PASIŪLYMAS

DĖL VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 2, 8, 17, 19, 22, 25, 26, 27, 31, 46, 52, 55, 57, 58, 82, 86, 91, 92, 93, 94 IR 95 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 82(1), 82(2) IR 82(3) STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4877(3)

 

2021-09-21

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma pakeisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

821

4

 

Argumentai:

 

Siūlytina keisti Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 2, 8, 17, 19, 22, 25, 26, 27, 31, 46, 52, 55, 57, 58, 82, 86, 91, 92, 93, 94 ir 95 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 82¹, 82² ir 82³ straipsniais įstatymą (toliau – Įstatymo projektas): 16 straipsnyje dėstomą naują 822  straipsnį papildyti nauja 4 dalimi, kuri numatytų, kad centralizavimas krašto apsaugos sistemoje yra vykdomas ne steigiant sektorinę centrinę perkančiąją organizaciją, o vadovaujantis krašto apsaugos sistemą reglamentuojančiais teisės aktais. Įstatymo projektą siūlytina papildyti dėl žemiau nurodytų priežasčių.

 

Krašto apsaugos sistemoje pirkimai centralizuoti nuo 2018 m., įsteigus Gynybos resursų agentūrą prie Krašto apsaugos ministerijos (toliau – GRA). Krašto apsaugos sistemos įsigijimų centralizavimo modelis buvo pasirinktas įvertinus gynybos srities specifiką ir kitų NATO šalių gynybos įsigijimų proceso centralizavimo patirtį. Įgyvendintas įsigijimų centralizavimo modelis užtikrina, kad 95 proc. krašto apsaugos sistemos pirkimų pagal vertę būtų atliekami centralizuotai, taip pat leidžia pasiekti kitų su pirkimų centralizavimu siektinų tikslų: didesnės konkurencijos ir skaidrumo, dėl masto ekonomijos mažesnių kainų, paprastesnio pirkimų proceso valdymo ir standartizavimo. Įstatymo projekte siūlomas pirkimų centralizavimo modelis, įvertinus gynybos srities įsigijimų specifiką, krašto apsaugos sistemai nėra tinkamas.

 

Pirma, pagal Įstatymo projekte siūlomą centralizavimo modelį Lietuvos kariuomenei grįžtų sutarčių pasirašymo ir vykdymo atsakomybė, kurią šiuo metu vykdo GRA. Tai neatitinka krašto apsaugos sistemos interesų, nes Lietuvos kariuomenė turėtų vykdyti veiklą, nesusijusią su tiesioginių uždavinių vykdymu, o ne tiesiog gauti  jos veiklai būtinas prekes ir paslaugas, kaip numato esamas pirkimų centralizavimo modelis.

 

Antra, pagal Įstatymo projekte siūlomą centralizavimo modelį kompetencijos, susijusios su pirkimo objektu, turėtų būti sutelktos ir ugdomos tiek perkančiojoje organizacijoje, tiek ir centrinėje perkančiojoje organizacijoje. Tai neatitinka krašto apsaugos sistemos interesų, nes KAS perkančiosiose organizacijose ir GRA, kuri veiktų kaip centrinė perkančioji organizacija, būtų dubliuojamas tas pačias kompetencijas turintis personalas. Esamas krašto apsaugos sistemos centralizavimo modelis – GRA koordinuoja dalį kitų KAS perkančiųjų organizacijų pirkimų procedūrų organizavimą ir atlikimą, vykdo šių pirkimų prevencinės kontrolės funkcijas, užtikrina, kad atliekant itin specifinius KAS įsigijimus su pirkimo objektu susijusi kompetencija telkiama ir ugdoma išimtinai KAS institucijose, o pirkimo procedūrų vykdymo kompetencija – GRA.  

 

Trečia, krašto apsaugos sistemoje pirkimai centralizuoti kitu principu nei siūloma Įstatymo projekte, nes, atsižvelgiant į gynybos srities įsigijimų specifiką, orientuojamasi ne į kuo didesnį pirkimų pagal skaičių centralizavimą, o į su centralizuotu aprūpinimu susijusių pirkimų, taip pat didelės vertės ar itin sudėtingų ir kompleksinių pirkimų, kuriems keliami specifiniai saugumo, suderinamumo, naudojimo ir eksploatavimo reikalavimai, centralizavimą.

 

 

Pasiūlymas:

 

16 straipsnis. Įstatymo papildymas 821 straipsniu

Papildyti Įstatymo 821 straipsnį nauja 4 dalimi:

 

 „4. Krašto apsaugos sistemoje centrinės perkančiosios organizacijos steigiamos, finansuojamos, jų veiklą ir kompetenciją, įsigyjant gynybai reikalingą ginkluotę ir kitas prekes, paslaugas ir darbus, nustato krašto apsaugos sistemos veiklą reglamentuojantys įstatymai ir kiti teisės aktai.

 

 


 

Teikia

Seimo narys Arvydas Pocius