LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 155 STRAIPSNIO PAKEITIMO“ PROJEKTO
2024-12-09 Nr. XVP-37
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektu siūloma Seimo statuto 155 straipsnio 2 dalį papildyti nuostatomis, kuriomis būtų reglamentuota išeitinės išmokos mokėjimo neperrinktajam Seimo nariui tvarka: ši išmoka būtų mokama lygiomis dalimis kas mėnesį, o jeigu buvęs Seimo narys užimtų atsiradusią laisvą Seimo nario vietą, šios išmokos mokėjimas būtų nutraukiamas. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad taip būtų taupomos valstybės biudžeto lėšos. Atsižvelgiant į tai, kad išeitinė išmoka, mokama nutrūkus Seimo nario įgaliojimams, yra ne konstitucinė, o įstatymų leidėjo nustatytoji iš valstybės biudžeto lėšų finansuojama Seimo nario veiklos garantija, svarstytina, ar išeitinės išmokos mokėjimas neturėtų būti nutraukiamas ir tais atvejais, kai buvęs Seimo narys pradeda eiti valstybės pareigūno ar valstybės tarnautojo pareigas arba yra priimamas į darbą valstybės ar savivaldybės įstaigoje, išlaikomoje iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, valstybės socialinių fondų biudžetų ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų, valstybės ar savivaldybės įmonėje, viešojoje įstaigoje, kurių savininkė yra valstybė arba savivaldybė, ar Lietuvos banke.
2. Projekto 1 straipsnyje išdėstytos Seimo statuto 155 straipsnio 2 dalies nuostatą „Pirmoji vieno mėnesio išeitinė išmoka neperrinktajam Seimo nariui išmokama paskutinę jo įgaliojimų dieną ir toliau lygiomis dalimis mokama kas mėnesį“ siūlome patikslinti taip: „Pirmoji išeitinės išmokos dalis, lygi vienam vidutiniam mėnesiniam Seimo nario atlyginimui, išmokama paskutinę Seimo nario įgaliojimų dieną, o toliau ši išmoka mokama lygiomis dalimis kas mėnesį.“
3. Projekto 1 straipsnyje išdėstytoje Seimo statuto 155 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „Likusios mėnesio išeitinės išmokos nebeišmokamos“ įrašytina formuluotė „Išeitinės išmokos mokėjimas nutraukiamas“.
4. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Rinkimų kodekso 32 straipsnio 2 dalies 4 punktą Vyriausioji rinkimų komisija priima sprendimus dėl Seimo nario mandato pripažinimo kandidatams, užimantiems atsiradusias laisvas Seimo narių, išrinktų daugiamandatėje rinkimų apygardoje, vietas (o ne sprendimus dėl Seimo nario mandato netekusio Seimo nario vietos užėmimo), projekto 1 straipsnyje išdėstytos Seimo statuto 155 straipsnio 2 dalies nuostatą, kurioje minimas Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimas, reikėtų atitinkamai patikslinti (pavyzdžiui, taip: „jeigu, atsiradus laisvai Seimo nario vietai, Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu buvusiam Seimo nariui pripažįstamas Seimo nario mandatas, ir jis prisiekia Seime“).
5. Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, projektu siūlomas naujas Seimo statuto 155 straipsnio 2 dalies nuostatas dėl išeitinės išmokos mokėjimo tvarkos reikėtų perkelti po sakinio „Jeigu asmuo Seimo nariu buvo nepilnus kadencijos metus, tai šiame straipsnyje didesnės negu 6 mėnesių trukmės laikotarpis laikomas pilnais kadencijos metais“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (0 5) 209 6164, el. p. [email protected]
V. Staugaitytė, tel. (0 5) 209 6898, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]