LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS bankų įstatymo Nr. IX-2085 2, 9, 15, 34, 35, 56, 59, 62, 64, 65, 67, 69, 701, 72, 73, 74, 751 straipsnių, priedo pakeitimo ir 651, 66, 68, 681 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto nr. XIIIP-1897

 

2018-05-23  Nr. 109-P-17

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Andrius Palionis, Rasa Budbergytė, Kęstutis Bartkevičius, Viktoras Rinkevičius, Mykolas Majauskas, Valius Ąžuolas. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.       Atkreipiame dėmesį, kad įstatymo projektu siūlomi keisti įstatymo 56 ir 72 straipsniai yra keičiami ir įstatymo projektu reg. Nr. XIIIP-1510(2), kuriuo šių straipsnių nuostatos dėstomos kitaip. Be to, šio įstatymo projekto įsigaliojimo data yra vėlesnė t.y. 2018-08-01, todėl jei šioje išvadoje analizuojamas įstatymo projektas ir minėtas įstatymo projektas reg. Nr. XIIIP-1510(2) būtų priimti, šioje išvadoje analizuojamu įstatymo projektu teikiami įstatymo pakeitimai galiotų  tik iki 2018-08-01.

Pritarti

Atsižvelgiant į jau priimtą įstatymą Nr. XIII-1098, siūloma išbraukti iš projekto Nr. XIIIP-1897 6 straipsnį (dėl Bankų įstatymo 56 straipsnio 4 dalies keitimo) Atitinkamai įstatymo projekto 7 – 23 straipsnius laikyti 6 – 22 straipsniais.

Įvertinus tai, kad įstatymas XIII-1098 jau priimtas ir atsižvelgiant į tai, kad jo įsigaliojimo data vėlesnė negu projekto Nr. XIIIP-1897, bus teikiamas priimto, bet dar neįsigaliojusio, įstatymo pakeitimo projektas. 

      2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

4

 

 

2. Pagal projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 34 straipsnio 13 dalies 1 punktą asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis yra pripažintas kaltu padaręs Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse numatytą <...> nusikaltimą nuosavybei, turtinėms teisėmis ir turtiniams interesams, ekonomikai, verslo tvarkai, finansų sistemai, <...> nepaisant to, ar teistumas yra išnykęs ar panaikintas. Pažymėtina, kad dauguma šioje nuostatoje minimų nusikaltimų pagal Baudžiamąjį kodeksą priskiriami apysunkiams ir nesunkiems nusikaltimams, todėl nėra suprantama, kodėl asmuo turėtų būti vertinamas kaip neatitinkantis nepriekaištingos reputacijos reikalavimų net ir tuomet, kai teistumas yra išnykęs ar panaikintas. Mūsų vertinimu tokiu teisiniu reguliavimu būtų neproporcingai ribojamos asmenų (vadovų) teisės. Toks teisinis reguliavimas, mūsų vertinimu, neatitinka ir projekto aiškinamajame rašte minimų Gairių dėl valdymo organų narių ir pagrindines užduotis atliekančių asmenų tinkamumo eiti pareigas vertinimo (angl. – Guidelines on the assesment of the suitability of members of the management body and key function holders) 74 punkte nustatytų nepriekaištingos reputacijos vertinimo kriterijų (nusikaltimo sunkumas; laikas, praėjęs nuo nusikaltimo padarymo ir pan.)

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pažymėtina, kad įstatymo projektu galiojančio Bankų įstatymo 34 straipsnio 13 dalies 1 punkto nuostatos iš esmės nėra keičiamos. Svarstomu įstatymo projektu nėra siekiama švelninti reikalavimų, kurie taikomi vertinant bankų vadovų reputaciją, ir taip plėsti asmenų, galinčių būti bankų vadovais, rato.

Tačiau, atsižvelgiant į minimą proporcingumo principą ir kai kurių kitų institucijų reikalavimus vertinant reputaciją ar priimant į tarnybą nustatančių įstatymų nuostatas (žr. pvz., Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 10 str. 2 d. 1 p.; Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 12 str. 1d. 1 p.), kuriose numatoma, kad vertinant nusikaltimą padariusio asmens reputaciją, neatsižvelgiama į tai, kad teistumas išnyko ar buvo panaikintas tais atvejais, kai yra padaromi sunkūs, labai sunkūs arba tyčiniai nusikaltimai, Bankų įstatymo 34 straipsnio 13 dalies 1 punktas yra keistinas.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 34 straipsnio 13 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) jis yra pripažintas kaltu padaręs Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse numatytą sunkų, labai sunkų nusikaltimą arba tyčinį nusikaltimą nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams, ekonomikai ir verslo tvarkai, finansų sistemai, visuomenės saugumui, valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar juos atitinkančias nusikalstamas veikas pagal kitų valstybių baudžiamuosius įstatymus, nepaisant to, ar teistumas yra išnykęs arba panaikintas;“.

Dar labiau švelninti bankų vadovų reputacijos vertinimo reikalavimus nebūtų tikslinga ir pagrįsta, nes nors Bankų įstatymo 34 str. 13 d. 1 p. nurodyti kai kurie nusikaltimai ir priskiriami apysunkiams ar nesunkiems nusikaltimams, tačiau juos padarius yra pažeidžiamos tokios baudžiamosios teisės ginamos vertybės (nuosavybės, finansų sistemos apsauga, tinkamas valdymas ir pan.), kurios glaudžiai susijusios su vertybėmis, kurios labai svarbios tinkamai bankų veiklai (ji grindžiama iš visuomenės priimtomis grąžintinomis lėšomis) užtikrinti. Aiškinamajame rašte minimos Gairės dėl valdymo organų narių ir pagrindines užduotis atliekančių asmenų tinkamumo eiti pareigas vertinimo neriboja galimybės įstatymu nustatyti konkrečius atvejus, kada nuteistas asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos.

      3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

22

 

 

Projekto 22 straipsniu įstatymo priedas turėtų būti pildomas ne 14, bet 16 punktu, nes galiojančio įstatymo priede jau yra 15 įgyvendinamų Europos Sąjungos teisės aktų.

Pritarti

Atitinkamai patikslintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

      4.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

23

 

 

4.       Pažymime, jog atsižvelgiant į tai, kad įstatymas yra pildomas nauju reguliavimu, kurio iki šiol nebuvo, be to, toks naujas reguliavimas yra tiesiogiai susijęs su asmenų teisių ir pareigų apimtimi, įstatymo projekto 23 straipsnis turėtų būti papildytas įstatymo taikymo nuostatomis. Atkreipiame dėmesį, kad nepapildžius įstatymo projekto jo taikymo nuostatomis būtų neaišku:

- pagal kokią procedūrą turėtų būti baigti nagrinėti pagal galiojančio įstatymo 9 straipsnio 11 dalį gauti dokumentai;

- kokią teisinę galią turi pagal galiojančias įstatymo nuostatas atliktas asmenų reputacijos, kvalifikacijos ir darbo patirties vertinimas;

- pagal kokias taisykles turėtų būti taikomos poveikio priemonės ir skiriamos baudos už iki įstatymo įsigaliojimo padarytus pažeidimus.

 

Pritarti

Pakeisti įstatymo projekto 22 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

22 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. gegužės 1 birželio 15 d.

2. Priežiūros institucija iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Lietuvos banko gauti, bet neišnagrinėti prašymai išduoti licenciją, leidimą, sutikimą arba atlikti kitus veiksmus baigiami nagrinėti ir sprendimai priimami prašymo pateikimo metu galiojusių teisės aktų nustatyta tvarka.

4. Banko vadovai, paskirti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, atitinkantys Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnio, galiojusio iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, nurodytus reputacijos, kvalifikacijos ir patirties reikalavimus, įsigaliojus šiam įstatymui laikomi atitinkančiais šio įstatymo 4 straipsniu pakeistame Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnyje nurodytus reikalavimus, jeigu įsigaliojus šiam įstatymui neatsiranda aplinkybių, nustatytų šio įstatymo 4 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos bankų įstatymo 34 straipsnyje.

5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos, bet nebaigtos poveikio priemonių taikymo procedūros vykdomos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos bankų įstatymo nuostatas.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Lietuvos bankų asociacija, 2018-04-10

56

4

 

DĖL LIETUVOS BANKO ĮSTATYMO NR. 1-678 2, 6, 8, 11, 2 1 \ 42, 43, 47 STRAIPSNIŲ, 1 IR 3 PRIEDŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 1 7 \ 4 2 \ 4 3 \ 432, 433, 434, 4 3 \ 436 IR 437 STRAIPSNIAIS IR SEPTINTUOJU3 SKIRSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIIP-1896) IR SU JUO SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ

PROJEKTŲ

Išanalizavome Lietuvos banko įstatymo Nr. 1-678 2,6, 8, 11,211, 42, 43, 47 straipsnių, 1 ir 3 priedų pakeitimo ir įstatymo papildymo 42(1), 43(1), 43(2), 43(3), 43(4), 43(5), 43(6) ir 43(7) straipsniais ir septintuoju(3) skirsniu įstatymo projekto (Nr. XIIIP-1896) ir su juo susijusių įstatymų projektų paketą.

Norėtume atkreipti Jūsų dėmesį, kad toliau išvardintuose projektuose:

- Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 2, 9, 15, 16, 34, 35, 56, 59, 62, 64, 65, 67, 69, 70(1), 72, 73, 74, 75(1) straipsnių, priedo pakeitimo ir 651, 66, 68, 68(1) straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto 56 straipsnio 4 dalyje;

- Vartojimo kredito įstatymo Nr. XI-1253 22, 22(1), 25(1), 25(2), 25(3), 28, 34, 38 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 21(2), 28(1), 28(2), 33(1), 33(2) straipsniais ir 22(2), 26, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto 211 straipsnio 2 dalyje;

- Lietuvos Respublikos su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo Nr. XII-2769 31, 37, 45 ,48, 49, 50, 51, 52, 53 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 361 straipsniu ir 54, 55 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto 361 straipsnio 2 dalyje;

yra numatyta galimybė klientui dalyvauti skundo tyrime. Manome, kad ši nuostata yra perteklinė, nes:

a) tai papildoma administracine našta verslui;

b) skundo nagrinėjimas nevyksta posėdžiuose ar kažkokios kitos formos svarstymuose,

kuriuose galėtų dalyvauti klientas;

c) klientas neturi žinoti konfidencialios informacijos, nesusijusios su nagrinėjamu dalyku;

d) tarpusavio ginčo nagrinėjime nedalyvauja joks arbitras, todėl tokio dalyvavimo principo perkėlimas netinka šioje ginčo nagrinėjimo stadijoje.

Mūsų nuomone, kaip alternatyva, gali būti nustatoma pareiga gavus skundą susisiekti su klientu ir visą reikalingą informaciją surinkti iš jo paties.

Pritarti

Žiūrėti argumentus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 1 pastabai. Į Lietuvos bankų asociacijos pasiūlymą bus atsižvelgta 2018-08-01 įsigaliojus 2018-04-17 priimtam Bankų įstatymo Nr. IX-2085 56, 72 ir 77 straipsnių pakeitimo įstatymui Nr. XIII-1098.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 279, 2018-03-21

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 2, 6, 8, 11, 211, 42, 43, 47 straipsnių, 1 ir 3 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 171, 421, 431, 432, 433, 434, 435, 436 ir 437 straipsniais ir septintuoju3 skirsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 2, 9, 15, 34, 35, 56, 59, 62, 64, 65, 67, 69, 701, 72, 73, 74, 751 straipsnių, priedo pakeitimo ir 651, 66, 68, 681 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymo Nr. VIII-1682 22, 40, 43, 45, 46, 49, 52, 54, 55, 56 straipsnių pakeitimo ir 48, 50 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo Nr. X-1024 pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. IX-1709 2, 4, 5, 9, 10, 141, 15, 26, 119, 160, 161, 163, 164, 166, 168, 169, 170, 171, 172, 173 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 112 straipsniu ir 27, 162, 1631, 174 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatymo Nr. X-1023 26, 46, 47, 48, 50, 51, 52 straipsnių pakeitimo ir 53 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo Nr. VIII-1212 2, 6, 8, 45, 47, 56, 57, 58, 59 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 61, 391, 571, 581, 582, 583 straipsniais ir priedu ir 15, 16, 17 ir 60 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 2, 3, 21 ir 30 straipsnių pakeitimo ir 31 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos profesinių pensijų kaupimo įstatymo Nr. X-745 2, 5, 7, 52, 53, 54, 55, 56 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 521 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo Nr. XI-1253 22, 221, 251, 252, 253, 28, 34, 38 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 212, 281, 282, 331, 332 straipsniais ir 222, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo Nr. XI-1868 2, 9, 12, 14, 18, 19, 22, 26, 27, 29, 30, 32, 35, 36, 37, 39 ir 40 straipsnių pakeitimo, 28 ir 31 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo Nr. VIII-1370 63, 64, 65, 66, 67 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 621 straipsniu ir 68, 69, 70 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo Nr. XI-549 8, 20, 21, 23, 24, 26, 29, 30, 31, 33, 34 straipsnių pakeitimo ir 22, 25 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo Nr. IX-1737 2, 11, 22, 25, 26, 33, 135, 138, 157, 161, 163, 184, 191, 198, 200, 201, 204, 205, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 221 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 31straipsniu įstatymo ir 202 ir 203 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. XII-376 1, 9, 11, 12, 13, 48, 49, 51, 52, 53, 54, 55 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 131 straipsniu, priedu ir 50, 56 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos profesionaliesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų valdymo įmonių įstatymo Nr. XII-1467 13, 49, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 57 straipsnių pakeitimo ir 51, 58 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo Nr. I-796 27, 49, 54, 55, 57, 59, 60, 61, 62, 64 straipsnių pakeitimo ir 56, 58 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos valiutos keityklos operatorių įstatymo Nr. XII-1033 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 131 straipsniu ir 17, 20 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo Nr. XI-393 1, 2, 3, 5, 7, 96, 101, 117, 118 ir 119 straipsnių pakeitimo ir 120 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos sutelktinio finansavimo įstatymo Nr. XII-2690 6, 7, 8, 9, 19, 20, 21, 22, 23, 24 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 101 straipsniu ir 25, 26 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo Nr. XII-2769 31, 37, 45, 48, 49, 50, 51, 52, 53 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 361 straipsniu ir 54, 55 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinio užtikrinimo susitarimų įstatymo Nr. IX-2127 5 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 505, 589 straipsnių pakeitimo ir 200, 201, 202, 203 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo Nr. IX-975 33 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo Nr. I-1508 2 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 2 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo projektams ir pateikti juos Lietuvos Respublikos Seimui.

2. Prašyti Lietuvos Respublikos Seimą svarstyti šiuos įstatymų projektus skubos tvarka, siekiant įgyvendinti 2014 m. gegužės 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/65/ES dėl finansinių priemonių rinkų, kuria iš dalies keičiamos Direktyva 2002/92/EB ir Direktyva 2011/61/ES (OL 2014 L 173, p. 349), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2016 m. birželio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) Nr. 2016/1034 (OL 2016 L 175, p. 8).

3. Įgalioti Lietuvos Respublikos finansų ministrą Vilių Šapoką, o jam negalint dalyvauti – Lietuvos Respublikos finansų viceministrę Loretą Maskaliovienę atstovauti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, svarstant nurodytus įstatymų projektus Lietuvos Respublikos Seime.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas:

Pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-1897, Komiteto patobulintam atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Lietuvos bankų asociacijos pasiūlymą, ir Komiteto išvadoms bei pasiūlymui.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Biudžeto ir finansų komitetas

2018-05-23

18

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projekte XIIIP-1896 nustatomi bendrieji pažeidimo senaties  terminai yra trumpinami atitinkamai iki 3 ir 5 m., kartu numatant, kad kiti finansų rinką reglamentuojantys įstatymai gali nustatyti kitokius terminus bei įvertinant  ES teisės aktuose nustatytus senaties terminus ir galimus labai sudėtingus ir daug laiko ištirti reikalaujančius pažeidimus, tokius specialius (ilgesnius) terminus nustatyti  Bankų įstatyme.

Pasiūlymas:

1.                  Papildyti projekto 18 straipsniu dėstomą keičiamo įstatymo 73 straipsnį nauja 2 dalimi.

18 straipsnis. 73 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 73 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

73 straipsnis. Poveikio priemonių taikymo pagrindai ir tvarka

1. Poveikio priemonės taikomos, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:

1) verčiamasi indėlių ar kitų grąžintinų lėšų priėmimu iš neprofesionaliųjų rinkos dalyvių, taip pat teikiamos kitos finansinės paslaugos neturint tam šio Įstatymo nustatyta tvarka suteiktos teisės arba jei tokia teisė apribota pagal šį Įstatymą arba atliekami kiti veiksmai ar veikla, kuriuos draudžia šis Įstatymas;

2) bankas ar užsienio banko filialas licenciją, kitą šiame Įstatyme nurodytą leidimą gavo pateikęs klaidingą informaciją arba pasinaudodamas kitomis neteisėtomis priemonėmis;

3) kvalifikuotoji įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalis įsigyjama ar padidinama apie tai nepranešus priežiūros institucijai pagal šio Įstatymo 24 straipsnio 1 dalį arba nepasibaigus šio Įstatymo 25 straipsnio 4 dalyje nustatytam terminui (išskyrus atvejį, kai nepasibaigus šio Įstatymo 25 straipsnio 4 dalyje nustatytam terminui gautas priežiūros institucijos sprendimas neprieštarauti siūlomam įsigijimui), arba esant priežiūros institucijos prieštaravimui siūlomam įsigijimui, taip pat jeigu įsigyjantis asmuo neatitinka šio Įstatymo nustatytų reikalavimų arba yra pagrindas manyti, kad jis gali daryti neigiamą įtaką riziką ribojančiam ir patikimam banko valdymui;

4) perleidžiama ar sumažinama kvalifikuotoji įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalis apie tai nepranešus priežiūros institucijai pagal šio Įstatymo 24 straipsnio 2 dalį;

5) nevykdomi arba netinkamai vykdomi bankui ar užsienio banko filialui šiame Įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatyti valdymo reikalavimai;

6) per nustatytus terminus nepateikiama šio Įstatymo, kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, nustatyta arba priežiūros institucijos pareikalauta informacija arba pateikiama neišsami arba netiksli informacija;

7) nustatyta tvarka nevykdomi arba netinkamai vykdomi priežiūros institucijos pagal šio Įstatymo 67 straipsnio 2 dalį duoti privalomi nurodymai;

8) nebetenkinami reikalavimai, nustatyti banko ar užsienio banko filialo licencijai gauti;

9) padaromas Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo pažeidimas;

10) banko vadovais paskiriami arba banko vadovų pareigas eina vienas ar keli asmenys, neatitinkantys šio Įstatymo ir kitų teisės aktų nustatytų kvalifikacijos, reputacijos ir patirties reikalavimų tokioms pareigoms eiti;

11) pažeidžiami Reglamente (EB) Nr. 1060/2009 nustatyti reikalavimai;

12) pažeidžiami Reglamente (ES) Nr. 1286/2014 nustatyti reikalavimai;

13) pažeidžiami Reglamente (ES) Nr. 575/2013 nustatyti reikalavimai;

14) trukdoma priežiūros institucijai ar jos įgaliotiems asmenims atlikti patikrinimus;

15) padaromi kiti šio Įstatymo ar kitų teisės aktų, kurių laikymosi priežiūra priskirta priežiūros institucijos kompetencijai, pažeidimai arba yra grėsmė, kad dėl banko ar užsienio banko filialo veiklos arba finansinės būklės būtų pažeisti visuomenės ir (arba) klientų interesai arba sutriktų Lietuvos Respublikos bankų sistemos funkcionavimas.

2. Priežiūros institucijos sprendimas taikyti poveikio priemonę gali būti priimtas, jeigu praėjo ne daugiau kaip 5 metai nuo pažeidimo padarymo (esant trunkamam pažeidimui, – nuo pažeidimo pabaigimo) dienos. Priežiūros institucijai pradėjus patikrinimą dėl galimo finansų rinką reglamentuojančio teisės akto pažeidimo ir apie tai raštu pranešus asmeniui, kuris įtariamas pažeidimo padarymu, nuo tokio pranešimo įteikimo dienos šioje dalyje nustatytas senaties terminas nutraukiamas, tačiau ir tokiu atveju priežiūros institucijos sprendimas taikyti poveikio priemonę negali būti priimtas, jeigu praėjo daugiau kaip 10 metų nuo pažeidimo padarymo (esant trunkamam pažeidimui, – nuo pažeidimo pabaigimo) dienos.

32. Poveikio priemonių taikymo tvarką nustato Lietuvos banko įstatymas.

43. Priežiūros institucija sprendimą dėl poveikio priemonės taikymo, kuris pagal Indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymą laikomas draudžiamuoju įvykiu, priima ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po to, kai nustato, kad priežiūros institucijos išduotą licenciją turintis bankas ar užsienio banko filialas negali įvykdyti pagrįsto reikalavimo grąžinti indėlį ir yra pagrindas manyti, kad to negalės padaryti artimiausiu metu.“

2.      Buvusias keičiamo įstatymo 73 straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti 3 ir 4 dalimis.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Ąžuolas, A.Palionis, M.Majauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                             Stasys Jakeliūnas

 

                                                                                                                                                                                               

Biuro patarėja Jolanta Žaltkauskienė