Projekto Nr. XIVP-4090(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 2, 7, 32, 41, 45, 49, 50, 51 IR 52 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 36 dalį ir ją išdėstyti taip:
„36.
Kitos šiame
įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos geodezijos ir kartografijos įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos
Respublikos melioracijos įstatyme, Lietuvos Respublikos miškų
įstatyme, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro
įstatyme, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatyme, Lietuvos
Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme, Lietuvos
Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų
planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo,
statybos ir žemės naudojimo valstybinės priežiūros įstatyme, Lietuvos
Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir
disponavimo juo įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės mokesčio
įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatyme, ir
Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatyme
Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės
naudojimo sąlygų įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės
įsigijimo įstatyme, Lietuvos Respublikos miškų įstatyme, Lietuvos Respublikos saugomų
teritorijų įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatyme, Lietuvos
Respublikos geodezijos ir kartografijos įstatyme, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo
turto kadastro įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme ir
kituose įstatymuose.
2 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pripažinti netekusiu galios 7 straipsnio 1 dalies 4 punktą.
4) valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras (toliau – Žemės ūkio
duomenų centras) – valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų, šio įstatymo
nustatyta tvarka priskirtų žemės konsolidacijos projekto teritorijai, išskyrus
šiai teritorijai priskirtus valstybinės žemės sklypus, perduotus kitiems
valstybinės žemės patikėtiniams, taip pat įstatymų nustatyta tvarka iš privačių
asmenų įsigytų valstybės nuosavybėn žemės sklypų ir valstybinės žemės sklypų,
reikalingų Žemės ūkio duomenų centro administruojamoms valstybės biudžeto ir
Europos Sąjungos lėšomis finansuojamoms žemės valdų struktūrų gerinimo ir
apleistų žemės plotų mažinimo priemonėms įgyvendinti;
3 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 32 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„32 straipsnis. Valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų ir valstybės valdomų įmonių kompetencija žemės santykių srityje“.
2. Pakeisti 32 straipsnio 3 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) veikia valstybės vardu valstybei paveldint
ir įsigyjant privačią žemę valstybės nuosavybėn, išskyrus atvejus, kai
centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojas veikia valstybės vardu
įsigyjant privačią žemę valstybės nuosavybėn Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir
disponavimo juo įstatyme nustatyto administracinės paskirties valstybės
nekilnojamojo turto atnaujinimo projektams įgyvendinti, ir šio įstatymo
nustatytus atvejus, kai valstybės vardu paveldint ar kitaip įsigyjant privačią
žemę valstybės nuosavybėn valstybės vardu veikia Žemės ūkio duomenų centras;“.
3. Papildyti 32 straipsnio 3 dalį 61 punktu:
„61) kaimo gyvenamosiose vietovėse organizuoja žemės konsolidacijos projektų rengimą ir jų sprendinių įgyvendinimą;“.
4. Pakeisti 32 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras:
1) organizuoja ir atlieka žemės išteklių naudojimo stebėseną;
2) žemės
ūkio ministro nustatyta tvarka įgyvendina valstybės biudžeto ir Europos
Sąjungos lėšomis finansuojamas žemės valdų struktūrų gerinimo valstybei
nuosavybės teise priklausančių melioracijos statinių ir (ar) sistemų
rekonstravimo ir projektavimo darbų ir apleistų žemės plotų mažinimo
priemones;
3)
organizuoja žemės ūkio paskirties žemės konsolidacijos projektų rengimą ir jų
sprendinių įgyvendinimą;
4) veikia
valstybės vardu valstybei paveldint žemės ūkio paskirties žemės sklypus
(išskyrus sklypus miestų ir miestelių teritorijų ribose) ir įsigyjant valstybės
nuosavybėn privačios žemės ūkio paskirties žemės sklypus, priskirtus žemės
konsolidacijos projekto teritorijai, taip pat įsigyjant valstybės nuosavybėn
privačios žemės ūkio paskirties žemės sklypus, reikalingus valstybės biudžeto
ir Europos Sąjungos lėšomis finansuojamoms žemės valdų struktūrų gerinimo ir
apleistų žemės plotų mažinimo priemonėms įgyvendinti, vykdo žemės valdų
struktūrų gerinimo ir apleistų žemės plotų mažinimo priemonių įgyvendinimą
žemės ūkio ministro nustatyta tvarka;
53) atlieka kitų įstatymų jam nustatytas
funkcijas, susijusias su žemės ūkio veikla.“
4 straipsnis. 41 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 41 straipsnio 13 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) teisės aktų nustatyta tvarka gauti iš valstybės valdomų įmonių bei valstybės ir savivaldybių institucijų projektavimo darbams reikiamus teritorijų planavimo dokumentus ir jų kopijas, Nekilnojamojo turto kadastro duomenis, Nekilnojamojo turto registro duomenis ir georeferencinius duomenis.“
5 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 45 straipsnio 5 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) valstybės valdomas įmones, kurių savininko teises ir pareigas jos įgyvendina, ar akcines bendroves, uždarąsias akcines bendroves, kurių valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime arba kurių valstybės valdomai bendrovei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia ne mažiau kaip 2/3 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, atlikti dalį šiuo įstatymu reglamentuojamų su viešojo administravimo veikla nesusijusių žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų, finansuojamų įgyvendinamo projekto lėšomis.“
6 straipsnis. 49 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 49 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„49 straipsnis. Žemės konsolidacijos projektų parengiamieji darbai
1. Žemės
konsolidacijos projektai rengiami tik kaimo gyvenamosiose vietovėse. Žemės
konsolidacijos projektų rengimą organizuoja Žemės ūkio duomenų centras Nacionalinė
žemės tarnyba. Žemės konsolidacijos projektas gali būti rengiamas tik tose
kadastro vietovėse, kurias apima patvirtintas savivaldybės ar jos dalies
bendrasis planas.
2.
Prašymus rengti žemės konsolidacijos projektą žemės savininkai, savivaldybės
taryba, valstybinės žemės patikėtiniai paduoda Žemės ūkio duomenų centrui
Nacionalinei žemės tarnybai. Nustatę, kad rengti projektą pageidauja ne
mažiau kaip 5 žemės sklypų, esančių vienoje arba keliose bendrą ribą turinčiose
kadastro vietovėse, ne mažiau kaip 5 savininkai, savivaldybės taryba ar
valstybinės žemės patikėtiniai, Žemės ūkio duomenų centras Nacionalinė
žemės tarnyba numato preliminarią teritoriją žemės konsolidacijos projektui
rengti, nustato šioje teritorijoje esančių žemės sklypų savininkus, valstybinės
žemės patikėtinius bei kitus naudotojus ir organizuoja šios vietovės žemės
savininkų, savivaldybės tarybos ir valstybinės žemės patikėtinių susirinkimą.
Reikalavimas rengti žemės sklypų konsolidacijos projektą, esant minimaliam
pageidaujančių žemės sklypų ir žemės sklypų savininkų skaičiui, netaikomas, kai
tokie projektai rengiami privačios žemės sklypų savininkų lėšomis. Į
susirinkimą žemės savininkai, savivaldybės tarybos ir valstybinės žemės
patikėtinių įgalioti asmenys kviečiami raštu ne vėliau kaip prieš 10
kalendorinių dienų iki susirinkimo dienos. Kai rengti žemės konsolidacijos projektą
pageidauja ne mažiau kaip 5 žemės sklypų, esančių vienoje arba keliose bendrą
ribą turinčiose kadastro vietovėse, ne mažiau kaip 5 savininkai, konsoliduojami
tik tie valstybinės žemės sklypai, kurie ribojasi su prašymus rengti žemės
konsolidacijos projektą pateikusių privačios žemės savininkų ir (ar)
savivaldybės žemės sklypais arba kurie yra greta tokių žemės sklypų ir juos
skiria tik keliai, grioviai ar kanalai. Kai žemės konsolidacijos projektas
rengiamas privačios žemės sklypų savininkų lėšomis, konsoliduojami tik keliais
užimta valstybinė žemė ir privačios nuosavybės teise valdomi žemės sklypai.
Susirinkime:
1) pagrindžiamas žemės konsolidacijos projekto rengimo poreikis;
2) nustatomi žemės sklypai, kuriuos tikslinga pertvarkyti pagal žemės konsolidacijos projektą;
3) nustatomi asmenų, susirinkimo įgaliotų spręsti žemės konsolidacijos projekto rengimo organizacinius klausimus, įgaliojimai, rinkimo tvarka, atstovavimo kvotos ir sąlygos;
4) išrenkami asmenys, susirinkimo įgalioti spręsti žemės konsolidacijos projekto rengimo organizacinius klausimus.
3. Jeigu Žemės
ūkio duomenų centro Nacionalinės žemės tarnybos numatytoje
preliminarioje teritorijoje žemės konsolidacijos projektui rengti nėra
valstybinės ir savivaldybės žemės sklypų, susirinkimo sprendimai yra teisėti,
kai jame dalyvauja ne mažiau kaip du trečdaliai žemės sklypų, numatomų įtraukti
į teritoriją žemės konsolidacijos projektui rengti, savininkų ir šiems
sprendimams pritaria ne mažiau kaip pusė susirinkime dalyvavusių žemės savininkų.
Žemės sklypo bendraturčiai balsuodami susirinkime turi vieną balsą. Žemės
savininkas, turintis kelis žemės sklypus, priklausančius nuosavybės teise jam
vienam ir (ar) kartu su kitais bendraturčiais, balsuodamas susirinkime turi
vieną balsą.
4. Kai
kartu su privačios žemės sklypais į teritoriją žemės konsolidacijos projektui
rengti numatoma įtraukti valstybinės ir savivaldybės žemės sklypus, susirinkimo
sprendimai yra teisėti, jeigu jame dalyvauja Žemės ūkio duomenų centro
Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo įgaliotas viešojo administravimo
funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas
pareigas einantis valstybės tarnautojas vadovo įgaliotas asmuo,
numatomų konsoliduoti valstybinės žemės sklypų patikėtinių įgalioti asmenys,
savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo, jeigu numatoma konsoliduoti savivaldybės
žemės sklypus, ir ne mažiau kaip du trečdaliai žemės savininkų ir sprendimams
pritaria Žemės ūkio duomenų centro Nacionalinės žemės tarnybos
vadovas arba jo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame
Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės
tarnautojas vadovo įgaliotas asmuo, valstybinės žemės sklypų
patikėtinių įgalioti asmenys ir savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo bei ne mažiau
kaip pusė susirinkime dalyvavusių žemės savininkų. Žemės sklypo bendraturčiai
balsuodami susirinkime turi vieną balsą. Žemės savininkas, turintis kelis žemės
sklypus, priklausančius nuosavybės teise jam vienam ir (ar) kartu su kitais
bendraturčiais, balsuodamas susirinkime turi vieną balsą.
5.
Atliekant žemės konsolidacijos projekto parengiamųjų darbų, projekto rengimo ir
įgyvendinimo procedūras, taip pat sudarant žemės konsolidacijos sutartį, Žemės
ūkio duomenų centrui Nacionalinei žemės tarnybai atstovauja jo
vadovas arba vadovo įgaliotas asmuo Nacionalinės žemės tarnybos vadovas
arba jo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės
žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas,
kitiems valstybinės žemės patikėtiniams atstovauja jų įgalioti asmenys –
valstybės tarnautojai arba, jeigu valstybinės žemės patikėtinis neturi
valstybės tarnautojų, kiti darbuotojai, o savivaldybėms – savivaldybės tarybos
įgalioti asmenys, atliekantys savivaldybės vietos valdžios ir (ar) viešojo
administravimo funkcijas: savivaldybės tarybos nariai, meras, savivaldybės
administracijos direktorius arba kiti savivaldybės administracijos darbuotojai.
6. Po
susirinkimo kiekvienas konsoliduoti žemės sklypus pageidaujantis žemės
savininkas, savivaldybės taryba, jeigu numatoma konsoliduoti savivaldybės žemės
sklypus, ir valstybinės žemės patikėtiniai, jeigu numatoma konsoliduoti
valstybinės žemės sklypus, ne vėliau kaip per vieną mėnesį Žemės ūkio
duomenų centrui Nacionalinei žemės tarnybai pateikia rašytinį
sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte, kurį rengiant ir įgyvendinant
bus konsoliduojami sutikimą davusio asmens turimi žemės sklypai, nurodydami
numatomus konsoliduoti žemės sklypus ir įsipareigojimą nepagrįsto atsisakymo ar
vengimo dalyvauti žemės konsolidacijos projekte ir (ar) sudaryti žemės
konsolidacijos sutartį atveju atlyginti išlaidas, susijusias su jo turimų žemės
sklypų pertvarkymu rengiant ir įgyvendinant žemės konsolidacijos projektą, taip
pat išlaidas, patirtas tikslinant žemės konsolidacijos projektą dėl nepagrįsto
atsisakymo ar vengimo jame dalyvauti ir (ar) sudaryti žemės konsolidacijos
sutartį. Kai žemės sklypas priklauso keliems asmenims, sutikimą dalyvauti žemės
konsolidacijos projekte turi duoti kiekvienas žemės sklypo bendraturtis. Nacionalinė
žemės tarnyba vietoj sutikimo dalyvauti žemės konsolidacijos projekte Žemės
ūkio duomenų centrui perduoda numatomų konsoliduoti jos patikėjimo teise
valdomų valstybinės žemės sklypų sąrašą. Žemės ūkio duomenų centro vadovui
patvirtinus teritorijos žemės konsolidacijos projektui rengti ribas, nuo šio
sprendimo priėmimo dienos Žemės ūkio duomenų centras įgyja patikėjimo teisę į
Nacionalinės žemės tarnybos sąraše nurodytus valstybinės žemės sklypus ir per 5
darbo dienas pateikia prašymą Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui
įregistruoti šią teisę Nekilnojamojo turto registre. Nacionalinės žemės
tarnybos patikėjimo teisė į šiuos valstybinės žemės sklypus pasibaigia Žemės
ūkio duomenų centro vadovo sprendimo patvirtinti teritorijos žemės
konsolidacijos projektui rengti ribas priėmimo dieną.
7. Teritorija žemės konsolidacijos projektui rengti, apimanti numatomus konsoliduoti žemės sklypus, turi būti ne mažesnė kaip 100 ha. Kai žemės konsolidacijos projektas rengiamas privačios žemės sklypų savininkų lėšomis, teritorija žemės konsolidacijos projektui rengti, apimanti keliais užimtą valstybinę žemę ir privačios nuosavybės teise valdomus žemės sklypus, turi būti ne mažesnė kaip 20 ha.
8. Negali būti konsoliduojami ir žemės konsolidacijos sutarties objektu negali būti areštuoti žemės sklypai arba žemės sklypai, esantys teisminio ginčo, tiesiogiai susijusio su žemės sklypu ir teisėmis į jį, objektu.
9. Numatomų konsoliduoti privačios žemės sklypų savininkai, savivaldybės taryba, jeigu numatoma konsoliduoti savivaldybės žemės sklypus, arba valstybinės žemės patikėtiniai, jeigu numatoma konsoliduoti valstybinės žemės sklypus, apie žemės sklypų konsolidaciją privalo registruotąja pašto siunta, įteikiama pasirašytinai, pranešti tretiesiems asmenims, turintiems teises į šiuos žemės sklypus, įregistruotus Nekilnojamojo turto registre. Konsoliduojami gali būti tik tie žemės sklypai, į kuriuos tretieji asmenys turi daiktines teises, įregistruotas Nekilnojamojo turto registre, jeigu tretieji asmenys duoda rašytinius sutikimus dėl žemės sklypų konsolidacijos. Trečiojo asmens, turinčio daiktines teises, išskyrus servitutą ir hipoteką, į numatomą konsoliduoti žemės sklypą, sutikime papildomai turi būti nurodyta, kad asmuo sutinka iki žemės konsolidacijos sutarties sudarymo su konsoliduojamo žemės sklypo savininku išspręsti klausimą dėl daiktinių teisių į konsoliduojamą žemės sklypą pasibaigimo.
10. Žemės
ūkio duomenų centro vadovas Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo
įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės
tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas priima sprendimą dėl Nacionalinės žemės
tarnybos patikėjimo teise valdomų valstybinės žemės sklypų įtraukimo į žemės
konsolidacijos projekto teritoriją, tvirtina teritorijos, skirtos žemės konsolidacijos projektui
rengti, ribas ir su Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padaliniu
suderintą žemės konsolidacijos projekto rengimo reikalavimų sąrašą, taip
pat priima sprendimą rengti žemės konsolidacijos projektą. Žemės konsolidacijos
projekto teritorijai priskiriama žemė, dėl kurios Nacionalinei žemės
tarnybai pateikti sutikimai dalyvauti šiame žemės konsolidacijos projekte,
valstybinės žemės sklypai, kuriuos Žemės ūkio duomenų centrui perdavė
Nacionalinė žemės tarnyba ir kurių patikėtinis yra Žemės ūkio duomenų
centras Nacionalinė žemės tarnyba, taip pat privati žemė, kurios
savininkai nepateikė sutikimų dalyvauti žemės konsolidacijos projekte, bet pageidauja
parduoti žemės sklypus (jų dalis) šio žemės konsolidacijos projekto rengimo
metu, išskyrus atvejus, kai konsolidacijos projektas rengiamas privačios žemės
sklypų savininkų lėšomis. Kai žemės konsolidacijos projektas rengiamas
privačios žemės sklypų savininkų lėšomis, žemės konsolidacijos projekto
teritorijai priskiriama privačios nuosavybės teise valdoma žemė, dėl kurios Žemės
ūkio duomenų centrui Nacionalinei žemės tarnybai pateikti sutikimai
dalyvauti žemės konsolidacijos projekte, ir keliais užimta valstybinė žemė.
11. Jeigu
sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte pateikęs asmuo perleidžia jam
priklausantį žemės sklypą (jo dalį), priskirtą žemės konsolidacijos projekto
teritorijai, kitiems asmenims, tokio žemės sklypo (jo dalies) perleidimo
sutartyje turi būti nurodyta, kad žemės sklypą (jo dalį) įsigyjantis asmuo
sutinka dalyvauti žemės konsolidacijos projekte ir kad žemės sklypą (jo dalį)
perleidęs asmuo privalo per vieną mėnesį nuo žemės sklypo (jo dalies)
perleidimo apie tai raštu pranešti Žemės ūkio duomenų centrui Nacionalinei
žemės tarnybai. Jeigu žemės sklypą perleidęs asmuo per nustatytą terminą
nepraneša Žemės ūkio duomenų centrui Nacionalinei žemės tarnybai
apie žemės sklypo (jo dalies) savininko pasikeitimą ir jo sutikimą dalyvauti
konsolidacijos projekte, žemės savininkas, pateikęs sutikimą, nurodytą šio
straipsnio 6 dalyje, laikomas nepagrįstai atsisakiusiu dalyvauti žemės
konsolidacijos projekte.
12. Iki
sprendimo pritarti žemės konsolidacijos projekto žemės vertinimo planui teritorijos
žemės konsolidacijos projektui rengti ribos keičiamos ir nauji žemės sklypai
priskiriami šiai teritorijai Žemės konsolidacijos projektų rengimo ir
įgyvendinimo taisyklėse nustatyta tvarka. Sprendimą pakeisti teritoriją žemės
konsolidacijos projektui rengti priima Žemės ūkio duomenų centras
Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo įgaliotas viešojo administravimo
funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas
pareigas einantis valstybės tarnautojas. Žemės sklypų, priskiriamų
teritorijai žemės konsolidacijos projektui rengti, savininkai, valstybinės
žemės patikėtiniai ar savivaldybės taryba iki sprendimo pakeisti šią teritoriją
turi pateikti Žemės ūkio duomenų centrui Nacionalinei žemės tarnybai
sutikimą, nurodytą šio straipsnio 6 dalyje. Teritorijai žemės konsolidacijos
projektui rengti papildomai priskiriami valstybinės žemės sklypai, patikėjimo
teise valdomi Nacionalinės žemės tarnybos, Žemės ūkio duomenų centrui
perduodami šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka.
13.
Žemės ūkio duomenų centro vadovo sprendimas patvirtinti arba pakeisti žemės
konsolidacijos projekto teritorijos ribas turi būti suderintas su Nacionaline
žemės tarnyba.
1413. Žemės ūkio duomenų centras Nacionalinė
žemės tarnyba per 5 darbo dienas nuo sprendimo patvirtinti arba pakeisti
teritoriją žemės konsolidacijos projektui rengti priėmimo dienos Nekilnojamojo
turto registro tvarkytojui pateikia prašymą kiekvieno žemės sklypo, nurodyto
sprendime patvirtinti ar pakeisti teritoriją žemės konsolidacijos projektui
rengti, registro įraše įregistruoti juridinį faktą – sklypas priskirtas
teritorijai žemės konsolidacijos projektui rengti.
1514. Žemės konsolidacijos projekto rengėjas
parenkamas Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka.“
7 straipsnis. 50 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 50 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Žemės vertinimo planui turi pritarti visi
vertinamoje teritorijoje esančių ir numatomų konsoliduoti žemės sklypų
savininkai, savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo, kai konsoliduojami
savivaldybės žemės sklypai, ir valstybinės žemės patikėtinių įgalioti asmenys,
kai konsoliduojami valstybinės žemės sklypai. Kai konsoliduojami valstybinės
žemės sklypai, žemės vertinimo planui visais atvejais turi pritarti Žemės
ūkio duomenų centro vadovo įgaliotas asmuo, neatsižvelgiant į tai, kad Žemės
ūkio duomenų centras nėra konsoliduojamų valstybinės žemės sklypų patikėtinis
Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo įgaliotas viešojo administravimo
funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas
pareigas einantis valstybės tarnautojas. Ginčai dėl žemės vertinimo
sprendžiami teismo tvarka.“
8 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 51 straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:
„1. Pradėjęs
rengti žemės konsolidacijos projektą, jo rengėjas organizuoja žemės konsolidacijos
projekte dalyvaujančių asmenų – konsoliduojamų privačios žemės sklypų
savininkų, savivaldybės tarybos įgalioto asmens, jeigu konsoliduojami
savivaldybės žemės sklypai, valstybinės žemės patikėtinių įgaliotų asmenų,
jeigu konsoliduojami valstybinės žemės sklypai, – susirinkimus. Susirinkimui
pirmininkauja susirinkimo dalyvių išrinktas asmuo. Susirinkimo sprendimai yra
teisėti, jeigu jiems pritaria ne mažiau kaip trys ketvirtadaliai visų sutikimą
dalyvauti žemės konsolidacijos projekte pateikusių žemės savininkų, kurių žemės
sklypai priskirti teritorijai žemės konsolidacijos projektui rengti. Kai žemės
konsolidacijos projekto teritorijai priskiriami valstybinės ir savivaldybės
žemės sklypai, susirinkimo sprendimai yra teisėti, jeigu jame dalyvauja Žemės
ūkio duomenų centro Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo
įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės
tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas įgaliotas
asmuo, valstybinės žemės patikėtinių įgalioti asmenys, jeigu konsoliduojamų
valstybinės žemės sklypų patikėtinis yra ne Žemės ūkio duomenų centras Nacionalinė žemės tarnyba, ir savivaldybės tarybos
įgaliotas asmuo, jeigu konsoliduojami savivaldybės žemės sklypai, ir jeigu
šiems sprendimams pritaria Žemės ūkio duomenų centro Nacionalinės
žemės tarnybos vadovas arba jo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas
vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas
einantis valstybės tarnautojas įgaliotas asmuo, valstybinės žemės
patikėtinių įgalioti asmenys ir savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo bei ne
mažiau kaip trys ketvirtadaliai visų sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos
projekte pateikusių žemės savininkų, kurių žemės sklypai priskirti teritorijai
žemės konsolidacijos projektui rengti. Žemės sklypo bendraturčiai balsuodami
susirinkime turi vieną balsą. Žemės savininkas, turintis kelis žemės sklypus,
priklausančius nuosavybės teise jam vienam ir (ar) kartu su kitais
bendraturčiais, balsuodamas susirinkime turi vieną balsą. Susirinkimas turi
teisę priimti sprendimus šiais žemės konsolidacijos projekto rengimo
klausimais:“.
2. Pakeisti 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos
projekte pateikę asmenys savo pasiūlymus, pastabas ir pretenzijas dėl rengiamo
žemės konsolidacijos projekto Žemės ūkio duomenų centrui ir
Nacionalinei žemės tarnybai gali pateikti iki projekto viešo svarstymo
pabaigos.“
3. Pakeisti 51 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Kai
asmenys, pateikę sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos projekte, atsisako
jame dalyvauti, Žemės ūkio duomenų centro Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba
jo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės
tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas
priima sprendimą pakeisti žemės konsolidacijos projekto teritorijos ribas,
išbraukiant žemės sklypus, priklausančius žemės konsolidacijos projekte
atsisakiusiems dalyvauti asmenims, ir patikslinti žemės konsolidacijos
projektą. Tokiais atvejais taikomas šio įstatymo 49 straipsnio 7 dalyje
nustatytas reikalavimas, kad teritorija žemės konsolidacijos projektui rengti,
apimanti numatomus konsoliduoti žemės sklypus, turi būti ne mažesnė kaip 100
ha, išskyrus atvejus, kai privačios žemės sklypų savininkai rengia žemės
konsolidacijos projektą savo lėšomis ir atsisako jame dalyvauti, tokiais
atvejais taikomas šio įstatymo 49 straipsnio 7 dalyje nustatytas reikalavimas,
kad teritorija žemės konsolidacijos projektui rengti turi būti ne mažesnė kaip
20 ha, o šio įstatymo 49 straipsnio 12 dalyje nustatyta sąlyga, kad teritorijos
žemės konsolidacijos projektui rengti ribos gali būti keičiamos iki sprendimo
pritarti žemės konsolidacijos projekto žemės vertinimo planui, netaikoma. Žemės
ūkio duomenų centras Nacionalinė
žemės tarnyba per 5 darbo dienas nuo sprendimo pakeisti teritoriją žemės
konsolidacijos projektui rengti priėmimo dienos Nekilnojamojo turto registro
tvarkytojui pateikia prašymą išregistruoti juridinį faktą – sklypas priskirtas
teritorijai žemės konsolidacijos projektui rengti.“
9 straipsnis. 52 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 52 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Žemės
sklypų, konsoliduotų (pertvarkytų) pagal žemės konsolidacijos projektą, savininkai
sudaro žemės konsolidacijos sutartį. Sudarant tokią sutartį, valstybei
atstovauja ir sutartį pasirašo Žemės ūkio duomenų centro Nacionalinės žemės tarnybos vadovas ar jo
įgaliotas asmuo viešojo administravimo funkcijas vykdančiame
Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės
tarnautojas arba kitų valstybinės žemės patikėtinių įgalioti asmenys, jeigu
pertvarkomų valstybinės žemės sklypų patikėtinis yra ne Žemės ūkio duomenų
centras Nacionalinė žemės
tarnyba, o savivaldybei – savivaldybės tarybos įgaliotas asmuo.“
2. Pakeisti 52 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Kai asmenys atsisako sudaryti žemės
konsolidacijos sutartį, Žemės ūkio duomenų centro Nacionalinės žemės tarnybos vadovas arba jo įgaliotas viešojo
administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje
vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas priima šio įstatymo 51 straipsnio 7 dalyje nurodytą
sprendimą.“
3. Pripažinti netekusia galios 52 straipsnio 14 dalį.
14. Žemės ūkio duomenų centras pateikia
Nacionalinei žemės tarnybai konsoliduotų valstybinės žemės sklypų, kuriuos
įmonė įregistravo Nekilnojamojo turto registre valstybės vardu, sąrašą.
Nacionalinė žemės tarnyba per 5 darbo dienas nuo tokio sąrašo gavimo dienos
pateikia Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui prašymą įregistruoti
Nacionalinės žemės tarnybos patikėjimo teisę į šiuos valstybinės žemės sklypus.
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, žemės ūkio ministras ir aplinkos ministras iki 2025 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos procedūros dėl žemės konsolidacijos projektų rengimo ir jų įgyvendinimo tęsiamos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nustatyta tvarka.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis