Išrašas


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS

 

                   POSĖDŽIO PROTOKOLAS

 

2016 m. gegužės 31 d. Nr.107-P-16

Vilnius

 

 

            SVARSTYTA: Pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai) Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros  įstatymo Nr. XII-459 2, 3, 9, 10, 11, 14 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3841(3).

 

1. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

 

2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo narys Algimantas Salamakinas

2016-04-07

2

 

 

 

 

Argumentai: Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo (toliau – Priežiūros įstatymas) 5 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatyta, kad teritorijų planavimo valstybinė priežiūra apima teritorijų planavimo proceso procedūrų ir su teritorijų planavimu susijusių administracinių sprendimų atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimą. Analizuojant teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą detalizuojančias teisės normas, darytina išvada, kad pagal galiojantį reglamentavimą ši priežiūra neapima administracinių sprendimų, kuriais, nevykdant teritorijų planavimo proceso, nesilaikant teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų, nustatomi nauji, keičiami, naikinami esami teritorijų tvarkymo ir naudojimo reikalavimai, keičiami, naikinami galiojantys teritorijų planavimo dokumentai, kontrolės. Toks reglamentavimas neužtikrina efektyvaus pažeidimų šalinimo, praktikoje kyla neaiškumų dėl paminėtų sprendimų kontrolės (kurie subjektai turėtų atlikti). Pažymėtina, kad ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovai apskrityse išreiškė poziciją dėl teisinio reguliavimo tobulinimo, priskiriant teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą vykdantiems subjektams (turintiems specialią kompetenciją) funkcijas atlikti ir ne teritorijų planavimo proceso metu priimtų sprendimų, kuriais nustatomi nauji, keičiami, naikinami esami teritorijų tvarkymo ir naudojimo reikalavimai, keičiami, naikinami galiojantys teritorijų planavimo dokumentai, kontrolę.

Siūlomas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo Nr. XII-459 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas pašalins neaiškumus dėl teritorijų planavimo valstybinės priežiūros apimties, užtikrins efektyvią administracinių sprendimų, susijusių su teritorijų planavimu, priežiūrą.  

     Pasiūlymas: pakeisti Priežiūros įstatymo 3 straipsnio 5 dalies 1 punktą išdėstant jį taip:

„1) teritorijų planavimo proceso procedūrų ir su teritorijų planavimu susijusių administracinių sprendimų, įskaitant sprendimus, kuriais nevykdant teritorijų planavimo proceso nustatomi nauji, keičiami ar panaikinami esami teritorijos tvarkymo, naudojimo ar apsaugos reikalavimai, keičiami ar panaikinami teritorijų planavimo dokumentai (jų dalys), atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimą;“ 

    Siūloma nustatyti, kad šis įstatymo projektas įsigaliotų nuo jo priėmimo. 

 

Pritarti

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 2 straipsnį 4 dalimi ir išdėstyti 2 straipsnį taip:

2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą atlieka šios institucijos (toliau – teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijos):

1) Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos;

2) Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija).“

2. Pripažinti netekusia galios 3 straipsnio 3 dalį.

3. Pakeisti 3 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Visais kitais, negu nurodyti šio straipsnio 2 dalyje atvejais, teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą atlieka Inspekcija.“

4. Pakeisti 3 straipsnio 5 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) teritorijų planavimo proceso procedūrų ir su teritorijų planavimu susijusių administracinių sprendimų, įskaitant sprendimus, kuriais nevykdant teritorijų planavimo proceso nustatomi nauji, keičiami ar panaikinami esami teritorijos tvarkymo, naudojimo ar apsaugos reikalavimai, keičiami ar panaikinami teritorijų planavimo dokumentai (jų dalys), atitikties teritorijų planavimą reglamentuojantiems teisės aktams tikrinimą;“.

 

 

 

 

2.

Seimo narys Algimantas Salamakinas

2016-04-07

 

 

 

 

   Argumentai: Analogiški 3 straipsnio 5 dalies 1 punkto keitimo poreikiui.  

   Pasiūlymas:  papildyti Priežiūros įstatymą 61 straipsniu:

61 straipsnis. Nevykdant teritorijų planavimo proceso priimtų administracinių sprendimų valstybinė priežiūra

1. Gavusios skundų ar pranešimų, kad neatliekant teritorijų planavimo proceso yra priimti administraciniai sprendimai, kuriais nustatomi nauji, keičiami ar panaikinami esami teritorijos tvarkymo, naudojimo ar apsaugos reikalavimai, keičiami ar panaikinami teritorijų planavimo dokumentai (jų dalys), teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijos pagal kompetenciją tikrina, ar šie sprendimai priimti nepažeidžiant teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų.

2. Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija, nusprendusi atlikti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą patikrinimą, jeigu reikia, pateikia viešojo administravimo ir (ar) kitiems subjektams privalomuosius nurodymus per 10 darbo dienų pateikti visus teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijos nurodytus su patikrinimu susijusius dokumentus ir informaciją. Šį terminą teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija, gavusi subjekto rašytinį motyvuotą prašymą, gali pratęsti 10 darbo dienų. Per nustatytą terminą privalomojo nurodymo neįvykdžius, privalomąjį nurodymą pateikusi teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka atlieka su administracinės nuobaudos privalomojo nurodymo neįvykdžiusiam subjektui skyrimu susijusius veiksmus.

3. Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijos šio straipsnio 1 dalyje nurodytus patikrinimus atlieka per 20 darbo dienų nuo visų patikrinti privalomų pateikti dokumentų ir informacijos gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą patikrinimas negali būti atliktas, teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija gali šiuos terminus pratęsti, bet ne ilgiau kaip 20 darbo dienų, apie tai raštu informuodama skundą ar pranešimą pateikusį (patikrinimą inicijavusį) asmenį, nurodydama patikrinimo termino pratęsimo priežastis. Baigus patikrinimą, surašomas teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijos nustatytos formos patikrinimo aktas

4. Patikrinimo metu nustačiusi, kad administraciniai sprendimai priimti neteisėtai, teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo patikrinimo pabaigos dienos pateikia viešojo administravimo subjektams privalomuosius nurodymus per juose nurodytus, bet ne ilgesnius kaip vienas mėnuo, terminus panaikinti ar pakeisti neteisėtai priimtus administracinius sprendimus (jų dalį).

5. Pasibaigus šio straipsnio 4 dalyje nurodyto privalomojo nurodymo įvykdymo terminui arba iki šio termino pabaigos gavusi subjekto, kuriam pateiktas privalomasis nurodymas, raštą, kad šis nurodymas yra įvykdytas, ir tai patvirtinančius dokumentus, privalomąjį nurodymą pateikusi teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija patikrina, ar šis nurodymas yra įvykdytas. Jeigu privalomasis nurodymas neįvykdytas, jį pateikusi teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija per 2 mėnesius nuo privalomojo nurodymo įvykdymo termino pabaigos kreipiasi į teismą dėl neteisėtai priimto administracinio sprendimo (jo dalies) panaikinimo ar dėl įpareigojimo vykdyti privalomąjį nurodymą. Jeigu privalomasis nurodymas įvykdytas, tai pažymima jį pateikusios teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijos turimame privalomojo nurodymo egzemplioriuje.

6. Įvertinusi nustatytų pažeidimų mastą, pobūdį ir kitas su pažeidimų šalinimu susijusias aplinkybes, teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija turi teisę per 2 mėnesius nuo patikrinimo pabaigos dienos kreiptis į teismą dėl nustatytų pažeidimų šalinimo, nepateikdama šio straipsnio 4 dalyje nurodyto privalomojo nurodymo.

7. Per 5 darbo dienas nuo patikrinimo pabaigos jį inicijavęs asmuo raštu informuojamas apie skundo ar pranešimo nagrinėjimo rezultatus, pridedant šio straipsnio 4 dalyje nurodytų privalomųjų nurodymų teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintas kopijas (jei jie buvo surašyti). Jeigu atlikusi patikrinimą teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija teritorijų planavimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų nenustato, apie tai ji per 5 darbo dienas nuo patikrinimo pabaigos informuoja ir patikrintus subjektus.

8. Teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijos nustato išsamią šiame straipsnyje nurodytų administracinių sprendimų patikrinimo tvarką ir tvirtina surašomų dokumentų formas.“

      Siūloma nustatyti, kad šis įstatymo projektas įsigaliotų nuo jo priėmimo.

Pritarti

Pasiūlymai:

1. Papildyti projektą nauju 3 straipsniu nustatančiu, kad Priežiūros įstatymas papildomas nauju 61 straipsniu:

61 straipsnis. Nevykdant teritorijų planavimo proceso priimtų administracinių sprendimų valstybinė priežiūra“.

 

2. Pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS  ĮSTATYMO NR. XII-459 2, 3, 9, 10, 11, 14 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 61 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS“

 

3. Kadangi projektas papildomas nauju 3 straipsniu dėl keičiamo įstatymo papildymo 61 straipsniu,  buvusius projekto 3 – 5 straipsnius atitinkamai laikyti 4 – 6 straipsniais.

 

4. Suderinant keičiamą įstatymą su Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo Nr. XII-459 6, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 26(1) straipsniu įstatymo projektu XIIP-4203(2), pripažinti netekusia  galios projekto 5 straipsnio 2 dalį (iki projekto papildymo nauju 3 straipsniu buvusią 4 straipsnio 2 dalį).

 

5. Suderinant keičiamą įstatymą su Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo Nr. XII-459 6, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 26(1) straipsniu įstatymo projektu XIIP-4203(2), pripažinti netekusia  galios projekto 6 straipsnio 3 dalį (iki projekto papildymo nauju 3 straipsnių buvusią 5 straipsnio 3 dalį), buvusias 4 ir 5 dalis laikyti 3 ir 4 dalimis.

 

6. Suderinant keičiamą įstatymą su projektu XIIP-4203(2), pripažinti netekusiu  galios projekto 7 straipsnį (iki projekto papildymo nauju 3 straipsniu buvusį 6 straipsnį) dėl keičiamo įstatymo 14 str. pakeitimo.

3.

Seimo narys Algimantas Salamakinas

2016-04-07

7

8

 

 

 

 

Argumentai: Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 9 punkte yra įtvirtinta, kad statybos valstybinė priežiūra apima asmenų skundų ir pranešimų statybos srityje nagrinėjimą. Tačiau Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo (toliau – Priežiūros įstatymas) 25 straipsnyje yra apibrėžti atvejai, kuomet Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija) nenagrinėja skundų ir pranešimų dėl pažeidimų statybos srityje. Šis sąrašas yra neišsamus, kadangi Priežiūros įstatymo 25 straipsnio 9 dalyje be kita ko yra nurodyta, kad skundų ar pranešimų dėl pažeidimų statybos srityje nagrinėjimo tvarką, atvejus, kai šie skundai ar pranešimai nenagrinėjami arba jų nagrinėjimas nutraukiamas, nustato Inspekcija. Inspekcijos viršininkas 2014 m. sausio 8 d. įsakymu Nr. 1V-5 patvirtino Asmenų prašymų, skundų, pranešimų nagrinėjimo ir asmenų aptarnavimo Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos taisykles, kurių 46 ir 48 punktuose detalizavo skundų ir parnešimų nenagrinėjimo ir nagrinėjimo nutraukimo pagrindus, bei nustatė, kad vienas iš jų yra aplinkybė, kad statybos darbai, dėl kurių teisėtumo asmuo kreipėsi į Inspekciją, atlikti seniau kaip prieš 10 metų. Šis reguliavimas buvo nustatytas atsižvelgiant į Lietuvos Aukščiausiojo Teismo (2011-08-23 nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-344/2011; 2013-02-22 nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-40/2013 ir kt.) ir Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktiką (2008-09-26 nutartis administracinėje byloje Nr. A575-1576/2008; 2009-01-21 nutartis administracinėje byloje Nr. A556-782/2009; 2014-04-10 nutartis administracinėje byloje Nr. A146-342/2014 ir kt.) įgyvendinant teisinės valstybės principą siekiant užtikrinti teisinių santykių stabilumą, kuris nebūtų užtikrintas, jeigu teisinių santykių subjektai neribotą laiką negalėtų būti tikri, ar dėl jų veiksmų pagal skundus ir pranešimus nebus pradėti tyrimai ir kiti procesai, revizuojantys šiuos teisinius santykius ir jų pagrindu atsiradusias pasekmes.

Siūlomas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo Nr. XII-459 25 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas siekiant užtikrinti, kad teisinis reguliavimas ribojantis asmenų teisių apimtį dėl jų skundų ir pranešimų statybos srityje nagrinėjimo Inspekcijoje būtų nustatytas įstatyminiu lygmeniu taip pat skatinti asmenis apie pažeidimus pranešti operatyviai. 

     Pasiūlymas: Siūloma papildyti Priežiūros įstatymo 25 straipsnį nauja 8 dalimi išdėstant ją taip:

„8. Inspekcija nenagrinėja skundų ir pranešimų dėl statybos teisėtumo, jeigu statybos darbai atlikti seniau kaip prieš 10 metų išskyrus atvejus, kai dėl statybos teisėtumo teisėsaugos institucijos atlieka tyrimą arba yra įtarimų, kad yra pažeistas viešasis interesas.“

Buvusias Priežiūros įstatymo 25 straipsnio 8-10 dalis atitinkamai laikyti 9-11 dalimis. 

Nustatyti, kad šis įstatymo projektas įsigaliotų nuo jo priėmimo.

Pritarti

 1. Projekto 7 straipsnį išdėstyti taip:

„7 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 25 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) nuo statybos pradžios praėjo daugiau kaip vieni metai ar statybą leidžiantis dokumentas išduotas seniau kaip prieš 3 metus, išskyrus atvejus, kai dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo teisėsaugos institucijos atlieka tyrimą arba yra įtarimų, kad yra pažeistas viešasis interesas;“

2. Papildyti 25 straipsnį nauja 8 dalimi:

„8. Inspekcija nenagrinėja skundų ir pranešimų dėl statybos teisėtumo, jeigu statybos darbai atlikti seniau kaip prieš 10 metų išskyrus atvejus, kai dėl statybos teisėtumo teisėsaugos institucijos atlieka tyrimą arba yra įtarimų, kad yra pažeistas viešasis interesas.“

3. Buvusias 25 straipsnio 8-10 dalis atitinkamai laikyti 9-11 dalimis.“

 

2. Pakeisti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas, išskyrus 2 straipsnio 4 dalį, 3 ir 7 straipsnius, įsigalioja 2017 m. sausio 1 d.“

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Algimantas Salamakinas