenės informavimo priemonėse, reklama tapo patrauklesnė, labiau įtraukianti bei skatinanti išbandyti lošimus.

Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Azartinių lošimų įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 9 straipsnio pakeitimo projektas (toliau – Pinigų plovimo prevencijos įstatymo projektas) (toliau – Įstatymų projektai) parengti atsižvelgiant į Septynioliktosios Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 51.1 punkte numatytą priemonę griežtinti labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių apsaugos nuo galimo neigiamo lošimų poveikio reikalavimus, įskaitant lošimų reklamos reikalavimus ir buvimo lošimo vietose ribojimus.

Įstatymų projektų tikslas – nustatyti griežtus, konkrečius ir aiškius reikalavimus azartinių lošimų reklamai ir užkirsti kelią nepilnamečių asmenų patekimui į lošimų organizavimo vietas.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Įstatymo projektą parengė Seimo nariai Laimutė Matkevičienė, Asta Kubilienė, Darius Kaminskas, Aušrinė Norkienė, Vida Ačienė.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo (toliau – Azartinių lošimų įstatymas) 10 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje draudžiama reklamuoti azartinius lošimus, išskyrus azartinius lošimus organizuojančių bendrovių, lošimo namų (kazino), bingo automatų salonų, totalizatoriaus ir lažybų punktų pavadinimus, lošimų vietų adresus bei organizuojamų lošimų rūšis, taip pat lošimo įrenginių kiekį, esantį lošimo namuose (kazino), bingo arba automatų salonuose. Atsižvelgiant į tai, kad pastaruoju metu visuomenės informavimo priemonėse pastebimas lošimų reklamos suintensyvėjimas, reklama tapo patrauklesnė, labiau įtraukianti bei skatinanti išbandyti lošimus, taip pat į tai, kad šiuo metu nėra nustatyti reklamos skleidimo būdai ir nėra reglamentuota, kokiomis visuomenės informavimo priemonėmis ji gali būti skleidžiama, iškilo poreikis minėtus reikalavimus detalizuoti, tam, kad būtų išvengta reikalavimų plečiamojo aiškinimo ir interpretavimo siekiant išplėsti lošimų reklamos galimybes.

Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje nustatyta, kad draudžiama lošti asmenims, kuriems nėra sukakę 18 metų, tačiau nėra nustatyta reikalavimo, kad į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus draudžiama įleisti asmenis, kuriems nėra sukakę 18 metų. Vadovaudamosi Azartinių lošimų įstatymo 20 straipsnio 1 dalimi, azartinius lošimus organizuojančios bendrovės privalo patikrinti kliento, įeinančio į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus, tapatybę tik tuo atveju, jeigu kyla abejonių, kad asmuo yra jaunesnis negu 18 metų. Nesant reikalavimo, kad asmenims, kuriems nėra sukakę 18 metų, ne tik draudžiama lošti, bet ir draudžiama tokius asmenis įleisti į lošimų organizavimo vietas, kyla grėsmė, kad į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus gali patekti ir netgi lošti nepilnamečiai asmenys.

Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 21 dalyje nustatyta, kad asmenis, pateikusius prašymus neleisti jiems lošti ir dalyvauti nuotoliniuose lošimuose (toliau – prašymas neleisti lošti), draudžiama įleisti į lošimų organizavimo vietas ir leisti jiems dalyvauti nuotoliniuose lošimuose, taip pat draudžiama į lošimų organizavimo vietas įleisti asmenis, kurie teismo tvarka pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso antrosios knygos I dalies I skyriaus III skirsnį pripažinti neveiksniais arba ribotai veiksniais šioje srityje ir leisti tokiems asmenims dalyvauti nuotoliniuose lošimuose. Šių reikalavimų vykdymą privalo užtikrinti lošimų organizatorius.

Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad azartinius lošimus organizuojančios bendrovės papildomai privalo patikrinti kliento tapatybę ir jį registruoti sumos įmokėjimo, laimėjimo išmokėjimo metu arba kai jis keičia grynuosius pinigus į žetonus arba žetonus į grynuosius pinigus, jeigu pinigų suma viršija 1 000 eurų arba ją atitinkančią sumą kita valiuta, nesvarbu, ar sandoris atliekamas vienos, ar kelių susijusių operacijų metu, taip pat patikrinti kliento, įeinančio į lošimo namus (kazino), tapatybę ir jį registruoti.

 Nesant Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9 straipsnio 9 dalyje nustatytos prievolės visiems lošimų organizatoriams patikrinti asmenų, įeinančių į lošimų organizavimo vietas tapatybę ir juos registruoti, lošimų organizatoriams kyla sunkumų įgyvendinant Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 21 dalyje nustatyta reikalavimą.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Lošimų reklama yra viena iš priemonių, skatinančių lošti, kuri sudaro sąlygas didesnei tikimybei atsirasti iš lošimų kylančiai žalai žmonių sveikatai, taip pat socialinei ir ekonominei žalai valstybei. Siekiant riboti neigiamą lošimų poveikį visuomenei ir ypač nepilnamečiams asmenims, Azartinių lošimų įstatymo projektu siūloma nustatyti griežtą ir aiškų azartinių lošimų reklamos reglamentavimą. Atsižvelgiant į tai, Azartinių lošimų įstatymo projekte detaliau reglamentuojami santykiai, susiję su lošimų reklama, tai yra, siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje draudžiama azartinių lošimų reklama, išskyrus: 1) azartinius lošimus organizuojančios bendrovės pavadinimo, prekės ženklo ir interneto svetainės adreso, nurodyto lošimų organizavimo reglamente, skelbimui interneto svetainėse, išskyrus vaikams ir paaugliams skirtas interneto svetaines, be nukreipimo į kitą interneto svetainę galimybės; 2) azartinius lošimus organizuojančios bendrovės pavadinimo ir prekės ženklo, kai jie pateikiami ant lošimų organizatoriaus buveinės pastato ar pastato, kuriame yra lošimų organizavimo vieta, ar prie pat įėjimo į lošimų organizavimo vietą, skelbimui; 3) informacijos apie lošimus skelbimui lošimų organizavimo vietoje ar azartinius lošimus organizuojančios bendrovės interneto svetainėje, kurios adresas nurodytas lošimų organizavimo reglamente; 4) informacijos apie lošimus skelbimui leidiniuose (informaciniuose pranešimuose), kurie skirti tik lošimų verslo specialistams (profesionalams). Taip pat Azartinių lošimų įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad skelbiant minėtą 1–4 punktuose nurodytą informaciją draudžiama nurodyti bet kokią papildomą rašytinę, vaizdinę ar garsinę informaciją. Priėmus Azartinių lošimų įstatymo projektą bus draudžiama bet kokia forma ir priemonėmis skleisti informaciją apie azartinius lošimus organizuojančios bendrovės bet kokio pobūdžio viešų renginių, veiklų, fizinių ir juridinių asmenų rėmimą.

Taip pat Pinigų plovimo prevencijos įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad kiekvienas lošimų organizatorius privalės patikrinti asmenų, įeinančių į lošimų organizavimo vietas tapatybę ir juos registruoti. Tam, kad būtų įgyvendintas šis reikalavimas, Pinigų plovimo prevencijos įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad azartinius lošimus organizuojančios bendrovės papildomai privalo patikrinti kliento tapatybę ir jį registruoti sumos įmokėjimo, laimėjimo išmokėjimo metu arba kai jis keičia grynuosius pinigus į žetonus arba žetonus į grynuosius pinigus, jeigu pinigų suma viršija 1 000 eurų arba ją atitinkančią sumą kita valiuta, nesvarbu, ar sandoris atliekamas vienos, ar kelių susijusių operacijų metu, taip pat patikrinti kliento, įeinančio į lošimo organizavimo vietą, tapatybę ir jį registruoti.

Pinigų plovimo prevencijos įstatymo projektu lošimų organizatoriams nustačius reikalavimą patikrinti visų asmenų, įeinančių į lošimų organizavimo vietas, tapatybę ir juos registruoti Azartinių lošimų įstatymo 20 straipsnio 1 dalis, kurioje nustatytas siauresnis reglamentavimas (kliento tapatybės tikrinimas tik esant abejonių, kad asmuo yra jaunesnis negu 18 metų) pripažintina netekusia galios.

Šia priemone bus užkirstas kelias nepilnamečiams asmenims patekti į lošimų organizavimo vietas, taip pat užtikrintas Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 21 dalyje įtvirtinto draudimo laikymasis.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Priimti Įstatymų projektai kriminogeninei situacijai įtakos neturės. Įstatymų projektai turės teigiamą įtaką vykdant priklausomybės nuo lošimų prevenciją.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Priimti Įstatymų projektai sudarys sąlygas mažinti lošimų prieinamumą – bus sugriežtinti lošimų veiklai keliami reikalavimai, todėl gali sumažėti lošiančiųjų skaičius.

Įstatymų projektai lošimų organizatoriams papildomos administracinės naštos nesukels, nes jau šiuo metu, vadovaudamiesi galiojančiu teisiniu reglamentavimu, lošimų organizatoriai, siekdami užtikrinti Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje nustatyto draudimo lošti asmenims, kuriems nėra sukakę 18 metų, ir Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10(1) dalyje nustatyto reikalavimo lošimų organizatoriui nustačius, kad jis teikia paslaugas asmeniui, kuriam draudžiama lošti, arba kad tam asmeniui draudžiama būti lošimo vietoje, nedelsiant nutraukti paslaugos teikimą asmeniui ir pašalinti jį iš lošimo vietos laikymąsi, prieš leisdami asmeniui lošti, privalo įsitikinti, kad asmuo nėra jaunesnis nei 18 metų. 

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Priėmus Įstatymų projektus, kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti negaliojančiais nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Įstatymo projekto įgyvendinimui nereikės priimti įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Įstatymų projektų įgyvendinimui papildomų valstybės biudžeto ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Projekto rengimo metu specialistų vertinimo ir išvadų neprašyta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

 

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „lošimų veikla“, „lošimo namai (kazino)“, „lažybos“, „totalizatorius“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

 

 

 

 

Teikia                                

Seimo nariai                                             Parašas                                               Laimutė Matkevičienė

 

                                                                                                                            Asta Kubilienė

 

                                                                                                                            Darius Kaminskas

 

                                                                                                                            Aušrinė Norkienė

 

                                                                                                                             Vida Ačienė