LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

 

IŠVADA

DĖL SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ PRIIMANT GYVŪNŲ GEROVĖS IR APSAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-500 2, 4, 7 IR 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTĄ NR. XIIIP-5174(2)

 

 

2021-04-07  Nr. 101-I-8

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Andrius Bagdonas, Guoda Burokienė, Viktoras Fiodorovas, Irena Haase, Antanas Matulas, Kazys Starkevičius, Stasys Šedbaras, Rita Tamašunienė, gavusi Seimo narių kreipimąsi dėl galimų Seimo statuto pažeidimų priimant Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 2, 4, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-5174(2) (toliau – Projektas) ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2021 m. kovo 30 d. Seimo rytiniame plenariniame posėdyje buvo svarstomas Projektas. Balsuojant dėl Seimo narių Viktoro Pranckiečio, Juozo Baublio, Vidmanto Kanopos, Vigilijaus Juknos, Kęstučio Mažeikos, Giedriaus Surplio, Kazio Starkevičiaus, Andriaus Bagdono pasiūlymo, jam buvo pritarta vieno balso persvara. Laisvės frakcijos vardu pakartoti balsavimą paprašė frakcijos seniūnė Ieva Pakarklytė. Pateikdama prašymą pakartoti balsavimą, I. Pakarklytė nenurodė, kad balsavimo rezultatas yra neaiškus, buvo nurodyta, jog balsavimo pakartojimo prašoma tik dėl to, kad sprendimas priimtas vieno balso persvara. Pakartojus balsavimą pasiūlymas buvo atmestas.

Seimo posėdžiui pirmininkavusi Seimo Pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen, kilus nepasitenkinimui dėl balsavimo pakartojimo, paaiškino, kad pakartoti balsavimą galima ir tuomet, kai yra vieno balso persvara.

Pareiškėjai nurodo, kad 2021 m. kovo 25 d. posėdyje susiklosčius analogiškai situacijai, kai sprendimą lėmė vieno balso persvara, Seimo posėdžiui pirmininkavusi Seimo Pirmininkės pavaduotoja Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė atmetė prašymą pakartoti balsavimą motyvuodama tuo, kad Seimo statutas leidžia pakartoti balsavimą tik vienodai pasiskirsčius balsams.

Pareiškėjai mano, kad tokiu būdu buvo pažeistas Seimo statuto 121 straipsnis.

 

Seimo statuto 121 straipsnio 1 dalis numato, kad balsavimą pakeliant rankas ar naudojant elektroninę sistemą galima pakartoti, kol nepradėtas svarstyti kitas darbotvarkės klausimas, jeigu kilo abejonių dėl balsų skaičiavimo tikslumo ir jeigu to reikalauja Seimo Pirmininkas, posėdžio pirmininkas arba ne mažiau kaip 5 posėdyje dalyvaujantys Seimo nariai. Sprendimą pakartoti balsavimą priima posėdžio pirmininkas. To paties straipsnio 3 dalis numato, kad balsavimas kartojamas, kai už pateiktą siūlymą balsuoja lygiai pusė balsavusių Seimo narių.

Taigi šiame Seimo statuto straipsnyje nėra nuostatos, jog balsavimas kartojamas, kai sprendimas priimamas vieno balso persvara, nebent kartu būtų keliamas klausimas dėl balsų skaičiavimo tikslumo.

Minėtame straipsnyje taip pat nėra įvardinta, kad sprendimo priėmimas vieno balso persvara savaime lemia abejonę dėl balsų skaičiavimo tikslumo.

 

Komisija rekomendavo Seimo posėdžių pirmininkams, prieš priimant sprendimą pakartoti balsavimą, atsižvelgti į Seimo statuto 121 straipsnio 1 dalyje numatytas aplinkybes, kurios nustato atvejus, kada būtina skelbti pakartotinį balsavimą savo išvadose: 2008 m. spalio 6 d. išvadoje  Nr. 101-I-28 ir 2010 m. sausio 21 d. Nr. 101-I-6.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. 2021 m. kovo 30 d. Seimo rytiniame plenariniame posėdyje pritarus Seimo narių dėl Viktoro Pranckiečio, Juozo Baublio, Vidmanto Kanopos, Vigilijaus Juknos, Kęstučio Mažeikos, Giedriaus Surplio, Kazio Starkevičiaus, Andriaus Bagdono pasiūlymui vieno balso persvara Laisvės frakcijos seniūnė frakcijos vardu paprašė balsavimą pakartoti tik dėl to, jog sprendimas buvo priimtas vieno balso persvara.

2. Seimo statuto 121 straipsnio 1 dalis numato, kad balsavimą pakeliant rankas ar naudojant elektroninę sistemą galima pakartoti, kol nepradėtas svarstyti kitas darbotvarkės klausimas, jeigu kilo abejonių dėl balsų skaičiavimo tikslumo ir jeigu to reikalauja Seimo Pirmininkas, posėdžio pirmininkas arba ne mažiau kaip 5 posėdyje dalyvaujantys Seimo nariai. To paties straipsnio 3 dalis numato, kad balsavimas kartojamas, kai už pateiktą siūlymą balsuoja lygiai pusė balsavusių Seimo narių.

 

Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Seimo statuto 160 straipsnio 4 dalimi nusprendė:

1. 2021 m. kovo 30 d. Seimo rytiniame plenariniame posėdyje pakartojus balsavimą dėl Seimo narių Viktoro Pranckiečio, Juozo Baublio, Vidmanto Kanopos, Vigilijaus Juknos, Kęstučio Mažeikos, Giedriaus Surplio, Kazio Starkevičiaus, Andriaus Bagdono pasiūlymo Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 2, 4, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5174(2) buvo pažeistos Seimo statuto 121 straipsnio 1 dalis.

2. Rekomenduoti Seimo plenarinių posėdžių pirmininkams griežtai laikytis Seimo statuto nuostatų, reglamentuojančių balsavimo pakartojimą.

3. Siekiant išvengti abejonių dėl priimto sprendimo nepritarti Seimo narių Viktoro Pranckiečio, Juozo Baublio, Vidmanto Kanopos, Vigilijaus Juknos, Kęstučio Mažeikos, Giedriaus Surplio, Kazio Starkevičiaus, Andriaus Bagdono pasiūlymui Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 2, 4, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5174(2), siūlyti Seimui balsavimą pakartoti.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                        Aušrinė Norkienė