LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 172 IR 330 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIP-4540
2017-06-28 Nr. 102-P-24
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis, Vitalijus Galius, Irena Degutienė, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Rimantė Šalaševičiūtė, Petras Valiūnas.
Komiteto patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Modesta Banytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2016-06-27 |
2 |
|
|
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamas Administracinių nusižengimų kodeksas nėra įsigaliojęs ir įsigalios 2017-01-01, todėl atitinkamai keistina projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti įstatymo įsigaliojimo data.
|
Pritarti iš dalies |
Įsigaliojimo data, nurodyta projekte yra jau praėjusi, o ANK - įsigaliojęs. Įstatymo įsigaliojimo data derintina su pagrindinio įstatymo projekto Nr. XIIP-4538 įsigaliojimo data: 2017 m. lapkričio 1 d. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2016-06-27 |
|
|
|
2. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus: - įstatymo projekto pavadinime žodis ĮSTATYMAS rašytinas naujoje eilutėje. - įstatymą pasirašančio asmens pareigos nurodytinos taip: „Respublikos Prezidentas“, be to, išbrauktini žodžiai „Dalia Grybauskaitė“
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija |
|
|
|
Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) pagal kompetenciją išnagrinėjo Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo Nr. IX-884 8, 13, 21, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Energetikos įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymo Nr. IX-986 2 straipsnio pakeitimo projektą ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso Nr. XII-1869 172 ir 330 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pateikia savo poziciją dėl Įstatymų projektų. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad Įstatymų projektų
tikslas – užkirsti kelią mokesčių vengimui didmeninės prekybos
naftos produktais rinkoje, sąžiningos konkurencijos iškraipymui
bei pasitikėjimo valstybės institucijomis mažėjimui. Vienas iš uždavinių šiam
tikslui pasiekti yra siekis centralizuoti leidimų verstis didmenine prekyba
naftos produktais išdavimą bei numatyti pareigą atsakingai institucijai
viešai skelbti informaciją apie išduotus leidimus Įgyvendinant minėtus tikslą ir uždavinį, Energetikos įstatymo projekto 23 straipsnio 7 dalyje ir 24 straipsnio 6 dalyje numatyta, kad leidimus verstis prekyba suskystintomis naftos dujomis ir leidimus verstis nefasuotais naftos produktais išduoda, jų galiojimą sustabdo, galiojimo sustabdymą panaikina, panaikina leidimų galiojimą, leidimus keičia ir šią reguliuojamą veiklą kontroliuoja Komisija. Remiantis šiuo metu galiojančiu teisiniu reglamentavimu, funkcijos, susijusios su aukščiau minėtų leidimų išdavimu, yra priskiriamos atitinkamos savivaldybės administracijos direktoriui. Projektuose nėra pagrįsta ar paaiškinta, kodėl esamas reguliavimas yra netinkamas ir kaip funkcijų perdavimas Komisijai išspręs problemas, todėl, Komisijos nuomone, funkcijos, susijusios su suskystintų naftos dujų bei nefasuotų naftos produktų leidimų išdavimu, panaikinimu, tikslinimu bei ūkio subjektų reguliuojamos veiklos kontrole, neturėtų būti priskiriamos Komisijai ir turėtų likti atitinkamų savivaldybių administracijų direktorių kompetencijai dėl šių priežasčių: 1. Atitinkamos savivaldybės yra susipažinusios su šioje rinkoje veikiančių ūkio subjektų veikla bei reguliavimo ypatumais ir yra kompetentingos vykdyti naftos produktų leidimų išdavimą. Be to, naftos produktų leidimų išdavimas savivaldybėse skatina regionų plėtrą, kitu atveju, centralizavus šį procesą ir funkcijas perdavus Komisijai, galimai bus stabdoma regioninė plėtra. 2. Ūkio subjektai, vykdantys suskystintų naftos dujų bei nefasuotų naftos produktų pirkimo ir (ar) pardavimo veiklą, veikia rinkos ekonomikos sąlygomis, kadangi rinkoje veikia daug dalyvių, užtikrinama tinkama teikiamų paslaugų / produktų kokybė, garantuojama, kad prekės / paslaugos būtų prieinamos visiems vartotojams, todėl jiems taikytinos Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo nuostatos. Pagal galiojantį energetikos sektorių reglamentavimą, reguliavimas ir veiklos priežiūra, kuriuos atlieka Komisija, yra pagrįsti tais atvejais, kai siekiama sudaryti sąlygas, užkertančias kelią asmenims piktnaudžiauti didele įtaka rinkoje. 3. Komisijos nuomone, siekis centralizuoti leidimų verstis didmenine prekyba naftos produktais išdavimą bei numatyti pareigą atsakingai institucijai viešai skelbti informaciją apie išduotus leidimus (Įstatymų projektų aiškinamojo rašto 2 uždavinys) yra nesusijęs su Įstatymų projektų tikslu užkirsti kelią mokesčių vengimui ir sąžiningos konkurencijos iškraipymui. Be to, Komisija nevykdo ir negalėtų užtikrinti priežiūros funkcijų, kuriomis būtų pasiekti aiškinamajame rašte keliami tikslai dėl mokesčių vengimo bei sąžiningos konkurencijos iškraipymo. Todėl manytina, kad veiksmų, susijusių su mokesčių surinkimu, neteisėtų finansinių operacijų tyrimais ir kt., pagal kompetenciją turėtų imtis Valstybinė mokesčių inspekcija ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba. 4.
Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta,
kad šiuo metu yra išduoti 274 leidimai verstis didmenine prekyba
suskystintomis naftos dujomis ir nefasuotais naftos produktais. Šiuo metu
Komisijos išduotas licencijas gamtinių dujų sektoriuje turi 33 gamtinių dujų
tiekimo įmonės, 1 perdavimo sistemos operatorius, 5 gamtinių dujų skirstymo
sistemos operatoriai, 5. Komisija yra nacionalinė reguliavimo institucija, kurios funkcijos apibrėžiamos Europos Sąjungos teisės aktuose – Europos Parlamento ir Tarybos 2009 m. liepos 13 d. direktyvoje 2009/73/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinančioje Direktyvą 2003/55/EB (OL 2009, L 211, p. 94), 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 715/2009 dėl teisės naudotis gamtinių dujų perdavimo tinklais sąlygų, panaikinančiame Reglamentą (EB) Nr. 1775/2005 (OL 2009, L 211, p. 36), 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo ir kt. Pažymėtina, kad Europos šalių praktikoje nacionalinės reguliavimo institucijos neatlieka ūkio subjektų, prekiaujančių suskystintomis naftos dujomis bei nefasuotais naftos produktais, leidimų išdavimo ir priežiūros funkcijų. Atsižvelgiant į tai, siūlomas teisinis reguliavimas, susijęs su suskystintų naftos dujų bei prekybos nefasuotais naftos produktais leidimų išdavimu, panaikinimu, tikslinimu, neužtikrintų aiškinamajame rašte siekiamų tikslų ir nesąlygotų efektyvesnės valstybinės priežiūros, o, kaip buvo minėta, nustatytų perteklinius įpareigojimus bei papildomą administracinę naštą ir finansavimo poreikį rinkos dalyviams bei Komisijai. |
Atsižvelgti |
Pastabos iš esmės skirtos ne šiam įstatymo projektui, o kitiems pakete esantiems įstatymų projektams. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. tarpusavyje turi derėti įstatymų projektų Nr. XIIP-4538-4540 įsigaliojimo datos. Pasikeitus pagrindinio įstatymo (Projekto Nr. XIIP-4538(2)) įsigaliojimo datai, atitinkamai tikslintina Projekto Nr. XIIP- 4540(2) įsigaliojimo data.
8. Balsavimo rezultatai: už – 9 , prieš – nėra , susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė