LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAPILDOMOSIOS IR ALTERNATYVIOSIOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. XIII-2771 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2582
2023-05-10 Nr. 111-P-11
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja V. Valainytė, padėjėja D. Žukauskė, Komiteto neetatiniai ekspertai A. Kirkutis, D. Mockevičienė, P. Rimkus, Lietuvos Respublikos Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Visuomenės sveikatos departamento vyresnioji patarėja A. Kandratavičienė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Veterinarijos akademijos Gyvūnų mokslų fakulteto dekanas R. Stankevičius, Visuomenės sveikatos fakulteto atstovė P. Šedienė, Lietuvos psichologų sąjungos atstovė A. Adomaitytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisingumo ministerijos Europos sąjungos teisės grupė, 2023-04-19 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2582 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame šias pastabas ir pasiūlymus. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis 2018 m. birželio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2018/958 dėl proporcingumo patikros prieš priimant naujas profesijų reglamentavimo nuostatas nuostatomis, valstybės narės, prieš priimdamos naujas arba iš dalies keisdamos esamas įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatas, kuriomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojamomis profesijomis ar jomis verstis, atlieka proporcingumo vertinimą pagal šioje direktyvoje nustatytas taisykles. Įgyvendinant Direktyvą (ES) 2018/958 Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo nustatytais atvejais, t. y., prieš nustatydami naują ar keisdami esamą teisinį reguliavimą, kurio nuostatomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, teisės aktų projektų rengėjai atlieka teisės aktų projektų, susijusių su reglamentuojamomis profesijomis, proporcingumo vertinimą, kurio tvarką nustato Vyriausybė. Ši tvarka nustatyta 2020 m. spalio 28 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1218 „Dėl Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Vadovaujantis Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo (toliau – Tvarkos aprašas) 9–11 punktais, norminių teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis (toliau – Nuostatos), proporcingumo vertinimą atlieka teisės akto projekto rengėjas, kuris įvertina kiekvieną nuostatą pagal jos pobūdį, turinį ir galimą poveikį. Teisės akto projekto rengėjas, atlikęs Nuostatų proporcingumo vertinimą, parengia Nuostatų proporcingumo vertinimo išvadą, pagrįstą kokybiniais ir, jei įmanoma, kiekybiniais, rodikliais, pateikdamas duomenis apie kiekvienos Nuostatos atitiktį kriterijams, nurodytiems Tvarkos aprašo 5 punkte. Teisės akto projekto rengėjas vertinimo išvadą kartu su teisės akto projektu pateikia profesinių kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriui, kuris užtikrina Nuostatų proporcingumo vertinimo objektyvumą ir nepriklausomumą. Atsižvelgiant į tai, turi būti atliktas Projekte numatytų kvalifikacinių reikalavimų proporcingumo vertinimas, kuris turi būti pateiktas kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriui (Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai). |
Pritarti |
|
2. |
Nacionalinė sveikatos taryba, 2023-04-27 |
|
|
|
Nacionalinė sveikatos taryba, susipažinusi su Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XI1I-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektais Nr. XIVP-2528 ir Nr. XIVP-2582, pritaria siūlymui papildyti natūraliosios ir liaudies medicinos srities biologinio poveikio papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros paslaugų grupę, papildomomis psichologijos, akušerijos ir slaugos studijų programomis, tačiau šios paslaugų grupės papildymas specialistais, kurie yra baigę gyvulininkystės (gyvūno ir žmogaus sąveikos arba gyvūnų mokslo) studijų programas, yra abejotinas, nes šių specialistų rengime, studijų dalykuose, mažiausia dalis yra skirta žmogaus temai, jo psichinei sveikatai, ligų suvokimui ir jų prevencijai. |
Pritarti |
|
3. |
Sveikatos apsaugos ministerija, 2023-05-02 |
|
|
|
Ministerija nepritaria Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2582. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. V-1075, gyvulininkystė priskirta žemės ūkio mokslų studijų krypčių grupei. Šios studijų programos tikslas, parengti gyvulininkystės specialistus, išmanančius gyvūnų auginimo, laikymo, priežiūros, mitybos, veisimo technologijas, gyvūninės produkcijos kokybę ir saugą gyvūnų sveikatingumo srityse, bet nesuteikiančių žinių apie žmogaus sandarą, funkcijas, elgseną, įvairius psichinius ir somatinius sutrikimus ir t.t. Todėl manome, jog neturint bazinių žinių apie žmogaus kūno sandarą ir funkcijas, patologijas, įvairių ligų vystymosi procesus ir mechanizmus, sveikatinimo priemones ir t.t., nebus galimybės parengti reikiamos kvalifikacijos ir kompetencijos PASP specialistus, nes vien tik sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka baigti mokymai neužtikrins teikiamų PASP natūraliosios ir liaudies medicinos srities psichosocialinio poveikio paslaugų grupės paslaugų, kurias teikiant naudojami gyvūnai, tinkamos paslaugų kokybės ir saugumo pacientams. |
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, 2023-05-04 |
|
|
|
Šiuo metu Lietuvos Respublikos papildomosios ir alternatyviosios sveikatos priežiūros įstatymo Nr. XIII-2771 (toliau – Įstatymas) 10 str. 1 d. 2 p. reglamentuoja, kokią aukštojo mokslo kvalifikaciją įgijus galima teikti PA sveikatos priežiūros natūraliosios ir liaudies medicinos srities biologinio poveikio paslaugų grupei priskirtas paslaugas. Šiai grupei priskirta ir Miško terapijos paslauga, kurios šiuo metu negali teikti asmenys baigę psichologijos studijų krypties studijas. Europos ir kitų šalių patirtys rodo, kad būtent didelė dalis psichologų yra įsisavinę miško terapijos programas ir jas integruotai taiko klinikinėje bei pedagoginėje praktikoje, o šių studijų apimtyje didelę dalį sudaro būtent psichologijos studijų dalykai. Atkreiptinas dėmesys, kad Miško terapijos paslaugas taip pat galėtų teikti socialinio darbo išsilavinimą turintys asmenys, kurie, remiantis Socialinio darbo studijų krypties aprašu (2021 m. kovo 24 d. Nr. V-440), įgyja specialiuosius gebėjimus organizuoti, koordinuoti, įgyvendinti ir vertinti socialinės pagalbos procesą ir jo rezultatus, taikyti specializuotus socialinio darbo metodus ir terapiją, diegti inovacijas, vadovaujasi tarpdalykiniu požiūriu. Tarptautinė socialinio darbo mokyklų asociacija pabrėžia, kad socialinio darbo praktika apima įvairias veiklas, įskaitant įvairias terapijos ir konsultavimo formas, darbą grupėse ir bendruomenės darbą (https://www.iassw-aiets.org/global-definition-of-social-work-review-of-the-global-definition/), tad šie specialistai pagal savo kompetencijas pasitelkdami socialines priemones galėtų teikti miško terapijos paslaugas socialinės reabilitacijos kontekste. Biologinio poveikio grupei taip pat priskirta ir endobiogenikos paslauga, kurios šiandien negali praktikuoti asmenys, turintys aukštojo mokslo kvalifikaciją, įgytą baigus slaugos ir akušerijos studijų programas, nors šių asmenų įgytos žinios bei kompetencijos atitinka keliamus reikalavimus. Įstatymo 10 str. 1 d. 4 p. reglamentuoja, kokią aukštojo mokslo kvalifikaciją įgijus galima teikti paslaugas, kurias teikiant naudojami gyvūnai. Šiuo metu šių paslaugų negali teikti gyvulininkystės (gyvūno ir žmogaus sąveikos, arba gyvūnų mokslo) studijų krypties studijas baigę asmenys. Šias studijas baigę asmenys tiesiogiai įgyja darbo su gyvūnais žinias ir įgūdžius ir, baigę papildomus sveikatos apsaugos ministro tvarka nustatytus mokymus, galėtų kvalifikuotai teikti šios srities paslaugas. Atkreipiame dėmesį, kad reikalavimus, kas gali teikti Įstatymo 9 str. 2 d. 5 punkte įvardintas paslaugas, nustato 10 straipsnio 1 dalies 4 punktas. Apibendrinant, pritariame Įstatymo 10 straipsnio pakeitimo projektams Nr. XIVP-2528 ir XIVP-2582. Taip pat siūlome Įstatymo 10 straipsnio pakeitimo projekte Nr. XIVP-2528 išdėstytą studijų krypčių, kurias baigę asmenys gali gauti Įstatymo 9 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytą PA sveikatos priežiūros specialisto licenciją, sąrašą papildyti socialinio darbo studijų kryptimi. |
Pritarti iš dalies |
Siūlytina pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-2528, bet nepritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-2582, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos Europos sąjungos teisės grupės, Nacionalinės sveikatos tarybos pastabas ir Sveikatos apsaugos ministerijos išvadą. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:.
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-2582 iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į :
1) Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Nacionalinės sveikatos tarybos pastabas ir Sveikatos apsaugos ministerijos išvadą;
2) tai, kad projekto rengėjai neatliko įstatymo projekte numatytų kvalifikacinių reikalavimų proporcingumo vertinimo, vadovaujantis 2020 m. spalio 28 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1218 „Dėl Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: už –7, prieš –2, susilaikė –1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: P. Kuzmickienė, Z. Streikus.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas