LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO Nr. I-1240 2IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2017-05-17 Nr. XIIIP-684
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Statybos įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 2 straipsnio 53 dalyje siūloma nustatyti, kad statinio kapitalinis remontas taip pat apima visiškai nesunykusio statinio atstatymą. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 26 punkte nustatyta, kad naujo statinio statyba – statyba, kurios tikslas – statinių neužimtame žemės paviršiaus plote pastatyti statinį, atstatyti visiškai sugriuvusį, sunaikintą, nugriautą statinį. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 26 straipsnio nuostatas, taip pat į projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomą visiškai nesunykusio statinio apibrėžimą, kyla neaiškumų, kuo remiantis būtų nustatomas visiškai sugriuvusio, sunaikinto ar nugriauto statinio ir visiškai nesunykusio statinio atribojimas. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projektu siūlomą visiškai nesunykusio statinio apibrėžimą, net ir tokio statinio, kuris sunykęs tiek, kad likę tik jo pamatai, atstatymas būtų laikomas ne nauja statinio statyba, bet kapitaliniu remontu. Todėl kyla teisinis neaiškumas, kokia turėtų būti sugriuvusio, nugriauto ar sunaikinto statinio būklė, kurios pagrindu turėtų būti vykdomas ne statinio kapitalinis remontas, bet naujo statinio statyba. Kartu svarstytina, ar, siekiant aiškumo, keičiamame įstatyme nereikėtų apibrėžti sąvokos ,,statinio atstatymas“.
2. Vadovaujantis teisės aktų rengimo rekomendacijomis, kurios numato, kad terminai straipsnyje turi būti išdėstyti abėcėlės tvarka, tikslintina projekto 1 straipsnio 2 dalis.
3. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje siūloma atsisakyti nuostatos, kad statytojo teisė įgyvendinama, kai statytojas žemės sklypą, kuriame statomas statinys, valdo nuosavybės teise arba valdo ir naudoja kitais Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais pagrindais. Projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad statytojas įgyvendina statytojo teisę, kai jam žemė priklauso nuosavybės teise ar kitais valdyti įstatymų nustatytais pagrindais. Taigi statytojas teisę statyti galėtų įgyvendinti žemėje, kurioje nesuformuoti žemės sklypai. Be to, siūloma nustatyti, kad reikalavimas statytojui valdyti žemę nuosavybės teise ar kitais įstatymų nustatytais pagrindais netaikomas ,,atnaujinant (modernizuojant) pastatus, atliekant statinio kapitalinį ar paprastąjį remontą ir pan.“ (pabraukta mūsų). Taigi, statytojui atnaujinant (modernizuojant) pastatus, atliekant statinio kapitalinį ar paprastąjį remontus ir pan. nereikėtų turėti nuosavybės ar valdymo teisės į žemę, kurioje pastatyti tokie pastatai. Iš projekto nuostatų lieka neaišku, kokiais argumentais remiantis siūloma nustatyti, statytojas savo teisę gali įgyvendinti žemėje, kurioje nesuformuoti žemės sklypai. Svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka keičiamo įstatymo tikslus. Be to, nuostata ,,atnaujinant (modernizuojant) pastatus, atliekant statinio kapitalinį ar paprastąjį remontus ir pan.“ nėra išbaigta ir tiksli. Nėra aišku, kuriais ir kieno nustatytais atvejais, be išvardintų projekte, statytojui, įgyvendinant statytojo teisę, nereikėtų turėti žemės nuosavybės ar valdymo teisės. Todėl taikant įstatymą, vertinama projekto nuostata gali būti nevienodai aiškinama. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.
4. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.
5. Teikiamo įstatymo projektu siūloma reglamentuoti statinių kapitalinį remontą, statytojo teisės įgyvendinimą. Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 16 punkte nustatyta, kad teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su statyba. Atkreipiame dėmesį, kad projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, ar toks vertinimas buvo atliktas.
6. Teikiamu įstatymo projektu siūloma reglamentuoti statytojo teisės įgyvendinimą, statinių atstatymą, statinių kapitalinį remontą. Statybos įstatymo 30 straipsnyje nustatyta, kad statybos valstybinį valdymą vykdo Vyriausybė. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų prašyti Vyriausybės išvados.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Bakutis, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 61 65, el. p. [email protected]