Projekto lyginamasis variantas (2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
SVEIKATOS DRAUDIMO
ĮSTATYMO NR. I-1343 4, 7, 91, 121, 15, 17, 18, 20, 21,
23, 26, 261, 262, 27, 28, 29, 30, 31, 36 STRAIPSNIŲ, V
SKYRIAUS PAKEITIMO IR 32, 33, 34, 35 STRAIPSNIŲ, VI SKYRIAUS PRIPAŽINIMO
NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS
2020 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Privalomąjį sveikatos draudimą vykdo
šios institucijos:
1) Privalomojo sveikatos draudimo taryba;
2) Valstybinė
ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Valstybinė ligonių
kasa);
3)
teritorinės ligonių kasos.“
2 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registras
1. Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registrą steigia ir jo nuostatus tvirtina Vyriausybė.
2. Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro objektai yra privalomuoju sveikatos draudimu draudžiami asmenys, nurodyti šio Įstatymo 6 straipsnio 1 ir 2 dalyse.
3. Draudžiamųjų
privalomuoju sveikatos draudimu registras tvarkomas ir jo duomenys teikiami
vadovaujantis Valstybės registrų įstatymu
2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir
Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens
duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva
95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos
kibernetinio saugumo įstatymu, Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš
valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymu, Lietuvos
Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu, Lietuvos
Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu,
Pacientų Lietuvos
Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymu, šio
registro nuostatais ir bei kitais teisės aktais,
reglamentuojančiais registrų tvarkymą ir duomenų teikimą.
4. Draudžiamųjų
privalomuoju sveikatos draudimu registro vadovaujančioji tvarkymo įstaiga valdytoja
yra Valstybinė ligonių kasa., o registro tvarkymo įstaigos –Valstybinė
ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos.
5. Vyriausybės
nustatytais atvejais ir tvarka asmenims, apdraustiems privalomuoju sveikatos
draudimu, išduodami privalomojo sveikatos draudimo pažymėjimai.“
3 straipsnis. 91 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 91 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Apdraustiesiems
ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidos kompensuojamos ir sutartys
su juridiniais asmenimis dėl ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidų
apmokėjimo (toliau – sutartys) sudaromos sveikatos apsaugos ministro nustatyta
tvarka. Sutartys sudaromos tarp Valstybinės ligonių kasos ir Lietuvos
Respublikoje įsteigtų juridinių asmenų, užsienio valstybėje įsteigtų juridinių
asmenų ar kitų organizacijų filialų, įsteigtų Lietuvos Respublikoje (toliau –
suinteresuotieji asmenys). Sutartys sudaromos su visais pageidaujančiais jas
sudaryti suinteresuotaisiais asmenimis. Suinteresuotieji asmenys einamųjų ar
kitų metų sutartį dėl ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidų
apmokėjimo einamiesiems ar kitiems metams gali sudaryti bet kuriuo metu
einamaisiais metais. Informacija apie šių sutarčių sudarymo tvarką skelbiama
viešai Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų interneto svetainėse
svetainėje. Valstybinė ligonių kasa apmoka suinteresuotųjų asmenų,
sudariusių sutartis dėl ortopedijos techninių priemonių, skirtų
apdraustiesiems, gamybos ir (ar) pritaikymo, išlaidas ir kompensuoja
apdraustųjų, įsigijusių ortopedijos technines priemones savo lėšomis,
išlaidas.“
4 straipsnis. 121 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 121 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Iš Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamos tarpvalstybinės sveikatos
priežiūros, atitinkančios Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 49
straipsnio 2 dalyje nustatytas sąlygas ir apimančios šio Įstatymo 9 straipsnyje
(išskyrus 9 straipsnio 5 dalį) nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas,
vaistus, medicinos pagalbos priemones ir medicinos priemones, išlaidos.
Šios išlaidos kompensuojamos pagal sveikatos apsaugos ministro nustatytas
kompensuojamųjų vaistų, medicinos pagalbos priemonių, medicinos priemonių ir
sveikatos priežiūros paslaugų bazines kainas, neviršijant faktinių apdraustojo
išlaidų. Apdraustojo išlaidas tarpvalstybinei sveikatos priežiūrai kompensuoja
Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos, jeigu apdraustasis
arba jo atstovas, siekiantis gauti tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidų
kompensaciją, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka kreipiasi į teritorinę
Valstybinę ligonių kasą ne vėliau kaip per vienus metus nuo asmens
sveikatos priežiūros paslaugų suteikimo ir (arba) vaistų, ir (arba) medicinos
pagalbos priemonių, ir (arba) medicinos priemonių išdavimo.“
5 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto pajamas sudaro:
1) apdraustųjų
privalomojo sveikatos draudimo įmokos ir už juos mokamos įmokos;:
a) Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų administruojamos privalomojo sveikatos draudimo įmokos ir su jomis susijusios šio Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytos lėšos;
b) valstybės biudžeto įmokos, mokamos už apdraustuosius, draudžiamus valstybės lėšomis;
2)
valstybės biudžeto įmokos, mokamos už apdraustuosius, draudžiamus valstybės
lėšomis asignavimai;:
3)
valstybės biudžeto asignavimai, skiriami:
a) Privalomojo sveikatos draudimo fondui priskirtoms valstybės funkcijoms atlikti (ortopedijos techninių priemonių įsigijimo išlaidoms kompensuoti, paslaugų, skirtų gyvybei gelbėti ir išsaugoti, išlaidoms apmokėti, kompensacijoms kraujo donorams neatlygintinai kraujo donorystei propaguoti bei Nacionalinės imunoprofilaktikos programos priemonėms finansuoti);
b) šio Įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nurodytų asmenų sveikatos priežiūros išlaidoms apmokėti;
c) šio Įstatymo 8 straipsnio 5 dalyje nurodytoms sveikatos priežiūros išlaidoms apmokėti;
d) šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nurodytais atvejais;
e) paciento priemokoms už kompensuojamuosius vaistus, įrašytus į Ligų ir kompensuojamųjų vaistų joms gydyti sąrašą bei į Kompensuojamųjų vaistų sąrašą, ir medicinos pagalbos priemones, įrašytas į Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą, skiriamus šio įstatymo 10 straipsnio 6 dalyje nurodytiems asmenims, padengti;
4)
institucijų, vykdančių privalomąjį sveikatos draudimą, veiklos pajamos;
5)
savanoriškos juridinių ir fizinių asmenų įmokos;
6)
išieškotos ar grąžintos lėšos už Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui
padarytą žalą:
a)
iš sveikatos priežiūros įstaigų išieškotos ar jų grąžintos lėšos už neteisėtai
suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, už šias paslaugas neteisėtai
pateiktas apmokėti sąskaitas, už neteisėtai išrašytus ir išduotus vaistus bei
medicinos pagalbos priemones;
b)
iš vaistinių išieškotos ar jų grąžintos lėšos už neteisėtai išduotus vaistus
bei medicinos pagalbos priemones ar neteisėtai už juos pateiktas apmokėti
sąskaitas, taip pat iš šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodytų ūkio
subjektų išieškotos ar jų grąžintos lėšos už neteisėtai išduotas medicinos
pagalbos priemones ar neteisėtai už jas pateiktas apmokėti sąskaitas;
c)
iš fizinių ir juridinių asmenų išieškotos lėšos už apdraustojo privalomuoju
sveikatos draudimu sveikatai padarytą žalą, kai už jam suteiktas sveikatos
priežiūros paslaugas sumokama iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
lėšų, ir už kitą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą.
Žala Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui gali būti pripažinta
mažareikšme žala ir neišieškoma, jeigu ši žala Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžetui yra nedidelė ir jos išieškojimo išlaidos didesnės už išieškomą
sumą. Žalos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui pripažinimo
mažareikšme žala tvarką, mažareikšmės žalos dydį nustato sveikatos apsaugos
ministras ar jo įgaliota institucija;
d)
iš ūkio subjektų, su kuriais sudarytos medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų
sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo sutartys,
išieškotos ar jų grąžintos lėšos;
7)
vaistinio preparato rinkodaros teisės turėtojų (jų atstovų) arba juridinių
asmenų, turinčių didmeninio platinimo licenciją, pervestos lėšos pagal gydymo
prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo sutartis, sudarytas su Valstybine
ligonių kasa;
8) 3) kitos teisėtai gautos
pajamos.“
6 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Asmenys, kurie,
vykdydami individualią veiklą, gyventojų pajamų mokestį nuo individualios
veiklos pajamų sumoka įsigydami verslo liudijimus, kas mėnesį moka 6,98
procento minimaliosios mėnesinės algos, galiojančios mėnesio, už kurį mokama
įmoka, paskutinę dieną, dydžio privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Asmenų,
nurodytų Jei verslo liudijimą įsigyja asmenys, nurodyti šio Įstatymo
6 straipsnio 4 dalyje, arba šio straipsnio 2 dalyje, jų įmokos
apskaičiuojamos proporcingai išduoto verslo liudijimo galiojimo laikotarpiui.“
7 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Šio Įstatymo 17 straipsnyje nurodytas privalomojo sveikatos draudimo
įmokas administruoja, o šio Įstatymo 17 straipsnio 9 dalyje nurodytu atveju –
jas išskaito Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos
Valstybinio socialinio draudimo įstatymo nustatyta tvarka. Surinktos
(išskaitytos) įmokos ir su jomis susijusios šio Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje
nurodytos sumos per tris dienas nuo jų surinkimo (išskaitymo) dienos pervedamos
į Valstybinės ligonių kasos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
sąskaitą. Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos turi
teikti Valstybinei ligonių kasai ir teritorinėms ligonių kasoms reikiamą
informaciją apie atskirų juridinių ir fizinių asmenų sumokėtas šio Įstatymo 17
straipsnyje nurodytas privalomojo sveikatos draudimo įmokas. Valstybinio
socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo
ministerijos atsiskaitymus su Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetu
gali vykdyti šio Įstatymo 17 straipsnyje nurodytų įmokų ir Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis finansuojamų asmens sveikatos
priežiūros įstaigų socialinio draudimo įmokų tarpusavio įskaitymais.
Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir
darbo ministerijos direktorius nustato privalomojo sveikatos draudimo įmokų
deklaravimo atvejus ir tvarką.“
8 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 20 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1. Valstybinė ligonių kasa Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir jo rezervo lėšas laiko Lietuvos Respublikoje registruotose kredito įstaigose. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir jo rezervo lėšas Valstybinė ligonių kasa gali investuoti šio Įstatymo 23 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.
2. Banką Lietuvos Respublikoje Kredito
įstaigą Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos privalo
pasirinkti konkurso būdu. Konkurso sąlygas nustato Sveikatos apsaugos ministerijaministras.“
9 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti netekusia galios 21 straipsnio 2 dalį.
2. Privalomojo sveikatos draudimo tarybos teikimu Valstybinė
ligonių kasa, suderinusi su Sveikatos apsaugos ministerija, Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas gali skirti valstybinėms ir
savivaldybių sveikatos programoms finansuoti.
2. Papildyti 21 straipsnį 4 dalimi:
„4. Išieškotos ar grąžintos lėšos už Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą, vaistinio preparato registruotojų (jų atstovų) arba juridinių asmenų, turinčių vaistinio preparato didmeninio platinimo licenciją, pervestos lėšos pagal gydymo prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo sutartis, sudarytas su Valstybine ligonių kasa, Europos ekonominės erdvės valstybių ir Šveicarijos Konfederacijos pervestos lėšos už šių valstybių apdraustųjų gydymą Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros įstaigose mažina (kompensuoja) anksčiau pagal atitinkamą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto išlaidų straipsnį patirtas Privalomojo sveikatos draudimo fondo išlaidas.“
10 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pripažinti netekusia galios 23 straipsnio 4 dalį.
4. Valstybinė ligonių kasa ir teritorinės ligonių kasos
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto ir jo rezervo lėšas laiko
konkurso būdu pasirinktame banke arba investuoja šio straipsnio 5 dalyje
nustatyta tvarka.
11 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„26 straipsnis. Teritorinių ligonių kasų ir sveikatos
priežiūros įstaigų bei teritorinių ligonių kasų ir vaistinių sutartys
1. Apdraustųjų asmens sveikatos priežiūros išlaidos apmokamos
vadovaujantis teritorinės ligonių kasos ligonių kasos ir sveikatos priežiūros
įstaigos sutartimis, išlaidos už vaistinėse išduotus kompensuojamuosius vaistus
ir medicinos pagalbos priemones – vadovaujantis teritorinės ligonių kasos ir vaistinių
sutartimis. Teritorinės ligonių kasos sudaro sutartis su valstybės,
savivaldybių ir kitomis licenciją sveikatos priežiūros ir farmacinei veiklai
turinčiomis arba akredituotomis šiai veiklai bei pageidaujančiomis tokias
sutartis sudaryti asmens sveikatos priežiūros įstaigomis ir vaistinėmis. Su šia
sutartimi turi teisę susipažinti visi apdraustieji.
2. Sutartys tarp teritorinių ligonių kasų ir asmens sveikatos
priežiūros įstaigų, tarp teritorinių ligonių kasų ir vaistinių, vadovaujantis
Civiliniu kodeksu, šiuo ir kitais įstatymais, sudaromos Sveikatos apsaugos
ministerijos nustatyta tvarka, atsižvelgiant į Valstybinės ligonių kasos ir
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones.
3. Šiame straipsnyje nurodytų sutarčių tipines formas, kuriose nurodytos
esminės sutarties sąlygos: sutarties šalių teisės ir pareigos, teisės aktuose
nustatyti asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo reikalavimai ar
reikalavimai dėl išlaidų už vaistinėse išduodamus kompensuojamuosius vaistus ir
medicinos pagalbos priemones, kainodaros taisyklės, atsiskaitymų tvarka,
sutarties šalių atsakomybė, ginčų sprendimo tvarka, sutarties nutraukimo
tvarka, sutarties galiojimas, papildymas ar sustabdymas, tvirtina Valstybinės
ligonių kasos direktorius.
Valstybinės ligonių kasos sutartys su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidų apmokėjimo ir sutartys su vaistinėmis dėl kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių išlaidų apmokėjimo
1. Apdraustiesiems suteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidos apmokamos vadovaujantis Valstybinės ligonių kasos ir asmens sveikatos priežiūros įstaigų sutartimis, o vaistinių išduoti kompensuojamieji vaistai ir medicinos pagalbos priemonės – vadovaujantis Valstybinės ligonių kasos ir vaistinių sutartimis.
2. Valstybinės ligonių kasos direktorius tvirtina standartines šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sąlygas (išskyrus sutarčių dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidų apmokėjimo priedus, nustatančius asmens sveikatos priežiūros įstaigos teikiamų paslaugų nomenklatūrą ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų sumą asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidoms apmokėti) ir paskelbia jas Valstybinės ligonių kasos interneto svetainėje. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir vaistinės, pageidaujančios sudaryti šias sutartis, privalo turėti asmens sveikatos priežiūros veiklos licenciją arba vaistinės veiklos licenciją. Dėl asmens sveikatos priežiūros įstaigos teikiamų paslaugų nomenklatūros ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų sumos asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidoms apmokėti, nustatomų šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių prieduose, susitaria Valstybinė ligonių kasa su atitinkamomis asmens sveikatos priežiūros įstaigomis ir vaistinėmis.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sudarymo tvarkos aprašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, įvertinęs Valstybinės ligonių kasos ir Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones.“
12 straipsnis. 261 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 261 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„261 straipsnis. Valstybinės ligonių kasos ar jos
įgaliotų teritorinių ligonių kasų sutartys su ūkio subjektais dėl medicinos
priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos
išlaidų apmokėjimo
1. Sutartys dėl medicinos priemonių, įrašytų į šio Įstatymo 122
straipsnio 2 dalyje nurodytą sąrašą, nuomos išlaidų apmokėjimo pasirašomos
sudaromos tarp Valstybinės ligonių kasos ar jos įgaliotų teritorinių
ligonių kasų ir to pageidaujančių ūkio subjektų, atitinkančių šio
straipsnio 2 dalyje nurodytas sąlygas.
2. Valstybinė ligonių kasa ar jos įgaliotos teritorinės ligonių
kasos sudaro šio straipsnio 1 dalyje nurodytas sutartis su ūkio subjektu,
jeigu šis užtikrina į šio Įstatymo 122 straipsnio 2 dalyje nurodytą
sąrašą įrašytos medicinos priemonės tiekimą į Lietuvos Respublikos rinką,
garantinį aptarnavimą, nuolatinę priežiūrą ir keičiamųjų dalių tiekimą.
3. Valstybinės ligonių kasos ar jos įgaliotų teritorinių
ligonių kasų sutartys su ūkio subjektais dėl medicinos priemonių, būtinų
apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo
sudaromos vadovaujantis šiuo Įstatymu, sveikatos apsaugos ministro nustatyta
tvarka ir laikantis skaidrumo, nediskriminavimo bei vienodo vertinimo principų.
4. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sudarymo tvarkos
aprašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, įvertinęs Valstybinės ligonių
kasos ir Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones, o šių sutarčių
tipinę formą, kurioje nurodytos esminės sutarties sąlygos: sutarties šalių
teisės ir pareigos, teisės aktuose nustatyti medicinos priemonių nuomos
reikalavimai, kainodaros taisyklės, atsiskaitymų tvarka, sutarties šalių
atsakomybė, ginčų sprendimo tvarka, sutarties nutraukimo tvarka, sutarties
galiojimas, papildymas ar sustabdymas, tvirtina Valstybinės ligonių kasos
direktorius. Valstybinės ligonių kasos direktorius tvirtina standartines šio
straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sąlygas (išskyrus sutarčių priedus, kuriuose
nustatomas ūkio subjekto tiekiamų į rinką medicinos priemonių sąrašas) ir
paskelbia jas Valstybinės ligonių kasos interneto svetainėje. Dėl ūkio
subjekto tiekiamų į rinką medicinos priemonių sąrašo, nustatomo šio straipsnio
1 dalyje nurodytų sutarčių prieduose, susitaria Valstybinė ligonių kasa su
atitinkamais ūkio subjektais.“
13 straipsnis. 262 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 262 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„262 straipsnis. Teritorinių
ligonių kasų Valstybinės ligonių kasos sutartys su ūkio subjektais
dėl medicinos pagalbos priemonių
apmokėjimo
1.
Sutartis dėl medicinos pagalbos priemonių, įrašytų į šio Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodytą
Kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių sąrašą ir pagal sveikatos apsaugos
ministro patvirtintuose medicinos priemonių saugos techniniuose reglamentuose
nurodytas taisykles klasifikuojamų kaip gaminamos I klasės medicinos priemonės
arba in vitro diagnostikos medicinos priemonės, skirtos savikontrolei
(toliau – I klasės medicinos priemonės ir in vitro diagnostikos priemonės,
skirtos savikontrolei), apmokėjimo pasirašo teritorinės ligonių kasos
sudaro Valstybinė ligonių kasa su to pageidaujančiais ūkio subjektais, atitinkančiais šio
straipsnio 2 dalyje nurodytas sąlygas. Ši nuostata netaikoma vaistinėms, su
kuriomis sutartys sudaromos šio Įstatymo 26 straipsnyje nustatyta tvarka.
2. Teritorinės
ligonių kasos Valstybinė ligonių kasa sudaro šio straipsnio 1 dalyje
nurodytas sutartis su ūkio subjektais, jeigu šie užtikrina I klasės medicinos
priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei,
tiekimą į Lietuvos Respublikos rinką ir visas šias priemones išduoda (parduoda)
sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.
3. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytos sutartys sudaromos vadovaujantis šiuo Įstatymu, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir laikantis skaidrumo, nediskriminavimo bei vienodo vertinimo principų.
4. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių
sudarymo tvarkos aprašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, įvertinęs
Valstybinės ligonių kasos ir Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomones. Šių
sutarčių tipinę formą, kurioje nurodomos esminės sutarties sąlygos (sutarties
šalių teisės ir pareigos, atsiskaitymo tvarka, sutarties šalių atsakomybė,
ginčų sprendimo tvarka, sutarties nutraukimo tvarka, sutarties galiojimas,
papildymo ar sustabdymo tvarka), tvirtina Valstybinės ligonių kasos
direktorius. Valstybinės ligonių kasos direktorius tvirtina standartines šio
straipsnio 1 dalyje nurodytų sutarčių sąlygas (išskyrus sutarčių priedus,
nustatančius ūkio subjekto tiekiamų į rinką I klasės medicinos priemonių ir in
vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, sąrašą) ir paskelbia
jas Valstybinės ligonių kasos interneto svetainėje. Dėl ūkio
subjekto tiekiamų į rinką I klasės medicinos priemonių ir in vitro
diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, sąrašo, nustatomo šio straipsnio
1 dalyje nurodytų sutarčių prieduose, susitaria Valstybinė ligonių kasa su
atitinkamais ūkio subjektais
14 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 27 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„27 straipsnis. Teritorinių ligonių kasų atsiskaitymo su
Atsiskaitymo su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis,
vaistinėmis ir ūkio subjektais tvarka ir terminai“.
2. Pakeisti 27 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Teritorinės
ligonių kasos Valstybinė ligonių kasa sutartyse numatytomis
sąlygomis, neviršydamos neviršydama patvirtinto Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto skirtų asignavimų, privalo apmokėti asmens
sveikatos priežiūros įstaigų ir vaistinių, su kuriomis jos yra sudariusios
sudariusi sutartis, pateiktas sąskaitas.“
3. Pakeisti 27 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Sąskaitas už suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir išduotus
kompensuojamuosius vaistus bei medicinos pagalbos priemones kartą per mėnesį asmens
sveikatos priežiūros įstaigos ir vaistinės pateikia tai teritorinei Valstybinei
ligonių kasai, su kuria yra sudariusios sutartį. Teritorinė Valstybinė
ligonių kasa ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sąskaitos gavimo dienos perveda
pinigus sudariusioms su ja sutartis asmens sveikatos priežiūros
įstaigoms ir vaistinėms, atsiskaitydama pagal pateiktas sąskaitas. Jeigu
teritorinės ligonių kasos Valstybinė ligonių kasa laiku
neatsiskaito, turi būti mokami delspinigiai įstatymų ir kitų delspinigių mokėjimą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.“
4. Pakeisti 27 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5.
Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos Valstybinei ligonių
kasai ar jos įgaliotoms teritorinėms ligonių kasoms atsiskaitant su ūkio
subjektais už medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai
namuose užtikrinti, nuomą ir teritorinėms ligonių kasoms atsiskaitant su
ūkio subjektais už I klasės medicinos priemones ir in vitro
diagnostikos priemones, skirtas savikontrolei.“
15 straipsnis. 28 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 28 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Privalomojo sveikatos draudimo taryba vykdo šias funkcijas:
1) svarsto perspektyvinius ir einamuosius privalomojo sveikatos draudimo uždavinius;
2)
teikia siūlymus Sveikatos apsaugos ministerijai sveikatos
apsaugos ministrui dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, sąrašo;
3) teikia išvadą dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projekto, Privalomojo sveikatos draudimo fondo konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio;
4) teikia siūlymus sveikatos apsaugos ministrui dėl privalomąjį sveikatos draudimą reglamentuojančių teisės aktų;
5)
teikia siūlymus sveikatos apsaugos ministrui dėl Valstybinės
ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų struktūros reikalavimų ir veiklos
išlaidų normatyvų bei Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
paskirstymo;
6) teikia
siūlymus sveikatos apsaugos ministrui dėl teritorinių ligonių
kasų Valstybinės ligonių kasos ir asmens sveikatos
priežiūros įstaigų sutarčių, teritorinių ligonių kasų Valstybinės
ligonių kasos ir vaistinių ar šio Įstatymo 262 straipsnyje
nurodytų ūkio subjektų sutarčių, taip pat Valstybinės ligonių kasos ar
jos įgaliotų teritorinių ligonių kasų ir šio Įstatymo 261 straipsnyje
nurodytų ūkio subjektų sutarčių sudarymo tvarkos;
7) nagrinėja Valstybinės ligonių kasos finansinę ir ekonominę veiklą;
8) nagrinėja kitus privalomojo sveikatos draudimo klausimus.“
2. Pakeisti 28 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3.
Privalomojo sveikatos draudimo tarybą sudaro 15 25 nariųiai.
Privalomojo sveikatos draudimo taryba sudaroma taip, kad būtų vienodai ir
lygiateisiškai atstovaujama valstybės institucijoms, draudėjų (darbdavių)
organizacijoms ir apdraustųjų interesus ginančioms organizacijoms. Į
Privalomojo sveikatos draudimo tarybą įeina:
1) penki valstybės institucijų atstovai – po vieną Sveikatos apsaugos ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Finansų ministerijos, Vyriausybės kanceliarijos ir Valstybinės ligonių kasos atstovą – deleguojami Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka;
2) penki draudėjų (darbdavių) atstovai, iš kurių:
a)
du darbdavių organizacijų atstovai, kurie deleguojami bendru Lietuvos
pramonininkų konfederacijos, Lietuvos verslo darbdavių konfederacijos, Lietuvos
verslo konfederacijos, Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmų, Lietuvos prekybos,
pramonės ir amatų rūmų asociacijos sutarimu. Jeigu šių organizacijų
bendro sutarimo nėra, kiekviena jų sveikatos apsaugos ministrui teikia po vieną
kandidatą į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos
nuostatuose nustatyta tvarka atrenkami du darbdavių organizacijų atstovai;
b) vienas Lietuvos savivaldybių asociacijos deleguotas atstovas;
c) vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų organizacijų atstovas, kuris deleguojamas bendru Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos, Lietuvos ligoninių asociacijos, Lietuvos rajonų ligoninių asociacijos sutarimu. Jeigu šių organizacijų bendro sutarimo nėra, kiekviena jų sveikatos apsaugos ministrui teikia po vieną kandidatą į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka atrenkamas vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų organizacijų atstovas;
d) vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų atstovas, kuris deleguojamas bendru Lietuvos gydytojų sąjungos, Jaunųjų gydytojų asociacijos, Lietuvos slaugos specialistų organizacijos, Lietuvos sveikatos apsaugos darbuotojų profesinės sąjungos sutarimu. Jeigu šių organizacijų bendro sutarimo nėra, kiekviena jų sveikatos apsaugos ministrui teikia po vieną kandidatą į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka atrenkamas vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų atstovas;
3) penki apdraustųjų atstovai, iš kurių:
a) vienas pacientų interesus ginančių organizacijų atstovas, atrenkamas šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka;
b) vienas sveiką gyvenseną propaguojančių organizacijų atstovas, atrenkamas šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka;
c) vienas pensininkų ir neįgaliųjų interesus ginančių organizacijų atstovas, deleguojamas bendru Pensininkų reikalų tarybos ir Neįgaliųjų reikalų tarybos sutarimu. Jeigu šių organizacijų bendro sutarimo nėra, kiekviena jų sveikatos apsaugos ministrui teikia po vieną kandidatą į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka atrenkamas vienas pensininkų ir neįgaliųjų interesus ginančių organizacijų atstovas;
d) vienas Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos deleguotas atstovas;
e) vienas Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos deleguotas atstovas.
4) dešimt regioninių plėtros tarybų atstovų, po vieną atstovą iš kiekvienos regioninės plėtros tarybos.“
3. Pakeisti 28 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Likus ne mažiau kaip 40 dienų iki Privalomojo sveikatos draudimo tarybos kadencijos pabaigos, sveikatos apsaugos ministras kreipiasi į šio straipsnio 3 dalies 1, 2, 4 punktuose ir 3 punkto c, d, e papunkčiuose nurodytus subjektus dėl naujų narių delegavimo ir viešai paskelbia kvietimą teikti šio straipsnio 3 dalies 3 punkto a ir b papunkčiuose nurodytų organizacijų kandidatus į Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narius, iš kurių Tarybos nuostatuose nustatyta tvarka atrenkamas vienas pacientų interesus ginančių ir vienas sveiką gyvenseną propaguojančių organizacijų atstovas.“
4. Pakeisti 28 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6.
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos darbui vadovauja pirmininkas. Sveikatos
apsaugos ministrui patvirtinus Privalomojo sveikatos draudimo tarybos sudėtį,
ne vėliau kaip per 10 darbo dienų pradedami pirmininko rinkimai. Privalomojo
sveikatos draudimo taryba, dalyvaujant ne mažiau kaip 4/5 Privalomojo sveikatos
draudimo tarybos narių, iš šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytų subjektų
renka Privalomojo sveikatos draudimo tarybos pirmininką. Išrinktu laikomas
asmuo, surinkęs ne mažiau kaip pusę visų Privalomojo sveikatos draudimo tarybos
narių balsų. Jeigu nė vienas kandidatas nesurenka reikiamo balsų skaičiaus,
Privalomojo sveikatos draudimo taryba, dalyvaujant ne mažiau kaip 4/5
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narių, Privalomojo sveikatos draudimo
tarybos pirmininką renka pakartotiniuose rinkimuose, kuriuose dalyvauja du
daugiausia balsų surinkę kandidatai. Išrinktu Privalomojo sveikatos draudimo
tarybos pirmininku laikomas asmuo, surinkęs daugumą posėdyje
dalyvaujančių Privalomojo sveikatos draudimo tarybos narių balsųdaugumą.“
5. Pakeisti 28 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10.
Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nariai ir visuomeniniai patarėjai
privalo deklaruoti privačius interesus Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių
interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo ir
kitų teisės aktų nustatyta tvarka.“
16 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Valstybinės ligonių kasos direktorių Valstybės tarnybos
įstatymo nustatyta tvarka skiria priima į pareigas ir iš jų atleidžia
iš pareigų sveikatos apsaugos ministras.“
17 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 30 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„30 straipsnis. Valstybinės ligonių kasos funkcijos
Valstybinė ligonių kasa atlieka šias funkcijas:
1) rengia Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projektą,
metinių Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto vykdymo ataskaitų ir
finansinių ataskaitų rinkinius ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo
konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį, vykdo Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžetą;
2) prižiūri teritorinių ligonių kasų veiklą;
3) sudaro iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų
rezervą ir šio Įstatymo bei kitų teisės aktų nustatyta tvarka jį naudoja;
4) šio Įstatymo nustatyta tvarka naudoja laikinai laisvas
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas;
5) atlieka teritorinių ligonių kasų auditą arba sudaro sutartis su
audito įmonėmis dėl teritorinių ligonių kasų audito;
6) Valstybės registrų įstatymo, Pacientų teisių ir žalos sveikatai
atlyginimo įstatymo, Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro
nuostatų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka tvarko Draudžiamųjų privalomuoju
sveikatos draudimu registrą;
7) šio Įstatymo nustatytais pagrindais ir sąlygomis užtikrina
prevencinės medicinos pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos,
slaugos, socialinių paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos
priežiūrai, bei asmens sveikatos ekspertizės paslaugų teikimo išlaidų
apmokėjimą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis per
teritorines ligonių kasas;
8) šio Įstatymo nustatytais pagrindais ir sąlygomis užtikrina
paslaugų, skirtų gyvybei gelbėti ir išsaugoti, išlaidų apmokėjimą per
teritorines ligonių kasas;
9) sudaro gydymo prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo
sutartis su vaistinio preparato rinkodaros teisės turėtojais (jų atstovais)
arba juridiniais asmenimis, turinčiais didmeninio platinimo licenciją;
10) tvirtina šio Įstatymo 26, 261 ir 262
straipsniuose nurodytų sutarčių tipines formas;
11) sudaro šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytas
sutartis su ūkio subjektais dėl medicinos priemonių, įrašytų į šio Įstatymo 122
straipsnio 2 dalyje nurodytą sąrašą, nuomos išlaidų apmokėjimo, jeigu šios
funkcijos nepaveda atlikti teritorinėms ligonių kasoms;
12) įstatymų nustatyta tvarka išieško Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžetui padarytą žalą iš ūkio subjektų, su kuriais yra
sudarytos sutartys dėl medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos
priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo, jeigu šios funkcijos
nepaveda teritorinėms ligonių kasoms;
13) kitas šio Įstatymo, Valstybinės ligonių kasos nuostatų ir kitų
teisės aktų nustatytas funkcijas.
1) rengia Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto projektą, metinių Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto vykdymo ataskaitų ir finansinių ataskaitų rinkinius ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį, vykdo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetą;
2) sudaro iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų rezervą ir šio Įstatymo nustatyta tvarka jį naudoja;
3) šio Įstatymo nustatyta tvarka naudoja laikinai laisvas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas;
4) šio Įstatymo nustatyta tvarka apmoka prevencinės medicinos pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos, slaugos, socialinių paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos priežiūrai, bei asmens sveikatos ekspertizės paslaugų teikimo išlaidas, kompensuoja ortopedijos techninių priemonių įsigijimo, galūnių, sąnarių ir organų protezų įsigijimo ir protezavimo išlaidas;
5) sudaro sutartis su asmens sveikatos priežiūros įstaigomis, vaistinėmis, šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose nurodytais ūkio subjektais, šiose sutartyse nustatyta tvarka apmoka jiems už apdraustiesiems suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, išduotus vaistus, medicinos pagalbos priemones, I klasės medicinos priemones ir in vitro diagnostikos priemones, skirtas savikontrolei, medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidas;
6) vykdo Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro valdytojo funkcijas;
7) sudaro gydymo prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo sutartis su vaistinio preparato registruotojais (jų atstovais) arba juridiniais asmenimis, turinčiais vaistinio preparato didmeninio platinimo licenciją, pagal kurias jie į Privalomojo sveikatos draudimo fondą grąžina šiose sutartyse nurodyto dydžio lėšas, gautas už kompensuojamuosius vaistinius preparatus;
8) tvirtina šio Įstatymo 26, 261 ir 262 straipsniuose nurodytų sutarčių standartines sąlygas;
9) vykdo asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų, su kuriais sudarė sutartis dėl išlaidų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, priežiūrą, vertindama asmens sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto, atitiktį teisės aktų reikalavimams ir jų apmokėjimo teisėtumą, taip pat vaistų, medicinos pagalbos priemonių, I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, ir medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, išrašymo ir išdavimo teisėtumą bei su tuo susijusią asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų veiklą;
10) tikrina, ar teisingai išrašomos asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose nurodytų ūkio subjektų sąskaitos ir su tuo susijusius buhalterinius bei kitus dokumentus;
11) atlieka finansinę ir ekonominę Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų naudojimo analizę;
12) vertina suteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybę, prieinamumą, kiekį, struktūrą ir jų pokyčius, nustato asmens sveikatos priežiūros paslaugų poreikius;
13) įgyvendina Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų nuostatas privalomojo sveikatos draudimo srityje;
14) šio Įstatymo nustatyta tvarka kompensuoja tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidas;
15) naudoja Privalomojo sveikatos draudimo fondui pervestas valstybės biudžeto lėšas:
a) apmoka gyvybės gelbėjimo ir išsaugojimo paslaugų išlaidas (greitosios medicinos pagalbos paslaugas);
c) padengia šio Įstatymo 10 straipsnio 6 dalyje nurodytas priemokas;
d) apmoka šio Įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje nurodytų asmenų sveikatos priežiūros išlaidas;
e) apmoka šio Įstatymo 8 straipsnio 5 dalyje nurodytas sveikatos priežiūros išlaidas;
f) apmoka Nacionalinės imunoprofilaktikos programos priemonių įgyvendinimo išlaidas;
16) reikalauja grąžinti neteisėtai gautas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas ir (ar) išieško Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą, inter alia žalą, atsiradusią, kai už sveikatos priežiūros paslaugas, suteiktas apdraustajam dėl fizinių ar juridinių asmenų jo sveikatai padarytos žalos, sumokama iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padaryta žala pripažįstama mažareikšme ir neišieškoma, jeigu ji yra nedidelė Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui ir jos išieškojimo išlaidos yra didesnės už išieškomą sumą. Žalos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui pripažinimo mažareikšme žala tvarką ir mažareikšmės žalos dydį nustato Valstybinės ligonių kasos direktorius;
17) reikalauja, kad ūkio subjektai vykdytų mokėjimus, kuriuos kitais įstatymais pavesta administruoti Valstybinei ligonių kasai;
18) skelbia informaciją apie savo veiklą, informuoja apie Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamą sveikatos priežiūrą, jos teikimo sąlygas ir tvarką;
19) konsultuoja apdraustuosius ir draudžiamuosius privalomojo sveikatos draudimo klausimais;
20) vykdo kitas šio Įstatymo, Valstybinės ligonių kasos nuostatų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.“
18 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„31 straipsnis. Valstybinės ligonių kasos teisės
1. Valstybinė ligonių kasa turi teisę:
1) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka naudoti jai
perduotas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas, kitas teisėtai
įgytas lėšas ir turtą;
2) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti
sutartis;
3) įsigyti Vyriausybės ir Lietuvos banko vertybinių popierių ir
jais disponuoti;
4) Privalomojo sveikatos draudimo tarybos siūlymu įgyvendinti
priemones papildomoms pajamoms gauti;
5) nustatyti Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių ligonių kasų
sandarą;
6) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka nemokamai gauti
iš ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų,
savivaldybių vykdomųjų institucijų, teritorinių ligonių kasų, Valstybinio
socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų, sveikatos
priežiūros įstaigų, kitų įmonių, įstaigų, organizacijų informaciją, būtiną
Valstybinės ligonių kasos funkcijoms atlikti. Tokios informacijos sąrašas
nustatomas Valstybinės ligonių kasos nuostatuose;
7) tvarkyti draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu asmens
duomenis, įskaitant ypatingus asmens duomenis, susijusius su prevencinės
medicinos pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos, slaugos,
socialinių paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos priežiūrai, bei
asmens sveikatos ekspertizės paslaugų teikimu ir šių paslaugų išlaidų
apmokėjimu;
8) kontroliuoti iš
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apmokamų asmens sveikatos
priežiūros paslaugų kiekį, kokybę ir atitiktį joms taikomiems reikalavimams,
vaistų, medicinos pagalbos priemonių, medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų
sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, I klasės medicinos priemonių ir in
vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, išrašymo ir išdavimo
teisėtumą, taip pat su šių paslaugų teikimu, vaistų, medicinos pagalbos
priemonių, medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose
užtikrinti, I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos
priemonių, skirtų savikontrolei, išrašymu ir išdavimu susijusią sveikatos
priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose
nurodytų ūkio subjektų veiklą;
9) tikrinti, ar teisingai išrašomos sveikatos priežiūros įstaigų,
vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262 straipsniuose
nurodytų ūkio subjektų sąskaitos, ir su tuo susijusius buhalterinius bei kitus
dokumentus;
10) atlikti finansinę bei ekonominę Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžeto lėšų naudojimo ir sveikatos priežiūros paslaugų struktūros,
prieinamumo bei kokybės kitimo tendencijų analizę;
11) Valstybinė ligonių kasa gali turėti ir kitų teisių, kurias
nustato įstatymai, Valstybinės ligonių kasos nuostatai ir kiti teisės aktai.
1) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka naudoti jai perduotas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas, kitas teisėtai įgytas lėšas ir turtą;
2) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti sutartis;
3) įstatymų nustatyta tvarka įsigyti vertybinių popierių ir juos valdyti bei jais disponuoti;
4) Privalomojo sveikatos draudimo tarybos siūlymu įgyvendinti priemones papildomoms pajamoms gauti;
6) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka nemokamai gauti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų, savivaldybių vykdomųjų institucijų, Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų, asmens sveikatos priežiūros įstaigų, kitų įmonių, įstaigų bei organizacijų Valstybinės ligonių kasos funkcijoms atlikti būtiną informaciją, kurią jie įstatymais ir kitais teisės aktais yra įpareigoti kaupti ir pateikti valstybės institucijoms. Tokios informacijos sąrašas nustatomas Valstybinės ligonių kasos nuostatuose;
7) Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka teikti ieškinius;
8) teikti siūlymus Sveikatos apsaugos ministerijai, Privalomojo sveikatos draudimo tarybai ir kitoms institucijoms dėl privalomojo sveikatos draudimo organizavimo, šį draudimą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo;
9) suderinus su Sveikatos apsaugos ministerija steigti teritorinius padalinius ir perduoti jiems dalį funkcijų.
10) 2. Valstybinė
ligonių kasa turi ir kitų teisių, nustatytų įstatymuose, Valstybinės ligonių
kasos nuostatuose ir kituose teisės aktuose.“
19 straipsnis. 32, 33, 34 ir 35 straipsnių pripažinimas netekusiais galios
Pripažinti netekusiais galios 32, 33, 34 ir 35 straipsnius.
32 straipsnis. Teritorinės ligonių kasos
1. Teritorines ligonių kasas steigia ir jų nuostatus tvirtina
Valstybinė ligonių kasa. Teritorinių ligonių kasų skaičių bei jų teritorinės
veiklos zonas nustato Valstybinė ligonių kasa, suderinusi su Sveikatos apsaugos
ministerija. Steigiama ne daugiau kaip 5 teritorinės ligonių kasos.
2. Teritorinė ligonių kasa yra juridinis asmuo, veikiantis pagal
šį Įstatymą, Biudžetinių įstaigų įstatymą bei šio straipsnio 1 dalyje nurodytus
nuostatus, išlaikomas iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų,
turintis antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir sąskaitas bankuose.
Biudžetinių įstaigų įstatymas teritorinėms ligonių kasoms taikomas tiek, kiek
jų veiklos nereglamentuoja šis Įstatymas.
3. Teritorinės ligonių kasos direktorių Valstybės tarnybos
įstatymo nustatyta tvarka skiria ir atleidžia iš pareigų Valstybinės ligonių
kasos direktorius.
4. Už savo veiklą teritorinės ligonių kasos yra atskaitingos
Valstybinei ligonių kasai.
33 straipsnis. Teritorinių ligonių kasų funkcijos
Teritorinės ligonių kasos atlieka šias funkcijas:
1) sudaro sutartis su sveikatos priežiūros įstaigomis, vaistinėmis
ir šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodytais ūkio subjektais,
Valstybinei ligonių kasai įgaliojus – ir su šio Įstatymo 261
straipsnyje nurodytais ūkio subjektais, šiose sutartyse nustatytu laiku ir
tvarka apmoka jiems už draudžiamiesiems suteiktas asmens sveikatos priežiūros
paslaugas, išduotus vaistus, medicinos pagalbos priemones, I klasės medicinos
priemones ir in vitro diagnostikos priemones, skirtas savikontrolei,
medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose
užtikrinti, nuomos išlaidas;
2) šio Įstatymo 10, 11, 12 straipsniuose nustatyta tvarka
kompensuoja draudžiamiesiems vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įsigijimo,
medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo bei galūnių, sąnarių ir organų
protezų įsigijimo ir protezavimo išlaidas;
3) Valstybės registrų įstatymo, Pacientų teisių ir žalos sveikatai
atlyginimo įstatymo, Draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu registro
nuostatų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka tvarko Draudžiamųjų privalomuoju
sveikatos draudimu registrą;
4) finansuoja savivaldybių sveikatos programas;
5) analizuoja ir įvertina duomenis apie apskrities savivaldybių
gyventojų sveikatos būklę ir gyventojų demografinės struktūros kitimo
tendencijas;
6) kontroliuoja savo veiklos zonoje iš Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kiekį,
kokybę ir atitiktį joms taikomiems reikalavimams, vaistų, medicinos pagalbos
priemonių, I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos
priemonių, skirtų savikontrolei, Valstybinei ligonių kasai įgaliojus – ir
medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose
užtikrinti, išrašymo ir išdavimo teisėtumą, taip pat su šių paslaugų teikimu,
vaistų, medicinos pagalbos priemonių, I klasės medicinos priemonių ir in
vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, Valstybinei ligonių
kasai įgaliojus – ir su medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos
priežiūrai namuose užtikrinti, išrašymu ir išdavimu susijusią sveikatos
priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 261 ir 262
straipsniuose nurodytų ūkio subjektų veiklą;
7) tikrina, ar teisingai išrašomos sveikatos priežiūros įstaigų,
vaistinių ir šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų,
Valstybinei ligonių kasai įgaliojus – ir šio Įstatymo 261
straipsnyje nurodytų ūkio subjektų sąskaitos ir su tuo susijusius buhalterinius
bei kitus dokumentus;
8) Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka ir sąlygomis
kontroliuoja draudžiamiesiems teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų
prieinamumą ir tinkamumą;
9) vadovaudamosi Civiliniu kodeksu ir kitais įstatymais,
reikalauja iš sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 262
straipsnyje nurodytų ūkio subjektų, Valstybinei ligonių kasai įgaliojus – ir
šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų atlyginti
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą. Šios lėšos
grąžinamos ir įtraukiamos į teritorinės ligonių kasos, kuri apmokėjo už neteisėtai
suteiktas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ar išduotus vaistus, medicinos
pagalbos priemones, I klasės medicinos priemones ir in vitro
diagnostikos priemones, skirtas savikontrolei, medicinos priemonių, būtinų
apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidas, biudžetą
kaip papildomos lėšos ir yra skiriamos asmens sveikatos priežiūros paslaugoms,
vaistams, medicinos pagalbos priemonėms, I klasės medicinos priemonėms ir in
vitro diagnostikos priemonėms, skirtoms savikontrolei, Valstybinei ligonių
kasai įgaliojus – ir medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos
priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidoms apmokėti;
10) savo veiklos zonoje atlieka finansinę bei ekonominę
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų naudojimo ir sveikatos
priežiūros paslaugų struktūros, prieinamumo bei kokybės kitimo tendencijų
analizę;
11) skelbia informaciją apie savo veiklą, praneša draudžiamiesiems
apie teikiamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, jų teikimo tvarką ir
sąlygas;
12) vykdo kitas įstatymų, teritorinių ligonių kasų nuostatų ir
kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.
34 straipsnis. Teritorinių ligonių kasų teisės
Teritorinės ligonių kasos turi teisę:
1) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka naudoti joms perduotas
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšas, kitas teisėtai įgytas
lėšas ir turtą;
2) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka sudaryti
sutartis. Sudaryti sutartis dėl teritorinės ligonių kasos turto naudojimo
teritorinės ligonių kasos gali tik gavusios steigėjo leidimą;
3) Privalomojo sveikatos draudimo tarybos siūlymu įgyvendinti
priemones papildomoms pajamoms gauti;
4) teikti pasiūlymus Valstybinei ligonių kasai dėl teritorinės
ligonių kasos sandaros;
5) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka nemokamai gauti
iš ministerijų, kitų Vyriausybės įstaigų, savivaldybių vykdomųjų institucijų,
Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų, sveikatos
priežiūros įstaigų, kitų įmonių, įstaigų, organizacijų informaciją, būtiną
teritorinės ligonių kasos funkcijoms atlikti. Šios informacijos sąrašas
nustatomas teritorinės ligonių kasos nuostatuose;
6) tvarkyti draudžiamųjų privalomuoju sveikatos draudimu asmens
duomenis, įskaitant ypatingus asmens duomenis, susijusius su prevencinės
medicinos pagalbos, medicinos pagalbos, medicininės reabilitacijos, slaugos,
socialinių paslaugų ir patarnavimų, priskirtų asmens sveikatos priežiūrai, bei
asmens sveikatos ekspertizės paslaugų teikimu ir šių paslaugų išlaidų
apmokėjimu;
7) nustačius faktus, kad asmens sveikatos priežiūros paslaugos
neatitinka teisės aktų, reikalauti, kad sveikatos priežiūros įstaigų
administracija patikrintų asmens sveikatos priežiūros specialisto
kvalifikaciją;
8) siūlyti Valstybinei akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai
tarnybai prie Sveikatos apsaugos ministerijos panaikinti sveikatos priežiūros
įstaigos, jos struktūrinio padalinio ar asmens sveikatos priežiūros specialisto
licenciją asmens sveikatos priežiūros veiklai;
9) teikti pasiūlymus Privalomojo sveikatos draudimo tarybai,
Valstybinei ligonių kasai ir kitoms institucijoms dėl privalomojo sveikatos
draudimo organizavimo;
10) teikti ieškinius asmenims dėl jiems neteisėtai suteiktų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų išlaidų išieškojimo;
11) analizuoti ir vertinti joms priskirtose teritorijose esančių
įmonių, įstaigų, organizacijų komercinės, ūkinės ar kitokios veiklos poveikį
sveikatai, teikti siūlymus šiais klausimais teritorinės ligonių kasos stebėtojų
tarybai, organizuoti ir apmokėti draudžiamųjų atrankinius sveikatos būklės
stebėjimus;
12) teritorinės ligonių kasos gali turėti ir kitų teisių,
nustatytų įstatymų, teritorinių ligonių kasų nuostatų ir kitų teisės aktų.
35 straipsnis. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba
1. Teritorinėje ligonių kasoje 4 metams sudaroma stebėtojų taryba.
Stebėtojų taryba – kolegialus patariamasis organas. Į teritorinės ligonių kasos
stebėtojų tarybą įeina Sveikatos apsaugos ministerijos atstovas, Valstybinės
ligonių kasos atstovas ir po vieną į aptarnaujamą teritoriją įeinančių
savivaldybių tarybų deleguotą atstovą – tarybos narį. Teritorinės ligonių kasos
stebėtojų tarybos darbui vadovauja teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos
pirmininkas, renkamas iš teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos narių paprasta
balsų dauguma dalyvaujant ne mažiau kaip 2/3 teritorinės ligonių kasos
stebėtojų tarybos narių. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos pirmininku
negali būti Sveikatos apsaugos ministerijos ir Valstybinės ligonių kasos
atstovas.
2. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba:
1) renka teritorinės ligonių kasos taikinimo komisiją;
2) prižiūri, kaip sudaromos ir vykdomos teritorinės ligonių kasos
ir asmens sveikatos priežiūros įstaigų, teritorinės ligonių kasos ir vaistinių
ar šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų sutartys,
taip pat teritorinės ligonių kasos ir šio Įstatymo 261 straipsnyje
nurodytų ūkio subjektų sutartys, jeigu Valstybinė ligonių kasa įgaliojo
teritorines ligonių kasas sudaryti šias sutartis;
3) teikia siūlymus Valstybinės ligonių kasos direktoriui skirti ir
atleisti teritorinės ligonių kasos direktorių;
4) aprobuoja teritorinės ligonių kasos darbuotojų etatus bei
išlaidų sąmatą;
5) prižiūri ir analizuoja teritorinės ligonių kasos
administracijos veiklą, finansinių išteklių naudojimą;
6) aprobuoja teritorinės ligonių kasos direktoriaus pateiktą
teritorinės ligonių kasos metinių biudžeto vykdymo ir finansinių ataskaitų
rinkinius. Metinių biudžeto vykdymo ir finansinių ataskaitų rinkiniai skelbiami
viešai ne vėliau kaip einamųjų metų gegužės 1 dieną;
7) nagrinėja ir sprendžia kitus privalomojo sveikatos draudimo
klausimus, priskirtus teritorinės ligonių kasos funkcijoms.
3. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba turi teisę
organizuoti teritorinės ligonių kasos auditą. Auditas apmokamas iš teritorinės
ligonių kasos valdymui skirtų lėšų. Jeigu randama teritorinės ligonių kasos
buhalterinės apskaitos ir finansinių ir biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio
sudarymo trūkumų, teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos pirmininkas turi
sukviesti neeilinį teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos posėdį.
Teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba taip pat turi teisę nemokamai gauti
sveikatos priežiūros įstaigų, su kuriomis teritorinė ligonių kasa yra sudariusi
sutartis, veiklos ekonominio-finansinio bei medicininio audito duomenis.
4. Teritorinės ligonių kasos stebėtojų tarybos veiklos tvarką
nustato teritorinės ligonių kasos nuostatai.
20 straipsnis. 36 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 36 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„36
straipsnis. Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisija
1. Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisiją iš keturių asmenų
4 metams renka teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba jos pirmininko
teikimu. Vienas komisijos narys turi atstovauti pacientų asociacijoms,
veikiančioms teritorinės ligonių kasos teritorijoje. Ši komisija sprendžia
ginčus tarp draudžiamųjų, sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių, šio Įstatymo
262 straipsnyje nurodytų ūkio subjektų, taip pat šio Įstatymo 261
straipsnyje nurodytų ūkio subjektų, kai teritorinė ligonių kasa yra sudariusi
šio Įstatymo 261 straipsnyje nurodytų sutarčių, ir teritorinės
ligonių kasos dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto apmokamų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų, vaistų, medicinos pagalbos priemonių, I klasės
medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei, taip pat medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos
priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų apmokėjimo ir sutarčių vykdymo.
Komisijos narių balsams pasiskirsčius po lygiai, komisijos pirmininko balsas
yra lemiamas.
2. Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisijos veiklos tvarką
nustato teritorinės ligonių kasos nuostatai.
Valstybinės ligonių kasos taikinimo komisija
1. Ginčus tarp asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių, kitų ūkio subjektų, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa, ir Valstybinės ligonių kasos dėl asmens sveikatos priežiūros išlaidų, išlaidų už vaistinėse išduotus kompensuojamuosius vaistus ir medicinos pagalbos priemones, medicinos priemonių, būtinų apdraustųjų sveikatos priežiūrai namuose užtikrinti, nuomos išlaidų ir I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų savikontrolei, apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis ir sutarčių su Valstybine ligonių kasa vykdymo sprendžia Valstybinės ligonių kasos taikinimo komisija (toliau – Taikinimo komisija). Taikinimo komisija yra privaloma ikiteisminė institucija šioje dalyje nurodytiems ginčams nagrinėti.
2. Taikinimo komisiją sudaro 5 nariai, atitinkantys Valstybės tarnybos įstatyme numatytus nepriekaištingos reputacijos kriterijus:
1) vienas pacientų interesus ginančių organizacijų atstovas;
2) vienas Lietuvos savivaldybių asociacijos atstovas;
3) vienas asmens sveikatos priežiūros įstaigų organizacijų atstovas;
4) vienas Sveikatos apsaugos ministerijos atstovas;
5) vienas Valstybinės ligonių kasos atstovas.
3. Taikinimo komisijos sudarymo ir veiklos tvarka nustatoma sveikatos apsaugos ministro tvirtinamuose Taikinimo komisijos nuostatuose.
4. Taikinimo komisijos darbui vadovauja Taikinimo komisijos pirmininkas, kai jo laikinai nėra – Taikinimo komisijos pirmininko pavaduotojas. Jie renkami pirmajame naujai sudarytos Taikinimo komisijos posėdyje šio straipsnio 12 dalyje nustatyta tvarka. Jeigu renkant Taikinimo komisijos pirmininką arba Taikinimo komisijos pirmininko pavaduotoją Taikinimo komisijos narių balsai pasiskirsto po lygiai, rengiamas pakartotinis balsavimas dėl dviejų daugiausia balsų surinkusių Taikinimo komisijos narių. Jeigu ir po pakartotinio balsavimo abu kandidatai surenka vienodą balsų skaičių, išrinktu Taikinimo komisijos pirmininku arba Taikinimo komisijos pirmininko pavaduotoju laikomas Taikinimo komisijos narys, turintis daugiau vadovavimo patirties. Taikinimo komisijos narius į pirmąjį posėdį kviečia sveikatos apsaugos ministras arba jo įgaliotas asmuo.
5. Taikinimo komisija sudaroma 2 metams. Taikinimo komisijos nariu asmuo gali būti ne ilgiau kaip dvi kadencijas iš eilės.
6. Taikinimo komisijos nario įgaliojimai nutrūksta, kai pasibaigia Taikinimo komisijos kadencija, jis nebegali eiti Taikinimo komisijos nario pareigų dėl ligos, miršta, atsistatydina arba nebegali eiti Taikinimo komisijos nario pareigų dėl kitų įstatymuose nustatytų priežasčių. Taikinimo komisijos nario įgaliojimams nutrūkus anksčiau laiko, sveikatos apsaugos ministras į atsilaisvinusią vietą likusiam Taikinimo komisijos kadencijos laikotarpiui šiame Įstatyme ir Taikinimo komisijos nuostatuose nustatyta tvarka skiria kitą Taikinimo komisijos narį.
7. Taikinimo komisijos nariams atlygis už darbą mokamas iš šio Įstatymo 21 straipsnio 1 dalies 6 punkte numatytoms išlaidoms skirtų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatyme nustatyta tvarka.
8. Asmens sveikatos priežiūros įstaiga, vaistinė ar kitas ūkio subjektas su rašytiniu prašymu išspręsti šio straipsnio 1 dalyje nurodytą ginčą (toliau – prašymas) į Taikinimo komisiją Taikinimo komisijos nuostatuose nustatyta tvarka turi teisę kreiptis ne vėliau kaip per 30 dienų nuo dienos, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie skundžiamą Valstybinės ligonių kasos sprendimą. Taikinimo komisija prašymus nagrinėja neatlygintinai.
9. Prašymai gali būti pateikiami tiesiogiai (atvykus į Valstybinę ligonių kasą) ir per atstumą (registruotu paštu, per kurjerį, siunčiami elektroniniu paštu, kitomis elektroninio ryšio priemonėmis, užtikrinančiomis galimybę nustatyti prašymą teikiančio asmens tapatybę). Prašyme turi būti nurodytas skundžiamas Valstybinės ligonių kasos sprendimas ir nesutikimo su šiuo sprendimu argumentai. Prie prašymo pridedami dokumentai, patvirtinantys prašyme nurodytus argumentus. Išsamius prašymui ir dokumentams, teikiamiems su prašymu, keliamus reikalavimus nustato Taikinimo komisijos nuostatai.
10. Jeigu kartu su prašymu pateikti ne visi dokumentai, kurie turi būti teikiami su prašymu, ir (ar) juose ir (arba) prašyme pateikta ne visa ir (ar) netiksli informacija, Taikinimo komisija Taikinimo komisijos nuostatuose nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo Taikinimo komisijoje dienos nurodo prašymą pateikusiai asmens sveikatos priežiūros įstaigai, vaistinei ar kitam ūkio subjektui nustatytus trūkumus ir informuoja, kad per 30 dienų nuo informavimo apie nustatytus trūkumus dienos nepašalinus trūkumų prašymas nebus nagrinėjamas.
11. Taikinimo komisija sprendimą priima ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą sprendimas negali būti priimtas, Taikinimo komisija motyvuotu sprendimu šį terminą gali pratęsti, bet ne ilgiau kaip dar 20 darbo dienų. Šio straipsnio 10 dalyje nurodytas trūkumų pašalinimo terminas į šį terminą neįskaičiuojamas. Taikinimo komisijos sprendimas ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos pateikiamas asmens sveikatos priežiūros įstaigai, vaistinei ar kitam ūkio subjektui.
12. Taikinimo komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip trys Taikinimo komisijos nariai. Taikinimo komisija sprendimus priima Taikinimo komisijos posėdyje dalyvaujančių nenusišalinusių Taikinimo komisijos narių bendru sutarimu, o jeigu Taikinimo komisijos nariai nepasiekia bendro sutarimo – posėdyje dalyvaujančių nenusišalinusių Taikinimo komisijos narių balsų dauguma. Taikinimo komisijos narys turi vieną balsą. Taikinimo komisijos narių balsams pasiskirsčius po lygiai, lemiamas yra Taikinimo komisijos pirmininko balsas, o kai šio nėra – Taikinimo komisijos pirmininko pavaduotojo balsas. Taikinimo komisijos posėdyje turi teisę dalyvauti asmens sveikatos priežiūros įstaigos, vaistinės ar kito ūkio subjekto atstovai.
13. Taikinimo komisijos sudėtį tvirtina sveikatos apsaugos ministras.
14. Taikinimo komisijos sprendimai gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“
21 straipsnis. V skyriaus pakeitimas
Pakeisti V skyrių ir jį išdėstyti taip:
„V SKYRIUS
DRAUDŽIAMŲJŲ, SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR ŪKIO
SUBJEKTŲ, SUDARIUSIŲ SU TERITORINĖMIS LIGONIŲ KASOMIS SUTARTIS, TEISĖS IR
PAREIGOS VYKDANT PRIVALOMĄJĮ SVEIKATOS DRAUDIMĄ
38 straipsnis. Draudžiamųjų teisės taikant privalomąjį sveikatos
draudimą
Draudžiamieji turi teisę:
1) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pasirinkti asmens
sveikatos priežiūros įstaigą, su kuria teritorinė ligonių kasa yra sudariusi
sutartį, ir gauti privalomojo sveikatos draudimo garantuojamas asmens sveikatos
priežiūros paslaugas;
2) gauti iš sveikatos priežiūros įstaigos, su kuria teritorinė
ligonių kasa yra sudariusi sutartį, informaciją apie savo sveikatos būklę,
numatomus tyrimus, procedūras, gydymo būdą ir jo poveikį, teikiamų asmens
sveikatos priežiūros paslaugų mastą, teikimo sąlygas ir vietą. Analogišką
informaciją apie neveiksnius asmenis turi teisę gauti jų teisiniai atstovai;
3) gauti kompensaciją iš sveikatos priežiūros įstaigų už žalą,
padarytą jų sveikatai dėl sveikatos priežiūros įstaigų ar asmens sveikatos
priežiūros specialistų kaltės, nepaisant, ar tai buvo numatyta teritorinės
ligonių kasos ir sveikatos priežiūros įstaigų sutartyse. Kompensacijos dydį ir
mokėjimo tvarką nustato įstatymai ar kiti teisės aktai;
4) kreiptis į teritorinių ligonių kasų komisijas, Valstybinę
ligonių kasą, teismą dėl įstatymų ar kitų teisės aktų, reglamentuojančių
privalomąjį sveikatos draudimą, pažeidimų.
39 straipsnis. Sveikatos
priežiūros įstaigų, vaistinių ir šio Įstatymo 262 straipsnyje
nurodytų ūkio subjektų, sudariusių sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis,
pareigos vykdant privalomąjį sveikatos draudimą
1. Sveikatos priežiūros įstaigos, sudariusios sutartis su
teritorine ligonių kasa, privalo:
1) užtikrinti draudžiamiesiems privalomojo sveikatos draudimo
garantuojamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jų prieinamumą ir
tinkamumą;
2) užtikrinti informacijos apie asmens sveikatą konfidencialumą,
išskyrus įstatymų nustatytus atvejus;
3) esant draudiminiam įvykiui, garantuoti, kad visi draudžiamieji
turėtų lygias teises, kai jiems teikiamos asmens sveikatos priežiūros
paslaugos;
4) laiku teikti Valstybinės ligonių kasos nustatytą informaciją
Valstybinei ligonių kasai ir teritorinėms ligonių kasoms;
5) teikti informaciją draudžiamajam apie asmens sveikatos
priežiūros paslaugas, kurios nepriskirtos apmokamoms iš Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto, jų teikimo sąlygas bei tvarką.
2. Vaistinės, sudariusios sutartis su teritorinėmis ligonių
kasomis, privalo:
1) užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamais vaistais ir medicinos pagalbos
priemonėmis Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka ir terminais;
2) sutartyje nurodytais terminais teikti teritorinei ligonių kasai
ataskaitas ir informaciją apie kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos
priemonių išdavimą (pardavimą);
3) sudaryti sąlygas teritorinei ligonių kasai kontroliuoti vaistų
ir medicinos pagalbos priemonių, kurių išlaidos kompensuojamos iš Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, išdavimo teisėtumą;
4) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui
padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl neteisėtai išduotų (parduotų) vaistų ar
medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo
fondo biudžeto lėšų.
3. Šio Įstatymo 262 straipsnyje nurodyti ūkio
subjektai, sudarę sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis, privalo:
1) sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais
užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo
biudžeto lėšų kompensuojamomis I klasės medicinos priemonėmis ir in
vitro diagnostikos priemonėmis, skirtomis savikontrolei;
2) sutartyje nurodytais terminais teikti teritorinei ligonių kasai
ataskaitas ir informaciją apie iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto
lėšų kompensuojamų I klasės medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos
priemonių, skirtų savikontrolei, išdavimą (pardavimą);
3) sudaryti sąlygas teritorinei ligonių kasai kontroliuoti iš
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamų I klasės
medicinos priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei, išdavimo teisėtumą;
4) atlyginti žalą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui,
jeigu ji buvo padaryta dėl neteisėtai išduotų (parduotų) iš Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamų I klasės medicinos
priemonių ir in vitro diagnostikos priemonių, skirtų
savikontrolei.
V SKYRIUS
APDRAUSTŲJŲ TEISĖS IR ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ, VAISTINIŲ IR KITŲ ŪKIO SUBJEKTŲ, SUDARIUSIŲ SUTARTIS SU VALSTYBINE LIGONIŲ KASA, PAREIGOS
38 straipsnis. Apdraustųjų teisės taikant privalomąjį sveikatos draudimą
Apdraustieji turi teisę:
1) įstatymų nustatyta tvarka pasirinkti asmens sveikatos priežiūros įstaigą, su kuria Valstybinė ligonių kasa yra sudariusi sutartį;
2) šio Įstatymo nustatyta tvarka ir pagrindais gauti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamą sveikatos priežiūrą;
3) Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentų nustatyta tvarka gauti sveikatos priežiūros paslaugų, suteiktų kitose Europos Sąjungos, Europos ekonominės erdvės šalyse ar Šveicarijos Konfederacijoje, apmokėjimą Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis;
4) šio Įstatymo nustatyta tvarka gauti tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidų kompensaciją iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto;
5) gauti iš asmens sveikatos priežiūros įstaigos, su kuria Valstybinė ligonių kasa yra sudariusi sutartį, informaciją apie savo sveikatos būklę, numatomus tyrimus, procedūras, gydymo būdus ir jų poveikį, teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų mastą, teikimo sąlygas ir vietą. Šiame punkte nurodytą informaciją apie asmenis, pripažintus neveiksniais sveikatos priežiūros srityje, turi teisę gauti jų globėjai;
6) susipažinti su šio Įstatymo 26, 261 ir 262 straipsniuose nurodytomis sutartimis;
7) kreiptis į Valstybinę ligonių kasą, teismą dėl įstatymų ar kitų teisės aktų, reguliuojančių privalomąjį sveikatos draudimą, pažeidimų.
39 straipsnis. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų, sudariusių sutartis su Valstybine ligonių kasa, pareigos
1. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos, sudariusios sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo:
1) užtikrinti apdraustiesiems privalomojo sveikatos draudimo garantuojamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jų kokybę ir prieinamumą;
2) užtikrinti informacijos apie asmens sveikatą konfidencialumą, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus;
3) garantuoti, kad visi apdraustieji turėtų lygias teises, kai jiems teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos;
4) laiku teikti Valstybinės ligonių kasos direktoriaus nustatytą informaciją Valstybinei ligonių kasai;
5) teikti apdraustiesiems informaciją apie asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurios neapmokamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, jų teikimo sąlygas bei tvarką;
6) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl netinkamai suteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, ar neteisėtai pateiktų šių paslaugų apmokėjimo dokumentų.
2. Vaistinės ir kiti ūkio subjektai, sudarę sutartis su Valstybine ligonių kasa, privalo:
1) užtikrinti apdraustųjų aprūpinimą iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų kompensuojamais vaistais ir medicinos pagalbos priemonėmis sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir terminais;
2) sutartyje su Valstybine ligonių kasa nurodytais terminais teikti Valstybinei ligonių kasai ataskaitas ir informaciją apie kompensuojamųjų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių išdavimą (pardavimą);
3) sudaryti sąlygas Valstybinei ligonių kasai prižiūrėti vaistų ir medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų, išdavimo teisėtumą;
4) atlyginti Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui padarytą žalą, jeigu ji atsirado dėl neteisėtai išduotų (parduotų) vaistų ar medicinos pagalbos priemonių, kompensuojamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų.“
22 straipsnis. VI skyriaus pripažinimas netekusiu galios
Pripažinti netekusiu galios VI skyrių.
VI SKYRIUS
GINČŲ DĖL
PRIVALOMOJO SVEIKATOS DRAUDIMO VYKDYMO SPRENDIMO TVARKA
40 straipsnis. Ginčų
tarp draudžiamųjų ir teritorinių ligonių kasų dėl privalomojo sveikatos
draudimo vykdymo sprendimo tvarka
1. Draudžiamųjų ir teritorinių ligonių kasų ginčus dėl privalomojo
sveikatos draudimo vykdymo nagrinėja teritorinės ligonių kasos taikinimo
komisija. Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisija privalo per 30 dienų nuo
kreipimosi, o jeigu reikia papildomos informacijos ir tyrimo – papildomai per
15 dienų, išnagrinėti prašymą ir priimti sprendimą.
2. Teritorinės ligonių kasos taikinimo komisijos sprendimą
draudžiamasis įstatymų nustatyta tvarka gali apskųsti teismui.
41 straipsnis. Ginčų
tarp draudžiamųjų ir sveikatos priežiūros įstaigų dėl privalomojo sveikatos
draudimo vykdymo sprendimo tvarka
1. Draudžiamųjų ir sveikatos priežiūros įstaigų ginčus dėl
privalomojo sveikatos draudimo garantuojamų paslaugų sprendžia teritorinės
ligonių kasos. Teritorinė ligonių kasa privalo per 30 dienų nuo kreipimosi, o
jeigu reikia papildomos informacijos ir tyrimo – papildomai per 15 dienų,
išnagrinėti prašymą ir priimti sprendimą.
2. Teritorinės ligonių kasos sprendimą draudžiamasis ar sveikatos
priežiūros įstaiga įstatymų nustatyta tvarka gali apskųsti teismui.
23 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį ir šio įstatymo 6, 9 straipsnius, 15 straipsnio 2, 3, 4 ir 5 dalis ir 16 straipsnį, įsigalioja 2021 m. sausio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras ir Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktorius iki 2020 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
4. Teritorinių ligonių kasų taikinimo komisijoms iki šio įstatymo įsigaliojimo pateikti ir neišnagrinėti bei nebaigti nagrinėti skundai įsigaliojus šiam įstatymui nagrinėjami Valstybinės ligonių kasos taikinimo komisijoje pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias teisės aktų nuostatas.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Projektą Seimo Sveikatos reikalų komiteto vardu teikia
Komiteto pirmininkė Asta Kubilienė