LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 KETVIRTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO IR 221 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3260
2024-03-27 Nr. 103-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Audrius Petrošius (pavaduojantis Gintarę Skaistę); komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Vytautas Šilinskas – viceministras, Jelena Polijančuk – Darbo teisės grupės vyresnioji patarėja; Teisingumo ministerijos atstovai: Aurelija Giedraitytė – Teisinių paslaugų politikos grupės vadovė, Aurelija Pauliukaitė – Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja; Valstybinės darbo inspekcijos atstovai: Dalius Čeponas – vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojas, Birutė Macijauskienė – Neteisėtos veiklos priežiūros skyriaus vedėja; Aistė Adomavičienė – Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo direktorė, Dalius Gedvilas – Lietuvos statybininkų asociacijos prezidentas, Rima Gražienė – Lietuvos antstolių rūmų prezidiumo narė, Arnas Marcinkus – Lobistų kontoros Vento Nuovo partneris, Jonas Petrikas – Lietuvos antstolių rūmų prezidiumo narys antstolis, Akvilė Razumienė – Lietuvos verslo konfederacijos patarėja-teisininkė, Dovilė Satkauskienė – Lietuvos antstolių rūmų valdytoja.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė
|
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas |
1 (221) |
(3) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą. Projekto 1 straipsnyje dėstomo Statybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 221 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatytai, kad „statytojas (užsakovas) ar jo vienas įgaliotas rangovas nustato kitų statybvietėje esančių asmenų, kurie nenurodyti šio straipsnio 1 dalyje, identifikavimo priemonę, prireikus – jos išdavimo tvarką, registruoja šių asmenų buvimo statybvietėje pradžios ir pabaigos laiką ir priežastį“. Atkreiptinas dėmesys, kad asmenys, kurie gali būti statybvietėje ir reikalavimai tokių asmenų identifikavimui, yra nurodomi projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 2 dalyje. Gi projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 1 dalyje yra nurodoma kita asmenų grupė - statybos darbus atliekantys asmenys, taip pat nustatomi reikalavimai tokių asmenų identifikavimui, t. y. šioje straipsnio dalyje nėra nurodomi statybvietėje galintys būti asmenys. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalyje pateiktos nuorodos nereikėtų patikslinti, vietoj skaičiaus ir žodžio „1 dalyje” įrašant skaičių ir žodį „2 dalyje”. |
Pritarti. |
Siūloma patikslinti keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Statytojas (užsakovas) ar jo vienas
įgaliotas rangovas nustato kitų statybvietėje esančių asmenų, kurie neatlieka
statybos darbų |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė
|
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narė P. Kuzmickienė 2024-03-20 |
1 (221) |
|
|
Argumentai: Fizinis asmuo, samdydamas juridinį asmenį statybos darbams, elgiasi pakankamai atsakingai ir neturėtų papildomai tikrinti ar juridinis asmuo teisėtai samdo statybininkus. Šiuo metu jau numatyta, kad užsakovas gali pats netikrinti skaidriai dirbančiojo ID, jei įgalioja tai daryti vieną rangovą. Tačiau kai užsakovas fizinis asmuo, o rangovas juridinis asmuo, užsakovas laikomas silpnesniąja teisinio santykio šalimi. Todėl siūloma numatyti, juridinis asmuo būtų automatiškai atsakingu už skaidriai dirbančiojo ID tikrinimą (be papildomo fizinio asmens įgaliojimo juridiniam asmeniui). Kitais atvejais lieka galimybė susitarti ar užsakovas pats užtikrins, kad statybininkai dirbtų legaliai, ar paves tai padaryti vienam iš rangovų. Tačiau siekiant išvengti ginčų, siūloma, kad toks įgaliojimas būtų tik raštu. Tikimasi, kad šie pakeitimai sumažins ginčų kas buvo įgaliotas, ir palengvins įsipareigojimų vykdymą kai statytojas (užsakovas) yra fizinis asmuo. Pasiūlymas: Pakeisti 221 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „221 straipsnis. Statybos darbus atliekančių ir statybvietėje esančių asmenų identifikavimas 1. Statybos darbus atliekantys asmenys, nurodyti Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 151 straipsnio 1 dalyje, privalo turėti galiojantį Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 151 straipsnyje nustatyta tvarka suformuotą skaidriai dirbančio asmens identifikavimo kodą (toliau – kodas), o tais atvejais, kai jiems kodas negali būti suformuotas, privalo turėti kode užšifruojamus duomenis, nurodytus Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 151 straipsnio 8 dalyje, pagrindžiančius dokumentus (toliau – kode užšifruojamus duomenis pagrindžiantys dokumentai) ir pateikti jį (juos): 1) patikrinimo metu Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 55 straipsnyje nurodytoms institucijoms; 2) statybos patikrinimo metu Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos; 3) pareikalavus statytojui (užsakovui) ar jo vienam įgaliotam rangovui ar jų įgaliotiems asmenims. 2. Statybvietėje gali būti asmenys, kurie: 1) atlieka statybos darbus ir turi kodą arba, kai jiems kodas negali būti suformuotas, – kode užšifruojamus duomenis pagrindžiančius dokumentus, arba 2) statytojo (užsakovo) ar jo vieno įgalioto rangovo nustatyta tvarka užregistravo atvykimo į statybvietę pradžios laiką ir priežastį ir turi statytojo (užsakovo) ar jo vieno įgalioto rangovo nustatytą identifikavimo priemonę. 3. Statytojas (užsakovas) ar jo vienas įgaliotas rangovas nustato kitų statybvietėje esančių asmenų, kurie nenurodyti šio straipsnio 1 dalyje, identifikavimo priemonę, prireikus – jos išdavimo tvarką, registruoja šių asmenų buvimo statybvietėje pradžios ir pabaigos laiką ir priežastį. 4. Statytojas (užsakovas) 5. Statytojas (užsakovas) ar jo vienas įgaliotas rangovas, nevykdantis šio straipsnio 4 dalyje nustatytų pareigų arba netinkamai jas vykdantis, atsako Užimtumo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka. 6. Jeigu statytojui (užsakovui) fiziniam asmeniui statybos darbus atlieka vienas rangovas juridinis asmuo, tai šis juridinis asmuo yra laikomas įgaliotu rangovu ir turi vykdyti šio straipsnio 4 dalyje nurodytas pareigas. Visais kitais atvejais įgaliotu rangovu laikomas sutartimi ar kitu rašytiniu dokumentu įgaliotas rangovas. |
Pritarti. |
Siūloma patikslinti keičiamo įstatymo 221 straipsnį išdėstyti sekančiai: „221 straipsnis. Statybos darbus atliekančių ir statybvietėje esančių asmenų identifikavimas 1.
Statybos darbus atliekantys asmenys, nurodyti Lietuvos Respublikos
valstybinio socialinio draudimo įstatymo 151 straipsnio 1 dalyje,
privalo turėti 1) patikrinimo metu Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 55 straipsnyje nurodytoms institucijoms; 2) statybos patikrinimo metu Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos; 3) pareikalavus statytojui (užsakovui) ar jo vienam įgaliotam rangovui ar jų įgaliotiems asmenims. 2. Statybvietėje gali būti asmenys, kurie: 1) atlieka
statybos darbus ir turi suformuotą galiojantį kodą arba, kai
jiems kodas negali būti suformuojamas 2) statytojo (užsakovo) ar jo vieno įgalioto rangovo nustatyta tvarka užregistravo atvykimo į statybvietę pradžios laiką ir priežastį ir turi statytojo (užsakovo) ar jo vieno įgalioto rangovo nustatytą identifikavimo priemonę. 3. Statytojas (užsakovas) ar jo vienas
įgaliotas rangovas nustato kitų statybvietėje esančių asmenų, kurie neatlieka
statybos darbų 4. Statytojas
(užsakovas) 5. Statytojas (užsakovas) ar jo vienas įgaliotas rangovas, nevykdantis šio straipsnio 4 dalyje nustatytų pareigų arba netinkamai jas vykdantis, atsako Užimtumo įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka. 6. Jeigu statytojui (užsakovui) fiziniam asmeniui statybos darbus atlieka vienas rangovas juridinis asmuo, tai šis juridinis asmuo yra laikomas įgaliotu rangovu ir turi vykdyti šio straipsnio 4 dalyje nurodytas pareigas. Visais kitais atvejais įgaliotu rangovu laikomas sutartimi ar kitu rašytiniu dokumentu įgaliotas rangovas.“ |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Jonas Varkalys, Linas Kukuraitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Paulė Kuzmickienė
Seimo kanceliarijos patarėja, kuriai pavestos SRDK biuro patarėjos funkcijos, Indrė Žukauskaitė