LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
IŠKILMINGO
LAISVĖS GYNĖJŲ DIENOS MINĖJIMO IR
2013 METŲ LAISVĖS PREMIJOS ĮTEIKIMO
CEREMONIJOS
STENOGRAMA
2014 m. sausio 13 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo
Pirmininkė L. GRAUŽINIENĖ
ir Seimo Pirmininko pirmasis pavaduotojas V. GEDVILAS
PIRMININKĖ (L. GRAUŽINIENĖ). Gerbiamieji iškilmingo posėdžio dalyviai! Šiandien minime Lietuvos laisvės gynimo dieną, kai prieš dvidešimt trejus metus beginkliai žmonės savo nenugalimu ryžtu, dvasine stiprybe apgynė mūsų valstybės laisvę.
Skelbiu iškilmingo Laisvės gynėjų dienos minėjimo ir Laisvės premijos įteikimo ceremonijos pradžią.
M. STROLYS (Seimo posėdžių sekretoriato konsultantas). Jos Ekscelencija Lietuvos Respublikos Prezidentė D. Grybauskaitė.
Giedamas Lietuvos valstybės himnas
PIRMININKĖ. Gerbiamieji, į Lietuvos Respublikos Seimo iškilmingą Laisvės gynėjų dienos minėjimą ir 2013 m. Laisvės premijos įteikimo ceremoniją atvyko: Lietuvos Respublikos Prezidentė D. Grybauskaitė (Plojimai), Ministras Pirmininkas A. Butkevičius su žmona (Plojimai), Prezidentas V. Adamkus (Plojimai), Prezidentas, Europos Parlamento narys R. Paksas su žmona (Plojimai), pirmosios atkurtos nepriklausomos Lietuvos valstybės vadovas, Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo Pirmininkas, Europos Parlamento narys V. Landsbergis su žmona (Plojimai), kovotojas už Lietuvos laisvę ir žmogaus teises, 2013 m. Laisvės premijos laureatas, arkivyskupas S. J. Tamkevičius (Plojimai), Lietuvos Respublikos Seimo nariai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai, žuvusiųjų artimieji, nukentėjusieji Sausio 13-ąją, laisvės gynėjai, Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarai, Aukščiausiosios Tarybos deputatai, pirmosios atkurtos nepriklausomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nariai, buvę Lietuvos Respublikos Seimo pirmininkai, Europos Parlamento nariai, Konstitucinio Teismo pirmininkas ir teisėjai, Aukščiausiojo Teismo, Apeliacinio teismo, Vyriausiojo administracinio teismo pirmininkai, užsienio valstybių diplomatinių atstovybių Lietuvoje vadovai, kovotojai už laisvę, Lietuvos bažnyčių hierarchai ir atstovai, tautinių bendrijų atstovai, Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio iniciatyvinės grupės tarybos nariai, Lietuvos Sąjūdžio tarybos nariai, miestų ir rajonų savivaldybių merai, Seimui atskaitingų valstybės institucijų vadovai, Lietuvos universitetų ir akademijų rektoriai, jaunimas, kiti didžiai gerbiami svečiai.
Minėjime dalyvauja svečiai: Lenkijos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotojas E. Grzeszczakas ir jo vadovaujama delegacija. (Plojimai)
Minėjimui toliau pirmininkaus Seimo Pirmininko pirmasis pavaduotojas V. Gedvilas.
PIRMININKAS (V. GEDVILAS, DPF*). Gerbiamieji, kviečiu tarti žodį Seimo Pirmininkę L. Graužinienę. (Plojimai)
Seimo Pirmininkės L. Graužinienės kalba
L. GRAUŽINIENĖ. Brangūs Sausio 13-ąją žuvusių Laisvės gynėjų artimieji, jūsų Ekscelencija Lietuvos Respublikos Prezidente, Ministre Pirmininke Algirdai Butkevičiau, Prezidente Valdai Adamkau, Prezidente Rolandai Paksai, Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo Pirmininke Vytautai Landsbergi, buvę kiti Seimo pirmininkai, buvę Lietuvos Respublikos Vyriausybės vadovai, jūsų Eminencija arkivyskupe Sigitai Tamkevičiau ir arkivyskupe Gintarai Grušai, Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo nariai, Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarai, Lietuvos Respublikos Seimo ir Vyriausybės nariai, jūsų Ekscelencijos ambasadoriai, garbūs iškilmingo minėjimo svečiai!
Kaip ir kasmet, minime šią Lietuvai nepaprastai svarbią datą. Sausio 13-oji – tai ne tik gyva atmintis apie tai, kaip vieningai, susitelkę, aukodamiesi kovojome už laisvę, tai kur kas daugiau – tai jausmas širdies gilumoje, meilė Lietuvai, liudijimas dar ir dar kartą, kad mes, jei reikia, galime numirti už Tėvynę. Tai priminimas ir pamoka mūsų vaikams ir vaikaičiams: ginkite savo valstybę, ginkite Lietuvą, saugokite jos laisvę ir Nepriklausomybę – už ją Sausio 13-ąją žmonės paaukojo savo gyvybę. Lenkiame galvas prieš amžiams išėjusius:
Loretą Asanavičiūtę,
Virginijų Druskį,
Darių Gerbutavičių,
Rolandą Jankauską,
Rimantą Juknevičių,
Alvydą Kanapinską,
Algimantą Petrą Kavoliuką,
Vidą Maciulevičių,
Titą Masiulį,
Alvydą Matulką,
Apolinarą Juozą Povilaitį,
Igną Šimulionį,
Vytautą Vaitkų,
Vytautą Koncevičių.
Pagerbkime žuvusiųjų atminimą tylos minute.
Tylos minutė
Dėkoju.
Mielieji, kasmet Sausio 13-ąją kiekvienas pasitikriname, ar mūsų širdyse vis dar vilnija meilės Lietuvai banga, ar prireikus prasiveržtų ji tarsi audra taip, kaip tada, prieš dvidešimt trejus metus? Kas mes esame savo Tėvynėje šiandien ir kas būtume dabar, jeigu tada būtų pristigę drąsos ir vienybės?
Prieš trejus metus išleistoje knygoje apie Sausio 13-osios įvykius „Mes buvome ten…“ pateikti laisvės gynėjų liudijimai. Norėčiau pacituoti Jonę Balčiūnaitę:
„Aikštė užgniaužė kvapą. Žmonės tarytum suakmenėjo. Stovėjo vienas prie kito susikibę rankomis, jausdami, kad tas susikabinimas ir yra visa mūsų stiprybė. Namie prie televizijos ekrano tikriausiai būtų apėmęs graudumas, o čia – nieko panašaus. Čia nebuvo nei panikos, nei baimės. Mes stovėjome, buvome gyva siena prieš tankus, prieš iki dantų ginkluotus desantininkus. Kol mes buvom viena visuma, tol buvom didelė jėga. Juolab kad ir visas parlamentas su mumis. Mes leidomės jo vyrų ir moterų guodžiami bei raminami ir savo buvimu guodėm juos.“
Deja, šiandien, sprendžiant įvairias valstybės gyvenimo problemas, pripažinkime, vienybės kartais pritrūksta. Mes, politikai, neretai asmenines ambicijas ir tikslus iškeliame aukščiau to, kas svarbu paprastam Lietuvos žmogui. Tačiau noriu pasidalyti graikų filosofo Platono mintimis. Jis teigė, kad darna ir harmonija valstybėje galima tik tuomet, kai kiekvienas rūpinasi tik tuo, kas naudinga valstybei.
Iš tiesų, laisvė nėra mums įteikta dovana. Esame atsakingi už savo sprendimus tiek sau, tiek aplinkiniams ir valstybei. Nuo kiekvieno iš mūsų vidinių nuostatų priklauso, kokia yra ir bus Lietuva. Mes juk patys formuojame savo vertybes, jas turime kiekvienas iš mūsų. Neretai norime greito sprendimo, tačiau kelias, vedantis į teisingesnę visuomenę, yra sudėtingas ir ilgas. Kad pasikeistume, gal prireiks dar ne vieno dešimtmečio. Turime susitelkti bendram tikslui, siekti geresnio, doresnio gyvenimo, gerbdami ir mylėdami vienas kitą. Mes visi norime to paties – gyventi laimingai, įgyvendinti savo troškimus, ir tam reikia vienybės. Tai pirmiausia taikytina politikams, kurie yra išrinkti tarnauti Tautai.
Valstybė gyvuoja tarsi didelė šeima. Deja, dalis mūsų šeimos narių Sausio 13-ąją mini ne Lietuvoje. Po dalelę Lietuvos yra Didžiojoje Britanijoje, Airijoje, Norvegijoje, Vokietijoje, Australijoje ar kitose šalyse. Tai nėra vien paprasta emigracija, tai yra Tautos išsibarstymas arba dar daugiau – jos dalies praradimas.
Šiandien ir ateityje mums neturi nustoti rūpėti, ar šis išsibarstymas yra tik laikinas reiškinys, ar mes prarasime tą Tautos dalį. Mums neturi nustoti rūpėti, ką apie Lietuvą ten išvykę tėvai pasakoja savo vaikams, kokias dainas lietuvės mamos dainuoja ten gimusiems mažyliams. Noriu pacituoti vienos 6 klasės mokinės žodžius: „Savo šalimi aš labai didžiuojuosi, nes ji yra nuostabi. Nors yra maža, tačiau labai stipri. Ir ji man patinka jau vien dėl to, kad ji yra mano, mano mamos, tėčio, sesės, senelio, močiutės Tėviškė.“
Nesvarbu, kur būtume, Lietuvą visada turime nešioti savo širdyje. Ne mažiau svarbu palikti plačiai atvertas duris, kad savi galėtų sugrįžti.
Dauguma čia sėdinčių esate neįkainojamas gyvas istorinis šaltinis. Per 23 metus išaugusi nauja karta dar iš jūsų lūpų, o ne iš vadovėlių gali išgirsti, kokia yra tikroji Lietuvos valstybingumo atkūrimo istorija ir kiek dėl to buvo paaukota. Jaunajai kartai tai ypač svarbu.
Privalome kalbėti, pasakoti apie tuos žiaurius, skausmingus, bet mums labai brangius Lietuvos likimą pakeitusius Sausio 13-osios įvykius. Žuvusiųjų už Lietuvos laisvę atminimą turime perduoti iš kartos į kartą. Atmintyje yra mūsų Tautos stiprybė.
Norėtųsi, kad ir po daugelio metų mūsų vaikai ir vaikaičiai, niekieno neverčiami, su jauduliu širdyje aplankytų skaudžias istoriją menančias vietas ir uždegtų patys ten po žvakelę. Kiekvieno mūsų tikslas – išsaugoti tautiškumą.
Mes nežinome, ką mums pasakytų šiandien žuvusieji Sausio 13-ąją. Kalbėdami apie tai, galime tik spėlioti. Tačiau neabejoju, kad jie sutiktų su šiais poeto Justino Marcinkevičiaus žodžiais:
Ko jūs taip garsiai kalbate, gyvieji?
Ko jūs taip šaukiat?
Mes viską girdime. Tačiau, deja,
suprantame ne viską.
Labai ačiū. (Plojimai)
PIRMININKAS. Dėkojame Seimo Pirmininkei.
Tą 1991 metų sausio 13-osios tragišką naktį susirinkusiems čia, šioje salėje, Aukščiausiosios Tarybos deputatams taip pat reikėjo nepaprastos dvasinės tvirtybės ir ištvermės, kad ateinančios kartos galėtų gyventi laisvoje Lietuvoje. Mielieji, leiskite jums perskaityti pirmojo atkurtos nepriklausomos Lietuvos valstybės vadovo parašyto Sausio 13-osios testamento pradžią. „Lietuvos Respublikos piliečiai, kurie tikite Lietuva, kurie mylite savo gražią gimtąją žemę, tėvų ir motinų kalbą ir dainas, visa tai, kas yra Tėvynė ir ką praradęs lieki našlaitis, kurie trokštate, kad Lietuva būtų laisva ir garbinga valstybė, žinokite, ji tokia bus, ji amžinai atgims, nes bus išlikusi Jūsų širdyse.“ Tikiu, kad šie žodžiai drąsina mus ir dabar.
Maloniai kviečiu tarti žodį pirmąjį atkurtos nepriklausomos Lietuvos valstybės vadovą, Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo Pirmininką, Europos Parlamento narį Vytautą Landsbergį. (Plojimai)
Pirmojo atkurtos nepriklausomos Lietuvos valstybės vadovo, Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo Pirmininko, Europos Parlamento nario V. Landsbergio kalba
V. LANDSBERGIS. Jūsų Ekscelencija Respublikos Prezidente, Lietuvos Seimo ir Vyriausybės vadovai, aukštieji svečiai ir didvyrių artimieji, visi gerbiamieji šio susirinkimo dalyviai, visi, kurie mus matote stiklo ekranuose.
Kaip tik sklaidžiau ankstesnių laikų užrašus. Kai kuriuos vadinu organizuotais tekstais. Štai vienas.
Tą naktį kai mes visi
turėjome būti išduoti
jutom nelaimės mirtiną slogutį
taipgi klausimą
skaudžiai
žėrintį:
ko jūs verti?
Atėjo Dvasia ir neleido
jos neregėti veido
ir negirdėti
kaip gręždama
iki kaulo
liepė
budėti
ir neišduoti.
Tai seniau parašyta, laikai ir aplinkybės keičiasi, bet pastovūs likiminiai dalykai lieka. Dar kartą svarstysime. Ne kartą svarstysime: budėti ar užmigti, ištižti ar neišduoti?
Sausio 13-osios pokalbiai Seime yra mūsų rekolekcijos. Tą dieną į mus žiūri keturiolikos už Lietuvą žuvusiųjų akys.
Atsinešame čia, ką turime, ir dalijamės. Jei rūpesčiais, tai rūpesčiais. Paprastai tą darau ir aš, kai gaunu žodį. Ačiū už suteiktą žodį.
Dvasia pasakė: budėti ir neišduoti. Anuomet išgirdome – tad girdėkime ir dabar.
Prieš 23 metus čia buvo ginama teisingos ir garbingos, broliškai sutelktos, protingos ir lietuviškai padorios Lietuvos vizija. Svajonių pasaka? Ne. Idėja. Teisė ir galimybė. Taip pat, ką paminėjau, žmogaus ir tėvynės garbė. Tie keturiolika mirė sakydami: nesižeminsim, nevergausim. Kaip kadaise partizanai, nesutikę vergauti svetimai bolševikų valstybei.
Ar įgyvendinome, ką Sausį apgynėme, ar priešingai, – atbukę ir apsileidę nesuvokiamai griauname?
Kaskart bent Sausio 13-ąją paminime aną tarptautinį nusikaltimą žmoniškumui ir jo aukas; galų gale ir nusikaltėlius, pridengtus kaimyninėse valstybėse. Lankome didvyrių kapus, nešame ten gėlių, degam žvakeles. Pusvalandžiui. Galų gale Sausio agresoriams, Medininkų žudikams ir talkininkams jau kelsime bylas iš atstumo. Bet Sausio ideologiniam diversantui, puskvailiui ir parsidavėliui leidžiame draskyti artimųjų žaizdas, niekinti gyvybės aukos esmę. Droviai arba vergiškai trypinėjame, ar sudraudus nebus kartais pažeista kurio nors provokatoriaus niekšybės teisė. Netgi samdomos, apmokamos niekšybės.
Pravo merzavca na merzost, tegul suinteresuoti portalai cituoja tiksliai.
Šioje vietoje pažvelkime į žmoniškumą plačiau.
Nusikaltimai žmonijai arba žmoniškumui akivaizdūs, kai tyčia žudomi beginkliai, jie žudomi arba marinami fiziškai ir masiškai, kad neliktų, o žemė liktų, žmogėdrų kalba, „apvalyta“. Nuo ko? Nuo žydų, čigonų, ukrainiečių, čečėnų, Krymo ir Bosnijos musulmonų, netinkamos genties afrikiečių Ruandoje arba Sudane, dar kokių karelų ir „pribaltų“, užimančių strategiškai svarbias žemes. Bet ir žemė tais atvejais nelieka švari, o suteršta neapykantos ir sadizmo nuodais.
XX a. tironų agresijos ir nežmoniški silpnesniojo niokojimai nėra praeitis, o dabartis. Žudymas turi įvairių formų ir būdų, interesantai įgudo pirmiausia žudyti žmoniškumą, po to jau ir žmones. Ištisos kartos nužudomos dvasiškai ir masiškai. Tai dabarties nusikaltimai žmonijai, tik nėra jiems net vienpusio Niurnbergo teismo.
Apsidairykime atviromis akimis, kas dedasi aplinkui kad ir mūsų pačių visuomenėje, mūsų mokyklose. Turime skelbti žmoniškumo karą, meilės karą nežmoniškumui ir patyčioms. Kol kas matydami skenduolį kalbame apie kompresus. Kasmet Lietuvoje dėl patyčių nusižudo, sakoma, ištisa abiturientų klasė. Ištvėrusieji linkę trauktis be kovos. Tyčiojamasi ne todėl, kad kitas silpnesnis, o iš keršto dėl savo paties nuo mažumės luošinamo gyvenimo. Jį luošina tėvų nemeilė, aplinkos agresija, gobšumas ir arogancija. Virš visko – materialistinis beprasmizmas, turto ir mirties ideologija. Keršija ir kitą žmogų niekinantis ir niekinamasis. Antai vienos gelbėtojų įstaigos vadovė sausio 4 d. televizijoje pasakė apie savo kolektyvą: „tai vienintelė vieta, kurioje mokoma žmoniško ryšio.“ Aišku, ne vienintelė, bet įvardintas dvasinis holodomoras. Juk kiekviena mokykla, kiekviena klasė turi būti tokia vieta, kur mokoma žmoniškumo. Net pasakyčiau, kiekviena pamoka tebūnie žmoniškumo pamoka. Niekada nesakykime berniukams mokykloje, kad dėl muštynių kaltas tas, kurį primušė. Kitaip neatsilaikysime, žūsime savo internetinėje suklastoto gyvenimo, pykčio ir pavydo „civilizacijoje“. Savo ruožtu Rytų galybė dar vis grūmoja didžiuoju vėzdu, o pasirengti gintis mums per brangu. Branduoliniai „Iskanderai“ savaime iškelia klausimą: kokiu teisiniu pagrindu Kremlius, laikinai valdantis aneksuotą europietišką Karaliaučiaus kraštą, daro ten, ką tik nori? Ponia Pirmininke, pagalvokite apie nepriklausomo ir vieningesnio Seimo pajėgumą veikti moralinėje Lietuvos gynyboje kaip tada, kad Lietuva gyventų. Tas pats dėl Astravo.
Nestokojame nė paskirų kiršinimo grožybių. Antai vos prieš trejetą savaičių šiuose rūmuose buvo prastūminėjamas anochronistinis Valstybinės kalbos išstūmimo įstatymas. Taip, išstūmimo iš Lietuvos regionų viešojo gyvenimo ir vartojimo įstaigose, kur pagal nekonstitucinį įstatymą būtų leidžiama jos nevartoti.
Nejau trys koalicijos vadai nepajėgia suvokti, kad įsigaliojus tokioms normoms kai kuriose vietovėse valstybinė lietuvių kalba realiai bus iš karto gujama šalin. Iš ten bus gujama pati Lietuvos valstybė. Jau dabar Lietuvos įstatymai verčiami patyčių objektu. Patyčių kultūra ir čia pribrendusi. Skatinama piliečių nelojalumas, kiršinama priešiškumas. Tai didžiausia žala Lietuvos lenkams, nors politvadovai neva jais rūpinasi. Manau, verta Seime priimti porą paprastų valstybės tarnybos patikslinimų, kad nelojalūs asmenys, sąmoningai niekinantys šalies įstatymus, tiesiog nedirba jos valdžių pareigose, neišskiriant savivaldybių. (Plojimai) Netinkamą elgesį patvirtintų pakartotinis įstatymo laužymas. Kyšininkui, beje, pakaktų vienkartinio nusižengimo – ir eik lauk. Kada to pasieksime? (Plojimai) Panašiai turėtų būti gelbstimos žmonių gyvybės eliminuojant iš eismo sisteminius jo taisyklių laužytojus. Girtas prie vairo – žmogžudys prie vairo. Arba: nesilaikai nustatytos tvarkos, ignoruoji kelio ženklus ir šviesoforus – nevairuoji. Normalu. Kodėl toks ponas turėtų vairuoti valstybę arba savivaldybę? (Plojimai)
Niūriai spindi tie, kurie žengia į viešą erdvę, kad gintų arba teisintų žudikus. Ne tik asmeniškai įvardintus golovatovus, bet ir korporatyviai matomus stribus bei žydšaudžius.
Nors tas antrasis žodis ne visai teisingas, nes ten prie siaubo griovių veikė žmogšaudžiai, net vaikšaudžiai. Bet kol kas tebūnie aišku, apie ką kalbame.
Kai vienas šiuolaikinis gatvių politikas, pasiekęs net miesto mero ir Seimo nario postų, viešai paaiškino, kad Hitleris, naikindamas žydus ir mažus žydukus, teisingai elgėsi, – ar nusigręžė nuo to jaučių kepėjo padorioji Lietuvos visuomenė? Čia iš tų atvejų, broliai piliečiai, kur moralinę poziciją turėti būtina.
Be jos netikėtai priartėjame prie ribos, kur Lietuvos piliečių žudymas kai kam atrodo mažiau svarbus, jeigu tie piliečiai buvo žydai, tad ir jų gelbėjimas ir gelbėtojai turėtų būti Lietuvai mažiau gerbtini negu tolimam Izraeliui. Kuo tada skiriasi Kaune ir Vilniuje du vietiniai mąstytojai apie holokaustą?
Mintis apie Lietuvos žydų likimą turi mus ypač mokyti žmoniškumo, reikalingo kasdien. Cinikai be užuojautos, kad ir vaikui, klasės draugui – jau nelaimės ženklas. Tai iš kažkur paveldėti ir priaugantys moraliniai neįgalieji. Jeigu fizinius neįgaliuosius matome net iš Seimo pirmiausia kaip naštą biudžetui, junkimės į nevyriausybines būsimųjų invalidų organizacijas.
Piniginis prioritetas neseniai vėl smogė Seimo prestižui. Krizines taupymo priemones nutarta kompensuoti pradedant ne nuo vargšų, o nuo Seimo narių ir ministrų. Toks šiandien mūsų „budėjimas“ dėl Lietuvos.
Ar toli per tuos 20 metų nuėjome nuo sovietijos? Čia reikėtų žvelgti ne į dangoraižius ir prekybos šventyklas, bet į žmonių dvasią, į visuomenę. Kadaise klausydavomės koncertuose nuostabaus „Tremtinių choro“ iš operos „Nabukas“ – biblinės giesmės apie Tėvynės pasiilgimą. Dabar tūkstantiniai Babilone pagamintų vergų chorai mėgsta repertuarą apie sovietinės baudžiavos pasiilgimą.
Aš noriu, kad būtume nuėję kuo toliau, kad Lietuvos neįsiurbtų senoji vergystės ir nužmogėjimo pelkė, grįžtanti kaip ligos recidyvas dar pavojingesnėm formom.
Todėl kalbėjau atvirai. Dabar atsiprašau visų, kurie suteikė man žodį ir dėl to gal turės nemalonumų.
Kurie nemiegame, budėkime, tada atsakysime bent sau, ko esame verti. Ačiū. (Plojimai)
PIRMININKĖ (L. GRAUŽINIENĖ). Dėkoju Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo Pirmininkui V. Landsbergiui.
Mielieji, ištarti maldos žodžiai 1991 m. sausio naktimis ir dienomis mus ne tik stiprino, bet ir teikė viltį. Tūkstančių Lietuvos žmonių malda, ištarta iš širdies gilumos, kilo į dangų. Ir dabar sunkiomis gyvenimo minutėmis malda ir tikėjimas padeda mums įveikti gyvenimui siųstus sunkumus ir negandas bei išsaugoti tūkstantmečiais puoselėtas dvasines vertybes.
Maloniai kviečiu tarti žodį Vilniaus arkivyskupą metropolitą Gintarą Grušą. (Plojimai)
Vilniaus arkivyskupo metropolito G. Grušo kalba
G. GRUŠAS. Jūsų Ekscelencija Lietuvos Respublikos Prezidente, Seimo Pirmininke, Ministre Pirmininke, buvusieji Lietuvos Respublikos vadai, Jūsų Ekscelencijos ambasadoriai, broliai vyskupai, gerbiamieji Seimo nariai, nukentėjusiųjų kovose už Lietuvos laisvę artimieji, brangūs Lietuvos žmonės!
Prisimindami laisvės gynėjus ir juos pagerbdami, mes švenčiame pačią Lietuvos laisvę. Už laisvės dovaną dėkojame Dievui, dėkojame ir tiems, kurie išgirdo vidinį balsą, kviečiantį juos nelikti abejingus tautos likimui, ir stojo jos ginti. Turime ypač dėkoti laisvės gynėjų šeimoms ir artimiesiems. Jie ugdė mūsų tautos gynėjų meilę Lietuvai, nesavanaudiškumą, aukos dvasią. Mokė ne tik žodžiu, bet ir pavyzdžiu. Laisvės gynėjų vaikai ir visi mūsų tautos vaikai gavo neįkainojamą pamoką iš tų, kurie turėjo drąsos aukotis už Lietuvą.
Kaip šeimoje geriausiai išmokstama melstis, išmokstama tikėjimo tiesų, taip būtent šeimoje tvirčiausiai įskiepijama meilė artimui ir Tėvynei. Sausio 13-toji liudija, kad anuomet tėvai nepaliko savo vaikų auklėjimo visuomenei, neatidavė savo vaikų auklėti vien tik mokyklai, spaudai, viešajai aplinkai. Jei ne šeimos, kurios slėpdamosi nuo okupantų valdžios krikštijo savo vaikus, ugdė jų tikėjimą ir meilę Dievui, mokė maldos, šventė Kūčias prie šeimos stalo, skatino vaikus gilintis į Lietuvos istoriją skiepydamos Tėvynės meilę, slapta minėjo Lietuvos nepriklausomybę, vargu ar laisvė būtų pasiekta. Bažnyčia, tikėjimas ir jo simboliai daugelį metų buvo tapę ne tik pasipriešinimo okupacijai ženklais, bet ir vilties, kad Lietuva bus laisva, šaltiniu. Malda, giesmė ir bendrystė tą šaltą sausio mėnesį šildė laisvės gynėjus, kvietė nepasiduoti ir tikėti.
Tuomet prie laužų sargyboje už Lietuvos laisvę stovėjo mūsų brangiausi žmonės: tėvai, mamos, seneliai, vaikai ir anūkai. Jie gynė ne tik asmeninę, bet ir savo Tėvynės Lietuvos laisvę. Šie žmonės buvo pasirengę aukotis dėl savo artimųjų, dėl ateities kartų. Tik per bendrystę šeimoje jaunimas išmoksta aktyviai, vaisingai ir atsakingai įsijungti į visuomeninį gyvenimą. Šeima yra pagrindinė visuomeniškumo mokykla. Šeimoje mokydamiesi mylėti ligonius ir vyresniuosius, vienas kitam tarnauti, dalytis gėrybėmis, džiaugsmais ir kentėjimais, išmokstame kilniausio žmogiškumo.
Didžiausias valstybės turtas – tai ne žemiški ištekliai, bet žmonės. Jie negali būti tik statistiniai vienetai, kurie dalyvauja procesuose. Kiekvienas žmogus yra pirmosios ir nepamainomos visuomenės ląstelės – šeimos – dalis. Šį Tėvynės meilės židinį būtina globoti, o kartais gelbėti ir gydyti.
Šiandien minėdami Tėvynės laisvę, pažvelkime ir į jos ateitį. Kviečiu atsižvelgti į šeimos poreikius ir padėtį svarstant visų valstybės gyvenimo sričių klausimus. Sudarykime šiai gyvenimo ir meilės bendruomenei sąlygas dirbti, saugoti sveikatą, auklėti vaikus pagal savo įsitikinimus, puoselėti gyvybę nuo jos pradžios iki orios senatvės ir mirties. Padėkime jaunimui suprasti įsipareigojimo vienas kitam svarbą ir pagelbėkime jaunoms šeimoms ugdyti tarpusavio pagarbą bei ištikimybę. Nepamirškime ne tik laisvės žygių, bet ir to, kas juos įkvėpė ir suteikė jėgų atlikti.
Padėkime šiandienos tėvams perduoti savo vaikams tas pagrindines vertybes, kurios užtikrina ne tik asmeninę ar šeimos sėkmę, bet ir padeda Tėvynei išlikti stipriai. Stenkimės stiprinti santuoką ir šeimą, nes ištikimybė vienas kitam šeimoje skatins žmones būti ištikimus savo Tėvynei. Išmokę sąžiningumo šeimoje, žmonės bus sąžiningi ir visuomenės gyvenime. Padėdami vieni kitiems šeimoje, jie sugebės ištiesti ranką ir tėvynainiui, kaip mums paliudijo prie laužų budinčių žmonių bendrystė.
Kai kurioms šeimoms, kurių nariai serga, reikia pagalbos, nes ligos, ypač priklausomybės ligos, paveikia ne tik ligonį, bet ypač kitus šeimos narius ir plačiąją visuomenę. Darykime, ką galime, kad apsaugotume jaunimą nuo priklausomybės ligų plitimo.
Leiskime šeimos nariams džiaugtis tarpusavio bendryste. Kaip džiugu sekmadienį bažnyčiose matyti drauge švenčiančias šeimas, ypač besijungiančias į tarpusavio paramos bendruomenes. Sudarykime žmonėms galimybę sekmadienius praleisti savo šeimose, pasistenkime, kad kuo mažiau žmonių turėtų sekmadieniais dirbti. Nepamirškime, kad sekmadieniais apsipirkimai prekybos centruose apsunkina jų darbuotojų šeimas. Europos Sąjungoje jau kilo judėjimas, kuriam priklauso ne tik Bažnyčių atstovai, bet ir profsąjungų, sporto ir šeimų bendruomenių nariai. Jie reikalauja, kad sekmadienį nebūtų dirbama. Grąžinkime sekmadienį Dievui ir šeimai.
Žmogus, išmokęs aukotis mažiausioje bendruomenėje, nepabūgs aukos ir visuomenėje. Aukos dvasia – tai meilės, šeimos vaisius. Lietuvos laisvės gynėjai, miško broliai, Sibiro tremtiniai, priverstiniai emigrantai išeivijoje – jie irgi yra mūsų šeimos, kovojusios už Tėvynės laisvę.
Namuose įskiepytą meilę artimui ir savo šaliai visu savo gyvenimu mums liudija Laisvės premijos laureatai. Šiandien Laisvės premija bus įteikta Jo Ekscelencijai arkivyskupui S. Tamkevičiui. „Namų Bažnyčioje“, šeimoje, perduotas tikėjimas Dievu, bendrystė ir aukos dvasia, įskiepyta meilė Lietuvai arkivyskupą skatino tiesos žodžiu priešintis melo tironijai. Šiandien esame ypač dėkingi arkivyskupui S. Tamkevičiui už drąsų tiesos žodį!
Nulenkime galvas prieš tuos, kurie aukojosi dėl Lietuvos laisvės, pagerbkime jų šeimas. Tegul kovotojų už Lietuvos laisvę pavyzdys įkvepia dabarties Lietuvos žmones ir mūsų mažąsias bendruomenes tikėti savo jėgomis, pasitikėti Dievu ir, kuriant stiprias šeimas, toliau kurti stiprią ir laisvą Lietuvą! (Plojimai)
PIRMININKĖ. Nuoširdžiai dėkoju Vilniaus arkivyskupui metropolitui G. Grušui.
Gerbiamieji, net ir prabėgus 23 metams ne vienas šioje salėje esantis Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataras, Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo deputatas mena ir jaučia Sausio 13-osios tragedijos akimirkas. Jiems teko išgirsti ne tik pranešimus apie žuvusius ir sužeistus žmones, kovojusius už Tėvynės laisvę, bet ir svarstyti ir priimti svarbius nutarimus, kaip apginti Lietuvos Nepriklausomybę.
Maloniai kviečiu kalbėti Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarą, buvusį Seimo Pirmininką Č. Juršėną. (Plojimai)
Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataro, buvusio Seimo Pirmininko Č. Juršėno kalba
Č. JURŠĖNAS. Jūsų Ekscelencija Prezidente, brangūs Lietuvos piliečiai, gerbiamieji minėjimo svečiai! Kiekvienam iš mūsų (ar buvome čia, šioje salėje ir šiuose rūmuose, ar susitelkę aplink parlamentą, ar susirinkę prie Radijo ir televizijos pastatų, ar Kaune, Sitkūnuose, ar kur kitur) kiekvieno atmintyje anoji istorinė diena išliko įvairiais pavidalais, vaizdiniais, įvykių, žmonių, emocijų kaleidoskopu. Bet prabėgus beveik ketvirčiui amžiaus išsikristalizuoja trys raktiniai žodžiai: agresija, tragedija, pergalė.
Gerbiamieji, neabejotina, kad 1990–1991 m. sankirtoje tuometinė Tarybų Sąjunga buvo žlunganti imperija su prasta ekonomika, žemu gyvenimo lygiu, sprogdinama iš vidaus politinės, socialinės, tautinės įtampos. Galimas daiktas, Kremlius norėjo parodyti ir sau, ir Vakarams, kad imperija dar galinga ir gebanti įvesti „reikiamą“ tvarką savo viduje. Panašiai, kaip darė ne sykį: 1953 m. Rytų Vokietijoje, 1956 m. Vengrijoje, 1962 m. Novočerkaske, 1968 m. Čekoslovakijoje, 1989 m. Tbilisyje, o ir kitur. Juoba vietiniai kolaborantai tauškė apie problemų kamuojamą nepriklausomą Lietuvą, žmonių nemėgstamą valdžią ir panašiai.
Ir naktį iš sausio 12-osios į 13-ąją Vilniuje užsimota ginkluotu kumščiu. Smogikai stiklinėmis akimis nesirinkdami daužė ir šaudė beginklius žmones, apsupusius Radijo ir televizijos centrą. Žuvo 13 vyrų ir 1 mergina. Sužeista ir sužalota šimtų šimtai žmonių. Tokie tragedijos mastai.
O ką laimėjo agresijos vykdytojai? Ką išlošė reakcingoji Maskva? Lietuvos žmonės, vyrai ir moterys, jauni ir seni, nesusvyravo, nesitraukė, glaudėsi vienas prie kito, giedojo giesmes, meldėsi, na ir, kas be ko, siuntė prakeiksmus smogikams bei jų šeimininkams. Taigi buvo atsilaikyta, ir tai buvo pergalė.
Ta pergalė buvo įvairių pavidalų. Lietuva nesusiskaldė, susitelkimo pasipriešinimo centras buvo mūsų parlamentas, Lietuvos širdis, kaip amžiams užrašyta ant Sausio barikadų. Ir deputatus, ir Aukščiausiosios Tarybos gynėjus – visus žmones drąsino, guodė, kėlė jų dvasią Katalikų Bažnyčia. Pasiaukojamą, tiesiog šventą priedermę vykdė mūsų medikai, gelbėdami nukentėjusiuosius.
Gerbiamieji, agresiją pasmerkė ne tik lietuviai. Plačiai nuskambėjo stačiatikių arkivyskupo Chrizostomo kreipimaisi. Iki širdies gelmių sujaudino tomis dienomis iš šios tribūnos pasakyti žymaus „Solidarumo“ veikėjo, tuo metu Lenkijos Seimo nario J. Kuronio žodžiai: „Mes pasakėme, kad būsime su jumis… Jei reikės žūti, mes žūsime kartu su jumis.“
Praėjus kelioms savaitėms po Sausio 13-osios surengtas plebiscitas gražiai apvainikavo Lietuvos taikų pasipriešinimą agresijai ir pasiektą pergalę. Vasario 9 d. per tris ketvirtadalius rinkėjų pasisakė už tai, kad „Lietuvos valstybė būtų nepriklausoma demokratinė Respublika“. (Skliaustuose aš pridurčiau: gaila, jog nebuvo pritarta siūlymui papildyti šį pamatinį teiginį esminiu apibrėžimu – parlamentinė, t. y. „nepriklausoma demokratinė parlamentinė Respublika“.)
Gerbiamieji, atskira kalba apie pasaulio reakciją į Sausio 13-ąją. Karinė agresija, taikių žmonių žudynės sukėlė šoką, pasipiktinimą, iššaukė solidarumo su Lietuva jausmų proveržį. Tačiau, tačiau nesulaukėme mūsų atkurto valstybingumo pripažinimo. Žinoma, mes labai džiaugėmės drąsiosios Islandijos žingsniu. Tuo tarpu didžiosios ir kitos valstybės neskubėjo, kaip, tarp kitko, ir po 1918 m. Vasario 16-osios. Jos žaidė savo didžiuosius žaidimus. Į neviltį varė ir mūsų likimo broliai. Su kartėliu vis skaitau Aukščiausiosios Tarybos Pirmininko V. Landsbergio 1990 m. kovo mėn. laišką Čekoslovakijos Prezidentui: „Gerbiamasis pone Prezidente, jūs žinote, kad Lietuva įstatymų aktais atstatė savo nepriklausomybę. Dabar Lietuvai reikia politinės paramos – pripažinimo. Mes tikimės, kad Čekoslovakija pripažins ir Lietuvos Respublikos tęstinumą, ir jos Vyriausybę, kuriai vadovauja ponia K. Prunskienė.“ Laukti reikėjo pusantrų metų. Tiesa, po poros savaičių atėjo Čekoslovakijos pasiūlymas surengti Tarybų Sąjungos ir Lietuvos derybas Čekoslovakijos žemėje.
Antra vertus, gerbiamieji, galima suprasti ir tų laikų mūsų bičiulius. Bet štai tuometinio Lietuvos užsienio reikalų ministro A. Saudargo, mūsų paskirto egzilinės Vyriausybės vadovu, liudijimas (cituoju): „Pasaulis buvo šaltas… Didelės valstybės užsienio reikalų ministras tiesmukai klausė: „Ar jūs tikrai norite visiškos nepriklausomybės?“ Ir klausiama buvo, priminsiu, 1991 m. sausio mėn. Graudu, o ir pikta. Žinoma, tai jau praeitas etapas. Pergalingas sausis, Tarybų Sąjungos susikompromitavimas ilgainiui davė savo vaisius.
Bet, brangūs susirinkusieji, yra ir dar vienas esminis, tiesiog likiminis klausimas. Jis keliamas nuo pat Sausio aukų laidotuvių. Priminsiu žuvusiojo Tito Masiulio motinos žodžius: „Labai gaila sūnaus, bet bus dar skaudžiau, jeigu jų auka buvo beprasmė.“ Brangi Mama, žūtis už tėvynę nėra beprasmė. Tėvynė, nepriklausomybė – aukščiau už viską.
Per du dešimtmečius ne tik nauja karta gimė ir išaugo. Ir Lietuva kitokia: sustiprėjo, įsirašė į tarptautinę bendriją, net tapo Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos nare. Tačiau reikia tiesiai pasakyti: mes, visos valdžios, o ir verslo elitas, ne viską padarėme, kad Lietuvos žmonės galėtų naudotis kylančios ekonomikos ir gerovės vaisiais. Ypač daug nuveiktina, kad Lietuvoje visada triumfuotų teisybė ir teisingumas. Ir dar kad rastume konstruktyvią išeitį iš nesibaigiančių, net ir iškilmingom progom, tarpusavio pasiaiškinimų.
Gerbiamieji, brangieji, baigdamas kalbą kaip ramus žmogus jokiu būdu nenoriu papildomai kurstyti įtarimų ar nepakantos laužo, bet, kita vertus, negaliu kai ko nepasakyti. Mes buvome vieningi atgimimo laikotarpiu, Kovo 11-ąją, Sausio 13-ąją, stodami į Europos Sąjungą ir NATO. Bet prisiminkim, ypač signatarai: vidinė kova, įtampa jau reiškėsi 1990 m. 1991 m. pradžioje prislopusi, po to vėl suintensyvėjo. Ar tai dėl objektyvių priežasčių, nuo kurių nepabėgsi, ar dėl subjektyvių? Atsakymo tebeieškom.
Savais atradimais, savo įžvalgom neseniai pasidalijo du žymūs signatarai – R. Ozolas ir V. Andriukaitis knygose „Aušros raudoniai“ ir „Lietuviškas imunitetas“. Džiaugdamiesi pasiekta laisve ir nepriklausomybe jie kritiškai vertina kai kuriuos įvykius, reiškinius ir kuriuos ne kuriuos ypač svarbius šio laikotarpio asmenis. Drįsčiau tvirtinti, jie savaip traktuoja naujausiąją Lietuvos istoriją, gal net ir nutolsta nuo kanonizuoto jos varianto, tačiau nei plačių aptarimų, nei diskusijų, nei rimtų recenzijų negirdėti ir nematyti. O abu mano minėti vyrai daug nusipelnė Lietuvai. Fundamentalūs veikėjai, bet ne fundamentalistai. Jie, kiek žinau, atviri pasikeitimams nuomonėmis. Reikėtų surengti apvaliojo stalo diskusiją ar ką nors panašaus ir išsiryškinti tuos neaiškius klausimus, kurių iš tikro iki šiol pilna.
Neabejoju, kad tokie neformalūs, ne iškilmių formato pokalbiai padėtų kai ką išsiaiškinti, kai ką suderinti. Tada rasis plataus, bendro kasdienio darbo tėvynės labui tikimybė. Tada ir Sausio didvyrių atminimas bus tinkamai įprasmintas, ir jų mamoms nereikės braukti karčių ašarų. Ačiū. (Plojimai)
PIRMININKĖ. Dėkoju Lietuvos Nepriklausomybės Akto signatarui, Seimo Pirmininkui Č. Juršėnui.
Mielieji, prabėgo jau dvidešimt treji metai, kai iš visos Lietuvos miestų, miestelių, kaimų žmonės, jausdami atsakomybę už savo Tėvynę, važiavo į Vilnių ginti Lietuvos laisvės. Kėdainių žemė taip pat neteko dviejų kulkos pakirstų mūsų didvyrių. Auga nauja karta, kuri iš savo šeimos, vadovėlių ar nuotraukų, vaizdo įrašų sužino apie Lietuvos laisvės kovotojus. Norisi tikėti, kad jų atmintyje ilgam išliks prisiminimas apie tuos, kurie atidavė savo gyvybę už Lietuvos laisvę, kad jie jaus atsakomybę už savo šalies ateitį.
Maloniai kviečiu kalbėti Kėdainių rajono Krakių Mikalojaus Katkaus gimnazijos mokinį Evaldą Bucininką. (Plojimai)
Kėdainių rajono Krakių M. Katkaus gimnazijos mokinio E. Bucininko kalba
E. BUCININKAS. Gerbiamieji, Sausio 13-oji – tai diena, krauju įrašyta į Lietuvos istoriją ir giliai įsirėžusi į lietuvio atmintį. Ką tik nepriklausomybę atkūrusi valstybė, išsilaisvinusi iš daugiau nei pusę amžiaus trukusio svetimos šalies jungo, pradėjusi laisvai kvėpuoti ir žengti pirmuosius žingsnius, buvo vėl užpulta ir priversta rinktis: stoti į kovą ar grįžti atgal. Sovietinė valstybės forma buvo svetima, tad tauta ją atstūmė, o laisvės idėja, kirbėjusi Lietuvos žmonių galvose ir širdyse, buvo labai artima. Todėl kuriamą naują valstybę visi rėmė ir palaikė. Lietuva pasirinko drąsą, tikėjimą ir vienybę.
Mano, dabarties moksleivio, manymu, Sausio 13-oji Lietuvos istorijoje yra viena svarbiausių dienų, kurią šiandien minime pagerbdami visus, pasiaukojusius dėl mūsų laisvės. Tuomet, kai 1991 m. sausį kunkuliavo aistros prie Televizijos bokšto, parlamento, Spaudos rūmų, Vilniaus gatvėmis riedėjo riaumojantys tankai, žengė savimi pasitikintys sovietų armijos kariai, aš dar nebuvau gimęs, tad man sunku įsivaizduoti, kaip viskas iš tikrųjų turėjo atrodyti, tačiau esu matęs ir vaizdo įrašų, ir nuotraukų, skaitęs ne vieną straipsnį.
Sausio 13-ąją kasmet primena ir susimąstyti skatina ir mūsų gimnazijoje vykstantys renginiai, kurių metu mokytojai dalijasi savo prisiminimais, aktų salėje giedamas Lietuvos himnas, o per istorijos pamokas detaliai aptariami tų dienų įvykiai, jų ištakos. Sutinku, šios priemonės niekada neatspindės tuomečio žmonių vieningumo ir atsidavimo, tačiau kasmet per minėjimą giliai širdyje jaučiu ne tik padėką žmonėms, išdrįsusiems savo krauju ginti Tėvynę, bet ir vienybės, patriotiškumo dvasią.
Artimieji dažnai kalba, ką tomis dienomis išgyveno, kaip norėjo prisidėti prie Lietuvos nepriklausomybės gynimo, teigia, kad net dvejonių tuomet nebuvę. Labiausiai mane stebina tuomet parodyta drąsa, meilė ir atsidavimas gimtajam kraštui. O juk kai pamąstau, tai visa Lietuvos istorija yra amžinos kovos dėl kalbos, dėl būvio, dėl išlikimo.
Mano gimtąjį Krakių miestelį puošia daug paminklų, tarp jų – žinomo medžio skulptoriaus Vytauto Ulevičiaus darbai, skirti M. Daukšai, knygnešiams. Lietuvos raštijos pradininkas Didžiojoje Lietuvoje, buvęs Krakių klebonas M. Daukša XVI a. pabaigoje, aukštindamas gimtąją kalbą, „Postilės“ prakalboje rašė: „Gimtoji kalba yra bendros meilės ryšys, vienybės motina, pilietiškumo tėvas, valstybės sargas.“ Jau daugiau kaip 400 metų tą tautos stiprybės testamentą skaitome. O vietos knygnešiams XIX a. pabaigoje, rizikuodamas gyvybe, platinti draudžiamą lietuvišką žodį Krakių apylinkėse padėjo kraštietis, „Balanos gadynės“ autorius M. Katkus, kurio vardu pavadinta ir mūsų gimnazija. Partizanų, kovojusių prieš sovietų okupaciją, tragišką likimą, Sibiro tremtinių golgotos kelius akmeniniais paminklais įamžino vietos skulptorius J. Meškuotis. Taigi tas nedidelis žemės sklypelis, vadinamas Lietuva, turėjo geležies tvirtybę. Kitaip jis žmonių aukojimosi ir laisvės nebūtų pagimdęs.
Man dažnokai kyla klausimas, kaip aš elgčiausi, jei pasikartotų šios įsimintos Sausio 13‑osios įvykiai? Ar išdrįsčiau eiti kovoti už Lietuvos laisvę, rizikuodamas savo gyvybe? Žinoma, dabar būtų galima sakyti, jog jei viskas pasikartotų, kovočiau, ginčiau, neleisčiau priešui kėsintis į mūsų laisvę. Bet juk šitaip kalbėti gali kiekvienas. O gal tai tik skambūs žodžiai? Juk sakyti ir daryti yra du skirtingi dalykai. Neabejoju, kad dauguma kartais esame drąsūs, bet negaliu atsikratyti kirbančio klausimo, ar galėtume aukoti gyvybę dėl savo šalies? Prisipažinsiu, kad asmeniškai aš nežinau, ar turėčiau šitiek drąsos. Vaizdo įrašuose mačiau, kaip žmonės šaltą naktį stovėjo prie laužų. Jų veidai alsavo patriotiškumu, noru kovoti už savo kraštą, nepasiduoti.
Aš laikau save tikru patriotu ir tikrai noriu gyventi savo šalyje, čia dirbti, baigti mokslus, sukurti šeimą, bet nesu tikras, kad galėčiau pasiaukoti dėl savo valstybės. Pastebiu save besvarstantį, kad man dar visas gyvenimas prieš akis. Turiu daugybę svajonių, tikslų, kurių ketinu siekti. O juk prieš dvidešimt trejus metus panašių svajonių turėjo ir žuvo sutraiškyti okupantų tankų, perverti sovietinių karių kulkų net 14 gynėjų, tarp jų mano bendraamžiai Ignas ir Darius, kuriems buvo tik 17, dvidešimtmetį peržengę Virginijus, Loreta ir kiti. Jie išėjo nespėję atsisveikinti su artimaisiais, mylimaisiais, žuvo už tėvynę, kurioje gyvename, už rytą, kurį kiekvienas mūsų pasitinka. Jie nesvarstė ir nedvejojo. O aš dar svarstau, ar galėčiau… Privalėčiau, nes
Kurgi šviesiausias dangus?..
Kur švelniausia žolė?..
Kur skardžiausias griaustinis?..
Tik Lietuvoj.
Tik gaila, kad mes šiandien dažniausiai jaučiamės sumišę ir sutrikę, o patriotiška skanduotė „Lietuva“ girdima tik per sporto renginius, Europos čempionatus, krepšinį, plaukimą. Baisoka, kad neišsibarstytume po pasaulį – anglijas, ispanijas, sotesnio kąsnio, darbo, pašalpų ieškodami, ypač kaimai, gimtieji miesteliai. Reikėtų dažniau prisiminti, jog talentai gali ir Lietuvoje augti, tik reikia juos pastebėti ir puoselėti. Iš kitos pusės, dažnai nevertiname to, ką turime, nes turime daug laisvių ir teisių, kurias teikia mūsų moderni valstybė. Tik niekada nereikia pamiršti, jog turime ir pareigų, tokių kaip darbas, aukojimasis, pagarba ir meilė savo kraštui. O tuo labiausiai vaikus turėtų įkvėpti jų tėvai. Čia norisi pacituoti mūsų širdžių poeto Justino Marcinkevičiaus posmą:
Įdiekit, motinos, vaikams
Tėvynės meilę kuo didžiausią
Ir ji paliks visiems laikams
Kaip sielų sąjunga karščiausia.
Ir bus vaikai jums artimi
Jausmais, protu ir širdimi.
Įkvėpkit, motinos, sūnums,
Kad mūs dangus – ir tas kitokis.
Kitų jausmų nereikia mums –
Jų pats gyvenimas išmokys.
Tad visiems Sausio 13-osios didvyriams turėtume dėkoti už tai, jog esame laisvi ir nepriklausomi, galime svajoti, mokytis, studijuoti, kalbėti savo ir užsienio kalbomis, o svarbiausia – būti žemėlapyje ne kaip sudėtinė imperijos dalis, o kaip atskira ir vieninga šalis. Mūsų tauta negausi, tačiau stipri, išskirtinė ir nepaprasta. Mes esame LIETUVA!
Ačiū už dėmesį. (Plojimai)
PIRMININKĖ. Dėkoju jaunajam Lietuvos piliečiui, kuris, tikiu, ne tik saugos tėvynės istorinę atmintį, bet ir ateityje savo darbais garsins Lietuvos vardą.
Gerbiamieji! Prieš dvejus metus šioje salėje buvo įteikta pirmoji Laisvės premija nenuilstančiam kovotojui už žmogaus teises, laisvę ir demokratiją, Rusijos disidentui Sergejui Kovaliovui. Deja, mylimas ir gerbiamas Lietuvos bičiulis Sergejus Kovaliovas dėl sveikatos negalėjo atvykti į šį minėjimą. Nuoširdžiai linkime jam sveikatos. (Plojimai)
Praėjusiais metais pagerbėme 2012 metų kovotoją už žmogaus teises, politinį kalinį, Lietuvos laisvės lygos įkūrėją, „45-ių pabaltijiečių memorandumo“ iniciatorių Antaną Terlecką. Malonu, kad šiandien šioje salėje jis yra kartu su mumis. (Plojimai)
2011 metų rudenį įsteigta Laisvės premija netrukus bus įteikta trečiajam Laisvės premijos laureatui. Maloniai kviečiu šios idėjos sumanytoją, Seimo Pirmininko pavaduotoją, Laisvės premijų komisijos pirmininką P. Auštrevičių tarti žodį. (Plojimai)
Seimo Pirmininko pavaduotojo, Laisvės premijų komisijos pirmininko P. Auštrevičiaus kalba
P. AUŠTREVIČIUS (LSF). Gerbiamoji posėdžio pirmininke, gerbiamieji esami ir buvusieji Lietuvos valstybės vadovai, gerbiamieji Sausio 13-osios žuvusiųjų artimieji, gerbiamieji signatarai, Seimo nariai, mielieji svečiai, Eminencija arkivyskupe metropolite Sigitai Tamkevičiau, ponios ir ponai!
Sausio 13-osios nakties įvykiai negrįžtamai pakeitė Lietuvos piliečius ir valstybę. Išgyventas netekčių skausmas suvienijo žmones, suteikė jiems reikalingos stiprybės ir sutelkė piliečius Lietuvos Respublikos gynybai. Kaip niekada anksčiau, XX amžiaus pabaigoje atsikūrusios valstybės piliečiai tapo vieningi ir atsidavę Lietuvos gynybos idealams. Tautos susitelkimas ir tarptautinis solidarumas Sausio 13-osios įvykių metu Lietuvoje neleido okupacinėms jėgoms griebtis tolesnės prievartos ir galų gale atvėrė kelią į nepriklausomybę ir tarptautinį pripažinimą.
Laisvės gynėjų budėjimas prie Seimo rūmų ir jų dainos, tapę sausio įvykių simboliu, šiandien yra ryškūs, kaip anuomet uždegti laužai. Kovos už laisvę ir demokratinį pasirinkimą atspindys – šiandieninės proeuropietiškos ukrainiečių demonstracijos Maidane. Tai – gyvas mums taip pažįstamų įvykių pasikartojimas ir dvasingos žmonių minios apsisprendimo išraiška. Tai – tik dar vienas priminimas, kad kova už tautų pasirinkimo laisvę mums artimame krašte tęsiasi ir reikalauja mūsų visokeriopos paramos ir supratimo. Kartu mes privalome išlikti viltingi, kad laisvės ir demokratijos pergalė yra ilgainiui neišvengiama. Ši nuostata turi tapti ateinančių kartų įsipareigojimu.
Nuo įsimintinų įvykių jau prabėgo dvidešimt trys sausiai, tačiau tebesame kartu su tais, kurie išauklėjo mus laisvės lūkesčiu ir subrandino pasiaukojimo pavyzdžiu. Laisvės premijos laureatais yra tapę rusų disidentas S. Kovaliovas, kuriam šiandien linkime stiprios sveikatos, nenuilstamas kovotojas už laisvę A. Terleckas, esantis kartu su mumis šioje salėje. 2014-ųjų sausio tryliktoji leidžia atversti dar vieną laisvės kovų puslapį, prisiminti istoriją, pagerbti iškilią asmenybę.
Vadovaudamasis Laisvės premijos įstatymu ir Laisvės premijų komisijos sprendimu, 2013 m. gruodžio 3 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė nutarimą, kuriuo paskyrė 2013 m. Laisvės premiją kovotojui už Lietuvos laisvę ir žmogaus teises, aktyviam Lietuvos neginkluoto pasipriešinimo dalyviui, politiniam kaliniui, pogrindinio leidinio „Lietuvos katalikų Bažnyčios Kronika“ steigėjui, redaktoriui, Tikinčiųjų teisių gynimo katalikų komiteto nariui, Kauno arkivyskupui metropolitui Sigitui Juozui Tamkevičiui. (Plojimai)
S. J. Tamkevičius gimė lietuvių ūkininkų šeimoje Lazdijų rajone. Nuo mažumės tyliai ir nuosekliai brandinta svajonė – kunigystė tampa realybe baigus Kauno tarpdiecezinę kunigų seminariją. Dėl aktyvios bažnytinės veiklos ir vaikų bei jaunimo įtraukimo į ją 1969 m. valdžia laikinai uždraudė kunigauti, todėl teko patirti darbininko dalią. Nuo 1969 m. vis aktyviau plėtojo pogrindžio veiklą, ypač pradėjęs kunigauti Simne. Pokalbiai su jaunimu, vienuoliais ir katalikų inteligentais, vaikų ruošimas pirmajai komunijai, ligonių lankymas – visa tai tapo kasdienės ir nenuilstamos kunigo S. J. Tamkevičiaus veiklos dalimi.
Valdžios spaudimas, teismai ir kitos prievartos priemonės prieš kunigus ir tikinčiuosius 1971 m. paskatino parengti 17 tūkst. tikinčiųjų memorandumą, adresuotą SSRS generaliniam sekretoriui. Memorandumas pasiekė Vakarus, padedant S. Kovaliovui, ir tapo sovietų priespaudą demaskuojančiu dokumentu. Tomis aplinkybėmis S. J. Tamkevičius subrandino mintį nuolat leisti pogrindinį leidinį, gavusį „Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos“ pavadinimą. Šis pogrindinis, pasauliniu mastu unikalus leidinys dienos šviesą išvydo labai rizikingos ir išties daug išmonės pareikalavusios veiklos, kuri tęsėsi nuo 1972 m. iki pat Nepriklausomybės atgavimo, dėka. Leidinio niekada nesugebėjo nutraukti gausios represinės struktūros, nepaisant desperatiškų pastangų. Pats S. J. Tamkevičius taip apibūdino leidinį: „Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronikos“ gyvavimas per ištisus 17 metų sistemoje, kurioje buvo pilna šnipų, ginkluotų geriausia sekimo technika, kolaborantų ir pataikūnų, yra beveik stebuklas.“ Drauge su kitais keturiais kunigais 1978 m. įsteigė tikinčiųjų teisėms ginti komitetą kovoti už tikinčiųjų teises.
Tuometinės valdžios specialiosios tarnybos, išbandžiusios įvairias spaudimo priemones, galiausiai imasi kraštutinės. 1983 m. S. J. Tamkevičius suimamas, apkaltinus antitarybine veikla, sukurpus 23 tomų bylą, nuteisiamas 6 metų bausme griežtojo režimo lageryje, paskui – 4 metai tremties. Tik prasidėjus perestroikai 1988 m. paleistas į laisvę.
Grįžus į pokyčių paliestą ir nepriklausomybės link žengiančią Lietuvą, atsivėrė naujos veiklos galimybės. Kauno tarpdiecezinės seminarijos rektorius, Kauno arkivyskupas metropolitas, Lietuvos vyskupų konferencijos pirmininkas – tai tik dalis einamų pareigų, neminint visuomeninių.
Tą šaltą 1991 m. sausio 14 d. vidurdienį, aukodamas mišias prie atviro Aukščiausiosios Tarybos lango, S. J. Tamkevičius buvo liudininkas, kaip aplink augo barikados. Jos laikėsi ant laisvės gynėjų vidinio tikėjimo, ne fizinės jėgos. Netrukus prievarta žlugo taip ir neįveikto tikėjimo laisve akivaizdoje.
Gerbiamieji posėdžio dalyviai, savo atsiminimuose S. J. Tamkevičius rašo: „Šviesa ateina į tamsų kampą, jeigu dėl to kovojama. Laisvė pasiekiama, kada jos siekiama.“ Tačiau laisvės šviesą atneša kovotojai, tikintys, veikiantys, nepasiduodantys ir neišduodantys idealų. Man ypač malonu šiuos žodžius skirti 2013 metų Laisvės premijos laureatui, arkivyskupui metropolitui S. J. Tamkevičiui. Jo gyvenimo ir veiklos šviesa lydi mus laisvos ir nepriklausomos Lietuvos kasdienybėje. Dėkui. (Plojimai)
PIRMININKĖ. Dėkoju Seimo Pirmininko pavaduotojui, Laisvės premijos komisijos pirmininkui P. Auštrevičiui.
Toliau iškilmingam minėjimui pirmininkaus Seimo Pirmininko pirmasis pavaduotojas V. Gedvilas.
PIRMININKAS (V. GEDVILAS, DPF). Maloniai kviečiu Seimo Pirmininkę įteikti 2013 metų Laisvės premijos laureatui, kovotojui už Lietuvos laisvę ir žmogaus teises, aktyviam Lietuvos neginkluoto pasipriešinimo dalyviui, politiniam kaliniui, pogrindinės spaudos leidinio „Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronika“ steigėjui, redaktoriui, Tikinčiųjų teisių gynimo katalikų komiteto nariui arkivyskupui S. J. Tamkevičiui Laisvės premijos statulėlę. (Plojimai)
Skamba Vilniaus kolegijos dainininkių ansamblio atliekama „Lietuva brangi“. Seimo posėdžių salės ekrane demonstruojamas 2013 metų Laisvės premijos laureato arkivyskupo S. J. Tamkevičiaus fotokoliažas. Seimo Pirmininkė L. Graužinienė įteikia Laisvės premijos statulėlę, Laisvės premijų komisijos pirmininkas P. Auštrevičius – Laisvės premijos diplomą.
Mielieji, maloniai kviečiu tarti žodį 2013 metų Laisvės premijos laureatą, kovotoją už Lietuvos laisvę ir žmogaus teises, aktyvų Lietuvos neginkluoto pasipriešinimo dalyvį, politinį kalinį, pogrindinės spaudos leidinio „Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronika“ steigėją, redaktorių, Tikinčiųjų teisių gynimo katalikų komiteto narį arkivyskupą Sigitą Tamkevičių. (Plojimai)
2013 metų Laisvės premijos laureato, kovotojo už Lietuvos laisvę ir žmogaus teises, pogrindinės spaudos leidinio „Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kronika“ steigėjo ir redaktoriaus, arkivyskupo S. J. Tamkevičiaus kalba
S. J. TAMKEVIČIUS. Jūsų Ekscelencija Prezidente, Ekscelencijos užsienio šalių ambasadoriai, vyskupai, gerbiama Seimo Pirmininke, Seimo nariai, gerbiamieji Vyriausybės vyrai ir moterys, garbūs Sausio 13-osios minėjimo dalyviai!
Kai 1972 m. pradėjau leisti „Lietuvos Katalikų Bažnyčios Kroniką“, neatėjo net mintis, kad nepraeis nė 30 metų ir Lietuva bus laisva. Anuomet nei aš, nei mano bendražygiai nemąstėme apie ordinus ir premijas, bet mąstėme apie vienintelę galimą „premiją“ – tardymą, teismą ir lagerį. Šitai išsipildė su kaupu: už „Kroniką“ buvo nuteista net keturiolika asmenų. Šiandien sunku patikėti, kad už tiesos žodį galima skirti griežto režimo lagerio bausmę. Anuomet šią kainą reikėjo mokėti už pastangą laisviau kvėpuoti ir neprarasti vilties, kad bet koks melas, prievarta ir neteisybės turi užprogramuotą galą. Melu ir prievarta, tarsi buldozeriu, galima traiškyti tautų ir žmonių likimus, bet negalima laimėti galutinės pergalės; ji visuomet būna tiesos ir laisvės pusėje. Prieš 23 metus mes tą kovą laimėjome.
Dėkoju, kad neliko nepastebėtas Bažnyčios žmonių prisidėjimas prie laisvės kovos. Ši Laisvės premija, nors skirta man, bet ji priklauso daugeliui – nuo tremtinių vyskupų Vincento Sladkevičiaus ir Julijono Steponavičiaus iki tikinčių mokinukų, kurie per sovietmetį drįsdavo klasėje viešai išpažinti savo tikėjimą, o sekmadienį ateiti į bažnyčią. „Kronikos“ leidimas per septyniolika metų buvo įmanomas tik todėl, kad buvo daug bendradarbių, kurie buvo pasiryžę už savo pagalbą, jei reikės, mokėti nelaisvės kainą. Kai kas mąsto, kad mes gynėme Bažnyčios interesus. Bet juk ta Bažnyčia buvo daugumos Lietuvos žmonių bendruomenė. Mes gynėme Lietuvos žmonių sąžinės ir tikėjimo laisvę, bet kartu kasėmės po melu ir prievarta paremtos santvarkos pamatais.
Anuometinis Baudžiamasis kodeksas turėjo net 68 straipsnį: „Antitarybinė agitacija ir propaganda su tikslu susilpninti tarybinę valdžią.“ Tiesos žodis buvo laikomas valstybiniu nusikaltimu, o tie, kuriems buvo pritaikomas šis straipsnis – valstybiniais nusikaltėliais, pavojingesniais už vagis, prievartautojus ir žmogžudžius.
Drauge su visais lietuviais, kalėjusiais už laisvės siekį, žinau nelaisvės skonį, bet taip pat žinau ir tai, kas gali pavergti žmogų net laisvoje šalyje. Ir šitas žinojimas šiandien neduoda ramybės.
Mūsų žmones pavergia alkoholis, narkotikai, azartiniai lošimai, pinigų ir valdžios geismas. Sovietiniais laikais mes kaltinome okupacinę valdžią, kad ji Lietuvos žmones girdo alkoholiu ir siekia, kad jie nemąstytų ir būtų lengviau valdomi. Apmaudu, kad alkoholio vartojimo mastai laisvoje Lietuvoje yra tapę tiesiog stichine tautos nelaime. Peršasi mintis, kad alkoholio ir azartinių lošimų verslo magnatų pinigai dažnai galbūt yra visagaliai. Greitai neeilinėje Seimo sesijoje bus balsuojama dėl 3500 lošimo automatų įteisinimo lengvai prieinamose vietose. Viliuosi, kad pritarusieji mano Laisvės premijai nebalsuos prieš Lietuvos žmonių interesus. Tegul šį kartą laimi Lietuva. (Plojimai)
Mes tampame mažiau laisvi, kai tuštėja mūsų miesteliai ir kaimai, kai Lietuvos ateitį turį kurti jauni žmonės palieka Tėvynę, kai silpnėja mūsų šeimos arba jos net griaunamos. Šeimos griovėjai yra labai išradingi, kai su laisvės ir žmogaus teisių vėliava net maži vaikai stumiami į seksualinę vergovę. Geras, tvirtas ir atsakingas šeimas galės sukurti žmonės, ne savo aistrų vergai, bet dvasiškai brandūs žmonės. Jei neturėsime normalių šeimų, neturėsime ir laisvos Lietuvos. Per maži mes esame, kad būtų galima eksperimentuoti su Lietuvos visuomene visokiomis Gender ir Happy Days programomis. Jau net Rusija yra išsigandusi dėl tragiškų demografinių rodiklių. O Lietuvoje slapta, kad nekiltų visuomenės pasipriešinimo, praėjusią vasarą buvo įteisintas medicininis abortas. Kokios apgailėtinos netikros laisvės grimasos; šitaip elgiasi ne Lietuvai, bet pinigams tarnaujantys žmonės. Laisvos Lietuvos ateitį ir gerovę galės sukurti tik dvasiškai laisvi žmonės.
Su dideliu nerimu stebime visuomeninius ir politinius procesus Europos valstybėse, kurios didžių vyrų – Roberto Schumanno, Konrado Adenauerio, Alcide de Gasperi’o ir kitų buvo vienijamos ant krikščioniškų pagrindų, o dabar joms ne kartą tiesiog primetamos visuomenę demoralizuojančios ir mirties kultūrą nešančios idėjos. Mums, lietuviams, pažinusiems utopinio komunizmo grimasas, žmogaus prigimties nepaisančios ideologijos turėtų būti atgrasios, nes jos niekur neveda.
Tačiau Lietuvos padangėje yra ir daug vilties ženklų. Palaiko viltį Lietuvos žmonės, kurie, žinodami už Lietuvos laisvę sumokėtą kainą, rimtai rūpinasi jos dabartimi ir ateitimi. Duok Dieve, kad panašių vyrų ir moterų Seime, Vyriausybėje, savivaldybėse ir visuomeninėse organizacijose atsirastų vis daugiau ir daugiau, kad mažėtų dejuojančių ir daugėtų kuriančių Lietuvą. Žadina viltį jauni žmonės, branginantys istorinę atmintį, nepaliekantys Lietuvos dėl sotesnio duonos kąsnio ir dirbantys jos labui.
Užvakar Seimo rūmuose vyko forumas „Gyvybės kultūros puoselėjimas ir pilietinis apsisprendimas“. Forume dalyvavo įvairių krikščioniškų bendruomenių atstovai, daugiausia jauni žmonės, kuriems ne vis tiek, kokia bus rytdienos Lietuva.
Mes, Lietuvos vyskupai ir kunigai, tarnaudami Lietuvos žmonėms, ir toliau stiprinsime laisvos visuomenės moralinius pamatus ir bendradarbiausime su visais, kuriems brangi Lietuva, kad jos dukros ir sūnūs būtų laisvi ne tik išorėje, bet ir savo dvasia.
Ačiū už dėmesį! (Plojimai)
PIRMININKĖ (L. GRAUŽINIENĖ). Nuoširdžiai dėkoju arkivyskupui S. Tamkevičiui.
M. STROLYS. Jos Ekscelencija Lietuvos Respublikos Prezidentė. (Plojimai)
PIRMININKĖ. Gerbiamieji, dėkoju visiems šio iškilmingo minėjimo ir 2013 m. Laisvės premijos įteikimo ceremonijos dalyviams. Skelbiu iškilmingo minėjimo pabaigą. Maloniai kviečiu visus aktyviai dalyvauti ir kituose Laisvės gynėjų dienos renginiuose. Malonu, kad šiais metais prisiminsime visus medicinos darbuotojus, kurie dieną ir naktį gelbėjo Lietuvos laisvės kovotojų gyvybes ir gydė sužeistuosius. Jų garbei bus atidengtos atminimo lentos ant buvusių Šv. Jokūbo ir Raudonojo Kryžiaus ligoninių pastatų. Ačiū visiems. (Plojimai)
Skamba E. Masytės daina „Laisvė“