PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Civilinės sąjungos

įstatymo projektO NR. XIVP-1694

 

2022-06-07

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

5

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (toliau – ir TD) 2022-05-23 pateikė išvadą dėl Lietuvos Respublikos civilinės sąjungos įstatymo (toliau – ir CSĮ) projekto Nr. XIVP-1694. Išvadoje nurodoma, kad „vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir CK nuostatomis, projekte turi būti nurodoma civilinės sąjungos registravimo tvarka ir institucija, registras, registruojantis civilinę sąjungą. <...> projekte turėtų būti kalbama ne tik apie duomenų apie civilinės sąjungos įrašymą į tam tikrą registrą, o apie konkrečią ir aiškią civilinės sąjungos įregistravimo procedūrą.“

 

Notarine tvarka patvirtintas bendras pareiškimas dėl civilinės sąjungos įregistravimo teoriškai galėtų būti registruojamas Lietuvos Respublikos gyventojų registre (toliau – ir GR), tačiau techniniu aspektu ši alternatyva yra pati sunkiausia. Tai ilgai užtruktų laiko prasme ir reikėtų nemažai papildomų biudžeto lėšų (nebūtų suspėta iki nurodyto projektų įsigaliojimo termino, t. y. 2023 m. sausio 1 d., o projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad papildomų biudžeto lėšų nereikės). Šiuo atveju reikėtų iš esmės plėsti ir Metrikacijos ir gyvenamosios vietos deklaravimo informacinės sistemos (toliau – ir MGVDIS) apimtį (šiuo metu per šią sistemą registruojami civilinės būklės aktai, sudarant civilinės būklės akto įrašą). Pagrindinė problema – GR technine prasme pritaikytas skirtingos lyties asmenims (skirtingų lyčių asmenų civilinės sąjungos atvejams registracija galėtų būti įgyvendinama paprastai, bet negalėtų būti realizuojama tos pačios lyties asmenų civilinės sąjungos atvejais – tam reikėtų esminių techninių pakeitimų). Be to, GR modernizavimo II etapas yra finansuojamas iš Europos Sąjungos (toliau – ir ES) lėšų, todėl naujų funkcionalumų įtraukimas šiuo metu yra negalimas. Projektas baigiamas 2023 m. balandžio mėn. ir 5 metus po šio termino nustatytas įsipareigojimas palaikyti sukurtus funkcionalumus, todėl jų palaikymas ir šalia kūrimas naujo sudėtingo funkcionalumo nebūtų racionalus sprendimas.

 

Technine prasme paprasčiausia alternatyva būtų siūlymas notarine tvarka patvirtintus bendrus pareiškimus dėl civilinės sąjungos įregistravimo registruoti Vedybų sutarčių registre (toliau – ir VSR). Notaras, patvirtinęs susitarimą, per 1 d. d. perduotų duomenis VSR (bendras pareiškimas dėl civilinės sąjungos šiuo atveju galėtų galioti nuo jo patvirtinimo momento, o VSR šis faktas būtų tik išviešinamas). Iš VSR duomenys būtų perduodami į GR, kuriame prie konkretaus asmens būtų įrašomas požymis apie šio asmens sudarytą civilinę sąjungą. Duomenų gavėjai, kuriems reikėtų patikrinti faktą apie civilinę sąjungą, galėtų gauti jungtinį GR ir VSR išrašą su išsamiais duomenimis. Beje, VRS jau iš anksčiau sukurtas funkcionalumas, kuris nenaudojamas ir kuris galėtų būti pritaikytas registruojant notarine tvarka patvirtintą bendrą pareiškimą dėl civilinės sąjungos įregistravimo. Šiai alternatyvai įgyvendinti reikėtų realizuoti VSR ir GR sąveiką ir tam reikėtų papildomų biudžeto lėšų. Tokį preliminarų lėšų poreikį turėtų pateikti Registrų centras (toliau – ir RC).

 

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projekto 13 str. 2 d. nustatyta, kad „Norintys įregistruoti civilinę sąjungą asmenys arba civilinę sąjungą įregistravę partneriai turi teisę notarine tvarka sudaryti sutartį, kurioje jie nustato savo turtines teises ir pareigas civilinės sąjungos metu, taip pat civilinei sąjungai pasibaigus. Tokia sutartis ir jos pakeitimai turi būti įregistruoti Vedybų sutarčių registre šio registro nuostatų nustatyta tvarka.“ RC vertinimu, techninių kliūčių dėl dviejų skirtingų juridinių faktų (t. y. civilinės sąjungos ir sutarties dėl turtinių teisių ir pareigų) registravimo tame pačiame registre nėra.

 

Tuo atveju, kai asmuo buvo sudaręs santuoką ir jo sutuoktinis miršta arba sutuoktiniai išsiskiria, GR prie duomenų apie tokio asmens šeiminę padėtį yra nurodoma ,,našlys“ arba ,,išsiskyręs“. Šis faktas yra pagrindas gauti socialines išmokas. Manytina, kad tokiam asmeniui registravus civilinę sąjungą, toks asmuo neturėtų būtų laikomas nei „našliu“, nei „išsiskyrusiu“ ir neturėtų pretenduoti į atitinkamas socialines išmokas. Todėl tikslinga įstatymą papildyti nuostata, kad civilinę sąjungą registravęs asmuo negali būti laikomas nei „našliu“, nei „išsiskyrusiu asmeniu“. 

 

Įvertinus TD pastabą, manytina, kad civilinės sąjungos registravimo tvarka ir institucija bei registras, kuriame registruojama civilinė sąjunga, t. y. pati civilinės sąjungos registravimo procedūra, turėtų būti aprašyta CSĮ projekte. Šiuo tikslu teikiamas pasiūlymas dėl CSĮ projekto 5 str. „Civilinės sąjungos registravimas, įsigaliojimas ir apskaita“ papildymo ir (naujo) 13 str. „Civilinės sąjungos pabaigos fakto registravimas“. Atitinkamai tikslintini ir CSĮ projekto 8 bei 9 str.   

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 5 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Civilinės sąjungos registravimas, įsigaliojimas ir apskaita

 

2. Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1. Asmenys, siekiantys įregistruoti civilinę sąjungą, pateikia notarui bendrą pareiškimą dėl civilinės sąjungos įregistravimo.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytame bendrame pareiškime civilinę sąjunga siekiantys įregistruoti asmenys turi patvirtinti, kad yra įvykdytos visos šio įstatymo 4 straipsnyje nustatytos civilinės sąjungos įregistravimo sąlygos.

3. Civilinė sąjunga sukelia šiame įstatyme nurodytas teisines pasekmes nuo duomenų pagal abiejų asmenų, siekiančių įregistruoti civilinę sąjungą, pasirašytą ir notarine tvarka patvirtintą bendrą pareiškimą dėl civilinės sąjungos įregistravimo įrašymo Lietuvos Respublikos gyventojų registre momento bendro pareiškimo dėl civilinės sąjungos įregistravimo patvirtinimo notarine tvarka momento.

4. Civilinės sąjungos faktas prieš trečiuosius asmenis gali būti panaudotas tik jei Vedybų sutarčių registre šio registro nuostatų nustatyta tvarka yra įrašyti duomenys dėl civilinės sąjungos įregistravimo. Šiuos duomenis Lietuvos Respublikos gyventojų registrui Vedybų sutarčių registrui ne vėliau kaip kitą darbo dieną po šio pareiškimo patvirtinimo notarine tvarka pateikia notaras.

5. Civilinę sąjungą įregistravęs asmuo nėbėra laikomas našliu ar išsiskyrusiu asmeniu.

2.

8

 

 

Argumentai:

Tokie patys. Papildomai pažymėtina, kad civilinės sąjungos fakto panaudojimo prieš trečiuosius asmenis sąlygos nustatytos įstatymo projekto siūlomo keisti 5 str. 4 d. 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 8 straipsnį jį išdėstyti taip:

1. Civilinės sąjungos faktas prieš trečiuosius asmenis gali būti panaudotas tik jei Lietuvos Respublikos gyventojų registre yra įrašyti duomenys dėl civilinės sąjungos įregistravimo.

2. Civilinė sąjunga gali būti įregistruojama remiantis teismo sprendimo, kuriuo nustatytas juridinę reikšmę turintis faktas, kad tarp atitinkamų asmenų egzistuoja faktiniai civilinės sąjungos santykiai, pagrindu. Bylos dėl šio juridinę reikšmę turinčio fakto nustatymo yra nagrinėjamos Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso XXVI skyriuje nustatyta tvarka.”

3.

 

 

 

Argumentai:

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto III skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„CIVILINĖS SĄJUNGOS PABAIGOSA PAGRINDAI

4.

9

 

 

Argumentai:

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1. Civilinė sąjunga pasibaigia:

1) kai partneriai tarpusavyje sudaro santuoką;

2) kai partneriai nutraukia įregistruotą civilinę sąjungą bendru sutikimu;

3) kai įsiteisėja teismo sprendimas, kuriuo patvirtinamas vieno iš partnerių vienašališkas prašymas nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą;

4) kai vienas iš partnerių miršta arba įsiteisėja teismo sprendimas, kuriuo partneris paskelbiamas mirusiu ar pripažįstamas nežinia kur esančiu.

2. Šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytu atveju įregistruotos civilinės sąjungos pabaigos faktas gali būti panaudotas prieš trečiuosius asmenis tik po to, kai Lietuvos Respublikos gyventojų registre Vedybų sutarčių registre yra įrašomi duomenys pagal notarine tvarka patvirtintą bendrą abiejų partnerių susitarimą nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą arba, jeigu partneriai turi bendrų nepilnamečių vaikų, pagal teismo sprendimu patvirtintą bendrą abiejų partnerių prašymą nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą.

3. Jeigu įregistruota civilinė sąjunga nutraukiama teismo sprendimu patvirtinus vienašališką partnerio prašymą nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą, įregistruotos civilinės sąjungos pabaigos faktas gali būti panaudotas prieš trečiuosius asmenis tik po to, kai Lietuvos Respublikos gyventojų registre Vedybų sutarčių registre yra įrašomi duomenys pagal įsiteisėjusį teismo sprendimą.

4. Civilinė sąjunga laikoma nutraukta ar pasibaigusia nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo dienos arba nuo notarine tvarka patvirtinto abiejų partnerių prašymo nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą įsigaliojimo dienos. Notarine tvarka patvirtintas abiejų partnerių prašymas nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą įsigalioja kitą darbo dieną nuo notarinio patvirtinimo dienos.

5. Pagal šio straipsnio 2 ir 3 dalis duomenis apie įregistruotos civilinės sąjungos pabaigos faktą Lietuvos Respublikos gyventojų registrui ne vėliau kaip kitą darbo dieną po prašymo arba susitarimo nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą patvirtinimo elektroninių ryšių priemonėmis pateikia notaras arba, jeigu įregistruota civilinė sąjunga buvo nutraukta įsiteisėjusiu teismo sprendimu – teismas.

65. Civilinė sąjunga pripažįstama negaliojančia, jeigu buvo pažeistos šio įstatymo 4 straipsnyje nustatytos sąlygos.

76. Civilinę sąjungą negaliojančia gali pripažinti tik teismas. Teismui patvirtinus bent vienos iš sąlygų, dėl kurių civilinė sąjunga jos įregistravimo momentu buvo negalima, buvimo faktą, civilinė sąjunga negaliojančia pripažįstama nuo jos įregistravimo įregistravimo patvirtinimo notarine tvarka momento.

87. Pagal šio straipsnio 76 dalį į teismą su ieškiniu dėl civilinės sąjungos pripažinimo negaliojančia turi teisę kreiptis partneris, partnerio globėjas, rūpintojas, prokuroras ar bet kuris kitas asmuo, kurio teises ir teisėtus interesus civilinės sąjungos įregistravimas pažeidė. Teismas ne vėliau kaip kitą darbo dieną po teismo sprendimo, kuriuo įregistruota civilinė sąjunga pripažinta negaliojančia, įsiteisėjimo dienos elektroninių ryšių priemonėmis pateikia duomenis apie įregistruotos civilinės sąjungos pripažinimą negaliojančia Lietuvos Respublikos gyventojų registrui.“

5.

 

 

 

Argumentai:

Tokie patys.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 13 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

13 straipsnis. Civilinės sąjungos pabaigos fakto registravimas

1. Partneriams tarpusavyje sudarius santuoką arba vienam iš partnerių mirus, Lietuvos Respublikos gyventojų registro duomenys apie santuokos sudarymą ar partnerio mirtį perduodami Vedybų sutarčių registrui ir jų pagrindu įregistruojamas civilinės sąjungos pabaigos faktas.

2. Duomenis apie įregistruotos civilinės sąjungos pabaigos faktą, kai įsiteisėja teismo sprendimas, kuriuo partneris paskelbiamas mirusiu ar pripažįstamas nežinia kur esančiu, arba įsiteisėja teismo sprendimas, kuriuo įregistruota civilinė sąjunga pripažinta negaliojančia, Vedybų sutarčių registrui ne vėliau kaip kitą darbo dieną elektroninių ryšių priemonėmis pateikia teismas. 

3. Pagal šio įstatymo 9 straipsnio 2 ir 3 dalis duomenis apie įregistruotos civilinės sąjungos pabaigos faktą Vedybų sutarčių registrui ne vėliau kaip kitą darbo dieną po prašymo arba susitarimo nutraukti įregistruotą civilinę sąjungą patvirtinimo elektroninių ryšių priemonėmis pateikia notaras arba, jeigu įregistruota civilinė sąjunga buvo nutraukta įsiteisėjusiu teismo sprendimu – teismas. Teismas ne vėliau kaip kitą darbo dieną po teismo sprendimo, kuriuo įregistruota civilinė sąjunga nutraukiama, įsiteisėjimo dienos elektroninių ryšių priemonėmis pateikia duomenis apie įregistruotos civilinės sąjungos nutraukimą Vedybų sutarčių registrui.

4. Duomenys apie įregistruotos civilinės sąjungos pabaigos faktą įrašomi Vedybų sutarčių registre šio registro nuostatų nustatyta tvarka.“

6.

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į pasiūlymą dėl įstatymo projekto papildymo nauju 13 straipsniu, reikėtų atitinkamai keisti kitų įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

 

Pasiūlymas:

1. Įstatymo projekto straipsnius nuo 13 iki 24 atitinkamai laikyti straipsniais nuo 14 iki 25. 

 

2. Pritarus pasiūlymui ir pakeitus įstatymo projekto straipsnių numeraciją, atitinkamai turėtų būti peržiūrimi visi įstatymo projekto straipsniai, kuriuose pateikiamos nuorodos į kitus įstatymo projekto straipsnius.


 

Teikia

Seimo nariai                                                    (Parašas)