LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO
NR. XII-2470 51 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai
Pagal 2020 m. balandžio 7 d. Užimtumo įstatymo Nr. XIII-2846 priimtus pakeitimus, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia ekstremaliąją situaciją ir karantiną, savarankiškai dirbantis asmuo turi teisę gauti išmoką savarankiškai dirbančiam asmeniui, jeigu jis atitinka šias 3 sąlygas:
1) savarankiška veikla buvo registruota ne trumpesnį kaip 3 mėnesių laikotarpį per 12 mėnesių ir nebuvo išregistruota iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbimo dienos;
2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino metu nedirba pagal darbo sutartį ar neturi darbo santykiams prilygintų teisinių santykių ir negauna su darbo santykiais susijusių pajamų;
3) juridinio asmens atveju neturi likviduojamos ar bankrutuojančios įmonės statuso.
Priimant minėtą įstatymą, Socialinių reikalų ir darbo komitete svarstant siūlymus dėl antros sąlygos formuluotės, buvo išsakyti argumentai, kad asmens finansinė situacija priklauso ne nuo jo dirbančiojo statuso ar turimos darbo sutarties, bet nuo gaunamų pajamų. Nes dalis asmenų, nors ir turi galiojančią darbo sutartį (pvz. trečiais vaiko priežiūros metais ar ilgalaikių neapmokamų atostogų metu), tačiau su darbo santykiais susijusių pajamų negauna. Todėl tokiems asmenims, jei jie iki karantino paskelbimo pradžios vykdė individualią veiklą, būtų logiška taip pat mokėti išmoką savarankiškai dirbančiam asmeniui, jei jis atitinka pirmą ir trečią sąlygas.
Remiantis šiais argumentais, Socialinių reikalų ir darbo komitetas papildė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengto įstatymo projekto formuluotę žodžiais „ir negauna su darbo santykiais susijusių pajamų“. Tačiau priėmus įstatymą, jo įgyvendinimo metu Sodra asmenims, kurie turi darbo santykius, bet negauna jokių su darbo santykiais susijusių pajamų, vis tiek nustatė, jog jie neturi teisės į savarankiškai dirbančių asmenų išmoką, nes turi darbo santykius. Vadovaujantis tokiu Sodros sprendimu, Užimtumo tarnyba tokiems asmenims neišmoka savarankiškai dirbančių asmenų išmokos, susijusios su situacija, kuomet dėl karantino jie negali vykdyti veiklos.
Todėl šiuo įstatymo projektu siūloma patikslinti antros sąlygos savarankiškai dirbantiems asmenims formuluotę. Tokiu būdu, jei savarankiškai dirbantis asmuo atitiktų pirmą ir trečią sąlygas (būtų įregistravęs savarankišką veiklą ne trumpesnį kaip 3 mėnesių laikotarpį per 12 mėnesių ir nebūtų jos išregistravęs iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbimo dienos bei juridinio asmens atveju neturėtų likviduojamos ar bankrutuojančios įmonės statuso), tačiau turėtų galiojančią darbo sutartį – būtų atsižvelgiama ar jis gauna su darbo santykiais susijusių pajamų.
Siūloma antrą sąlygą išdėstyti taip: Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino metu nedirba pagal darbo sutartį ir neturi darbo santykiams prilygintų teisinių santykių, išskyrus atvejus, kai negauna su darbo santykiais susijusių pajamų.
Toks įstatymo patikslinimas padėtų išvengti skirtingo formuluotės interpretavimo. Taip pat, nebūtų diskriminuojami savarankiškai dirbantys asmenys, kurie turi galiojančią darbo sutartį, bet negauna su darbo santykiais susijusių pajamų.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą inicijavo Seimo narė Gintarė Skaistė.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Galiojantis įstatymas nustato, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia ekstremaliąją situaciją ir karantiną, savarankiškai dirbantis asmuo turi teisę gauti išmoką savarankiškai dirbančiam asmeniui, jeigu jis atitinka šias 3 sąlygas:
1) savarankiška veikla buvo registruota ne trumpesnį kaip 3 mėnesių laikotarpį per 12 mėnesių ir nebuvo išregistruota iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbimo dienos;
2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino metu nedirba pagal darbo sutartį ar neturi darbo santykiams prilygintų teisinių santykių ir negauna su darbo santykiais susijusių pajamų;
3) juridinio asmens atveju neturi likviduojamos ar bankrutuojančios įmonės statuso.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Šiuo įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia ekstremaliąją situaciją ir karantiną, savarankiškai dirbantis asmuo turi teisę gauti išmoką savarankiškai dirbančiam asmeniui, jeigu jis atitinka šias 3 sąlygas:
1) savarankiška veikla buvo registruota ne trumpesnį kaip 3 mėnesių laikotarpį per 12 mėnesių ir nebuvo išregistruota iki Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino paskelbimo dienos;
2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino metu nedirba pagal darbo sutartį ir neturi darbo santykiams prilygintų teisinių santykių, išskyrus atvejus, kai negauna su darbo santykiais susijusių pajamų;
3) juridinio asmens atveju neturi likviduojamos ar bankrutuojančios įmonės statuso.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Teisinio reguliavimo neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas įstatymo pakeitimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimtas įstatymo pakeitimas padės lengviau išgyventi ekstremalios situacijos ir karantino sąlygas savarankiškai dirbantiems asmenims, kurie turi galiojančią darbo sutartį, tačiau negauna jokių su darbo santykiais susijusių pajamų.
8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus įstatymų projektus, kitų galiojančių įstatymų keisti nereikės.
9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir bendrinės kalbos normų.
10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos dokumentams.
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus įstatymo projektą įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
12. Įstatymų projektams įgyvendinti reikalingos išlaidos
Užtikrinus teisę gauti savarankiškai dirbančio asmens išmoką karantino metu ir savarankiškai dirbantiems asmenims, kurie turi galiojančią darbo sutartį, bet negauna su darbo santykiais susijusių pajamų, būtų reikalingos papildomos lėšos šioms išmokoms finansuoti. Planuojama, kad papildomų lėšų reikėtų iki 1 mln. Eurų per ekstremalios situacijos ir karantino mėnesį.
13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Negauta.
14. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai
Savarankiškai dirbantis asmuo, išmoka.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo narė Gintarė Skaistė