LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 2, 9, 92, 93, 910, 911, 14, 141, 16, 18, 25 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4620 

 

2020-06-10  Nr.111-P-19

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, Komiteto pirmininkės pavaduotojas R. Martinėlis, Komiteto nariai: A. Armonaitė,  I. Degutienė, D. Kaminskas, A. Kirkutis, J. Liesys, L. Matkevičienė, A. Matulas, I. Rozova, A. Vinkus, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjas A. Astrauskas, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja V. Valainytė, padėjėja D. Jonelytė, padėjėja M. Neverkevičienė, Sveikatos apsaugos  ministras A. Veryga, viceministrė K. Garuolienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Nacionalinės tabako gamintojų asociacijos vykdomasis direktorius A. Neverauskas.

.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-20

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Tabako gaminių gamintojams ir (ar) importuotojams mažinama administracinė našta, kad pagal Tabako produktų direktyvos 23 straipsnio 1 dalyje numatytas „šaltinio pirmumo“ taisykles informaciją apie tabako gaminių sudedamąsias dalis ir išsiskiriančias medžiagas teikia arba gamintojas, arba importuotojas (panaikinama prievolė teikti gamintojui ir importuotojui)“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina ar neturėtų būti patikslinta projekto 2 straipsniu keičiama Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 1 dalies formuluotė „Tabako gaminių gamintojai ir importuotojai“, vietoje jungtuko „ir“ vartojant jungtuką „ar“, ir atitinkamai keičiamo įstatymo 9 straipsnio pavadinimas („Tabako gaminių gamintojų ar importuotojų pranešimai“).

Nepritarti

Įstatymo projekto nuostatos tiksliai perkelia Tabako produktų direktyvos nuostatas, t. y. Įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalies formuluotė „Tabako gaminių gamintojai ir importuotojai“ tiksliai perkelia Tabako produktų direktyvos 5 straipsnio 1 dalies nuostatas:

5 straipsnis

Pranešimai apie sudedamąsias dalis ir išsiskiriančias medžiagas

1. Valstybės narės reikalauja, kad tabako gaminių gamintojai ir importuotojai jų kompetentingoms valdžios institucijoms pateiktų (pagal prekės ženklą ir rūšį):

<...>

Kadangi toliau tiek Direktyvoje, tiek ją tiksliai perkeliančiame Įstatymo projekte kai kur vartojamas jungtukas „ir“, kai kur „ar“ (prašome žr. atitikties lentelę), todėl atitinkamai ir straipsnio pavadinimas yra „9 straipsnis. Tabako gaminių gamintojų ir (ar) importuotojų pranešimai <...>“.

Tokiu būdu būtų į nacionalinę teisę būtų tiksliai perkelta Tabako produktų direktyva, visais atvejais taikant Įstatymo projekto 9 straipsnio 13 dalies nuostatas:

„13. Prievolė pateikti šiame straipsnyje prašomą informaciją pirmiausia tenka gamintojui, jeigu gamintojas yra įsisteigęs Europos Sąjungoje. Prievolė pateikti prašomą informaciją pirmiausia tenka importuotojui, jeigu gamintojas yra įsisteigęs už Europos Sąjungos ribų.“ ir kiekvienu konkrečiu atveju prievolė pateikti prašomą informaciją būtų pirmiausiai taikoma tik vienam subjektui - arba gamintojui, arba importuotojui (priklausomai nuo jo įsisteigimo vietos).

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-20

6

 

 

2. Tikslintina įstatymo projekto 6 straipsnio dalių numeracija.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba. Žiūrėti į Komiteto pasiūlymus.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-20

 

 

 

3. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina keičiamame įstatyme apibrėžti teikiamais pakeitimais įtvirtinamą naują sąvoką - įrenginiai, skirti tabako gaminiams ir susijusiems gaminiams vartoti.

Nepritarti

Naują sąvoką „įrenginiai, skirti tabako gaminiams ir susijusiems gaminiams vartoti“ tikslinga būtų įvesti tuomet, kai po Tabako produktų direktyvos peržiūros ir atnaujinimo, ši „įrenginių“ sąvoka būtų vieningai įteisinta ES lygiu, o po to ši sąvoka bus perkelta į nacionalinę taisę – t. y. į Tabako kontrolės įstatymą. Tokiu atveju būtų išvengta dar vieno įstatymo pakeitimo ir naudojamos vieningos sąvokos tiek ES, tiek nacionaliniu lygiu.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos verslo konfederacija, 2020-05-11

 

 

 

Mūsų žiniomis, šiuo metu Seime pateikimo stadiją yra praėję net septyni Tabako kontrolės įstatymo projektai. Š. m. gegužės 5 d. Seimo plenariniame posėdyje po pateikimo buvo pritarta dar vienam projektui Nr. XIIIP-4620, kuriam Komitetas paskirtas papildomu komitetu. Taip pat, balandžio 22 d. pagrindinis komitetas pritarė Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektui Nr. XIIIP-3603 (kuriuo

siūloma nustatyti, kad mažmeninė prekyba tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais ir įrenginiais vyksta tik nematomu būdu). Jau anksčiau esame kreipęsi į Seimo narius, pažymėdami, kad dabartinėje situacijoje šie nauji apribojimai prekybininkams taps nepakeliama finansine našta bei sudarys sąlygas dar labiau plisti nelegaliems tabako gaminiams.

Pažymėtina, kad visi šiuo metu Seime svarstomi Tabako kontrolės įstatymo projektai griežtina verslo sąlygas. Mūsų nuomone, toks nenuoseklus šio įstatymo pakeitimų svarstymas kelia nepatogumus tiek ūkio subjektams, tiek Seimo nariams. Šiuo metu ūkio subjektai ir taip susiduria su itin išaugusiais verslo administravimo kaštais ir nuolatiniais pokyčiais. Be to, ekonominės prognozės bei apklausos rodo itin didelį ūkio subjektų pesimizmą dėl ateities. Manome, kad šiuo metu būtina stengtis kiek įmanoma labiau išvengti nebūtinų verslo reguliavimo pokyčių, kurie, tikėtina, įneštų tik dar daugiau sumaišties.

Todėl, atsižvelgdami į susidariusią situaciją, prašome Komiteto įvertinti galimybę skelbti moratoriumą Komiteto svarstomiems Tabako kontrolės įstatymo projektams ir atidėti projektų svarstymą iki

karantino Lietuvoje pabaigos.

Taip pat, primename, kad LR Vyriausybė yra pateikusi išvadą1 dėl Tabako kontrolės įstatymo projektų Nr. XIIIP-3849, XIIIP-3903 ir XIIIP-3923. Išvadoje, vadovaujantis teisėkūros efektyvumo ir sistemiškumo principais ir atsižvelgus į tai, kad Tabako kontrolės įstatymo projektai yra susiję pagal tikslą ir turinį, siūloma visus tris įstatymo projektus sujungti ir teikti Lietuvos Respublikos Seimui vienu paketu.

Be to, remiantis projektų aiškinamaisiais raštais, Įstatymo projektu Nr. XIIIP-3849 (dėl elektroninių cigarečių skonių draudimo) ir Įstatymo projektu Nr. XIIIP-3903 (dėl elektroninių cigarečių licencijavimo) iš esmės norima spręsti tą pačią problemą - su tabako gaminiais susijusių gaminių vartojimo paplitimą nepilnamečių tarpe ir platintojų atsakomybės klausimą. Iš dalies šias problemas siekiama spręsti ir projektu Nr. XIIIP-4620 bei dalimi kitų Seime svarstomų projektų. Mūsų vertinimu, siekiant reguliavimo efektyvumo, būtent licencijavimas yra tinkamiausia priemonė spręsti šioms problemoms. Tačiau sutinkame, kad siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus yra būtinas išsamus ir nepriklausomas siūlomų reguliavimo pakeitimų vertinimas.

Taigi, atsižvelgiant į Vyriausybės 2020 m. sausio 29 d. išvadą ir tai, kad dalies Tabako kontrolės jstatymų projektų tikslai yra iš esmės analogiški, siūlome Komitetui pasibaigus moratoriumui surengti klausymus, įtraukiant visas suinteresuotas puses. Manome, kad Komitetas, siekdamas efektyvinti teisėkūrą, galėtų pateikti pagrindiniam komitetui siūlymą kaip apjungti šiuos projektus. Siekiant didesnio teisėkūros proceso efektyvumo, rezultatyvumo ir pagrįstumo, manytume, kad svarstomi Tabako kontrolės įstatymo projektai turėtų būti peržiūrėti juos lyginant tarpusavyje ir pasitelkiant nepriklausomus ekspertus. Todėl taip pat siūlytume Komiteto nariams inicijuoti nepriklausomo ekspertinio vertinimo užsakymą.

Nepritarti

Netikslinga inicijuoti šio projekto nepriklausomo ekspertinio vertinimo užsakymą, nes šiuo projektu nėra iš esmės keičiamas teisinis reglamentavimas, kaip numatyta Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalyje, o siekiama patikslinti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143  nuostatas pagal atitinkamas  Tabako produktų direktyvos nuostatas ir pašalinti šiuo metu galiojančius minėto įstatymo ir Tabako produktų direktyvos nuostatų neatitikimus.

2.

Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija,

2020-05-12

 

 

 

Atsižvelgdama į tai, kad Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 9, 92 , 93 , 910 , 911, 14, 141 , 16, 18, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4620: (1) siekiama patikslinti įstatymo nuostatas pagal ES Tabako produktų direktyvą ir pašalinti esamus neatitikimus; (2) įstatymo projekte numatyti pakeitimai, susiję su įrenginių, skirtų tabako gaminiams ir susijusiems gaminiams vartoti aiškesniu reglamentavimu, atitinka PSO Tabako kontrolės pagrindų konvencijos rekomendacijas; (3) projekte numatytų nuostatų įgyvendinimas padės riboti tabako ir susijusių gaminių prieinamumą, ypač nepilnamečiams; (4) įstatymo projektu siekiama aiškiau reglamentuoti nikotino neturinčių elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių sudėties ir kokybės bendruosius reikalavimus; – pritariame įstatymo projektui Nr. XIIIP-4620.

Pritarti

 

3.

Nacionalinė tabako gamintojų asociacija, 2020-05-15

 

 

 

Šiuo metu Lietuvos Respublikos Seime yra svarstoma net keturi Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimo projektai, kuriais, be kita ko, siekiama pakeisti elektroninių cigarečių teisinį reglamentavimą (įstatymų projektai Nr. XIIIP-4620, XIIIP-3923, XIIIP-3903, XIIIP-3849).

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymas (TPĮ) išskiria teisėkūros proceso tikslingumo ir efektyvumo svarbą. TPĮ 3 str. 2 d. 1 p. nustatyta, kad teisėkūroje turi būti vadovaujamasi

tikslingumo principu, reiškiančiu, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis. O TPĮ 3 str. 2 d. 5 p., kad teisėkūroje turi būti vadovaujamasi ir efektyvumo principu, reiškiančiu, kad rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų, teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės, turi būti skelbiami ir įvertinami dėl teisinio reguliavimo gauti pasiūlymai, o teisėkūros veiksmai atliekami per protingus terminus.

Susipažinus su aukščiau minimais įstatymo projektais bei juos lydinčiais dokumentais, darytina išvada, kad jais siekiama reguliuoti iš esmės tapačius objektus, taip pat jais siekiama labai panašių tikslų. Dėl šios priežasties manome, kad toliau svarstant šiuos įstatymo projektus yra ypatingai svarbu tai darytini vertinant juos kompleksiškai bei siekti kiek įmanoma mažesnės teisėkūros proceso fragmentacijos.

Tokį požiūrį palaiko ir Lietuvos Respublikos Vyriausybė, kuri yra pateikusi išvadą1 dėl Įstatymo projektų Nr. XIIIP-3849, XIIIP-3903 ir XIIIP-3923. Išvadoje, vadovaujantis teisėkūros efektyvumo ir sistemiškumo principais ir atsižvelgus į tai, kad Įstatymo projektai yra susiję pagal tikslą ir turinį, siūloma visus tris įstatymo projektus sujungti ir teikti Lietuvos Respublikos Seimui vienu paketu.

Atkreiptinas dėmesys, kad nepaisant aukščiau išdėstytų motyvų, šiame rašte minimi įstatymo projektai ir toliau nėra apjungiami, tačiau yra nagrinėjami paskyrai, neatsižvelgiant TPĮ nustatytus sistemiškumo ir

efektyvumo principus bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės poziciją. Dar daugiau, ne visus įstatymo projektus svarsto tie patys Lietuvos Respublikos Seimo komitetai. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-3849 svarstymui papildomu komitetu nėra paskirtas EKK, taigi, tai dar labiau apsunkina išsamų sprendimų priėmimo procesą.

Apibendrinant tai, kas išdėstyta šiame rašte, Nacionalinė tabako gamintojų asociacija (NTGA) pagarbiai siūlo Lietuvos Respublikos Seimo seniūnių sueigai imtis atitinkamų veiksmų, kad minėti įstatymo projektai būtų apjungti į vieną teisės aktą, o tai savo ruožtu sudarytų prielaidas kompleksinėms diskusijoms dėl jų bei užkirstų kelią fragmentiškam požiūriui į reguliuojamus klausimus.

Nepritarti

Komitetas 2020-05-13 posėdyje balsų dauguma apsisprendė minėtus įstatymo projektus svarstyti atskirai.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas,

2020-05-12

 

 

 

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (toliau – Departamentas) išnagrinėjo pateiktą vertinimui Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr.I-1143 2, 9, 9(2), 9(3), 9(10), 9(11), 14, 14(1), 16,18, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr.XIIIP-4620 (toliau - Įstatymo projektas). Pažymėtina, kad Departamentas aktyviai dalyvavo rengiant minėtą Įstatymo projektą, teikė savo pastabas bei pasiūlymus. Įstatymo projekto turinys buvo suderintas su Departamentu, todėl siūlome jam pritarti.

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Ekonomikos komitetas, 2020-05-27

 

 

 

 

6.1. Sprendimas: pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriai Ekonomikos komitetas pritarė.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4620(2) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2020-06-10

6

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, tikslintina įstatymo projekto 6 straipsnio dalių numeracija.

Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

6 straipsnis. 911 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 911 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„911 straipsnis. Pranešimas apie naujoviškus tabako gaminius ir naujoviškų tabako gaminių tiekimo rinkai ribojimai“.

1. 2.  Papildyti 911 straipsnį 8 dalimi:

„8. Draudžiama tiekti rinkai naujoviškus tabako gaminius, apie kuriuos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka negautas šio straipsnio 1 dalyje nurodytas pranešimas ar nuo šio pranešimo pateikimo nepraėjo šeši mėnesiai.

2. 3.  Papildyti 911 straipsnį 9 dalimi:

„9. Visa šiame straipsnyje nurodyta privaloma pateikti informacija yra viešai prieinama Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento interneto svetainėje, užtikrinant, kad naujoviškų tabako gaminių gamintojų ir importuotojų nurodyta konfidenciali informacija nebūtų atskleista, išskyrus atvejus, kai teisėtvarkos ar kitos institucijos teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę gauti tokią informaciją, taip pat užtikrinti, kad saugoma informacija būtų prieinama Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms Europos Komisijos priimtuose sprendimuose nustatyta tvarka.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kubilienė, A. Vinkus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Asta Kubilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas