LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, LT-01104 Vilnius,

tel. (8 5) 266 2984, faks. (8 5) 262 5940, el. p. [email protected],

atsisk. sąskaita LT267044060000269484 AB SEB bankas, banko kodas 70440.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2014-10-       Nr.

Į 2014-09-30 Nr. (25.50-04)-6K-1407618

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerijai

 

 

dėl nutarimų, kuriais siūloma keisti Nacionalinį euro įvedimo planą, Nacionalinio euro įvedimo plano įgyvendinimo priemonių planą ir Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašą, projektų

 

Teisingumo ministerija, išnagrinėjusi pateiktus derinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. birželio 26 d. nutarimo Nr. 604 „Dėl Nacionalinio euro įvedimo plano bei Lietuvos visuomenės informavimo apie euro įvedimą ir komunikacijos strategijos patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Plano pakeitimo projektas), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. gruodžio 4 d. nutarimo Nr. 1173 „Dėl Nacionalinio euro įvedimo plano įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Priemonių plano pakeitimo projektas) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 13 d. nutarimo Nr. 1283 „Dėl Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Kasos aparatų aprašo pakeitimo projektas) (toliau visi kartu – nutarimų projektai), pagal kompetenciją teikia šią teisinę išvadą.

 

Dėl nutarimų projektų teisinio reguliavimo tikslo pastabų neturime.

 

Dėl nutarimų projektų teisinio reguliavimo priemonių ir jų pasekmių:

1.        Plano pakeitimo projekto 6 punktu keičiamame Nacionalinio euro įvedimo plano 86 punkte, atsižvelgiant į nuostatą „po perskaičiavimo iš litų į eurus“ kalbant apie mokėtinos sumos nurodymą, manytina, jog turima omenyje „mokėtina suma eurais“, taigi nuostata atitinkamai galėtų būti patikslinta. Iš kitos pusės, atsižvelgiant į 1997 m. birželio 17 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1103/97 dėl tam tikrų nuostatų, susijusių su euro įvedimu, (toliau – reglamentas Nr. 1103/975) straipsnio nuostatas ir siekiant didesnio aiškumo visiems suinteresuotiems subjektams, svarstytina, ar nebūtų tikslinga apskritai atsisakyti nagrinėjamos nuostatos dalies dėl to, kas nelaikoma kainų perskaičiavimo pažeidimu. Neginčijame to, kad pažeidimu neturėtų būti laikomas mokėtinos kainos sumažinimas, tačiau perskaičiavimo ir dvejopo kainų nurodymo kontekste, manytume, kad nurodytos vertės litais ir eurais visais atvejais turėtų maksimaliai atitikti viena kitą, taigi vertės eurais sumažinimo atveju, nurodoma kaina litais taip pat atitinkamai turėtų būti sumažinta.

Tuo pačiu atkreiptinas dėmesys, kad po 2015 m. sausio 1 d. pagrindine valiuta tapus eurui, sprendžiant dėl kainų perskaičiavimo tikslumo ir perskaičiavimo atitikimo reglamento Nr. 1103/975 reikalavimams, manytina, jog perskaičiavimo pagrindu turėtų būti imama kaina eurais, kurios atitikmuo litais pritaikius neatšaukiamai nustatytą perskaičiavimo kursą gali iki dviejų lito centų skirtis nuo ankstesnės kainos litais. Pavyzdžiui, iki 2014 m. gruodžio 31 d. mokėtina kaina – 10 litų, kurios atitikmuo eurais nurodytinas kaip 2,90 eurų (10/3,45280=2,8962); po sausio 1 d. mokėtina kaina 2,90 eurų, kurios atitikmuo litais nurodytinas kaip 10,01 litų (2,90*3,45280=10,01312). Arba mokėtina kaina – 14 litų, kurios atitikmuo eurais iki 2014 m. gruodžio 31 d. nurodytinas kaip 4,05 eurų (14/3,45280=4,05468); po sausio 1 d. mokėtina kaina 4,05 eurų, kurios atitikmuo litais nurodytinas kaip 13,98 litų (4,05*3,45280=13,98384).

Atsižvelgiant į tai, kad dėl pakartotinio kainų perskaičiavimo ir nurodymo po 2015 m. sausio 1 d. ūkio subjektai galimai patirtų didelių papildomų sąnaudų, be to, turint omenyje, kad iki sausio 15 dienos kaip teisėtą atsiskaitymo priemonę bus galima naudoti ir litus, o tokiu atveju vartotojas, tikėtina, apmokėjimui pateiks sumą, nurodytą kaip kaina litais, spręstina, ar po 2015 m. sausio 1 d. nurodant kainas dviejomis valiutomis galėtų būti leidžiama 1-2 centų paklaida nurodant kainą litais, kuri nebūtų laikoma perskaičiavimo pažeidimu, jei perskaičiuojant vertę iš litų į eurus būtų gaunama ta pati vertė eurais kaip nurodyta mokėtina kaina eurais.

Iš kitos pusės, jei perskaičiavimas iš eurų į litus būtų atliktas tiksliai ir nurodoma kaina litais iki 2 centų padidėtų lyginant su nurodyta iki 2014 m. gruodžio 31 d., manytume, kad šie skirtumai gali būti neišvengiami, jie laikytini objektyviai pateisinamais ir todėl tai neturėtų būti laikoma kainos padidinimu dėl euro įvedimo bei Geros verslo praktikos, įvedant eurą, memorandumo pažeidimu.

2.        Plano pakeitimo projekto 7 punktu keičiant Nacionalinio euro įvedimo plano 87 punktą siekiama detalizuoti, kas laikytina pagrįstomis priežastimis, dėl kurių gali nebūti galimybės atiduoti grąžą eurais. Iš esmės pritariame Krašto apsaugos ministerijos 2014 m. rugpjūčio 13 d. rašte Nr. 12-01-1425 teikiamai pastabai ir manome, kad sąlyga „kai akivaizdžiai siekiama pasikeisti litus į eurus“ yra subjektyvaus vertinamojo pobūdžio, be to, liktų neaišku, nei kokia prekė laikytina mažos vertės, nei kokio nominalo litų banknotai laikytini didelio nominalo banknotais.

3.        Siūlytume atsisakyti Plano pakeitimo projekto 8 punktu siūlomo Nacionalinio euro įvedimo plano 88 punkto papildymo arba jį performuluoti kaip blanketinę nuostatą. Jei siūloma nuostata turimas mintyje ne kartu pakete teikiamas Kasos aparatų aprašo pakeitimo projektas, pastebėtina, kad tokio projekto parengimas ir pateikimas Vyriausybei galėtų būti įrašytas kaip priemonė Finansų ministerijai Nacionalinio euro įvedimo plano įgyvendinimo priemonių plane.

4.        Atsižvelgiant į tai, kad Nacionalinio euro įvedimo plano įgyvendinimo priemonių plano 10.3.1 ir 10.3.4 priemonės Lietuvos banko jau yra įvykdytos, manytume, kad Priemonių plano pakeitimo projekto 5 ir7 punktai siūlomų pakeitimų būtų galima atisakyti kaip nereikalingų.

5.        Iš esmės pritariame Aplinkos ministerijos ir Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pastaboms dėl kasos aparatų, kurių neįmanoma perprogramuoti, tolimesnio naudojimo galimybių apribojimo laike.

6.        Atsižvelgiant į tai, kad Kasos aparatų aprašo pakeitimo projektu siūlomos nuostatos yra laikino taikymo, manytume, kad jas būtų tikslingiau dėstyti ne Kasos aparatų diegimo ir naudojimo tvarkos apraše, o jį patvirtinusiame Vyriausybės nutarime.

 

Dėl nutarimų projektų teisės technikos:

1.        Plano pakeitimo projekto 2 punktu keičiamame Nacionalinio euro įvedimo plano 45 punkte frazes „lito pavadinimas arba santrumpa“ ir „euro pavadinimas, santrumpa arba ženklas“ siūlytina pakeisti į „valiutos pavadinimas „litas“ arba jo santrumpa“ ir „Europos Sąjungos bendrosios valiutos pavadinimas, jo santrumpa arba ženklas“. Analogiška pastaba taikytina ir Kasos aparatų aprašo pakeitimo projekte siūlomoms nuostatoms.

2.        Plano pakeitimo projekto lyginamajame variante netiksliai atspindėti 5 punktu padaryti pakeitimai.

3.        Atsižvelgiant į tai, kad Kasos aparatų aprašo pakeitimo projektas turi tik vieną punktą, jo numeruoti nereikia.

 

Teisingumo ministras                                                                                                 Juozas Bernatonis

 

 

 

Dalia Baležentė, (8 5) 266 2882, el. p. dalia.balezen[email protected]                                           Originalas nebus siunčiamas