PASIŪLYMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO NR. IX-1691 PAKEITIMO ĮSTATYMO  NR. XIII-1360 1 IR 2 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMUI XIIIP-4522(2)

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

Argumentai: Pasiūlymas teikiamas, papildomai įvertinus LRS Teisės departamento pateiktus argumentus dėl poreikio tobulinti iniciatorių siūlomą įstatymo projekto Nr. XIIIP-4522 teisinį reguliavimą, susijusį su kolegialaus Pensijų anuitetų valdomojo organo – Komiteto – statusu, funkcijomis ir atsakomybėmis. Siūlytina atsisakyti įstatymo projekto nuostatos, kad Komitetas yra viešojo administravimo institucija, kuri formuojama iš nepriklausomų Komiteto narių ir turi pakankamai plačius įgaliojimus (priimti strateginius su Pensijų anuitetų fondu susijusius sprendimus, tvirtint eilę norminių teisės aktų, strategijų ir politikų).

Išnagrinėjus kelias galimas alternatyvas (kolegialus organas, kurio narių statusas - valstybės pareigūnai, bei patariamojo pobūdžio/ priežiūros organas) ir įvertinus Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VSDFV) pateiktą informaciją apie Pensijų anuitetų fondui valdyti reikalingas kompetencijas, anuitetų fondo veiklos apimtis artimiausius 5-10 metų, numatomas darbų apimtis Komiteto nariams (tai nebus nuolatinis darbas visą darbo dieną), siūlytina vietoj Komiteto steigti Pensijų anuitetų fondo tarybą (toliau – Pensijų anuitetų taryba). Pasirinkus šį modelį, Pensijų anuitetų taryba būtų kolegialiai veikiantis priežiūros organas, kurį sudarytų aukštos kompetencijos investavimo, aktuarinės srities, rizikų valdymo specialistai, kuriuos 5 metų kadencijai skirtų Vyriausybė. Visas reikalingas tvarkas, metodikas ir kt. dokumentus, reikalingus sklandžiam pensijų anuitetų mokėjimo funkcijos vykdymui tvirtintų VSDFV direktorius.

Iniciatorių parengtame projekte buvo siūloma, kad Pensijų anuitetų fondo biudžetą tvirtintų Komitetas. Atsisakius šio organo, siūlytina nustatyti, kad Pensijų anuitetų fondo biudžetas kasmet būtų tvirtinamas Seime ir numatyti reikalingas procedūras.

Be to, būtina atlikti eilę pakeitimų, skirtų suderinti įstatymo projekto nuostatas su siūlymu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 29 straipsnio 2 dalies 2 punktą:

„2) standartinis pensijų anuitetas. Pensijų anuitetų mokėtojas pensijų anuiteto gavėjui iki gyvos galvos periodiškai moka pensijų anuitetą. Jo mokėjimas nutrūksta pensijų anuiteto gavėjui mirus. Pensijų anuitetų mokėtojas gali siūlyti standartinį pensijų anuitetą su garantuojamu mokėjimo laikotarpiu. Standartinis pensijų anuitetas nepaveldimas, išskyrus atvejus, kai standartinį pensijų anuitetą su garantuojamu mokėjimo laikotarpiu pasirinkęs pensijų anuiteto gavėjas miršta nesibaigus sprendime dėl standartinio pensijų anuiteto mokėjimo numatytam garantuojamam mokėjimo laikotarpiui. Už standartinio pensijų anuiteto su garantuojamu mokėjimo laikotarpiu gavėjui dėl mirties neišmokėtų pensijų anuitetų už likusį garantuojamą mokėjimo laikotarpį sumą priklausanti vienkartinė pensijų anuiteto išmoka paveldima Civilinio kodekso nustatyta tvarka. Vienkartinė išmoka apskaičiuojama šio įstatymo 352 351 straipsnyje nurodyto Pensijų anuitetų mokėtojo valdymo komiteto (toliau – Komitetas) patvirtinta tvarka.“

1

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 29 straipsnio 9 dalį:

      „9. Pensijų anuitetų mokėtojas yra VSDF valdyba ar kita jos paskirta VSDF administravimo įstaiga. Vienkartines ir periodines išmokas jų gavėjams moka pensijų kaupimo bendrovės.“  

5

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 33 straipsnio 4 dalį:

4. Dalyviui mokėtino pensijų anuiteto dydis apskaičiuojamas ir pensijų anuitetų mokėtojo sprendime dėl pensijų anuiteto mokėjimo nurodomas vadovaujantis Komiteto pensijų anuitetų mokėtojo patvirtintais pensijų anuitetų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašu, sprendimų dėl pensijų anuitetų mokėjimo priėmimo tvarkos aprašu ir pensijų anuiteto dydžio apskaičiavimo metodika. Pensijų anuitetas negali būti mažėjantis.“

 

5

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 33 straipsnio 7 dalį:

„7. Pensijų anuitetų mokėtojas sprendimą dėl pensijų anuiteto mokėjimo priima ir pensijų anuitetą moka vadovaudamasis šiuo įstatymu ir laikydamasis Komiteto nustatytos šio straipsnio 4 dalyje nurodytos tvarkos.“

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstytą 351 straipsnį:

 

351 straipsnis. Pensijų anuitetų mokėtojo veiklos tikslas ir funkcijos

1. Pensijų anuitetų mokėtojo veiklos tikslas – užtikrinti pensijų anuitetų mokėjimą jų gavėjams iki gyvos galvos, siekiant jiems didžiausios naudos ir Pensijų anuitetų fondo lėšas valdant skaidriai, tvariai.

2. Pensijų anuitetų mokėtojas atlieka šias su pensijų anuitetų mokėjimo veikla susijusias funkcijas:

1) valdo šio įstatymo nustatyta tvarka Pensijų anuitetų fondą – atskirai apskaitomus ir valdomus finansinius ir materialinius išteklius, naudojamus pensijų anuitetų mokėjimo veiklai vykdyti, užtikrina šio fondo lėšų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą ir rezultatyvumą;

2) rengia ir teikia Komitetui:

a) Pensijų anuitetų fondo biudžeto projektą,

b) Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatytus metinių ir tarpinių ataskaitų rinkinius;

c) bent septynerių ateinančių metų veiklos rezultatų ir pensijų anuitetų techninių atidėjinių (toliau – techniniai atidėjiniai) padengimo turtu prognozę;

d) šio įstatymo 352 straipsnio 6 dalies 3, 4, 5, 6, 7, 8 ir 11 punktuose nurodytų dokumentų projektus;

3) turi teisę perduoti pensijų anuitetų mokėtojo funkcijas, susijusias su tiesioginiu klientų aptarnavimu ir konsultavimu, kitoms VSDF administravimo įstaigoms ir sudaryti sutartis su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis dėl funkcijų, susijusių su pensijų anuitetų mokėtojo veikla, atlikimo. Įgyvendindamas šiame punkte nurodytą teisę perduoti dalį pensijų anuitetų mokėtojo funkcijų VSDF administravimo įstaigoms ir sudaryti sutartis su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis, pensijų anuitetų mokėtojas privalo jam pavestų funkcijų perdavimą organizuoti konkurencingos procedūros būdu;

4) tvarko su pensijų anuitetų mokėjimu susijusius dokumentus ir duomenis (įskaitant asmens duomenis);

5) teikia siūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl pensijų anuitetų veiklą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo;

6) užtikrina Komiteto veiklos materialinį ir techninį aprūpinimą;

7) atlieka kitas šiame įstatyme ir VSDF valdybos nuostatuose nustatytas funkcijas, susijusias su pensijų anuitetų mokėjimo veikla.

„351 straipsnis. Pensijų anuitetų mokėtojo veiklos tikslas ir funkcijos

1. Pensijų anuitetų mokėtojo veiklos tikslas – užtikrinti pensijų anuitetų mokėjimą jų gavėjams iki gyvos galvos, siekiant jiems didžiausios naudos ir Pensijų anuitetų fondo lėšas valdant skaidriai, tvariai.

2. Pensijų anuitetų mokėtojas atlieka šias su pensijų anuitetų mokėjimo veikla susijusias funkcijas:

1) valdo šio įstatymo nustatyta tvarka Pensijų anuitetų fondą – atskirai apskaitomus ir valdomus finansinius ir materialinius išteklius, naudojamus pensijų anuitetų mokėjimo veiklai vykdyti, užtikrina šio fondo lėšų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą ir rezultatyvumą;

           2) nustato pensijų anuitetų mokėjimo veiklos strateginius tikslus, priemones jiems pasiekti ir tvirtina strateginių pensijų anuitetų mokėjimo veiklos tikslų pasiekimo vertinimo ir kontrolės procedūras;

            3) rengia Pensijų anuitetų fondo biudžeto projektą;        

            4) tvirtina veiklos planą, apimantį bent septynerių ateinančių metų veiklos rezultatų ir pensijų anuitetų techninių atidėjinių (toliau – techniniai atidėjiniai) padengimo turtu prognozę bei techninių atidėjinių neapibrėžtumo vertinimą;

5) tvirtina pensijų anuiteto dydžio apskaičiavimo metodiką pagal kiekvieną pensijų anuitetų rūšį;

            6) tvirtina pensijų anuitetų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašą;

            7) tvirtina turto investavimo strategiją ir investavimo politiką;

8) tvirtina rizikos, kylančios vykdant pensijų anuitetų mokėjimo veiklą, valdymo strategiją ir politiką;

            9 ) tvirtina techninių atidėjinių skaičiavimo metodiką;

10) tvirtina pelno paskirstymo pensijų anuitetų gavėjams tvarkos aprašą;

11) priima sprendimą dėl ataskaitiniais metais pensijų anuitetų gavėjams skiriamos pelno dalies;

12) rengia Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatytus metinių ir tarpinių ataskaitų rinkinius;

13) tvirtina vyriausiojo aktuaro metinę ataskaitą;

14) tvirtina Pensijų anuitetų fondo padėties atkūrimo planą;

15) kreipiasi į Finansų ministeriją dėl valstybės perskolinamos paskolos, reikalingos Pensijų anuitetų fondo veiklos valdymo ir administravimo sąnaudoms dengti;

16) priima sprendimus ir kitais šioje dalyje nenurodytais klausimais, turinčiais įtakos pensijų anuitetų mokėjimo veiklos organizavimui ir jos rezultatams.

17) tvarko su pensijų anuitetų mokėjimu susijusius dokumentus ir duomenis (įskaitant asmens duomenis);

18) teikia siūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl pensijų anuitetų veiklą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo;

19) užtikrina Pensijų anuitetų fondo tarybos (toliau – Pensijų anuitetų taryba) veiklos materialinį ir techninį aprūpinimą;

20) atlieka kitas šiame įstatyme ir pensijų anuitetų mokėtojo nuostatuose nustatytas funkcijas, susijusias su pensijų anuitetų mokėjimo veikla.

3. VSDF valdyba turi teisę pensijų anuitetų mokėtojo funkcijas pavesti vykdyti kitoms VSDF administravimo įstaigoms.

4. VSDF valdyba taip pat turi teisę sudaryti sutartis su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis dėl funkcijų, susijusių su pensijų anuitetų mokėtojo veikla, atlikimo. Įgyvendindama šioje dalyje numatytą teisę sudaryti sutartis su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis, VSDF valdyba privalo funkcijų perdavimą organizuoti konkurencingos procedūros būdu.“

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstytą 352 straipsnį:

 

352 straipsnis. Pensijų anuitetų mokėtojo valdymo komitetas

1.  Komitetas yra kolegialus pensijų anuitetų mokėtojo organas, priimantis sprendimus, užtikrinančius pensijų anuitetų mokėtojo veiklos tikslo įgyvendinimą, skaidrų, finansiškai tvarų, patikimą, apdairų ir geriausiai pensijų anuiteto gavėjų interesus atitinkantį Pensijų anuitetų fondo valdymą. Komitetas yra viešojo administravimo institucija, priimanti norminius administracinius aktus ir pensijų anuitetų mokėtojui privalomus administracinius sprendimus pensijų anuitetų mokėjimo veiklos klausimais.

2.  Komitetą sudaro penki nariai: keturi nepriklausomi nariai ir VSDF valdybos direktorius. Nepriklausomais Komiteto nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys, atitinkantys Vyriausybės patvirtintus kvalifikacinius reikalavimus. Komiteto narių kvalifikacija, patirtis ir žinios vertinamos kiekvieno atskirai ir visų kartu bei turi apimti šias sritis: investicijų valdymo, rizikų valdymo, aktuarinę, finansų ir produktų valdymo.    

3. Nepriklausomų Komiteto narių ir iš jų skiriamo Komiteto pirmininko atranką vykdo Socialinės apsaugos ir darbo ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka. Ne mažiau kaip vieną komiteto narį bendru sutarimu Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atrankai turi teisę siūlyti Lietuvos Respublikos trišalė taryba. Jeigu kandidatas į nepriklausomus Komiteto narius yra pensijų anuitetų mokėtojo darbuotojas, kitų VSDF administravimo įstaigų darbuotojas, taip pat anuitetų mokėtojo savininko teises ir pareigas įgyvendinančio subjekto darbuotojas ar asmuo, kuris turi verslo ryšių ar gauna pajamų iš anuitetų mokėtojo, jis privalo iki savo kadencijos Komitete pradžios nutraukti tokios su Komiteto nario veikla nesuderinamos veiklos vykdymą ar pajamų gavimą. Atrinktų kandidatų eiti Komiteto narių pareigas reputaciją, kvalifikaciją ir patirtį šio įstatymo 353 straipsnyje nustatyta tvarka vertina priežiūros institucija. Gavus šios institucijos pritarimą, nepriklausomus Komiteto narius Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu skiria ir šio straipsnio 8 dalyje nustatytais pagrindais atleidžia Vyriausybė.

4. Nepriklausomi Komiteto nariai skiriami penkerių metų kadencijai. Tas pats asmuo nepriklausomu Komiteto nariu gali būti paskirtas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. VSDF valdybos direktoriaus kadencijos trukmė ir kadencijų skaičius neribojamas.

5. Už darbą nepriklausomiems Komiteto nariams atlygį moka pensijų anuitetų mokėtojas iš šio įstatymo 3512 straipsnio 1 dalyje nurodytų lėšų, skirtų pensijų anuitetų mokėjimo veiklai finansuoti. Nepriklausomo Komiteto nario atlygio dydis ir jo mokėjimo sąlygos nustatomos Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir nepriklausomo Komiteto nario sudaromoje Komiteto nario veiklos sutartyje. Komiteto nario atlygis negali viršyti vidutinio šalies darbo užmokesčio, taikomo apdraustųjų asmenų atitinkamų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti. Sutartyje nustatyta tvarka nepriklausomam Komiteto nariui pensijų anuitetų mokėtojas gali kompensuoti kelionės (transporto) išlaidas, patirtas vykdant nepriklausomo Komiteto nario veiklą.

6. Komitetas:

1)  nustato pensijų anuitetų mokėjimo veiklos strateginius tikslus, priemones jiems pasiekti ir tvirtina strateginių pensijų anuitetų mokėjimo veiklos tikslų pasiekimo vertinimo ir kontrolės procedūras;

2)  tvirtina veiklos planą, apimantį bent septynerių ateinančių metų veiklos rezultatų ir techninių atidėjinių padengimo turtu prognozę bei techninių atidėjinių neapibrėžtumo vertinimą;

3)  tvirtina sprendimų dėl pensijų anuitetų mokėjimo priėmimo tvarkos aprašą;

4)  tvirtina pensijų anuiteto dydžio apskaičiavimo metodiką pagal kiekvieną pensijų anuitetų rūšį;

5)  tvirtina pensijų anuitetų skyrimo ir mokėjimo tvarkos aprašą;

6)  tvirtina turto investavimo strategiją ir investavimo politiką;

7) tvirtina rizikos, kylančios vykdant pensijų anuitetų mokėjimo veiklą, valdymo strategiją ir politiką;

8) tvirtina techninių atidėjinių skaičiavimo metodiką;

9) priima sprendimus dėl patariamojo pobūdžio komitetų, pakomitečių ar darbo grupių steigimo, jų įgaliojimų ir nustato jų veiklos procedūras;

10) priima sprendimus dėl funkcijų, susijusių su pensijų anuitetų mokėjimo veikla, perdavimo juridiniams ir (ar) fiziniams asmenims;

11) tvirtina pelno paskirstymo pensijų anuitetų gavėjams tvarkos aprašą;

12) priima sprendimą dėl ataskaitiniais metais pensijų anuitetų gavėjams skiriamos pelno dalies;

13) tvirtina Pensijų anuitetų fondo biudžetą;

14) svarsto tarpinių ataskaitų rinkinius ir teikia pastabas Fondo valdybai dėl informacijos atskleidimo juose, svarsto bendrąjį metinių ataskaitų rinkinį ir kartu su išvada ar pasiūlymais teikia jį Lietuvos Respublikos Seimui Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatyta tvarka;

15) tvirtina vyriausiojo aktuaro metinę ataskaitą;

16) tvirtina Pensijų anuitetų fondo padėties atkūrimo planą;

17) priima sprendimą dėl valstybės perskolinamos paskolos, reikalingos Pensijų anuitetų fondo veiklos valdymo ir administravimo sąnaudoms dengti, reikalingumo;

18) priima sprendimus ir kitais šioje dalyje nenurodytais klausimais, turinčiais įtakos pensijų anuitetų mokėjimo veiklos organizavimui ir jos rezultatams.

7. Komitetas veikia pagal savo paties patvirtintą darbo reglamentą. Komiteto sprendimai priimami Komiteto narių balsų dauguma, posėdyje dalyvaujant ne mažiau kaip keturiems Komiteto nariams. Komiteto priimti norminiai administraciniai aktai skelbiami Teisės aktų registre.

8. Komiteto narys atleidžiamas iš pareigų:

1)  pasibaigus Komiteto nario kadencijai;

2)  jo paties prašymu;

3)       Komiteto narys – VSDF valdybos direktorius – nustojęs eiti pareigas;

4)  dėl sveikatos būklės, neleidžiančios eiti pareigų;

5)  pažeidęs šiame įstatyme ir (ar) Komiteto darbo reglamente nustatytas Komiteto nario pareigas;

6)  paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių jis negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos;

7)                  atsiradus interesų konfliktui, kurio negalima išspręsti vienkartiniu nusišalinimu nuo konkretaus sprendimo priėmimo.

 

352 straipsnis. Pensijų anuitetų taryba

1. Pensijų anuitetų taryba, veikdama kolegialiai, prižiūri, kaip pensijų anuitetų mokėtojas įgyvendina 351 straipsnio 1 dalyje nurodytą tikslą, pagal jame nurodytus principus valdo Pensijų anuitetų fondą.

            2. Įgyvendindama šio straipsnio 1 dalyje nurodytą paskirtį, Pensijų anuitetų taryba:

1) svarsto pensijų anuitetų mokėtojo sprendimų (dokumentų), numatytų  351 straipsnio 2 dalies 2-16 punktuose ir 4 dalyje projektus ir teikia dėl jų rekomendacines išvadas (siūlymus) pensijų anuitetų mokėtojui;

2)  pensijų anuitetų mokėtojo veiklos tikslo įgyvendinimo ir Pensijų anuitetų fondo valdymo klausimais teikia išvadas, siūlymus ir rekomendacijas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai bei Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

3) turi teisę Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka kreiptis į teismą dėl pensijų anuitetų mokėtojo vykdant šį įstatymą priimtų norminių teisės aktų, kitų nuolatinio pobūdžio sprendimų, nevienkarčio taikymo sprendimų, išskyrus individualius administracinius aktus, kuriuos teismui ar administracinių ginčų komisijai turi teisę tiesiogiai apskųsti asmuo, dėl kurio tas aktas priimtas;

4) turi teisę kreiptis i priežiūros instituciją, jei mano, kad pensijų anuitetų mokėtojo veikla ar sprendimas neatitinka šio įstatymo ar priežiūros institucijos sprendimų;

5) turi teisę iš pensijų anuitetų mokėtojo neatlygintinai gauti informaciją ir dokumentų, būtinų funkcijų vykdymui, kopijas, išskyrus pensijų anuitetų mokėtojo valdomus ir tvarkomus asmens duomenis.

3. Pensijų anuitetų tarybą sudaro penki nariai. Pensijų anuitetų tarybos nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys, atitinkantys Vyriausybės patvirtintus kvalifikacinius reikalavimus. Pensijų anuitetų tarybos narių kvalifikacija, patirtis ir žinios vertinamos kiekvieno atskirai ir visų kartu bei turi apimti šias sritis: investicijų valdymo, rizikų valdymo, aktuarinę, finansų ir produktų valdymo.    

4. Pensijų anuitetų tarybos narių ir iš jų skiriamo Pensijų anuitetų tarybos pirmininko atranką vykdo Socialinės apsaugos ir darbo ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka. Ne mažiau kaip vieną Pensijų anuitetų tarybos narį bendru sutarimu Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atrankai turi teisę siūlyti Lietuvos Respublikos trišalė taryba. Atrinktų kandidatų eiti Pensijų anuitetų tarybos narių pareigas reputaciją, kvalifikaciją ir patirtį šio įstatymo 353 straipsnyje nustatyta tvarka vertina priežiūros institucija. Gavus šios institucijos pritarimą, Pensijų anuitetų tarybos narius Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu skiria Vyriausybė.  Pensijų anuitetų tarybos narius šio straipsnio 8 dalyje nustatytais pagrindais atleidžia Vyriausybė Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu.

5. Pensijų anuitetų tarybos nariai skiriami penkerių metų kadencijai. Tas pats asmuo Pensijų anuitetų tarybos nariu gali būti paskirtas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės.

6. Už darbą Pensijų anuitetų tarybos nariams atlygį moka pensijų anuitetų mokėtojas iš šio įstatymo 3512 straipsnio 1 dalyje nurodytų lėšų, skirtų pensijų anuitetų mokėjimo veiklai finansuoti. Pensijų anuitetų tarybos nario atlygį, kuris negali viršyti vidutinio šalies darbo užmokesčio, taikomo apdraustųjų asmenų atitinkamų metų valstybinio socialinio draudimo įmokų bazei skaičiuoti, (toliau – VDU) nustato Vyriausybė. Pensijų anuitetų tarybos nario užmokestis išreiškiamas kaip atitinkama VDU dalis. Pensijų anuitetų tarybos nario kadencijos metu sumažėjus VDU, jam skyrimo metu nustatytas atlygis nemažinamas. Vyriausybės nustatyta tvarka  Pensijų anuitetų tarybos nariui pensijų anuitetų mokėtojas kompensuoja jo patirtas, vykdant Pensijų anuitetų tarybos nario veiklą, kelionės (transporto) išlaidas. Pensijų anuitetų tarybos nario darbo užmokesčio nustatymo, remiantis objektyviais kriterijais – kompetencijos lygiu ir veiklos reikalaujamoje srityje laikotarpiu, tvarką ir kelionės (transporto) išlaidų kompensavimo dydį bei tvarką nustato Vyriausybė. Šios taisyklės turi būti paskelbtos prieš vykdant pretendentų į Pensijų anuitetų tarybos narius atranką.

7. Pensijų anuitetų taryba veikia pagal savo pačios patvirtintą darbo reglamentą. Pensijų anuitetų tarybos sprendimai priimami šios tarybos narių balsų dauguma, posėdyje dalyvaujant ne mažiau kaip keturiems Pensijų anuitetų tarybos nariams.

8. Pensijų anuitetų tarybos narys atleidžiamas iš pareigų:

1)   pasibaigus Pensijų anuitetų tarybos nario kadencijai;

2)   jo paties prašymu;

3)   dėl sveikatos būklės, neleidžiančios eiti pareigų;

4)   paaiškėjus aplinkybėms, dėl kurių jis negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos;

5)   atsiradus interesų konfliktui, kurio negalima išspręsti vienkartiniu nusišalinimu nuo konkretaus sprendimo priėmimo.“

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 353 straipsnio pavadinime ir 1-4 dalyse žodžius „nepriklausomu Komiteto“, „Komiteto“ pakeisti žodžiais „Pensijų anuitetų tarybos“.

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 353 straipsnio 4 dalies 5 punktą:

„5) priežiūros institucija pripažįsta, kad šio straipsnio 2 dalyje nurodytos aplinkybės apie asmens reputaciją yra reikšmingos arba pateikta informacija apie kvalifikaciją ir patirtį leidžia pagrįstai abejoti asmens gebėjimu užtikrinti šio įstatymo 352 straipsnio 1 dalyje nurodytą pensijų anuiteto fondo valdymą arba tinkamą šio įstatymo 352 straipsnio 6 dalyje šiame įstatyme nustatytų funkcijų atlikimą.

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 354 straipsnio 1 dalį:

 

„1. Pensijų anuitetų mokėtojas turi nustatyti rizikos, kylančios iš pensijų anuitetų mokėtojo veiklos, valdymo sistemą. Rizika turi būti valdoma vadovaujantis šio įstatymo 352 351 straipsnio 6 2 dalies 7 8 punkte nurodytomis rizikos valdymo strategija ir politika bei vidaus dokumentuose aprašytais procesais, skirtais nuolat nustatyti, vertinti, stebėti ir valdyti kylančią ar galinčią kilti ilgaamžiškumo, investavimo ir operacinę riziką (tiek individualiu, tiek agreguotu lygiu) ir pranešti apie ją Komitetui.“

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 355 straipsnio 1 dalyje, 356 straipsnio 4 dalies 4 punkte, 357 straipsnio 4 dalies 6, 7 ir 9 punktuose  žodį „Komitetas“ pakeisti žodžiais „Pensijų anuitetų mokėtojas“.

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 355 straipsnio 2 dalį:

„2. Sudarydamas sutartis dėl funkcijų, susijusių su pensijų anuitetų mokėjimo veikla, perdavimo, pensijų anuitetų mokėtojas turi būtų įvertinęs potencialaus paslaugų teikėjo finansines galimybes vykdyti perduodamas funkcijas, jo veiklos tęstinumo galimybes ir tai, ar jis, jo darbuotojai, kurie vykdys perduodamas funkcijas, yra nepriekaištingos reputacijos ir ar turi kvalifikaciją, reikalingą pensijų anuitetų mokėtojo pavestoms funkcijoms vykdyti. Vertinant šių asmenų reputaciją, vadovaujamasi šio įstatymo 353 straipsnio 2, 3 ir 4 dalių nuostatomis. Asmenų, kurie vykdys funkcijas, susijusias su pensijų anuitetų mokėjimo veikla, kvalifikacijos reikalavimus nustato Komitetas, priimdamas šio įstatymo 352 straipsnio 6 dalies 10 punkte nurodytus sprendimus dėl funkcijų, susijusių su pensijų anuitetų mokėjimo veikla, perdavimo juridiniams ir (ar) fiziniams asmenims pensijų anuitetų mokėtojas.“

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 357 straipsnio 3 dalį:

3. Už techninių atidėjinių skaičiavimą atsakingas Pensijų anuitetų mokėtojo vyriausiasis aktuaras. Vyriausiuoju aktuaru gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, turintis aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą matematikos ar aktuarinių mokslų studijų krypties išsilavinimą, žinių ir patirties finansų ir aktuarinės analizės srityse. Vertinant vyriausiojo aktuaro reputaciją, kvalifikaciją ir patirtį vadovaujamasi šio įstatymo 353 straipsnio 2, 3 ir 4 dalių nuostatomis. Vyriausiojo aktuaro kandidatūrai turi pritarti Komitetas.

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 357 straipsnio 4 dalies 2 punktą:

„2) užtikrinti, kad Pensijų anuitetų fondo techniniai atidėjiniai būtų skaičiuojami pagal šio įstatymo ir priežiūros institucijos nustatytus reikalavimus ir Komiteto patvirtintą šio įstatymo 351 straipsnio 2 dalies 9 punkte nurodytą techninių atidėjinių apskaičiavimo metodiką;“

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 357 straipsnio 5 dalį:

 

5. Nustatęs, kad pensijų anuitetų mokėtojas nevykdo techninių atidėjinių sudarymo ir jų padengimo turtu reikalavimų, vyriausiasis aktuaras privalo nedelsdamas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tos dienos, kurią nustatė nevykdymo faktą, apie tai pranešti Komitetui reikalauti, kad būtų imtasi priemonių situacijai ištaisyti. Jeigu pensijų anuitetų mokėtojas nesiima priemonių susidariusiai padėčiai ištaisyti, vyriausiasis aktuaras ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tos dienos, kurią nustatė faktą, kad pensijų anuitetų mokėtojas nesiima priemonių susidariusiai padėčiai ištaisyti, privalo apie tai pranešti priežiūros institucijai.

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 358 straipsnio 2 dalį:

„2.     Pensijų anuitetų mokėtojas visą Pensijų anuitetų fondo turtą investuoja vadovaudamasis Komiteto patvirtinta šio įstatymo 351 straipsnio 2 dalies 7 punkte nurodyta   investavimo strategija ir politika. Pensijų anuitetų fondo turtą pensijų anuitetų mokėtojas investuoja tik į Papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatyme nustatytus objektus, jeigu gali nustatyti, vertinti, stebėti ir valdyti riziką, kylančią iš investicijų (rinkos (palūkanų normos, akcijų, valiutos), likvidumo, kredito, koncentracijos, reinvestavimo, infliacijos ir kita).“

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 359 straipsnio 4 dalį:

„4. Jeigu pagal parengtą padėties atkūrimo planą neprognozuojamas padėties ištaisymas, pensijų anuitetų mokėtojas privalo pateikti priežiūros institucijai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai ir Finansų ministerijai padėties atkūrimo planą, jame nurodydamas lėšų techniniams atidėjiniams padengti poreikį. Lėšos, reikalingos techniniams atidėjiniams padengti, numatomos Lietuvos Respublikos artimiausių biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių bei Pensijų anuitetų fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatyme įstatymuose.“

 

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 3510 straipsnį:

3510 straipsnis. Pensijų anuitetų fondo atskaitomybė

1. Pensijų anuitetų mokėtojas privalo tvarkyti Pensijų anuitetų fondo buhalterinę apskaitą ir sudaryti Pensijų anuitetų fondo ataskaitų rinkinį pasibaigus kiekvienam finansinių metų ketvirčiui ir finansiniams metams, vadovaudamasis Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais, priežiūros institucijos nustatyta techninių atidėjinių apskaičiavimo tvarka.

2. Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkinį kiekvienais metais audituoja Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė ir parengia Pensijų anuitetų fondo metinių ataskaitų rinkinio audito ataskaitą.

 

3510 straipsnis. Pensijų anuitetų fondo biudžeto rengimas, tvirtinimas ir atskaitomybė

1. Pensijų anuitetų fondo biudžetas tvirtinamas atitinkamų metų Pensijų anuitetų fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymu. Šio įstatymo projektą tokiais pačiais terminais, kurie taikomi rengiant Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, rengia pensijų anuitetų mokėtojas ir teikia jį svarstyti Pensijų anuitetų tarybai. Pensijų anuitetų tarybai apsvarsčius projektą, pensijų anuitetų mokėtojas jį kartu su Pensijų anuitetų tarybos išvada teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, kuri teisės aktų nustatyta tvarka teikia juos derinti Finansų ministerijai, o suderinusi – teikia svarstyti Vyriausybei. Vyriausybė, pritarusi Pensijų anuitetų fondo biudžeto projektui, teikia jį tvirtinti Seimui.

2. Pensijų anuitetų mokėtojas privalo tvarkyti Pensijų anuitetų fondo buhalterinę apskaitą ir sudaryti Pensijų anuitetų fondo bendrąjį ataskaitų rinkinį pasibaigus kiekvienam finansinių metų ketvirčiui ir finansiniams metams, vadovaudamasis Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais, priežiūros institucijos nustatyta techninių atidėjinių apskaičiavimo tvarka.

3. Pensijų anuitetų mokėtojas Pensijų anuitetų fondo bendrąjį metinių ataskaitų rinkinį kartu su Pensijų anuitetų tarybos išvada Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatytais terminais teikia Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.

4. Pensijų anuitetų fondo bendrąjį metinių ataskaitų rinkinį kiekvienais metais audituoja Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė ir parengia Pensijų anuitetų fondo bendrojo metinių ataskaitų rinkinio audito išvadą.“

7

 

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 3511 straipsnio 1 dalyje žodį „ataskaita“ pakeiti žodžiu „išvada“.

7

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 3512 straipsnį:

 

        „3512 straipsnis. Pensijų anuitetų mokėjimo veiklos valdymo ir administravimo finansavimas

      1. Pensijų anuitetų mokėjimo veiklos valdymas ir administravimas finansuojamas iš pensijų anuitetų mokėjimo veiklos valdymui ir administravimui finansuoti skirto atskaitymo – ne daugiau kaip 3 procentai vienkartinių įmokų, kurias į pensijų anuitetų mokėtojo valdomą Pensijų anuitetų fondą perveda pensijų kaupimo bendrovės. Jeigu šio atskaitymo iš vienkartinių įmokų nepakanka Pensijų anuitetų fondo valdymo ir administravimo sąnaudoms padengti, likusi valdymo ir administravimo sąnaudų dalis dengiama skolintomis lėšomis. Atskaitymo iš vienkartinių įmokų, kurias į pensijų anuitetų mokėtojo valdomą Pensijų anuitetų fondą perveda pensijų kaupimo bendrovės, dydį nustato Komitetas dydis tvirtinamas atitinkamų metų Pensijų anuitetų fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatyme.

2. VSDF valdyba Pensijų anuitetų mokėtojas pensijų anuitetų mokėjimo veiklos valdymui ir administravimui finansuoti reikalingas lėšas Komiteto sprendimu gali skolintis, imdama imdamas valstybės perskolinamas paskolas.“

8

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto 391 straipsnio 1 dalies 3 punktą:

3) reikalauja, kad per priežiūros institucijos nustatytą terminą pensijų anuitetų mokėtojas atleistų vyriausiąjį aktuarą, ar kreiptųsi kreipasi į Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją dėl siūlymo Vyriausybei atleisti Komiteto pirmininką ar Pensijų anuitetų tarybos narį nepasibaigus nario kadencijai pateikimo.“

 

9

2

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį:

 

„2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir Lietuvos bankas iki 2018 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, išskyrus teisės aktus, reikalingus šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Pensijų kaupimo įstatymo 29, 30, 31, 32, 33, 34, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 3510, 3511, 3512 ir 391 straipsnių nuostatoms įgyvendinti. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Lietuvos bankas šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Pensijų kaupimo įstatymo 29, 30, 31, 32, 33, 34, 351, 352, 353, 354, 355, 356, 357, 358, 359, 3510, 3511, 3512 ir 391 straipsnių nuostatoms įgyvendinti reikalingus teisės aktus priima iki 2020 m. gegužės 31 d.“

 

9

4

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalį:

4. Papildyti 2 straipsnį 13 dalimi:

„13. Iki bus paskirti Pensijų anuitetų mokėtojo valdymo komiteto (toliau – Komitetas) nariai ir Komitetas priims šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Pensijų kaupimo įstatymo 352 straipsnio 6 dalyje nurodytus sprendimus, patvirtins toje dalyje nurodytus tvarkos aprašus, laikinus sprendimus šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Pensijų kaupimo įstatymo 352 straipsnio 6 dalyje nurodytais klausimais priima Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorius (toliau – direktorius), prieš tai juos suderinęs su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija bei Lietuvos Respublikos finansų ministerija. Šioje dalyje nurodyti laikini direktoriaus sprendimai netenka galios praėjus 2 mėnesiams nuo dienos, kurią patvirtinami visi Komiteto nariai, jeigu Komitetas nepripažįsta jų netekusiais galios anksčiau. Jeigu per šioje dalyje nurodytą 2 mėnesių terminą Komitetas patvirtina laikinus direktoriaus sprendimus, jie laikomi Komiteto sprendimais ir galioja neterminuotai – tol, kol Komitetas jų nepakeičia ar nepripažįsta netekusiais galios.“

 

4. Papildyti 2 straipsnį 13 dalimi:

 „13. Pagal šį įstatymą sudaryta Pensijų anuitetų taryba ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo jos veiklos pradžios apsvarsto ir pateikia savo išvadas dėl pensijų anuitetų mokėtojo iki Pensijų anuitetų tarybos sudarymo priimtų sprendimų, kurie pagal šį įstatymą turi būti derinami su šia taryba.“

 

9

5

 

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalį:

4. Papildyti 2 straipsnį 14 dalimi:

„14. Komitetui priėmus šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Pensijų kaupimo įstatymo 352 straipsnio 6 dalyje nurodytus sprendimus ir patvirtinus toje dalyje nurodytus tvarkos aprašus, pensijų anuitetų mokėtojas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo pirmiau nurodytų Komiteto sprendimų priėmimo dienos privalo pakeisti visus savo priimtus sprendimus dėl pensijų anuitetų mokėjimo pagal Komiteto sprendimus ir, jeigu pensijų anuitetų dydžiai pagal juos būtų buvę nustatyti pensijų anuitetų gavėjams palankesnėmis sąlygomis, negu šie dydžiai buvo nustatyti vadovaujantis laikinais direktoriaus sprendimais, išmokėti pensijų anuitetų gavėjams susidariusį pensijų anuitetų dydžių skirtumą (nepriemoką) už laikotarpį nuo pensijų anuitetų mokėtojo sprendime dėl pensijų anuiteto mokėjimo nurodytos dienos. Jeigu, Komitetui priėmus šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Pensijų kaupimo įstatymo 352 straipsnio 6 dalyje nurodytus sprendimus, paaiškėja, kad pensijų anuitetų gavėjams palankiau gauti pagal laikinus direktoriaus sprendimus jiems nustatytų dydžių pensijų anuitetus, tokių pensijų anuitetų gavėjų atžvilgiu priimti pensijų anuitetų mokėtojo sprendimai dėl pensijų anuiteto mokėjimo nėra keičiami ir lieka galioti.

14. Jei, atsižvelgdamas į šio straipsnio 13 dalyje nurodytas Pensijų anuitetų tarybos išvadas, pensijų anuitetų mokėtojas pakeičia savo ankstesnius sprendimus, kurių pagrindu jau priimti individualūs administraciniai sprendimai ir pastaruosiuose numatyti pensijų anuitetų dydžiai pagal naujus sprendimus būtų buvę nustatyti pensijų anuitetų gavėjams palankesnėmis sąlygomis, pensijų anuitetų mokėtojas turi pakeisti atitinkamus individualius administracinius sprendimus ir išmokėti pensijų anuitetų gavėjams susidariusį pensijų anuitetų dydžių skirtumą už laikotarpį nuo pensijų anuitetų mokėtojo sprendime dėl pensijų anuiteto mokėjimo, kuris pakeičiamas,  nurodytos dienos.“

9

6

 

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalį:

6. Papildyti 2 straipsnį 15 dalimi:

„15. Pirmą kartą skiriant nepriklausomus Komiteto narius, vienam iš jų nustatoma dvejų metų, vienam – trejų metų, vienam – ketverių metų ir vienam – penkerių metų Komiteto nario kadencija. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministras, teikdamas Komiteto narių kandidatūras Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti, nurodo kiekvieno Komiteto nario kadencijos trukmę.“

 

„6. Papildyti 2 straipsnį 15 dalimi:

 „15. Jei, atsižvelgdamas į šio straipsnio 13 dalyje nurodytas Pensijų anuitetų tarybos išvadas, pensijų anuitetų mokėtojas pakeičia savo ankstesnius sprendimus, kurių pagrindu jau priimti individualūs administraciniai sprendimai ir pastaruosiuose numatyti pensijų anuitetų dydžiai pagal naujus sprendimus būtų buvę nustatyti pensijų anuitetų gavėjams nepalankesnėmis sąlygomis, tokių pensijų anuitetų gavėjų atžvilgiu priimti pensijų anuitetų mokėtojo sprendimai dėl pensijų anuiteto mokėjimo nėra keičiami ir lieka galioti.“

 

9

7

N

Papildyti įstatymo projekto 9 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 16 dalimi:

„7. Papildyti 2 straipsnį 16 dalimi:

„16. Šio straipsnio 14-15 dalių nuostatos netaikomos, jei šio straipsnio 13 dalyje nurodytų Pensijų anuitetų tarybos išvadų pagrindų pensijų anuitetų mokėtojas savo ankstesnius sprendimus keičia tik būsimo laikotarpio atžvilgiu (jei Pensijų anuitetų tarybos išvada (siūlymai) siejami tik su aplinkybėmis (motyvais), kurie nebuvo aktualūs praėjusiu laikotarpiu).“

 

9

8

N

Papildyti įstatymo projekto 9 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnį 17 dalimi:

 

„8. Papildyti 2 straipsnį 17 dalimi:

„Nuo šio įstatymo įsigaliojimo iki 2020 m. gruodžio 31 d. pensijų anuitetų mokėtojas veikia pagal savo paties patvirtintą Pensijų anuitetų fondo biudžetą.“

 

 

 

Teikia Seimo nariai:                                                                            Rimantė Šalaševičiūtė