LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS prokuratūros įstatymo Nr. I-599 20, 24, 25, 27, 40, 49 ir 60 straipsnių pakeitimo

 ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-11-15 Nr. XIVP-2081(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.         Teikiamo projekto 2 straipsniu keičiamo Prokuratūros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 24 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad prokuratūros valstybės tarnautojų tarnybos sąlygas ir tvarką nustato ne tik Valstybės tarnybos įstatymas, tačiau ir Lietuvos Respublikos darbo kodeksas bei kiti darbo santykius reglamentuojantys teisės aktai. Įvertinus šios nuostatos turinį, norime pažymėti, kad valstybės tarnybos teisiniai santykiai reguliuojami kaip savarankiški tarnybos valstybei teisiniai santykiai, jie nėra grindžiami darbo teisiniams santykiams reguliuoti taikomais principais (pagal keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo (projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3) 9 straipsnio 7 dalį su valstybės tarnautojais darbo sutartys nesudaromos). Atsižvelgiant į tai, projektu siūloma nuostata, numatanti, kad prokuratūros valstybės tarnautojų tarnybos sąlygas ir tvarką nustato Valstybės tarnybos įstatymas, Lietuvos Respublikos darbo kodeksas bei kiti darbo santykius reglamentuojantys teisės aktai, iš esmės nedera su Valstybės tarnybos įstatymo projekte apibrėžtu valstybės tarnybos teisiniu institutu ir valstybės tarnautojo samprata. Ši nuostata ydinga ir dėl to, jog jos turinys implikuoja, kad Lietuvos Respublikos darbo kodekso normos valstybės tarnautojams būtų taikomos subsidiariai.

Manytina, kad valstybės tarnybos teisiniai santykiai yra savarankiški teisiniai santykiai, jie skiriasi nuo darbo teisinių santykių (pareigų užėmimo, tarnybos vykdymo, tarnybos pasibaigimo, reikalavimais, kurie nustatyti siekiančiam užimti valstybės tarnautojo pareigas, teisių ir pareigų turinių, atsakomybe), todėl valstybės tarnybos teisiniai santykiai turėtų būti reguliuojami nuosekliai, o Darbo kodekso normos atitinkamoje tarnybos santykių srityje turėtų būti taikomos tik tuo atveju, kai tą konkrečiai numato pats Valstybės tarnybos įstatymas, arba kai toks taikymas būtinas šalinant teisinio reguliavimo spragas (pavyzdžiui, pagal Darbo kodekso 4 straipsnio 2 dalį, civilinius santykius reglamentuojančios teisės normos ir civilinės teisės principai gali būti taikomi darbo santykiams tik tuo atveju, jeigu yra teisinio reglamentavimo spraga ir tai neprieštarauja darbo santykių teisinio reglamentavimo esmei).

2.         Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 49 straipsnio 1 dalimi siūloma nustatyti, kad prokurorų darbo užmokesčiui apskaičiuoti taikomas pareiginės algos bazinis dydis, kurį vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo nuostatomis tvirtina Seimas. Šis straipsnis įsigaliotų 2023 m. liepos 1 d. Pažymėtina, kad toks reguliavimas nedera su kartu teikiamo Lietuvos Respublikos pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-2098(3) 4 straipsnio 5 dalies nuostatomis, pagal kurias prokurorų pareiginei algai apskaičiuoti šio įstatymo nuostatos taikomos nuo 2024 m. sausio 1 d. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekte (reg. Nr. XIVP-2098(3) siūlomas nustatyti pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis yra siejamas su Lietuvos statistikos departamento paskelbtu praėjusių metų (n–2) vidutiniu mėnesiniu (bruto) šalies darbo užmokesčiu (su individualiomis įmonėmis), todėl kartu nepakeitus keičiamo įstatymo 1 priede nurodytų prokurorų pareiginės algos koeficientų dydžių, prokurorams būtų mokamas neproporcingai didelis darbo užmokestis. Atsižvelgiant į tai, siūlomas reguliavimas tobulintinas.

3.         Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 49 straipsnio 4 dalyje nustatoma, kad prokurorams mokamas priedas už tarnybos Lietuvos valstybei stažą, nurodytą Valstybės tarnybos įstatyme, o minėto straipsnio 5 dalyje (kuri nėra keičiama) nustatyta, kad priedą už tarnybos Lietuvos valstybei stažą sudaro 1 procentas prokuroro pareiginės algos už kiekvienus metus. Vertinant tokį reguliavimą, pažymėtina, kad jis nedera kartu su Prokuratūros įstatymo pakeitimo įstatymo projektu teikiamuose Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo ir su juo susijusiuose įstatymų projektuose įtvirtintam darbo užmokesčio viešajame sektoriuje reglamentavimui, pagal kurį mokamas priedas už tarnybos stažą laikomas pertekline, su veiklos rezultatais nesusieta darbo užmokesčio dalimi, ir todėl jo atsisakoma.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                                 Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]