LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1370 1 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO

(NR.XIIIP-2713)

 

2018-11-21  Nr. 103-P-55

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava,  M. Navickienė, V. Rastenis,                       J. Rimkus,  A. Sysas, G. Skaistė, J. Varkalys; Komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, I. Kuodienė, R. Molienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: R. Guobaitė-Kirslienė – Respublikos Prezidentės patarėja, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, I. Žvaigždinienė – Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės vyr. patarėja, I. Čypienė – Vidaus reikalų ministerijos Valstybės tarnybos ir vidaus tarnybos politikos grupės patarėja.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-10-19

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Siekiant teisinio aiškumo, įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 2 punkto antrajame sakinyje vietoj skaičiaus ir žodžių „1 dalyje nurodytas apribojimas netaikomas“ įrašytini žodžiai „šioje dalyje nurodytas apribojimas dėl ne ilgesnio kaip 6 mėnesių per kalendorinius metus priemokos skyrimo netaikomas“.

 

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-10-19

 

 

 

2.Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 131 dalyje vietoj žodžių „mokėtiną Priedą“ įrašytini žodžiai „mokėtino Priedo dydį“.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-10-19

 

 

 

3.Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į Valstybės tarnybos įstatymo 1 priede įtvirtintus pareigybių pavadinimus, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 14 dalyje vietoj žodžių „valstybės tarnautojo pareigybei“ siūlome įrašyti žodžius „direktoriaus (įstaigos vadovo) pareigybei“.

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:.

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Pilietis Petras Gerulevičius,

2018-10-17

 

 

 

Siūloma Projekto 5 straipsnio 1 dalį patobulinti nekeičiant esmės ir išdėstyti sekančiai:

5 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo priedo pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo Lietuvos Respublikos valstybės tarnautojų pareigybių pareiginių algų koeficientų lentelės 2 eilutę ir ją išdėstyti taip:

2

Vyriausybės įstaigos vadovas,

Nacionalinės teismų

administracijos vadovas,

direktorius (taikoma įstaigos vadovui, kai įstaiga veikia visoje valstybės teritorijoje),

ministerijos kancleris,

 teismo

kancleris

viceministras, Vyriausybės

kanclerio pirmasis

pavaduotojas,

Seimo Pirmininko

sekretoriato vadovas,

Ministro Pirmininko biuro

vadovas

 

19,5–21,5

18,5–21

 

 

2.2.

Teismo kancleris

 

19,5–21,5

18,5–21

17–19,5

 

Siūloma Teismo kanclerio pareigybę įstatymo priedo lentelėje išskirti atskira eilute, kad teismo kanclerio pareiginės algos koeficientų intervalas būtų nustatytas atskirai nuo kitų pareigybių nurodytų lentelės 2 eilutėje. Teismo kanclerio pareigybė įvertinant šiai pareigybei keliamus reikalavimus, funkcijas, kompetenciją ir atsakomybės lygį, negali būti tapatinama su kitomis įstatymo priedo lentelės 2 eilutėje paminėtomis pareigybėmis – vyriausybės įstaigos vadovu, ministerijos kancleriu ar įstaigos vadovu (direktoriumi) kai įstaiga veikia visoje valstybės teritorijoje, todėl turėtų būti išskirta į atskirą kategoriją.

Priimtame Valstybės tarnybos įstatyme, o taip pat kituose įstatymuose- įstaigos vadovui, ministerijos kancleriui, Vyriausybės įstaigos vadovui yra nustatomi papildomi ir išskirtiniai reikalavimai – bendrinė atsakomybė už visą įstaigos veiklą, įgaliojimai veikti įstaigos vardu, nustatomas ribotas laikas eiti vadovo pareigas (4 metų kadencija), atranka į pareigas vykdoma tik konkurso būdu ir kitaip nei kitų valstybės tarnautojų, į pareigas negalima paskirti be konkurso, negalimas perėjimas į kitas valstybės tarnautojo pareigas ir pan. Teismo kancleriui tokie specifiniai reikalavimai ir ribojimai nėra nustatyti, nes teismo, kaip įstaigos, vadovas yra teismo pirmininkas.

Teismo kanclerio pareigybė hierarchine ir funkcine prasme labiau lygiavertė įstaigos vadovo pavaduotojui. Teismo kancleris teismo pirmininkui (įstaigos vadovui) padeda vykdyti ūkines, administracines, teismo personalo (išskyrus teisėjus) valdymo ir pan. ūkinio-techninio pobūdžio funkcijas konkrečiame teisme. Taip pat teismo kanclerio veikla, priešingai nei kitos 2 eilutėje paminėtos pareigybės yra dar ir teritoriškai ribota, nes teismas, kaip įstaiga, neturi teritorinių padalinių ar kitų pavaldžių subjektų, kokius gali turėti ministerija ar įstaiga, veikianti visoje valstybės teritorijoje (VMI, Sodra, Ligonių kasos ir pan.).

Išskyrus lentelėje teismo kanclerio pareigybę į atskirą eilutę, likusių 2 eilutėje pareigybių nebetenka prasmės ir būtinybės skirstyti į 3 kategorijas pagal įstaigų grupes, todėl siūloma palikti vieną (pirmos kategorijos įstaigų grupės) pareiginės algos koeficientų intervalą.

 

Nepritarti.

Komitetas siūlo iš viso 5 straipsnio 1 dalį išbraukti.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Rimantas Jonas Dagys

2018-11-21

1

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikoje socialinio draudimo valdymo sistemą, remiantis Valstybinio socialinio draudimo įstatymu, sudaro  Socialinės apsaugos ir darbo ministerija; Valstybinio socialinio draudimo fondo taryba (toliau – Fondas); Fondo valdyba ir  Fondo valdybos teritoriniai skyriai.

Socialinio draudimo fondo valdyba, kaip socialinio draudimo fondą administruojanti centrinė institucija, kartu su savo teritoriniais skyriais (toliau tekste – SODRA) organizuoja ir užtikrina valstybinį socialinį draudimą bei vykdo operatyvų socialinio draudimo fondo lėšų tvarkymą ir apskaitą (užtikrindama priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų sumų, baudų, delspinigių surinkimą į Fondą ir jų išieškojimą, teisingą duomenų apie apdraustuosius asmenis tvarkymą bei įstatymuose nustatytų socialinio draudimo išmokų ir kitų išmokų, kurių mokėjimas pavestas Fondo valdybos teritoriniams skyriams, paskyrimą ir mokėjimą gavėjams, taip pat vykdanti valstybės informacinių technologijų paslaugų teikėjo funkcijas).

Priimant įstatymų pataisas, jau keli metai iš eilės SODRA‘i papildomai pavedamos naujos funkcijos (pvz.,Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 1, 2, 6, 7, 8, 23 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo VI-1 skyriumi įstatymu numatyta, kad nuo 2019 metų Fondo administravimo įstaigos perima eilę naujų funkcijų vykdymo (šalpos išmokų  ir pensijų priemokų skyrimas bei mokėjimas), tačiau nėra tinkamai įvertinama šios institucijos svarba bei darbuotojų atliekamų darbų sudėtingumas bei gausa.

Todėl atsižvelgiant į ypatingą SODRA vietą Lietuvos Respublikos institucijų sistemoje bei  socialinės apsaugos srities, kuri paliečia visus Lietuvos Respublikos piliečius, svarbą, SODRA turėtų būti prilyginama aukštesnei institucijų grupei – Fondo valdyba turėtų patekti į 1 įstaigų grupę, o Fondo administravimo įstaigos – į 2 įstaigų grupę.

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 5 straipsniu (kuriame būtų keičiamas 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedas), atitinkamai pakeičiant po to sekančių straipsnių numeraciją.

“5 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedo pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 2 priedą „Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų skirstymo į grupes kriterijai“ ir jį išdėstyti taip:

 

Eil. Nr.

 

Seimą, Respublikos Prezidentą, Vyriausybę, teismų savivaldos institucijas aptarnaujančios įstaigos

 

Seimui ir (ar) Respublikos Prezidentui atskaitingos institucijos

 

Teismai ir prokuratūra

 

Kitos valstybės institucijos ir įstaigos

 

Savivaldybių institucijos ir įstaigos

 

Balai

 

1.

 

Valstybės ar savivaldybių institucijos ar įstaigos veiklos pobūdis:

 

 

 

1.1.

 

Seimo aptarnavimo funkcijų vykdymas

 

arba

 

pagalba vykdant Respublikos Prezidento funkcijas

 

arba

 

teismų savivaldos institucijų aptarnavimas

 

arba

 

pagalba vykdant Vyriausybės ir Ministro Pirmininko funkcijas

 

valstybinio audito funkcijų vykdymas

 

arba

 

dalyvavimas formuojant valstybės politiką nacionalinio saugumo srityje ir jos įgyvendinimas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

valstybės politikos formavimas ir įgyvendinimas keliose valdymo srityse

 

arba

 

dalyvavimas formuojant valstybės politiką valstybinio socialinio draudimo srityje ir jos įgyvendinimas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2.

 

 

skundų nagrinėjimas dėl pareigūnų ir kitų asmenų veiksmų ar neveikimo, dėl kurių gali būti pažeistos asmens teisės, laisvės ar teisėti interesai

 

arba

 

dalyvavimas formuojant daugiau kaip vienos valdymo srities valstybės politiką ir jos įgyvendinimas

 

 

dalyvavimas formuojant daugiau kaip vienos valdymo srities valstybės politiką ir jos įgyvendinimas

 

arba

 

valstybės politikos formavimas ir įgyvendinimas vienoje valdymo srityje

 

arba

 

valstybės politikos valstybinio socialinio draudimo srityje įgyvendinimas

 

arba

 

Europos Sąjungos struktūrinių fondų administravimo ir kontrolės funkcijų vykdymas

 

 

80

 

1.3.

 

 

dalyvavimas formuojant vienos valdymo srities valstybės politiką ir jos įgyvendinimas

 

arba

 

valstybės politikos įslaptintos informacijos apsaugos srityje įgyvendinimas

 

 

dalyvavimas formuojant vienos valdymo srities valstybės politiką ir jos įgyvendinimas

 

arba

 

valstybės politikos įgyvendinimas daugiau kaip vienoje valdymo srityje

 

arba

 

neteisminės ginčų nagrinėjimo institucijos funkcijų vykdymas

 

arba

 

savivaldybių administracinės priežiūros funkcijų vykdymas

 

 

60

 

1.4.

 

 

valstybės politikos įgyvendinimas vienoje valdymo srityje

 

 

valstybės politikos įgyvendinimas vienoje valdymo srityje

 

 

40

 

1.5.

 

 

valstybės politikos formavimo arba įgyvendinimo aptarnavimas

 

 

valstybės politikos formavimo arba įgyvendinimo aptarnavimas

 

 

20

 

2.

 

Valstybės ar savivaldybių institucijos ar įstaigos veiklos ir sprendimų galiojimo ribos:

 

 

 

2.1.

 

 

visa Lietuvos teritorija

 

visa Lietuvos teritorija

 

visa Lietuvos teritorija

 

 

100

 

2.2.

 

 

teritorija, kurioje yra daugiau kaip 500 000 gyventojų

 

apygarda

 

teritorija, kurioje yra daugiau kaip 500 000 gyventojų

 

 

teritorija, kurioje yra daugiau kaip 500 000 gyventojų

 

80

 

2.3.

 

 

teritorija, kurioje yra nuo 100 000 iki 500 000 gyventojų

 

apylinkė

 

teritorija, kurioje yra nuo 100 000 iki 500 000 gyventojų

 

teritorija, kurioje yra nuo 100 000 iki 500 000 gyventojų

 

60

 

2.4.

 

 

teritorija, kurioje yra nuo 50 000 iki
100 000 gyventojų

 

 

teritorija, kurioje yra nuo 50 000 iki 100 000 gyventojų

 

teritorija, kurioje yra nuo 50 000 iki 100 000 gyventojų

 

40

 

 

 

 

 

2.5.

 

teritorija, kurioje yra mažiau kaip

50 000 gyventojų,

 

arba

 

viena įstaigų sistema

 

 

teritorija, kurioje yra mažiau kaip 50 000 gyventojų,

 

arba

 

viena įstaigų sistema

 

teritorija, kurioje yra mažiau kaip 50 000 gyventojų

 

20

 

3.

 

Valstybės ar savivaldybių institucijos ar įstaigos dydis, santykis su pavaldžiais ir nepavaldžiais subjektais:

 

 

 

3.1.

 

 

 

 

vertikalusis vadovavimas, kai valstybės institucija ar įstaiga vadovauja ne mažiau kaip 3 pakopų pavaldžių subjektų sistemai,

 

arba

 

 

funkcinis vadovavimas keliose valdymo srityse

 

 

100

 

3.2.

 

 

 

 

vertikalusis vadovavimas, kai valstybės institucija ar įstaiga vadovauja 2 pakopų pavaldžių subjektų sistemai

 

arba

 

Įstaiga, kurioje dirba daugiau kaip 1000 valstybės tarnautojų

 

 

 

80

 

3.3.

 

 

 

 

vertikalusis vadovavimas, kai valstybės institucija ar įstaiga vadovauja 1 pakopos pavaldžių subjektų sistemai,

 

arba

 

funkcinis vadovavimas vienoje valdymo srityje

 

 

60

 

3.4.

 

 

 

 

dalinis funkcinis vadovavimas

 

 

40

 

3.5.

 

 

 

 

valstybės institucija ar įstaiga neturi pavaldžių subjektų

 

 

20

 

4.

 

Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų surinktų balų santykis su valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų grupe

 

 

 

 

 

I grupė, jeigu įstaiga įvertinta 100 balų

I grupė, jeigu įstaiga įvertinta 200 balų;

 

 

 

II grupė, jeigu įstaiga įvertinta 180 balų;

 

III grupė, jeigu įstaiga įvertinta 160 arba mažiau balų;

 

 

 

I grupė, jeigu įstaiga įvertinta 100 balų;

 

II grupė, jeigu įstaiga įvertinta 80 balų;

 

III grupė, jeigu įstaiga įvertinta 60 balų

 

I grupė, jeigu įstaiga įvertinta 260 arba daugiau balų (x≥260);

 

II grupė, jeigu įstaiga įvertinta nuo 200 iki 260 balų (260>x≥200);

 

III grupė, jeigu įstaiga įvertinta  mažiau negu 200 balų) (200>x);

 

 

 

II  grupė jeigu įstaiga įvertinta nuo 60 iki 80 balų;

 

III grupė, jeigu įstaiga įvertinta nuo 20 iki 40 balų

 

 

 

 

Pritarti.

 

 

.

6. Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-2713 ir siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui projektą tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas, Seimo nario pasiūlymą bei Komiteto pasiūlymą, kuriems Komitetas pritarė.

6.1. Komiteto pasiūlymas:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2018-11-21

5

1

 

Argumentai:

Teismo kanclerio pareigybė pagal užimamų pareigų ir vykdomų funkcijų svarbą negali būti prilyginama viceministrui, Vyriausybės įstaigos vadovui ir pan. Todėl Komitetas iš esmės nepritaria tokiems pareiginių algų koeficientams, nustatytiems teismo kancleriui Valstybės tarnybos įstatyme ir atkreipdamas pagrindinio Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto dėmesį, siūlo išbraukti 5 straipsnio 1 dalį, atitinkamai 5 straipsnio 2 dalį laikyti 1 dalimi.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti 5 straipsnio 1 dalį.

5 straipsnis. 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo  1 priedo pakeitimas

1. Pakeisti 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo Lietuvos Respublikos valstybės tarnautojų pareigybių pareiginių algų koeficientų lentelės 2 eilutę ir ją išdėstyti taip:

„2.

Vyriausybės įstaigos vadovas,

Nacionalinės teismų administracijos vadovas, direktorius (taikoma įstaigos vadovui, kai įstaiga veikia visoje valstybės teritorijoje),

ministerijos kancleris, teismo kancleris

viceministras, Vyriausybės kanclerio pirmasis pavaduotojas,

Seimo Pirmininko sekretoriato vadovas,

Ministro Pirmininko biuro vadovas

19,5–21,5

18,5–21

17–19,5

Pritarti.

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 2.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Rimantė Šalaševičiūtė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Rimantė Šalaševičiūtė

                                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė