LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
HERBAS

Lietuvos kariuomenei

El. p. [email protected]

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL KARINĖS AVIACIJOS SPECIALISTŲ EGZAMINAVIMO IR LICENCIJAVIMO

2016 m. spalio   27 d. Nr. 4-01-8058  

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome teisės aktų, reglamentuojančių karinės aviacijos specialistų egzaminavimo, licencijų išdavimo, pripažinimo, galiojimo sustabdymo ir atnaujinimo bei kontrolės tvarką, antikorupcinį vertinimą:

1) Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos kariuomenės vado 2014-06-16 įsakymu V-642 (toliau – Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatai).

2) Lietuvos Respublikos karinės aviacijos specialistų licencijavimo komisijos darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos kariuomenės vado 2007-10-11 įsakymu V-1166 (toliau – Komisijos darbo reglamentas).

Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad teisės aktų nuostatos reguliuoja visuomeninius santykius, susijusius su subjektų, kuriems vykdyti reikalingas valstybės institucijų leidimas, kvalifikacijos ir dalykinės reputacijos reikalavimų nustatymu, pripažinimu, sustabdymu, atnaujinimu. Taip pat nustatyta, kad:

- Išplečiami sprendimą priimančio subjekto įgaliojimai dėl karinės aviacijos specialistų licencijos, suteikiančios atitinkamą teisę saugiai pilotuoti orlaivį arba atlikti techninę apžiūrą, vadovauti skrydžiams, skristi tam tikromis sąlygomis ir t. t., sustabdymo.

- Nenustatyti sprendimų dėl licencijavimo priėmimo terminai ir kontrolė.

- Nedetaliai reglamentuojama karinės aviacijos specialistų egzaminavimo tvarka.

Atlikę minėtų teisės aktų antikorupcinį vertinimą ir siekdami teisinio reguliavimo aiškumo užtikrinant skaidrų karinės aviacijos specialistų egzaminavimo ir licencijavimo procesą, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Dėl karinės aviacijos specialistų egzaminavimo

1.1. Pagal nustatytą teisinį reguliavimą[1] asmenys, norintys gauti, pratęsti, atnaujinti karinės aviacijos specialistų licenciją (toliau – licencija) arba gauti naują kvalifikaciją, be kitų nustatytų reikalavimų privalo išlaikyti teorinių žinių ir praktinių įgūdžių egzaminą (lakūnai, borto technikai ir borto operatoriai), arba pateikti praktinių įgūdžių (kvalifikacijos) patikrinimo rezultatus arba kvalifikaciją patvirtinantį dokumentą (inžinieriai, technikai, mechanikai, skrydžių vadovai, operatoriai, užduoties koordinatoriai ir technikai). Teorinių žinių egzaminas vykdomas raštu arba žodžiu. Teorinių žinių egzaminas laikomas išlaikytu, kai pretendentas teisingai atsakė į ne mažiau kaip 75% pateiktų klausimų. Jei pretendentas neišlaikė teorinių žinių egzamino, dėl galimybės pakartotinai laikyti egzaminą sprendžia karinės aviacijos specialistų licencijavimo komisija (toliau – komisija), o jo praktiniai įgūdžiai netikrinami. Nustatyta, kad praktikoje teorines žinias ir praktinius įgūdžius patikrina komisijos pakviesti, reikiamą specialybę ir kvalifikaciją turintys aviacijos specialistai, pas vieną iš kurių atvyksta norintis išlaikyti egzaminą asmuo. Pagal teisės aktų[2] nuostatas teorines žinias ir praktinius įgūdžius įvertina komisija ir, jei jų trūksta, pakviesti aviacijos specialistai.

1.1.1. Nustatytas teisinis reguliavimas nedetalizuoja teorinių žinių egzamino vykdymo eigos bei tvarkos, tai mažina teorinių žinių egzamino vykdymo skaidrumą, kadangi nenustato:

-            Atvejų, nuo kurių priklauso vieno ar kito teorinių žinių egzaminavimo būdo (raštu ar žodžiu) parinkimas.

-            Teorinių žinių egzamino klausimus sudarančio asmens (-ų) pareigų ir kvalifikacijos.

-            Teorinių žinių egzaminavimo metu pateiktų klausimų skaičiaus[3], todėl neužtikrina vienodo požiūrio į pretendentą.

-            Teorinių žinių egzaminavimo metu dalyvaujančių asmenų (komisijos narių ir kitų asmenų) skaičiaus ir egzaminavimo vietos.

-            Nusišalinimo klausimo, siekiant išvengti viešųjų interesų konflikto.

-            Skaitmeninio vaizdo įrašo fiksavimo.

-            Stebėtojų dalyvavimo.

Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo, teorinių žinių egzaminavimo eigos skaidrumo, vienodo požiūrio į pretendentus užtikrinimo, siūlome nustatyti aiškesnę ir detalesnę pretendentų į karinės aviacijos specialistus egzaminavimo eigą.

1.1.2. Praktinių įgūdžių egzaminavimo metu tikrinami ir vertinami egzaminuojamojo įgūdžiai ir gebėjimai saugiai pilotuoti orlaivį, skristi tam tikromis sąlygomis. Tačiau nėra reglamentuojami kriterijai, pagal kuriuos vertinami egzaminuojamojo praktiniai įgūdžiai ir gebėjimai saugiai pilotuoti orlaivį, skristi tam tikromis sąlygomis. Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo ir objektyvesnio praktinių įgūdžių įvertinimo, siūlome nustatyti pagrindinius praktinių įgūdžių vertinimo kriterijus. Taip pat nustatyti, kas gali stebėti praktinių įgūdžių egzaminavimą.

1.2. Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų III skyrius nustato reikalavimus pretendentams, norintiems gauti tam tikros kvalifikacijos licenciją, tarp kurių ir įvairių krypčių egzaminų[4] laikymą. Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų 13.3 ir 13.4 punktuose nustatyta, kad pretendentas privalo išlaikyti atitinkamos eksploatuojamos aviacinės technikos tipo modifikacijos išmanymo ir atitinkamos eksploatuojamos aviacinės technikos tipo išmanymo egzaminus. Lieka neaišku, ar šių nuostatų III skyriuje nustatyti egzaminai laikomi kiekvienas atskirai, ar laikomas bendras egzaminas, kuriame klausimai apima reikalavimuose nurodytas temas ar kryptis. Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo, siūlome suderinti Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų 13.3, 13.4 ir 18.2, 19.2, 20.2, 22.2, 23.2, 24.2, 25.3, 27.3, 28.3, 29.4 punktus.

2. Dėl licencijos išdavimo, pratęsimo, galiojimo sustabdymo, atnaujinimo

2.1. Pagal Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų 17 punktą, komisija, gavusi pretendento prašymą, ne ilgiau nei per 3 darbo dienas privalo priimti sprendimą dėl licencijos išdavimo, pratęsimo, galiojimo sustabdymo, atnaujinimo ar pripažinimo pretendentui. Esant teigiamam sprendimui, komisija teikia siūlymą Lietuvos kariuomenės vadui ar jo įgaliotam asmeniui išduoti, pratęsti, sustabdyti galiojimą, atnaujinti ar pripažinti licenciją. Teisinis reguliavimas nenustato Lietuvos kariuomenės vado (toliau LK vadas) ar jo įgalioto asmens sprendimo išduoti, pratęsti, sustabdyti galiojimą, atnaujinti ar pripažinti licenciją priėmimo terminų. Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo, siūlome nustatyti sprendimo priėmimo terminus.

2.2. Pagal Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų 33-36 punktus, licencijos galiojimą gali sustabdyti LK vadas ar jo įgaliotas asmuo, kai licencijos savininkas neeilinio patikrinimo metu pagal teorines žinias ir praktinius įgūdžius neatitinka turimos kvalifikacijos ar pažeidė orlaivio eksploatavimo, skrydžių valdymo taisyklių ar techninės priežiūros reikalavimus. Nustačius šiurkščius skrydžių saugos reikalavimų pažeidimus, Lietuvos kariuomenės skrydžių saugos departamento direktorius arba jo įgalioti pareigūnai siūlo nedelsiant stabdyti licencijos galiojimą, kurią sustabdžius, jos stabdymo laikotarpiui savininkas netenka visų teisių, kurias suteikia turėta licencija. Nenustatėme jokio teisės akto, reglamentuojančio šiurkštaus skrydžių saugos reikalavimų pažeidimo, kurį padarius gali būti sustabdyta licencija, sąvokos. Manome, kad svarbus šios formuluotės aiškumas priimant sprendimą stabdyti licenciją. Ne mažiau reikšmingi minėto sprendimo priėmimo terminai ir licencijos stabdymo terminas. Taip pat teisinis reguliavimas suteikia galimybę nestabdyti licencijos, kai licencijos turėtojas neatitinka turimos kvalifikacijos ar pažeidė orlaivio eksploatavimo, skrydžių valdymo taisyklių ar techninės priežiūros reikalavimus. Siekdami skaidresnio sprendimų priėmimo, siūlome panaikinti diskrecijos teisę priimant sprendimus dėl licencijos galiojimo sustabdymo ir nustatyti licencijos stabdymo terminą (-us), išaiškinti šiurkštaus skrydžių saugos reikalavimų pažeidimo sąvoką.

2.3. Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo Nr. VIII-2066 (toliau Aviacijos įstatymas) 7 straipsnio 3 ir 5 dalys nustato, kad licencijas, pažymėjimus išduoda LK vadas ar jo įgaliotas asmuo. Pažymime, kad šiose teisės normose nėra tiesiogiai nustatyta, kad šie subjektai sustabdo licencijų ar pažymėjimų galiojimą.. Siūlome tikslinti Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų VI skyriaus nuostatas arba Lietuvos kariuomenei inicijuoti Aviacijos įstatymo 7 straipsnio 3 dalies nuostatos pakeitimą, nustatant minėtiems asmenims licencijų galiojimo stabdymo teisę ir sprendimo priėmimo terminą (-us).

2.4. Teisinis reguliavimas nenustato karinės aviacijos specialistų licencijavimo proceso kontroliuojančių subjektų, todėl neaišku, kas atsakingas už licencijavimo proceso kontrolę. Siūlome nustatyti specialistų licencijavimo proceso kontrolės vykdytoją.

3. Dėl komisijos sudėties ir veiklos

Pagal Komisijos darbo reglamentą komisija sudaroma LK vado įsakymu neribotam laikui, kuri, kaip patariamasis organas, vertina pretendentų teorines žinias ir praktinius įgūdžius ir pateikia LK vadui pasiūlymą sprendimui dėl licencijavimo priimti. Komisijos darbo reglamento V skyriuje nustatyta, kad komisijos nariai teikia komisijos pirmininkui pasiūlymus priimti vieną iš 7.4 punkte išvardintų sprendimų[5]. Komisijos pirmininkas, priėmęs teigiamą sprendimą, pateikia jį LK vadui. Nustatyta, kad šią komisiją nuo 2011 metų sudaro 8 komisijos nariai ir sekretorius[6].

          Manome, kad nustatytas teisinis reguliavimas nepakankamai reglamentuoja komisijos sudarymą, nesuderintos komisijos ir komisijos pirmininko funkcijos dėl teikiamo pasiūlymo priėmimo, nes galutinis pasiūlymas dėl sprendimo priklauso nuo komisijos pirmininko. Taip pat komisijos darbo reglamente nenustatytas komisijų narių ar pirmininko nusišalinimas tais atvejais, kai egzaminuojami ir priimami patariamieji sprendimai dėl licencijos suteikimo komisijose dalyvaujančių narių artimiems giminaičiams ar su jais susijusiems asmenims. Taip pat neaiškus priimamų sprendimų daugumos kvorumas.

Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo užtikrinant komisijos veiklos skaidrumą, siūlome nustatyti detalesnį teisinį komisijų narių dalyvavimo reguliavimą egzaminavimo procese, sprendimų priėmime, teikiant siūlymą LK vadui, nusišalinimo galimo interesų konflikto atveju.

4. Karinės aviacijos specialistų nuostatai, manytina, yra norminio pobūdžio teisės aktas, nustatantis bendrojo elgesio taisykles, skirtas tam tikrai asmenų grupei. Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktikoje[7] laikomasi nuostatos, jog, jei norminis teisės aktas nebuvo tinkamai paskelbtas teisės aktų nustatyta tvarka, jis savaime yra negaliojantis ir negali būti taikomas praktikoje. Pažymime, kad Karinės aviacijos specialistų nuostatai nebuvo paskelbti teisės aktų nustatyta tvarka.

Siūlome Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatus ir Komisijos darbo reglamentą paskelbti Teisės aktų registre, o rengiant norminių teisės aktų projektus – atlikti jų antikorupcinį vertinimą.

Prašome Lietuvos kariuomenės per tris mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                   Egidijus Radzevičius

 

 

 

 

 

 

 

Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. [email protected]



[1] Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų 13-15 punktai.

[2] Karinės aviacijos specialistų licencijavimo nuostatų 4 punktas ir Komisijos darbo reglamento 7.4.punktas.

[3] Procentinis klausimų įvertinimas nenustačius pateikto klausimyno skaičiaus gali būti ydingas, kadangi vienam pretendentui gali būti pateikta 30 klausimų ir teorinių žinių egzamino išlaikymą lemtų 23 teisingi atsakymai (75%), o kitam pretendentui pateikus 60 klausimų, jam teisingai reikėtų atsakyti į 45 klausimus (75%).

[4] Pavyzdžiui, skraidymo organizavimas ir vykdymas, oro teisė, orlaivių eksploatavimo nuorodos įgulai, navigacija ir t. t.

[5] Sprendimai siūlyti išduoti, pratęsti, sustabdyti ar atnaujinti karinės aviacijos specialisto licenciją, pateikti papildomų dokumentų ar patikslinti pateiktą informaciją, nustatyti pakartotinio teorinių žinių patikrinimo datą.

[6] LK vado 2011 m. vasario 10 d. įsakymas Nr. V-143 ,,Dėl Lietuvos kariuomenės vado 2007-10-11 įsakymo V-1166 ,,Dėl Lietuvos Respublikos karinės aviacijos specialistų licencijavimo komisijos sudarymo ir jos darbo reglamento tvirtinimo“ pakeitimo“.

[7] Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2002 m. sausio 10 d. nutartis administracinėje byloje Nr. I6-9/2002; 2011 m. gegužės 12 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A858-2154/2011.