LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO Nr. VIII-1234 5 straipsnio pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1010

 

 2021-12-15  Nr. 113-P-37

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Kęstutis Masiulis, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

            Kviestieji asmenys: Vyriausybės kanceliarijos atstovai: Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis, Strateginių kompetencijų grupės vadovė Daiva Žaromskytė–Rastenė, Strateginio planavimo ir stebėsenos grupės vyresnioji patarėja Virginija Baniūnienė, Teisės grupės vyresnioji patarėja Ieva Peciukonienė; Finansų ministerijos atstovai: viceministras Gediminas Norkūnas, Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės vadovė Asta Butrimė; Vidaus reikalų ministerijos atstovai: viceministrė Sigita Ščajevienė, Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės patarėja, atliekanti vadovės pareigas Alma Bulkevičienė, grupės vyresnysis patarėjas Virginijus Vaškelis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-11-05

2

 

T

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Atsižvelgiant į tai, kad teikiamo įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje iš esmės siūloma reglamentuoti įstatymo taikymą, bet ne jo įgyvendinimą, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio pavadinime vietoj žodžio ,,įgyvendinimas“ nereikėtų įrašyti žodį ,,taikymas“.

 

Pritarti

   Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas taikymas

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Vyriausybės kanceliarija,

2021-12-15

1

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021 m. spalio 20 d. nutarimu Nr. 866 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo Nr. XIII-3096 pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo Nr. VIII-1889 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 23, 25, 26, 28 straipsnių pakeitimo ir 15 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 3, 91, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 9 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 2 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 2, 4, 6, 17, 20, 23 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3163 8 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 5 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo Nr. VIII-49 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ pritarė ir Lietuvos Respublikos Seimui pateikė Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo Nr. XIII-3096 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-1004 ir su juo susijusių įstatymų pakeitimo įstatymų projektus.

Atsižvelgdami į 2021 m. gruodžio 8 d. vykusio Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto posėdžio metu pateiktą prašymą, įvertinome galimybes ir teikiame suderintą Vyriausybės kanceliarijos ir Vidaus reikalų ministerijos pasiūlymą dėl Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 5 straipsnio papildymo atvejais, kada Vyriausybė savo sprendimu galėtų suteikti viešojo administravimo įgaliojimus viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė:

 

1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo forma:

1) kolegialioms ar vienasmenėms valstybės ar savivaldybių institucijoms, biudžetinėms įstaigoms, regionų plėtros taryboms, Lietuvos bankui, Lietuvos kariuomenei viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti:

a) įstatymais, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, kai tame teisės akte nurodomas konkretus veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas, paskirtis, ir teisinė forma, santykiai su kitais viešojo administravimo subjektais) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

b) įstatymų įgaliotos valstybės institucijos ar savivaldybės institucijos tarybos priimtu teisės aktu, kai tame teisės akte, ši institucija, vadovaudamasi vadovaujantis įstatymu, reglamentuojančiu bendrą tam tikros visuomenės gyvenimo srities viešojo administravimo subjektų sudarymo ir veiklos tvarką, nurodo veikiantį ar numatomą nurodomas veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektą subjektas (jo pavadinimą, paskirtį, teisinę formą, santykius su kitais viešojo administravimo subjektais jo pavadinimas ir teisinė forma) ir nustato šiam subjektui nustatomi konkrečius konkretūs viešojo administravimo įgaliojimus įgaliojimai;

2) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti:

a) įstatymu, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, kai tame teisės akte nurodomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai, o sprendimą dėl viešosios įstaigos, kuriai šie viešojo administravimo įgaliojimai bus suteikti, pavedama priimti Vyriausybei;

b) Vyriausybės nutarimu, kuris priimtas įgyvendinant įstatymų, tiesiogiai taikomų Europos Sąjungos teisės aktų ar ratifikuotų Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatas, kai tame Vyriausybės nutarime nurodoma veikianti ar numatoma steigti viešoji įstaiga ir jai nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

3) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra savivaldybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti įstatymais, kai juose nurodomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai, o sprendimą dėl konkrečios viešosios įstaigos, kuriai šie administravimo įgaliojimai bus suteikti, pavedama priimti savivaldybės tarybai;

42) įstatymų nustatytą specialų statusą turintiems fiziniams asmenims, asociacijoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, valstybės ar savivaldybės įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti tik įstatymais, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, kai tame teisės akte nurodomas konkretus veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas, paskirtis, ir teisinė forma, santykiai su kitais viešojo administravimo subjektais) ir nustatomas baigtinis konkrečių tokiam šiam subjektui suteikiamų viešojo administravimo įgaliojimų sąrašas nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai.“

 

Pateiktame pasiūlyme numatyta, kad Vyriausybė arba savivaldybės taryba galėtų priimti sprendimą dėl konkrečios viešosios įstaigos nurodymo, o tuo tarpu konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai būtų suteikiami įstatymu. Vyriausybės nutarimu viešojo administravimo įgaliojimai taip pat galėtų būtų suteikiami, tačiau tik tokiu atveju, kai tuo Vyriausybės nutarimu būtų įgyvendinamos įstatymų, tiesiogiai taikomų Europos Sąjungos teisės aktų ar ratifikuotų Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatos.

Manome, kad teikiamas pasiūlymas atliepia tiek Seimo norą nesumažinti Seimo įgaliojimų užtikrinant viešojo administravimo efektyvumą ir kontroliuojant viešųjų įstaigų skaičių, tiek Vyriausybės pirminį pasiūlymą ir jo argumentus. Viešojo administravimo įgaliojimų perdavimo viešosioms įstaigoms nuleidimas į Vyriausybės lygmenį reikalingas, siekiant, kad sprendimų priėmimo procesas būtų greitesnis ir lankstesnis, taip pat atlieptų geresnio reglamentavimo principus, kurie skatina mažinti, o ne didinti teisėkūros apimtį. Pažymėtina, kad bendra viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo tvarka nesikeistų, kadangi prievolė pagrįsti viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo viešosioms įstaigoms būtinumą ir atitikimą Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 2 punkte numatytiems kriterijams išliktų nepriklausomai nuo to, ar įgaliojimai būtų deleguojami įstatymu, ar Vyriausybės nutarimu.  

Taip pat atkreipiame dėmesį, kad Seimas turi pakankamai daug parlamentinės kontrolės įrankių, kurie leistų ex-post būdu įvertinti tam tikros viešojo administravimo funkcijos atlikimo efektyvumą, viešųjų įstaigų veiklos rezultatus, lėšų panaudojimo tinkamumą ir pan.

 

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Audito komitetas,

2021-12-01

1

 

 

 

 

 

Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1010 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą, kuriai Audito komitetas pritarė, ir Audito komiteto pateiktą pasiūlymą.

Argumentai:

Pagal galiojantį reguliavimą viešojo administravimo įgaliojimai valstybės ar savivaldybių institucijoms, biudžetinėms įstaigoms, Lietuvos bankui, asociacijoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, valstybės ar savivaldybės įmonėms ir kitoms įstaigoms ar institucijoms suteikiami įstatymais, tiesiogiai taikomu ES teisės aktu, ratifikuota LR tarptautine sutartimi. Projekto iniciatoriai siūlo viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimus suteikti ne įstatymu, o Vyriausybės nutarimu. Pritarus šiam siūlymui būtų paveiktas egzistuojančios viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo sistemos nuoseklumas, nes būtų atsisakyta bendros ir labai svarbios taisyklės – viešojo administravimo įgaliojimus suteikti įstatymu. Be kita ko, ir Valstybės kontrolė yra konstatavusi[1], kad turimas didelis valstybės VšĮ portfelis rodo, kad išskirtinių ar prioritetinių visuomenei naudingų veiklos tikslų, kuriems įgyvendinti būtinos viešosios įstaigos, valstybė nėra nustačiusi; viešosiose įstaigose sudarant kolegialius organus gerosios valdysenos principai neįdiegti ir kt. Tačiau visgi, įvertinus poreikį greitai priimti teisės aktus, sudarančius galimybę panaudoti naujus Europos Sąjungos finansavimo šaltinius ir užtikrinant galimybę prireikus operatyviai paskirti įstaigas ir nustatyti joms konkretaus finansavimo šaltinio administravimo funkcijas, taip pat žinant, kad esant tokiam poreikiui per trumpą laiką suderinti ir priimti įstatymo projektą būtų sudėtinga, siūlytina įtvirtinti išimtį ir sudaryti sąlygas viešojo administravimo įgaliojimus suteikti Vyriausybės nutarimu tik toms viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ir kurioms bus suteikiamos ES lėšų administravimo funkcijos. Kartu paminėtina, kad tokia išimtis buvo padaryta rengiantis administruoti 2014–2020 m. ES struktūrinės paramos lėšas ir ji buvo numatyta terminuotam laikotarpiui, ir taikoma tik toms viešosioms įstaigoms, kurios tą paramą administruoti turėjo.

Papildomai pažymėtina, kad pritarus iniciatorių pateiktam įstatymo projektui – viešojo administravimo įgaliojimai Vyriausybės nutarimu galėtų būti suteikti palyginus nedidelei viešųjų įstaigų grupei – 14 subjektų. Tačiau ateityje subjektų ratas galėtų būti plečiamas, ir viešojo administravimo įgaliojimai naujai įsteigtoms viešosios įstaigoms, kurių dalininkė ar savininkė būtų valstybė – būtų suteikiami tik Vyriausybės nutarimu, eliminuojant Seimą.

Tuo tarpu pritarus Audito komiteto pasiūlymui, bus sudarytos sąlygos greičiau priimti ir įgyvendinti sprendimus dėl viešųjų įstaigų, turinčių reikalingą kompetenciją, dalyvavimo ypač svarbiuose valstybei procesuose – ES paramos administravime, tačiau bus išlaikyta galimybė įstatymų leidėjui dalyvauti sprendimų priėmime, o ne tik atlikti Vyriausybės priimtų sprendimų parlamentinę kontrolę.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo forma:

1) kolegialioms ar vienasmenėms valstybės ar savivaldybių institucijoms, biudžetinėms įstaigoms, regionų plėtros taryboms, Lietuvos bankui, Lietuvos kariuomenei viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti:

a) įstatymais, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, kai tame teisės akte nurodomas konkretus veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas ir teisinė forma) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

b) įstatymų įgaliotos valstybės institucijos ar savivaldybės tarybos priimtu teisės aktu, kai tame teisės akte, vadovaujantis įstatymu, reglamentuojančiu bendrą tam tikros visuomenės gyvenimo srities viešojo administravimo subjektų sudarymo ir veiklos tvarką, nurodomas veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas ir teisinė forma) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

2) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti Vyriausybės nutarimuįstatymais, kai jame juose nurodoma konkreti veikianti ar numatoma steigti viešoji įstaiga (jos pavadinimas ir teisinė forma) ir šiai įstaigai nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

3) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti Vyriausybės nutarimais, kurie yra priimti vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais, ratifikuotomis Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų Europos Sąjungos valstybių narių finansinės paramos Lietuvai teikimo mastą, principus ar bendrąsias taisykles, kai tuose teisės aktuose nurodoma konkreti veikianti ar numatoma steigti viešoji įstaiga (jos pavadinimas, paskirtis, teisinė forma, prireikus santykiai su kitais viešojo administravimo subjektais) ir nustatomas baigtinis konkrečių šiai viešajai įstaigai suteikiamų viešojo administravimo įgaliojimų sąrašas;

34) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra savivaldybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti įstatymais, kai juose nurodomi šioms įstaigoms nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai. Sprendimą dėl konkrečios viešosios įstaigos, kuriai suteikiami viešojo administravimo įgaliojimai, priima savivaldybės taryba;

45) įstatymų nustatytą specialų statusą turintiems fiziniams asmenims, asociacijoms, valstybės ar savivaldybės įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti įstatymais, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, kai tame teisės akte nurodomas konkretus veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas ir teisinė forma) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

pritarti Audito komiteto pateiktam siūlymui palikti esamą reguliavimą, kad viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti įstatymu, tačiau papildant nuostata, kad įstatymu nustatomi tik konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai, o sprendimą dėl juos vykdysiančios viešosios įstaigos priimtų Vyriausybė.

Tokiu būdu įstatymų leidėjui būtų suteikti įgaliojimai nuspręsti dėl viešojo administravimo turinio ir apimties, o įgyvendinimo klausimai – institucijos parinkimas, būtų pavesti spręsti Vyriausybei.

Atsižvelgiant į tai, kad komitetas pritarė Vyriausybės kanceliarijos pasiūlytai (Vyriausybės kanceliarijos pasiūlymas Nr. 1)  keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punkto formuluotei, projekto 1 straipsnį taip pat siūloma papildyti nuostata, kad viešosioms įstaigoms kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti Vyriausybės nutarimu, priimamu įgyvendinant įstatymų, tiesiogiai taikomų Europos Sąjungos teisės aktų ar ratifikuotų Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatas, kai tame Vyriausybės nutarime nurodoma veikianti ar numatoma steigti viešoji įstaiga ir jai nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:      

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-1010(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2021-12-15

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo statute įtvirtintus įstatymų projektų svarstymo Seime terminus, siūlytina atsisakyti Viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1010 2 straipsnyje dėstomo įstatymo įsigaliojimo termino – 2022 m. sausio 1 d. Siūlytina projekte įstatymo įsigaliojimo termino nenurodyti, tokiu atveju įstatymas įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.

 2. Viešosios įstaigos, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybės ir kurioms viešojo administravimo įgaliojimai buvo suteikti iki šio įstatymo įsigaliojimo, toliau vykdo suteiktus viešojo administravimo įgaliojimus pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatytą mastą ir reikalavimus.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kęstutis Masiulis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-1010(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Ričardas Juška

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Ieva Lavišienė

 



[1] Valstybės kontrolės valstybinių auditų ataskaitos: 2017-04-25 Nr. VA-2017- P-10-9-11 „Viešųjų įstaigų steigimas ir valdymas“; 2021-04-06 Nr. VAE-3 „Valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių bei viešųjų įstaigų valdysena“.