LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS rinkimų kodekso 76, 81 IR 85 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-2696(2)
2023-10-04 Nr. 102-P-46
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė, Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnioji patarėja Mėta Matuzevičienė Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos nariai: Justas Pankauskas, Olga Kilkinova; Vyriausiosios rinkimų komisijos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus l.e vedėjos funkcijas Janina Latvienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausiosios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-03 |
1 |
2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Rinkimų kodekso (RK) 176 straipsnio 6 dalyje mandato netekimas arba įgaliojimų nutrūkimas, kaip žinomai neteisingos (tikrovės neatitinkančios) informacijos pateikimo kandidato anketoje teisinis padarinys, yra tiesiogiai siejamas, be kita ko, su šio kodekso 76 straipsnio 1 dalies 11 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimu (t. y. šiame punkte nurodytos informacijos nuslėpimu). Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir aiškumo, RK 76 straipsnio 1 dalies 11 punkte neturėtų būti nustatomi tokie reikalavimai, kurių pažeidimas nesukeltų RK 176 straipsnio 6 dalyje nustatytų teisinių padarinių. Pagal Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto patobulintą projektą, reikalavimo kandidato anketoje nurodyti buvusią narystę komunistų partijoje ir eitas pareigas joje neįvykdymas nesukeltų šių teisinių padarinių, todėl šį reikalavimą derėtų nustatyti ne šio kodekso 76 straipsnio 1 dalies 11 punkte (kuriame yra nustatyta pareiga kandidato anketoje nurodyti informaciją apie sąmoningą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis ir kuris yra tiesiogiai minimas RK 176 straipsnio 6 dalyje), o kitame, atskirame punkte.
|
Pritarti |
Nuostatas, susijusias su kandidato anketoje duomenų nurodymu dėl komunistų partijos narystės pagal TD pasiūlymą tikslinga išdėstyti atskirame punkte, kuris neminimas RK 176 straipsnio 6 dalyje, nes siūlomų reikalavimų pažeidimas nesukeltų nustatytų šioje dalyje teisinių padarinių. Pasiūlymas: 1. Komitetas siūlo 1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Papildyti 76 straipsnio 1 dalį 14 nauju punktu :
„14) ar yra buvęs Sovietų Sąjungos komunistų partijos (SSKP), Lietuvos komunistų partijos (Sovietų Sąjungos komunistų partijos) (LKP (SSKP)) ar Lietuvos komunistų partijos (LKP) (toliau kartu – komunistų partija) nariu ir ar yra ėjęs pareigas joje. Jeigu kandidatas yra ėjęs pareigas kurioje nors iš šių partijų, nurodomas tų pareigų pavadinimas. Vyriausioji rinkimų komisija privalo šiuos duomenis, taip pat kandidato vardą, pavardę paskelbti savo interneto svetainėje per 24 valandas nuo anketos pateikimo;“. 2. Priėmus siūlomas RK 76 str. 1 d. 7 p. nuostatas, keičiamas projekto XIVP-2709(3) 4 str.1d., tikslinga atsisakyti šio projekto 1str. 1d. keičiamų nuostatų.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė – 0. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-03 |
1 |
2 |
|
|
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi teikiamo RK 76 straipsnio 1 dalies 11 punkto pirmame sakinyje skliaustuose pateikta partijos pavadinimo dalis turėtų būti nurodyta tuo pačiu linksniu kaip ir kita to paties pavadinimo dalis (žodį „partijoje“ reikėtų pakeisti žodžiu „partijos“).
|
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš –0 , susilaikė – 0. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-03 |
1 |
3 |
|
|
3. Kadangi pagal projekto 1 straipsnio 3 dalyje siūlomą RK 76 straipsnio 6 dalies antrąją nuostatą rinkimų komisijos leidžiamame plakate turėtų būti žymima tik tai, kad kandidatas yra ėjęs tam tikras pareigas komunistų partijoje (o ne vien buvęs šios partijos nariu), siekiant teisinio aiškumo reikėtų patikslinti formuluotę „Jeigu kandidatas anketoje nurodo, kad yra buvęs komunistų partijos nariu ir (ar) ėjęs pareigas joje“, vietoj jos įrašant „Jeigu kandidatas anketoje nurodo, kad yra ėjęs pareigas komunistų partijoje“.
|
Pritarti iš dalies |
Tikslintina tuo aspektu, kad rinkimų komisijos leidžiamame plakate turėtų būti žymima, ne tik, kad kandidatas yra ėjęs tam tikras pareigas komunistų partijoje, bet ir buvęs šios partijos nariu. Pasiūlymas: Projekto 1 str. 3 dalimi keičiamą RK 76 straipsnio 6 dalies antrosios nuostatos formuluotę patikslinti ir išdėstyti taip: „Jeigu kandidatas anketoje nurodo, kad yra
buvęs komunistų partijos nariu ir ar yra ėjęs pareigas joje,
rinkimų komisijos leidžiamame kandidato plakate, taip pat plakate su
kandidatų sąrašu turi būti pažymėta, Balsavimo rezultatai: už –8, prieš – 0, susilaikė – 0. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-03 |
2 |
|
|
|
4. Projekto 2 straipsniu teikiamoje RK 81 straipsnio 8 dalyje vietoj žodžių „šiuo aspektu“ įrašytini žodžiai „atitinkamu aspektu“. |
Pritarti |
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė –0 . |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2023-10-03 |
3 |
|
|
|
5. Projekto 3 straipsniu teikiamas siūlymas RK 85 straipsnio 1 dalies 1 punkte vietoj formuluotės „ar kandidatas neturi nebaigtos atlikti teismo nuosprendžiu paskirtos bausmės“ įrašyti formuluotę „ar kandidatas neturi nebaigtos atlikti teismo paskirtos bausmės ir (ar) baudžiamojo poveikio priemonės“ neturėtų būti šio projekto dalykas, nes siūlomas pakeitimas sistemiškai nesusijęs su kitomis šio projekto nuostatomis, o su juo sistemiškai susiję kiti pakeitimai yra siūlomi kitu projektu Nr. XIVP-2706(3), taigi priėmus aptariamą pakeitimą, bet nepriėmus projektu Nr. XIVP-2706(3) teikiamų pakeitimų, teisinis reguliavimas taptų nenuoseklus ir nedarnus. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad vertinamu projektu teikiamų RK pakeitimų įsigaliojimas numatytas 2023 m. lapkričio 10 d., o projekte Nr. XIVP-2706(3) juo teikiamų pakeitimų įsigaliojimo data nenumatyta. Palyginus šiais projektais teikiamus to paties RK 85 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimus su galiojančia jo redakcija bei tarpusavyje ir atsižvelgus į numatytą skirtingą šių projektų įsigaliojimo laiką, darytina prielaida, kad vertinamas projektas ir jo lyginamasis variantas parengti ne galiojančios redakcijos, o projekto Nr. XIVP-2706(3) pagrindu, preziumuojant ankstesnį juo teikiamų pakeitimų įsigaliojimą, nors projektai gali būti rengiami tik jau priimtų įstatymų, o ne jų projektų teksto pagrindu. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad projekto 1 straipsnio 1 dalimi teikiama RK 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostata yra identiška to paties punkto nuostatai, teikiamai projektu Nr. XIVP-2709(3). Pažymėtina, kad tokia teisėkūros praktika, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai nėra apjungiami į vieną projektą, ir taip sudaromos prielaidos tapačius pakeitimus priimti keliais skirtingais įstatymais, taip pat tokia teisėkūros praktika, kai sistemiškai susiję to paties įstatymo ar kito teisės akto pakeitimai teikiami išskaidyti į atskirus projektus, neužtikrinama būsimo teisinio reguliavimo darna, jo vientisumas ir nuoseklumas. |
Pritarti iš dalies |
Pritartina teisėkūros praktikai, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai būtų apjungiami į vieną projektą, ir komitetas tos praktikos visada laikosi, tačiau atsižvelgiant į konstitucinio įstatymo pakeitimo priėmimo ypatumus, kai reikalingi 85 S.n. balsai, apsispręsta projektų nejungti. Juridinės technikos atžvilgiu projektas tobulintas taip, kad po atskirų projektų priėmimo, Rinkimų kodekso keičiami atskiri straipsniai teisingai sueitų į Teisės aktų registro galutinę galiojančią suvestinę redakciją.
Balsavimo rezultatai: už –8 , prieš –0 , susilaikė-0. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra
Komiteto pirmininkė Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė